مصرف دیتای موبایل

افزایش مصرف دیتای موبایل در سال 2021؛ متوسط قیمت هر گیگ اینترنت موبایل در جهان چقدر است؟

همه‌گیری کرونا سبب شده که مصرف دیتای موبایل در سال 2021 با افزایش چشمگیری همراه شود. در این مقاله همچنین به بررسی قیمت یک گیگ اینترنت همراه در کشور‌های مختلف می‌پردازیم.

وب‌سایت Stock Apps در گزارشی اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های انجام شده در ماه جولای (تیر و مرداد ۱۴۰۰) حدود ۶۷ درصد از جمعیت جهان یعنی ۵.۳ میلیارد نفر حداقل یک گوشی موبایل داشته‌اند. این میزان در مقایسه با سال گذشته ۱۱۷ میلیون کاربر جدید را نشان می‌دهد که به معنی افزایش چشمگیر در مصرف دیتای موبایل نیز خواهد بود.

افزایش چشمگیر مصرف دیتای موبایل در سال 2021

البته پراکندگی کاربران جدید در سطح جهان به صورت یکنواخت نبوده است. به عنوان مثال سال گذشته ۸۶ درصد از جمعیت اروپا گوشی موبایل داشتند و همین نیز این منطقه را در صدر قرار می‌داد. هرچند که بازار اروپا اشباع شده است و پیش بینی می‌شود که درصد جمعیت دارای گوشی موبایل تا سال ۲۰۲۵ به ۸۷ درصد برسد که افزایش چندانی را نشان نمی‌دهد.

مصرف دیتای موبایل / تعداد کاربران

آمریکای شمالی نیز بسیار به اروپا نزدیک است و فقط چند درصد اختلاف دارد. روی هم رفته ۸۳ درصد از جمعیت چین، هنگ کنگ، ماکائو و تایوان نیز دارای حداقل یک گوشی موبایل هستند که عملا نشان می‌دهد این بازار نیز تا حد زیادی اشباع شده است.

تنها بازاری که گوشی‌های موبایل هنوز نفوذ زیادی در آن نداشته‌اند آفریقای سیاه (این اصطلاح برای توصیف مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا به کار می‌رود) است. در این منطقه کمتر از نیمی از مردم گوشی موبایل دارند و به همین دلیل مصرف دیتای موبایل خیلی زیاد نیست.

البته توجه کنید که ۵.۳ میلیارد تنها تعداد افرادی است که حداقل یک گوشی موبایل دارند. برخی از این افراد دستگاه‌های دیگری نیز دارند که به شبکه‌های موبایلی وصل می‌شوند.

مصرف دیتای موبایل / ضریب نفوذ گوشی در جمعیت

۷۹ درصد از دستگاه‌های وصل شده به این شبکه‌ها گوشی‌های هوشمند هستند (۶.۴ میلیارد دستگاه)‌ و ۷۹ درصد از دیتای مصرفی را نیز به خود اختصاص می‌دهند. دیگر دستگاه‌های متصل همچون تبلت‌ها، لپ تاپ‌ها و روتر‌ها سهم کوچک ۳.۸ درصدی دارند (۳۱۰ میلیون دستگاه).

همه‌گیری کرونا سبب شد تا شاهد افزایش ۶۸ درصدی در مصرف دیتای موبایل نسبت به سال قبل باشیم. این میزان در سه ماهه اول سال 2021 به ۶۶ اگزابایت رسید (که می‌شود ۶۶ میلیون ترابایت). کاربران اندرویدی سهمی ۷۳ درصدی از این میزان داشتند و دستگاه‌های مجهز به iOS نیز با سهم ۲۶.۳ درصدی در جایگاه دوم قرار دارند.

قیمت هر گیگابایت اینترنت همراه در کشور‌های مختلف

متوسط قیمت جهانی برای یک گیگابایت اینترنت همراه ۴.۰۷ دلار است. شرایط کاربران یونانی اصلا خوب نیست و باید برای هر گیگابایت اینترنت همراه ۸.۱۶ دلار پرداخت کنند. کاربران اماراتی و نیوزیلندی نیز وضعیت بهتری ندارند و باید با قیمت ۷.۶۲ و ۶.۹۹ دلاری کنار بیایند.

ارزانترین تعرفه اینترنت همراه به اسرائیل با ۰.۰۵ دلار به ازای هر گیگ تعلق دارد. در جایگاه‌های بعدی ایتالیا (۰.۲۷ دلار) و روسیه (۰.۲۹) قرار می‌گیرند. کاربران در آمریکا و انگلستان نیز باید به طور متوسط ۳.۳۳ دلار و ۲.۰۴۲ دلار برای مصرف هر گیگ دیتای موبایل هزینه کنند.