سفرهای فضایی

سفرهای فضایی میلیاردرها باعث آسیب شدید به محیط زیست می‌شود

شرکت ویرجین گلکتیک و بلواوریجین سفرهای فضایی خود را به صورت رسمی آغاز کردند و به زودی شاهد افزایش سفر میلیاردرها به فضا خواهیم بود، اما محققان این سفرهای تجاری را برای محیط زیست مخرب می‌دانند.

ریچارد برانسون، بنیانگذار شرکت ویرجین گلکتیک در تاریخ 20 تیر سال جاری توانست به لبه فضا سفر کند و مدتی پس از او نیز جف بزوس، بنیانگذار شرکت فضایی بلواوریجین در تاریخ 29 تیر نخستین سفر فضایی خود را تجربه کرد. در چنین شرایطی که سفرهای فضایی تجاری به شکل رسمی آغاز شده است و به زودی شاهد افزایش سفر میلیاردها به فضا خواهیم بود، گروهی از محققان نسبت به پیامدهای مخرب این سفرها روی محیط زیست هشدار دادند.

زیان سفرهای فضایی میلیاردرها به محیط زیست

سفرهای فضایی

جف بزوس مدعی است موشک‌های شرکت بلواوریجین نسبت به موشک‌های یونیتی شرکت ویرجین گلکتیک برای محیط زیست آسیب‌های کمتری دارند و به همین دلیل شرکت خود را نسبت به ویرجین گلکتیک برتر می‌داند. در واقع موتور موشک بلو اوریجین که در تاریخ 29 تیر جف بزوس و سه مسافر دیگر را به لبه فضا برد از هیدروژن و اکسیژن مایع استفاده می‌کند.

سوخت موشک یونیتی شرکت ویرجین گلکتیک نیز ترکیبی از یک سوخت جامد مبتنی بر کربن، ‌هیدروکسیل ترمینیتد پلی بوتادی ان (HTPB) و یک اکسیدکننده مایع به همراه نیتروز اکسید یا گاز خنده است. همچنین موشک‌های چند بار مصرف شکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک نیز از اکسیژن مایع و نفت سفید بهره می‌برند. از این رو محققان اعلام کردند هنگامی که این مواد برای تامین انرژی مورد نیاز پرتاب موشک سوزانده می‌شوند، گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های هوا را منتشر می‌کنند که باعث آسیب شدید به محیط زیست می‌شود.

سفرهای فضایی

طبق اعلام محققان، موتور موشک بلواوریجین باعث آزادسازی میزان زیادی بخار آب می‌شود و همچنین موشک یونیتی و فالکون نیز دی اکسید کربن، دوده و مقداری بخار آب را در هوا آزاد می‌کنند. علاوه بر این، اکسیدکننده مبتنی بر نیتروژن موشک یونیتی نیز گاز اکسید نیتروژن را منتشر خواهد کرد. همچنین حدود دو سوم آلودگی‌ها در لایه استراتوسفر در فاصله ۱۲ تا ۵۰ کیلومتری زمین و مزوسفر در فاصله ۵۰ تا ۸۵ کیلومتری منتشر خواهند شد.

این مواد آزاد شده حداقل به مدت دو تا 3 سال در این لایه‌ها باقی خواهند ماند. ضمن این که دمای زیادی که در زمان پرتاب و ورود به جو ایجاد می‌شود می‌تواند نیتروژن پایدار هوا را به اکسید نیتروژن تبدیل کند. این گازها و ذرات بر جو زمین اثرات منفی متعددی خواهند گذاشت؛ چرا که نیتروژن اکسید و مواد شیمیایی ایجاد شده در لایه استراتوسفر می‌توانند گاز ازن را به اکسیژن تبدیل کنند که چنین فرایندی باعث نابودی این لایه محافظ زمین خواهد شد.

سفرهای فضایی

همچنین انتشار گاز دی‌اکسید کربن و دوده‌هایی که درون جو زمین باقی می‌مانند آثار مخرب دیگری چون گرم شدن سیاره زمین را به همراه خواهند داشت. البته این گاز باعث کمک به سرد شدن جو زمین نیز می‌شود؛ زیرا نابودی لایه ازن باعث کاهش جذب نور و گرمای خورشید و سرد شدن لایه استراتوسفر خواهد شد. از این رو محققان برای این که بتوانند میزان تاثیر کلی پرتاب موشک به فضا را درک کنند، باید مدل‌سازی‌های دقیقی را به انجام برسانند، اما در حال حاضر بسیاری از کارشناسان این حوزه، توسعه صنعت توریسم فضایی را برای محیط زیست مخرب می‌دانند.

در آینده‌ای نزدیک شرکت ویرجین گلکتیک قصد دارد به صورت سالانه 400 موشک را به فضا پرتاب کند و با وجود این که دو شرکت بلو اوریجین و اسپیس ایکس برنامه‌های خود را اعلام نکردند، اما بدون شک میزان پرتاب موشک سالانه آنها بیش از این مقدار خواهد بود. به طور کلی موشک‌ها در زمان پرتاب به فضا باعث تولید میزان اکسید نیتروژن بسیار زیادی خواهند شد که مقدار آن 4 تا 10 برابر از اکسید نیتروژن تولید شده توسط بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی در انگلستان بیشتر خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*