راکتور هسته ای

راکتور هسته ای رولزرویس برای استخراج منابع در ماه و مریخ در حال ساخت است

رولز رویس قصد دارد برای استخراج منابع در ماه و مریخ یک راکتور هسته ای پیشرفته را بسازد که حتی از آن می‌توان به عنوان پیشران موشک‌های فضایی نیز استفاده کرد.

شرکت رولز رویس که در ابتدای سال 2021 طی همکاری با آژانس فضایی بریتانیا یک مطالعه مشترک در خصوص گزینه‌های هسته‌ای برای موشک‌های فضایی را منتشر کرده بود اکنون در حال ساخت یک راکتور هسته ای پیشرفته برای تامین نیروی عملیات استخراج منابع در ماه و سیاره مریخ است.

جزئیات ساخت راکتور هسته ای رولز رویس

رولز رویس در این پروژه خود قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توان برای حرکت موشک‌ها در فضا با سرعت زیاد از یک راکتور میکرو هسته ای استفاده کرد. رولز رویس همچنین می‌خواهد بداند که نحوه استفاده مجدد این فناوری برای تامین انرژی حفاری، پردازش و ذخیره‌سازی برای استخراج معادن در ماه و احتمالا در مریخ چگونه خواهد بود. دیو گوردون، رئیس بخش دفاعی رولزرویس عنوان کرد این پروژه ممکن است با کمک جف بزوس و ایلان ماسک و همچنین سایر شرکت‌های فضایی به سرانجام برسد.

رئیس بخش دفاعی رولز رویس در ادامه گفته‌های خود بیان کرد فقط شرکت رولزرویس در سیاره زمین روی مسائل مکانیکی، الکتریکی، هسته‌ای و یک چرخه حیات کامل از قابلیت هسته‌ای تمرکز دارد. وی افزود این شرکت دارای تجربیات مختلفی در حوزه توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای برای نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا طی 60 سال اخیرا بوده و می‌تواند از دانش خود در حوزه فضاپیماها نیز استفاده کند؛ چرا که زیردریایی‌ها و فضاپیماها به یکدیگر شباهت دارند. در واقع زیردریایی‌ها و فضاپیماها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که باید در محیط‌های غیر قابل تنفس و بدون هوا استقامت زیادی داشته باشند و همچنین باید از یک منبع قدرت بسیار متراکم نیز بهره ببرند.

گوردون در بخش دیگری از گفته‌های خود بیان کرد در حال حاضر روی زمین با مشکل کمبود فلزات کمیاب مواجه هستیم، اما می‌توان آنها را در سایر قمرها و سیارات استخراج کرد. از این رو استخراج منابع در ماه و مریخ طی سال‌های آینده موضوع مهمی خواهد بود. وی افزود البته این فعالیت‌های جدید به انرژی هسته‌ای نیاز دارند؛ چرا که در فاصله‌های زیاد امکان استفاده از انرژی خورشیدی وجود نخواهد داشت.

گفتنی است شرکت رولزرویس فقط به دنبال تحقق چنین اهداف بلندپروازانه‌ای نیست، بلکه شرکت‌های لونار اوت‌پست (Lunar Outpost)، هانیبی روبوتیکس (Honeybee Robotics) و مستن اسپیس سیستمز (Masten Space Systems) نیز برای استخراج یخ‌آب از ماه با موشک در حال ساخت سیستم جدیدی هستند که فرایند توسعه آنها تا سال 2023 به پایان خواهد رسید.

همچنین تیمی از محققان دانشگاه آریزونا نیز با دریافت کمک 500 هزار دلاری از ناسا روی توسعه روش‌های استخراج منابع از فضا مشغول است؛ در این پروژه ربات‌های خودران قادر به جستجو و استخراج فلزات کمیاب در کره ماه خواهند بود. افراد مشهوری مانند پیتر دیاماندیس (آینده پژوه)، نیل دگراس تایسون (اخترفیزیکدان) و شرکت مالی گلدمن ساکس پیش‌بینی کردند نخستین تریلیونرهای دنیا افرادی خواهند بود که بتوانند ثروت خود را از استخراج سیارک‌ها دریافت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*