آموزش کامل انتقال فایل از مک به ویندوز

آموزش کامل انتقال فایل از مک به ویندوز

آیا با روش‌های انتقال فایل از مک به ویندوز آشنا هستید؟ در این مقاله با آموزش انتقال فایل از مک به ویندوز یا بالعکس همراه شما خواهیم بود.

در صورتی که قصد دارید انتقال فایل از مک به ویندوز یا بالعکس را انجام دهید، بهتر است بدانید روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما شما می‌توانید انتقال فایل را با استفاده از ابزارهای بومی هر دو سیستم عامل انجام دهید. همچنین روش‌های شخص ثالث هم وجود دارد که ارزش بررسی کردن را دارند.

روش انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز

ساده‌ترین و محبوب‌ترین روش انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز را می‌توان استفاده از توابع داخلی ارائه‌شده از سوی هر دو سیستم عامل دانست. با این حال، یک مشکل مهم هم وجود دارد. این فرایند زمانی عمل خواهد کرد که هر دو رایانه مک و ویندوز در یک شبکه محلی یکسان قرار داشته باشند و در غیر این صورت، می‌توانید از روش‌های شخص ثالث ارائه‌شده استفاده کنید.

نصب File Sharing در سیستم عامل مک

شما باید به منظور اشتراک‌گذاری فایل‌ها میان مک و ویندوز، برخی از تنظیمات را تغییر دهید. در حقیقت شما باید به سیستم مک اجازه دهید که فایل‌های خود را اشتراک‌گذاری کنند. برای انجام این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

شما باید روی نماد اپل موجود در گوشه سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید. در ادامه گزینه System Preferences را انتخاب کرده و روی اشتراک‌گذاری (sharing) کلیک کنید. سپس کادر تایید موجود در کنار اشتراک‌گذاری فایل (File Sharing) را که در سمت چپ قرار دارد، انتخاب کنید.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 1

شما باید روی گزینه تنظیمات (Options) کلیک کرده و از پنجره موردنظر، کادر تایید موجود در کنار اشتراک‌گذاری فایل‌ها و فولدرها با استفاده از SMB را فعال‌سازی کنید. در قسمت Windows File Sharing هم باید کادر مربوط به هر کدام از کاربرانی که قصد اشتراک‌گذاری فایل با آن‌ها را دارید، فعال کنید. پسورد هر کدام از یوزرها را وارد کرده و روی گزینه Done کلیک کنید. هنگامی که اشتراک‌گذاری فایل‌ها با سیستم‌های ویندوزی را انجام دادید، مک اقدام به ذخیره‌سازی ایمن پسورد کاربران خواهد کرد. در ادامه توصیه می‌شود پس از انجام کار، علامت کادرهای مخصوص انتخاب کاربر را بردارید.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 2

هم اکنون وارد پنجره اشتراک‌گذاری خواهید شد. در مرحله بعد، باید فولدر و کاربرانی که می‌خواهید اشتراک‌گذاری را با آن‌ها انجام دهید، انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که تمام دسترسی به شبکه توسط رایانه با منابع مشترک، کنترل می‌شود. بنابراین شما باید بدانید مجوزهای مک برای یک فولدر اعمال شده‌اند. در ادامه کار، باید آدرس مک خود را یادداشت کنید.

دسترسی به فایل‌های مک در ویندوز

هم اکنون وقت آن است که وارد سیستم ویندوزی خود شوید. برای انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز باید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

فایل اکسپلورر را باز کنید. در نوار آدرس بالای پنجره باید // و آدرس آی پی مک را تایپ کنید. پس از اتمام کار، پنجره جدیدی ظاهر خواهد شد که درخواست نام کاربری و رمز عبور را مطرح می‌کند. اطلاعات کاربری را مشابه چیزی که در مک ظاهر شد، وارد کنید.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 3

فایل اکسپلورر اقدام به نمایش کلیه فولدرها و کاربرانی خواهد کرد که شما اقدام به افزودن آن‌ها به لیست اشتراک‌گذاری کرده بودید. شما می‌توانید پوشه موردنظر را به عنوان یک درایو شبکه، منتقل، ویرایش یا همانند سایر فولدرهای ویندوز، کپی کنید.

Map Network Drive

ویندوز یک درایو را به فولدر نقشه‌برداری اختصاص خواهد داد و شما هم آن را به عنوان یک درایو در فایل اکسپلورر مشاهده خواهید کرد. در ادامه باید روی فولدر اشتراک‌گذاری شده راست کلیک کرده و گزینه Map Network Drive را انتخاب کنید. پس از انجام این کار، درایو را از لیست انتخاب کنید. شما می‌توانید از حرف‌هایی که در گذشته به کارگیری نشده‌اند، استفاده کنید.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 4

باکس فولدر شامل کلیه اطلاعاتی بوده که از گذشته تکمیل شده است. در صورتی که می‌خواهید ویندوز در ابتدای ورود به سیستم، اتصال به فولدر را برقرار کند، لازم است بررسی مجدد اتصال را انجام دهید.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 5

پس از اتمام کار، فقط فایل‌ها را به یکی از فولدرها کشیده و رهاسازی کنید تا بدین ترتیب، کلیه فایل‌ها از مک به سیستم ویندوزی شما منتقل شود.

روش انتقال فایل‌ها از ویندوز به مک

تاکنون شما موفق شدید انتقال فایل از مک به ویندوز را انجام دهید، اما در ادامه شما را با روش انتقال فایل از ویندوز به مک آشنا خواهیم کرد.

