پورشه

پورشه برای رقابت با اسپیس ایکس و بلو اوریجین وارد صنعت فضایی شد

شرکت پورشه اخیرا روی یک استارتاپ فضایی سرمایه‌گذاری متعددی را انجام داد تا در آینده نزدیک به فناوری‌های نوپای فضایی دست پیدا کند و به رقیب جدید اسپیس ایکس و بلو اوریجین تبدیل شود.

طی سال‌های اخیر شرکت‌های خصوصی متعددی به صنعت فضایی ورود پیدا کردند و میلیاردرهای معروفی چون ایلان ماسک، جف بزوس و ریچارد برانسون که به ترتیب مالک شرکت‌های اسپیس ایکس، بلو اوریجین و ویرجین گلکتیک هستند توانستند در این حوزه به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند. در همین راستا پورشه که به عنوان یک شرکت خودروسازی آلمانی مشهور شناخته می‌شود با سرمایه‌گذاری روی استارتاپ فضایی ایسار ایرواسپیس (Isar Aerospace) به صورت رسمی به این حوزه وارد شده تا بتواند در آینده‌ای نزدیک به فناوری‌های نوپای فضایی دست پیدا کند.

جزئیات ورود پورشه به صنعت فضایی

پورشه

بسیاری بر این باورند که پورشه نمی‌تواند همانند بزرگان این حوزه یعنی اسپیس ایکس و بلو اوریجین به موفقیت چشمگیری دست یابد، اما حتی در صورت موفق نشدن پورشه نیز استفاده از فناوری‌های فضایی پیشرفته در محصولات آینده این خودروساز می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. البته شرکت پورشه تاکنون به همراه دو سرمایه‌گذار دیگر روی استارتاپ فضایی خود حدود 165 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است و قصد دارد با شرکت‌های اسپیس ایکس و بلو اوریجین به رقابت بپردازد و همانند آنها موشک‌های کم هزینه‌ای را برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار نزدیک زمین طراحی کند.

استارتاپ فضایی متعلق به پورشه از ابتدای سال جاری فرایند ساخت موشک اسپکتروم (Spectrum) را آغاز کرده که در آن برای کاهش هزینه‌های تولید از فناوری چاپ سه بعدی و اتوماسیون استفاده شده است. این موشک یک سیستم دو مرحله‌ای بوده که هدف آن بهینه‌سازی فرایند استقرار ماهواره‌های آینده است. این موشک قادر به تحمل وزن 1000 کیلوگرمی بوده و برای حمل محموله‌های بزرگ نیز از یک موشک مرحله دوم چند احتراقی استفاده خواهد کرد.

البته استارتاپ فضایی پورشه که طی سه سال اخیر تاسیس شده تاکنون فقط توانسته 180 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند که نسبت به رقبا مبلغ ناچیزی بوده و همچنین تاکنون موفق به پرتاب هیچ ماهواره‌ای نشده است، اما نمی‌توان در حال حاضر عملکرد آن را مورد انتقاد قرار دارد و باید منتظر برنامه‌های این شرکت طی سال‌های آینده باشیم.

گفتنی است این استارتاپ به عنوان نخستین شرکت اروپایی محسوب می‌شود که طی ماه می 2021 توانست با آژانس فضایی اروپا (ESA) قراردادی را به امضا برساند و برای انتقال دو ماهواره به مدار نزدیک زمین نیز از دولت آلمان 13 میلیون دلار دریافت کرد. همچنین این استارتاپ فضایی متعلق به پورشه مشغول طراحی موشک‌های قابل استفاده مجدد است. از این رو در سال 2022 میلادی می‌توانیم عملکرد موشک اسپکتروم این شرکت را مورد بررسی قرار دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*