ریال دیجیتال

ریال دیجیتال ، نسل جدید پول در راه است

بانک مرکزی فرایند بررسی پروژه ارز دیجیتال ملی ایران یا همان ریال دیجیتال را به پایان رسانده و احتمال انتشار آن در آینده‌ای نزدیک وجود دارد، اما ارز دیجیتالی ملی چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

طی سال‌های گذشته بسیاری از مردم در سراسر دنیا به حوزه ارزهای دیجیتالی ورود پیدا کردند و در همین راستا بانک‌های مرکزی کشورها مختلف نیز شرایطی را برای ساخت و عرضه ارزهای دیجیتالی فراهم ساختند؛ برای مثال کشور چین طی سال‌های اخیر توانسته در این حوزه موفق عمل کند و با عرضه یوان دیجیتال به بازار ارزهای دیجیتالی در این کشور سامان دهد. همچنین بانک مرکزی چین قصد دارد مبلغ 6.2 میلیون دلار پول دیجیتالی چینی را به شهروندان خود در پکن عرضه کند. در همین راستا ایران نیز برای ارز دیجیتال ملی خود برنامه‌های را در نظر گرفته است و اکنون زمزمه‌هایی از انتشار ریال دیجیتال به گوش می‌رسد.

جزئیات عرضه ریال دیجیتال

موضوع ارز دیجیتال ملی یا ریال دیجیتال این روزها به یکی از موضوع‌های پر بحث کشورمان تبدیل شده است. در همین راستا سعید خوشبخت، کارشناس ارز دیجیتال در خصوص توان فنی ایران برای ارائه ریال دیجیتال عنوان کرد این پروژه توسط شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی طی یک سال اخیر مورد بررسی قرار گرفت و فرایند بررسی آن نیز به اتمام رسید. از این رو می‌توان اکنون یا در آینده‌ای نزدیک با تهیه زیرساخت‌های مناسب در بانک مرکزی ارز دیجیتال ملی را منتشر کرد.

این کارشناس ارز دیجیتال در ادامه گفته‌های خود بیان کرد در بحث ارز دیجیتال ملی ضوابط قانونی و تاثیرات اقتصادی دو امر حائز اهمیت محسوب می‌شوند. در واقع از نظر قانونی می‌بایست برای ارز دیجیتال ملی ضوابط مشخصی در نظر گرفته شود و تاثیرهای اقتصادی آن نیز برای انتشار و انتقال آن مورد توجه قرار بگیرد که البته کارشناسان اقتصادی می‌بایست در مورد آن نظر دهند، اما از نظر تکنیکال حداقل در کوتاه مدت و میان مدت تولید و عرضه ارز دیجیتال ملی در ایران چالش‌ساز نخواهد شد.

عرضه ارز دیجیتال ملی باعث تشدید بحران برق می‌شود؟

خوشبخت در پاسخ به این پرسش گفت:

در اینجا باید به یک اشتباه تاریخی بپردازیم؛ ما یک پدیده‌ای داریم به نام بیت کوین که تولید آن در اختیار شخص خاصی نیست بلکه در اختیار پروتکل شبکه است و برای تولید آن باید هزینه سنگینی در نظر گرفته شود؛ زیرا برق بالایی را مصرف می‌کند، اما ارز دیجیتال بانک مرکزی پدیده‌ای عمومی نیست و در دنیا به عنوان ارزی که بانک مرکزی آن را تولید می‌کند شناخته می‌شود؛ دقیقا مانند ریال در ایران و در نتیجه تولید آن در اختیار بانک مرکزی است و الگوریتم‌ها و روش‌هایی که برای رسیدن به اجماع در شبکه بلاکچین از آن استفاده می‌شود مانند الگوریتم‌ها و روش‌هایی که بسیار پرهزینه و انرژی‌بر هستند و در شبکه بیت کوین و مشابه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند نیست.

وی افزود در واقع شبکه‌های ارز دیجیتالی ملی نزد بانک مرکزی به شکل خصوصی نگهداری خواهند شد؛ یعنی بازیگرهای کلیدی این شبکه‌ها مشخص خواهند بود. از این رو رو‌ش‌های دستیابی به اجماع و الگوریتم‌های رسیدن به ارز دیجیتال ملی بسیار کم‌هزینه خواهد بود و به هیچ عنوان مشکلاتی که در حوزه بیت کوین ایجاد شده در حوزه ریال دیجیتال وجود نخواهد داشت؛ چرا که بیت کوین به دنبال بین‌المللی شدن است و قصد دارد ناشناس و غیر متمرکز باشد. به همین دلیل با روش‌های خیلی پیچیده‌تری استخراج شود، اما چنین موضوع‌هایی در حوزه ارز دیجیتال ملی مطرح نیست.

ریال دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها طراحی نشده است

این کارشناس ارز دیجیتال در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از ریال دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد یا خیر گفت قطعا خیر؛ چرا که ارز دیجیتال بانک مرکزی به این‌گونه تعریف و برای دور زدن تحریم‌ها طراحی نشده است. در واقع باید آن را همان ریال دانست که در حال حاضر عرضه می‌شود، اما با این تفاوت که در تولید آن از زیرساخت‌های بلاکچینی استفاده شده و برای مجموعه‌ای از مزایایی چون قابلیت رهگیری بهتر، مبارزه با پولشویی به صورت بهتر یا ایجاد سیستم‌هایی که به لحاظ فنی پایداری بیشتری داشته طراحی شده است. استفاده از ارز دیجیتال ملی در توسعه‌پذیری و امکان سرویس‌دهی به سینتک‌ها نیز به عنوان سایر ویژگی‌های این ارز دیجیتالی محسوب می‌شود. در پایان باید گفت این ابزار برای دور زدن تحریم‌ها طراحی نشده است و همانگونه که با ریال نمی‌توان تحریم‌ها را دور زد، با ریال دیجیتال نیز قادر به دور زدن تحریم‌ها نخواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اصلا به نفع مردم هست میتونن استفاده کنن در زندگی روزمره

  2. سلام خب الان چی هست چطور استخراج میشه با گوشی میشه