نصب File Sharing در ویندوز

برای شروع کار، باید مطمئن شوید که Network Discovery در ویندوز روشن است. در ادامه باید سیستم ویندوزی خود را روشن کرده و مراحل زیر را انجام دهید:

برنامه تنظیمات را باز کرده و وارد شبکه و اینترنت (Network & Internet) شوید. در پنل سمت چپ، کافی است روی اترنت یا وای فای کلیک کنید و در ادامه گزینه‌های پیشرفته‌ای که در قسمت تنظیمات مرتبط قرار دارد را تغییر دهید.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 6

منوی شبکه خصوصی (Private Network) را گسترش دهید و کادرهای مربوط به تایید فعال‌سازی شناسایی شبکه (Network Discovery) و اشتراک‌گذاری فایل و پرینتر (File and Printer Sharing) را فعال‌سازی کنید. ما توصیه نمی‌کنیم که فعال‌سازی شناسایی شبکه یا اشتراک‌گذاری فایل و پرینتر را در حالت شبکه عمومی (Public Networks) انجام دهید. در حالت کلی، امنیت آن‌ها بسیار کمتر از شبکه‌های خصوصی بوده و شما باید در ادامه کار، گزینه ذخیره تغییرات (Save Changes) را انتخاب کنید.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 7

در صورتی که قصد داشته باشید برخی از فولدرها را اشتراک‌گذاری کنید، باید روی آن‌ها راست کلیک کرده و پس از Properties، گزینه اشتراک‌گذاری (Sharing) را انتخاب کنید. در ادامه باید روی گزینه Network File and Folder Sharing کلیک کرده و در نهایت، Share را انتخاب کنید. در صورت نیاز امکان استفاده از تنظیمات پیشرفته اشتراک‌گذاری هم وجود خواهد داشت.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 8

همچنین شما باید آدرس آی پی کامپیوتر مجهز به ویندوز را هم یادداشت کنید. شما می‌توانید کلیدهای ترکیبی Win + X را فشار دهید تا بخش صدور فرمان را انتخاب کنید. عبارت ipconfig را تایپ کرده و آدرس IPv4 را یادداشت کنید.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 9

دسترسی به فایل‌های ویندوز در مک

هنگامی که از گزینه‌های اشتراک‌گذاری خود راضی باشید، زمان انتقال فایل‌ها از سیستم ویندوزی به مک رسیده است. برای انجام ان کار، مراحل زیر را در مک دنبال کنید:

برنامه Finder را باز کنید. در نوار منوی بالای صفحه، Go را انتخاب کرده و روی گزینه متصل شدن به سرور (Connect to Server) را انتخاب کنید. در ادامه باید عبارت smb:// [IP address] یا smb://[computer name] را تایپ کرده و روی کلید Enter، ضربه بزنید. پس از انجام این کار، باید نام کاربری و رمز عبور ویندوز خود را هم وارد کنید. در ادامه کافی است روی گزینه برقراری اتصال (Connect) کلیک کنید.

انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز - 10

محتوای ویندوز اشتراک‌گذاری شما در قسمت اشتراک‌گذاری Finder قابل مشاهده خواهد بود. برای انتقال فایل‌ها از رایانه به مک، کافی است آن‌ها را بکشید و در محل موردنظر، رها کنید.

سایر روش‌های اشتراک‌گذاری فایل‌ها میان مک و ویندوز

در صورتی که مک و ویندوز روی یک شبکه قرار داشته باشند، روش‌های ذکرشده می‌توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند. با این‌حال، شما می‌توانید روش‌های زیر را هم به منظور انتقال فایل‌ها از مک به ویندوز و بالعکس را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

1: استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری (Cloud Storage Service)

گوگل درایو، وان درایو و DropBox دارای برنامه‌های اختصاصی هستند و امکان استفاده از آن‌ها در ویندوز و مک وجود دارد. شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را روی هر دو سیستم نصب کرده و فایل‌های موردنظر را آپلود و دانلود کنید. همچنین نسبت به فضای اشغال شده هم آگاهی کامل خواهید داشت.

2: استفاده از فلش مموری

شما می‌توانید برای انتقال فایل‌ها از فلش مموری هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که فرمت فلش مموری را روی exFAT قرار دهید؛ این فرمت با هر دو سیستم عامل سازگار بوده و به شما اجازه می‌دهد فایل‌های بزرگ را هم به سادگی منتقل کنید. ما توصیه می‌کنیم از فلش مموری‌های USB 3.0 استفاده کنید تا سرعت انتقال بالاتری را تجربه کنید.

3: انتقال فایل بدون استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری

توجه داشته باشید که Resilio Sync و Syncthing را می‌توان برنامه‌های همگام‌سازی فایل دانست که به شما امکان اشتراک‌گذاری فایل میان مک و ویندوز را خواهد داد. آن‌ها از کلید رمزگذاری شده برای مدیریت میان دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. تنها اقدامی که باید انجام دهید را می‌توان ایجاد یک فولدر همگام‌سازی و یک کلید دانست. در ادامه کار باید کلید را با دستگاه دیگر خود، اشتراک‌گذاری کرده و یک پوشه را هم تعیین کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم روش‌های مختلف ذکرشده بتوانند در انتقال فایل از مک به ویندوز و بالعکس، مفید باشند. استفاده از روش‌های ذکرشده می‌توانند موثر باشند و به شما در مدیریت زمان، کمک کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*