واکسیناسیون کرونا

محدودیت سنی واکسیناسیون کرونا و محدودیت‌های سفر و زیارت لغو خواهد شد

دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت کشور گفت به زودی محدودیت سنی واکسیناسیون کرونا برداشته می‌شود و در تلاش هستیم محدودیت‌های سفر را لغو کنیم.

دکتر بهرام عین اللهی،‌ وزیر بهداشت و درمان کشور در جریان بازدید از روند واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد بر سرعت واکسیناسیون کرونا افزوده خواهد شد و سعی داریم تا تزریق واکسن را به یک و نیم تا دو میلیون دوز برسانیم و با این کار آمار فوتی‌های ناشی از کرونا را کاهش دهیم و همچنین توان مقابله با پیک‌های بعدی را پیدا کنیم.

برای قرار دادن واکسن در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی محدودیت خاصی وجود ندارد؛‌ اما قصد داریم تا از دپو شدن واکسن جلوگیری کنیم. به هر میزانی که دانشگاه‌ها فعالیت بیشتری داشته باشند و بر سرعت واکسیناسیون کرونا بیفزایند،‌ قطعا واکسن در اختیارشان قرار خواهد گرفت. از این رو سرعت واکسیناسیون در این دانشگاه‌ها تعیین کننده میزان واکسنی است که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

برای واکسیناسیون کرونا با هیچ مشکلی مواجه نیستیم

واکسیناسیون کرونا

اخیرا کشور محموله‌های قابل توجهی از واکسن را دریافت کرده و تعداد واکسن‌های موجود در کشور بسیار زیاد است و در تلاش هستیم تا با افزایش سرعت تزریق واکسن مانع از افزایش شمار فوتی‌ها شویم. لازم به ذکر است که به علت فراوانی واکسن در کشور برای واکسینه کردن افراد در دوز دوم با هیچ‌گونه مشکلی روبه‌رو نخواهیم شد.

عین اللهی در ادامه عنوان کرد که کشور در تمام حوزه‌ها با شیوع کرونا آسیب‌های جدی دید که نمونه بارز آن‌ها آموزش بود،‌ چرا که مجازی شدن آموزش مخصوصا در رشته‌های عملی بسیار سخت است. تأکید دولت سیزدهم بر بازگشایی هرچه زودتر دانشگاه‌ها است و باید به منظور انجام این کار دانشجویان و اساتید در برابر کرونا واکسینه شوند. تاکنون بخش قابل توجهی از اساتید در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و دانشجویان هم نیز هم‌اکنون در حال تزریق واکسن هستند و برای واکسیناسیون آن‌ها با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم.

تزریق دوز دوم واکسن کرونا به دانشجویان در ماه آینده

واکسیناسیون کرونا

هم‌اکنون دانشجویان واکسن کرونا را در همه مراکز واکسیناسیون تزریق می‌کنند و پس از گذشت یک ماه نیز دومین دوز را دریافت خواهند کرد و از میانه‌های ماه مهر دانشگاه‌ها مجددا پذیرای دانشجویان خواهند بود. لازمه ورود دانشجویان به دانشگاه تزریق واکسن بوده و در اختیار داشتن کارت واکسن الزامی است. لازم به ذکر است که در تلاش هستیم تا با گسترش واکسیناسیون کرونا محدودیت‌های زیارت و سفر را نیز رفته رفته لغو کنیم. البته نباید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را کنار گذاشت؛ اما می‌توان محدودیت‌های مشاغل را با واکسیناسیون اصناف لغو کرد و وضعیت اجتماعی،‌ رفاهی و اقتصادی را سامان بخشید.

سامانه‌های وزارت بهداشت تمام واکسن‌هایی که دانشجویان دریافت کرده‌اند را ذخیره و نگهداری می‌کنند و دانشجویان می‌توانند تزریق واکسن را با در اختیار داشتن کارت دانشجویی انجام دهند. البته در سریع‌ترین زمان ممکن محدودیت های سنی به منظور واکسیناسیون کرونا را لغو خواهیم کرد که به زودی معاونت وزارت بهداشت جزئیات آن را رسانه‌ای خواهد کرد.

بازگشایی دانشگاه‌‌ها از 15 مهرماه

واکسیناسیون کرونا

عین اللهی در ادامه بیان کرد باید دانشگاه‌های از تاریخ 15 مهر مجددا و با حضور یافتن اساتید بازگشایی شوند. دانشجویان به شکل‌های مختلفی در دانشگاه حاضر خواهند شد؛ مثلا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که دانشجویان آن نسبتا کمتر است،‌ احتمال دارد که کلاس‌ها با حضور حداکثری دانشجویان برگزار شود؛‌ اما در مقاطع و رشته‌هایی که تعداد دانشجویان آن‌ بیشتر است، می‌توان کلاس‌ها را به طور ترکیبی برگزار کرد و تعدادی را به صورت مجازی و تعدادی را نیز حضوری آموزش داد.

مطابق با قرنطینه هوشمند چنانچه دانشجویان قصد حضور در کلاس‌ها را به شکل فیزیکی داشته باشند تنها با در اختیار داشتن کارت واکسن مجاز به انجام این کار خواهند شد. علاوه بر این اگر نهاد، ارگان یا دانشگاهی نیز برای تزریق واکسن آمادگی خود را اعلام کند،‌ مجاز به انجام این کار خواهد شد و واکسیناسیون کرونا تنها مختص مراکز تزریق واکسن نخواهد بود.

دعوت از گروه‌های جهادی برای تزریق واکسن به مردم

واکسیناسیون کرونا

وی در ادامه عنوان کرد ما با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌های علومی پزشکی اعلام کردیم که تزریق واکسن به مردم تنها مختص به کارکنان حوزه بهداشت نیست و علاوه بر آن‌ها نیروهای دیگر از جمله پزشکان،‌ پرستاران و ماماها نیز می‌توانند اقدام به انجام این کار کنند. کمک در زمینه تزریق واکسن یک کار جهادی محسوب می‌شود و تمام افرادی که علاقه‌مند به انجام این کار هستند می‌توانند در این حرکت بشر دوستانه سهیم شوند.

عین اللهی در انتها خاطرنشان کرد تاکنون در کشور کمک‌های جهادی بسیاری انجام شده است که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به کمک به مناطق محروم اشاره کرد. هم‌اکنون نیز از گروهای جهادی دعوت می‌کنیم در صحنه واکسیناسیون کرونا حضور یابند تا بتوان سرعت تزریق واکسن را با افزایش همراه کرد.