مبتلایان به اچ آی وی

اثربخشی واکسن آسترازنکا بر مبتلایان به اچ آی وی

افراد مبتلا به HIV ایمنی ضعیف‌تری نسبت به دیگران دارند، اما واکسن آسترازنکا مبتلایان به اچ آی وی را نیز از آلودگی به کرونا محافظت می‌کند.

مطابق با نتایج به دست آمده از تحقیقات، افراد آلوده به ویروس اچ آی وی بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کووید-۱۹ قرار ندارند، اما از آنجایی که ایمنی بدن این افراد نسب به دیگران ضعیف‌تر است در صورت ابتلا، نوع سخت کرونا را تجربه کرده و ممکن است جان خود را از دست بدهند.

واکسن آسترازنکا از مبتلایان به اچ آی وی محافظ می‌کند

واکسن آسترازنکا

دانشمندان بعد از آن که کشورها اقدام به ساخت واکسن کرونا کردند در تلاش بودند تا بتوانند واکسنی مؤثر را برای مبتلایان به اچ آی وی بیابند و به واسطه نتایج به دست آمده از آزمایش‌ بالینی  واکسن آسترازنکا در آفریقا مشخص شد که این واکسن آلودگان به اچ آی وی را نیز همانند سایرین در برابر ابتلا به ویروس محافظت می‌کند. مطابق با این تحقیق،‌ آلودگان به اچ آی وی پس از دریافت واکسن با عوارض بیشتری در مقایسه با افراد دیگر مواجه نمی‌شوند. این در حالی است که هم‌اکنون یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جهانی احتمال آلودگی این افراد و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به کرونا و فوت بر اثر آن است.

اچ آی وی ویروس نقض ایمنی است. این ویروس سلول‌های مهم بدن را که وظیفه مقابله با عفونت و بیماری را دارند از بین می‌برد و در نتیجه عفونت  گسترش پیدا کرده و سیستم ایمنی قدرت خود را از دست می‌دهد و بیمار نهایتا سندرم نقض ایمنی پیشرفته را تجربه خواهد کرد. فردی که مبتلا به ای اچ آی وی شده است پس از گذشت 10 تا 15 سال ایدز را تجربه خواهد کرد. برای مبارزه با این ویروس تاکنون دانشمندان موفق به کشف هیچ درمانی نشده‌اند و تنها می‌توان سرعت این بیماری را با داروهای ضد ویروسی کاهش داد.

فوت 33 میلیون نفر از جمعیت جهان بر اثر ابتلا به ایدز

واکسن آسترازنکا

کشورهای ضعیف دنیا در حال حاضر به شدت با این ویروس درگیر هستند و مطابق با آمار منتشر شده، تاکنون این ویروس منجر به فوت 33 میلیون نفر در تمام کشورهای دنیا شده است. بیماری ایدز را می‌توان با گسترش اطلاعات افراد در خصوص زوایای مختلف آن تحت کنترل درآورد و زندگی طولانی‌تری را به مبتلایان هدیه کرد. آمار منتشر شده حاکی از آن است که ویروس ایدز تا انتهای سال 2019 منجر به آلودگی 38 میلیون نفر شده است.

هم‌اکنون خدمات ارائه شده برای مقابله با این ویروس همچنان در حال گسترش است؛ به نحوی که در سال 2019 پنجاه و سه درصد از کودکان و همچنین 68 درصد از افراد بزرگسالی که در کشورهای ضعیف یا متوسط درگیر این ویروس شده‌‌ بودند تا زمان حیات مورد معالجه قرار گرفتند. همچنین تاکنون 85 درصد از مادران شیرده و زنان بارداری که آلوده به این ویروس شده‌اند تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مطابق با آمار، تا آخرین روزهای سال 2019 هشتاد و یک درصد از افرادی که درگیر این ویروس شده بودند نسبت به بیماری خود اطلاع کامل داشتند که از میان‌ آن‌ها 67 درصد مراحل درمان خود را آغاز کردند. 25.4 درصد از افراد نیز تا ژوئن سال گذشته میلادی قادر به تهیه داروهای مورد نیاز بودند که در مقایسه با سال 2019 رشد 2.4 درصدی را تجربه کرده است.

در حد فاصل سال‌های 2000 تا 2019 میلادی، از تعداد افراد آلوده به این ویروس 39 درصد کاسته شد،‌ فوت ناشی از اچ آی وی نیز با کاهش 51 درصدی همراه و همچنین 15.3 میلیون نفر از مبتلایان نیز در نتیجه درمان‌های ویروسی بهبودی کامل پیدا کردند.

ویروسی اچ آی وی با چه علایمی در بدن فرد ظهور پیدا می‌کند؟

علایم اچ آی وی را مرحله عفونت تعیین می‌کند. تعداد زیادی از افرادی که درگیر این ویروس هستند در نخستین ماه‌های آلودگی نسبت به بیماری خود ناآگاه هستند. احتمال دارد که در نخستین هفته‌های آلودگی فرد با علایمی نظیر سردرد، بثورات پوستی، گلودرد یا تب مواجه شود. لازم به ذکر است که در صورت معالجه نشدن ممکن است فرد با سرطان،‌ عفونت‌های باکتریایی شدید،‌ مننژیت و سل مواجه شود.

با گذشت زمان سیستم ایمنی شخص مبتلا ضعیف‌تر شده و علایمی نظیر کاهش وزن،‌ اسهال،‌ تورم غدد لنفاوی و تب در وی ظهور پیدا می‌کند. دلایل مختلفی برای انتقال این بیماری وجود دارد که از جمله آن‌ها اشتراک گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال خون آلوده، رابطه جنسی محافظت نشده،‌ انتقال از مادر به جنین و زایمان و شیردهی هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*