گوگل

گوگل فقط یک جستجوگر نیست، ۲۷۱ خدمت مهم است؛ گوگل خود اینترنت است!

گفته می‌شود با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، ممکن است گوگل مسدود شود. اما Google فقط یک موتور جستجوگر نیست و از ۲۷۱ سرویس مهم تشکیل شده است.

طرح پرحاشیه و پرسروصدای صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در روز گذشته توسط اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون مشترک ارجاع داده شد. این روزها که اخبار تصویب این طرح در مجلس منتشر شده است، بسیاری از کاربران و مخالفان این طرح می‌گویند باید منتظر اعمال محدودیت‌های بیشتر در اینترنت و فضای مجازی و مسدود شدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و حتی گوگل باشیم.

البته موافقان طرح صیانت فضای مجازی و نمایندگان تصویب کننده این طرح مدعی شده‌اند که قرار نیست گوگل و اینستاگرام بسته شوند، چرا که تا وقتی تمام نرم افزارهای مشابه داخلی رشد نکرده و نتوانند همه سرویس‌ها را ارائه دهند، هیچ یک از نرم افزارهای خارجی دست نخواهند خورد. اما نمایندگان و موافقان طرح باید به این نکته توجه داشت که گوگل فقط یک موتور جستجوگر نیست، بلکه از ۲۷۱ خدمت مهم تشکیل می‌شود و در واقع می‌توان گفت Google خود اینترنت است. بنابراین مسدود کردن گوگل، همه کاربران را با مشکل مواجه می‌کند و در واقع کل اینترنت و خدمات مهمی که مردم با آنها سروکار دارند مختل می‌شود.

۲۷۱ سرویس مهم در گوگل

از جمله ۲۷۱ خدمت مهمی که توسط Google به کاربران ارائه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروم – کروم بوک – جی میل – کلاد – اندروید – درایو – اندروید تی وی – کروم کست – گوگل ارث – Google Assistant – کانتکتس – گوگل چت – اکسپرس – داکس – جی بورد – Google One – پلی استور – مپس – فوتوز – گوگل استور – نیوز – آنالیتیکس – Google Ads – پیکسل – ترندز – هنگ آوتس – پلی گیمز و…

در تصاویر زیر نیز می‌توانید سرویس‌های بیشتری از این غول دنیای اینترنت را مشاهده کنید:

گوگل گوگل

به این ترتیب اگر به قول نمایندگان موافق طرح صیانت فضای مجازی، قرار است در صورت وجود نمونه مشابه داخلی، خدمات و سرویس‌های خارجی مسدود شوند، باید برای تمام این ۲۷۱ خدمت مهم Google جایگزین مناسب داشته باشیم که با توجه به تجربیات قبلی، چنین اتفاقی غیر ممکن است. به عنوان مثال می‌توان به سرنوشت گوگل ملی رجوع کنیم. پروژه گوگل ملی قرار بود ضمن حفظ امنیت کاربران، بستری مطمئن برای جستجوهای اینترنتی، رفع نیازمندی‌ها به زبان فارسی، تمرکز بر سرویس‌های محلی و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی باشد، اما هیچ‌یک از این وعده‌ها محقق نشد.

موتور جستجوی یوز در سال ۱۳۸۸ با حمایت‌های دولتی آغاز به کار کرد که از ‌آن با نام گوگل ملی یاد می‌کردند اما این سایت مدت‌هاست که از کار افتاده و در خردادماه ۱۴۰۰ به طور کلی غیر فعال شده است. از همین تجربه ناموفق می‌توانیم به این نتیجه برسیم که حتی راه‌اندازی یک موتور جستجوی داخلی که پاسخگوی نیاز کاربران باشد به این سادگی‌ها نیست. حالا باز هم این نکته را تاکید می‌کنیم که Google فقط یک موتور جستجوی ساده نیست و از بیش از ۲۷۰ سرویس مهم تشکیل شده است که با مسدود شدن آن مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. طرح سیاه‌نت کردن فضای مجازی