مکان های رها شده

با عظیم ترین مکان های رها شده در سراسر جهان آشنا شوید

در سراسر دنیا، پروژه‌های بزرگ زیادی وجود دارند که نیمه کاره باقی ماندند. در این مطلب با عظیم ترین مکان های رها شده در جهان آشنا می‌شوید.

برخی از کشورهای جهان به منظور جذب توریست و یا دلایل دیگر به سراغ ساخت مکان‌هایی رفتند که نیازمند هزینه‌های فراوانی بود؛‌ اما این پروژه‌ها در برخی از موارد نتیجه‌ای را در بر نداشت و پس از صرف هزینه‌های بسیار نیمه کاره رها شده و دیگر کسی به آن‌ها اهمیتی نداد. ما در این مطلب ده نمونه از این مکان‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

ده مورد از عظیم ترین مکان های رها شده

1. شهر کولمانسکاپ

مکان های رها شده

در کشور آفریقا معادن الماس بسیاری وجود دارد. مناطقی که دربردارنده این معدن‌ها هستند به بهانه استخراج از معدن به یک باره مملو از جمعیت می‌شوند و پس از پایان عمر معدن در یک چشم بر هم زدن خالی از جمعیت می‌شوند. برای نمونه‌ای از این مناطق می‌توان به کولمانسکاپ اشاره کرد که در سال 1954 روی یک معدن بنا شد و پس از گذشت مدتی ساکنان سریعا آن را تخلیه کردند. خانه‌های به جا مانده در این منطقه هم‌اکنون آمیخته با شن شده و دیگر شبیه یک خانه نیستند.

2. بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیا

مکان های رها شده

چین در سال 2005 و به منظور جذب توریست تصمیم گرفت تا احداث بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیا را با مساحت 7 میلیون متر مربع کلید بزند. این مرکز خرید که دارای امکانات بسیاری از جمله شهربازی و جنگل مصنوعی است چندان مورد توجه مردم قرار نگرفت و کسی به آن مراجعه نکرد. هم‌اکنون این مرکز خرید که چین برای آن هزینه بسیاری را انجام داد تنها شامل چند مغازه است.

3. بزرگترین هتل دنیا

مکان های رها شده

در دهه 1980 کره شمالی پروژه ساخت بزرگ‌ترین هتل دنیا را با هدف جذب توریست آغاز کرد. این پروژه به طور رسمی در سال 1978 کلید خورد؛ اما پس از گذشت چند سال و در سال 1992 کره شمالی با مشکلات بسیاری مواجه شد که دیگر قادر به ادامه این پروژه هزینه‌بر نبود. از این رو تصمیم گرفت تا بی‌خیال ساخت بزرگ‌ترین هتل جهان شود و آن را نیمه کاره رها کرد.

4. شهر پریپیات

مکان های رها شده

شهر پریپیات نمونه‌ای دیگر از مکان های عظیم رها شده در جهان است. انفجار شهر چرنوبیل که یکی از مشهورترین فاجعه‌های تاریخ محسوب می‌شود منجر به آن شد تا ساکنان مناطق اطراف سریعا دست به فرار بزنند. یکی از این مناطق شهر پریپیات بود که به دنبال این فاجعه دیگر پذیرای یک ساکن هم نبود. در حال حاضر و پس از گذشت چندین سال از فاجعه چرنوبیل این شهر همچنان خالی از سکنه به جای خود باقی مانده است.

5. ساختمان امور مالی

مکان های رها شده

در نخستین روزهای سال 1990 ونزوئلا ساخت یکی از عظیم‌ترین ساختمان‌های دنیا را تحت عنوان ساختمان امور مالی کلید زد؛ اما این کشور پس از گذشت دو سال از آغاز این پروژه با بحران مالی مواجه شد و به دنبال این موضوع نتوانست رویای خود را عملی کند. ساختمان امور مالی هم‌اکنون و با توجه به 45 طبقه فعالی که در آن وجود دارد در میان بلندترین ساختمان‌های آمریکایی جایگاه هجدهم را به خود اختصاص داده است.

6. شهر باستانی کارکو

مکان های رها شده

540 سال پیش از میلاد مسیح شهری روی تپه‌های ایتالیا بنا شد، اما این شهر نتوانست آرامش مورد نیاز ساکنان خود را فراهم کند؛‌ چرا که همواره درگیر حوادث طبیعی می‌شد و سرانجام نیز در سال 1963 تسلیم یک زلزله ویران‌گر شد. جالب است که با وجود این زلزله منازل بنا شده در این شهر همچنان به قوت خود باقی ماند، اما دیگر کسی حاضر نشد تا به آنجا برود. به اعتقاد بسیاری از افراد هم‌اکنون ارواح ایتالیایی مشغول زندگی در این شهر تاریخی هستند.

7. دهکده فضایی

مکان های رها شده

کشور تایوان در نخستین سال‌های دهه 2000 به سراغ ساخت دهکده‌ای با خانه‌هایی همانند سفینه فضایی رفت. این دهکده به دلیل شباهت خانه‌هایش به سفینه فضایی لقب دهکده فضایی را گرفت. در نخستین سال‌های احداث این دهکده تعداد زیادی از سکنه آن در پی حوادث غیر قابل باوری جان خود را از دست دادند. این مسئله باعث شد تا مردم، این دهکده را یک منطقه نفرین شده بدانند و پس از گذشت مدتی دهکده خالی از سکنه شد.

8. مجسمه‌های علمی تخیلی

مکان های رها شده

یوگوسلاوی در سال‌های پایانی دهه 1960 پروژه ساخت مجسمه های علمی تخیلی را با همکاری طراحان مشهور این کشور در منطقه جنگ زده آغاز کرد و طی چند سال این پروژه را تکمیل کرد. مجسمه‌های تخیلی در ابتدا افراد زیادی را جذب خود می‌کرد، اما پس از گذشت مدتی استقبال مردم از این مجسمه‌ها به شدت کاهش یافت و دیگر هیچ‌کس رغبتی به دیدن آن‌ها نشان نداد.

9. جزایر هاشیما

مکان های رها شده

برای نمونه دیگری از عظیم ترین مکان های رها شده می‌توان به جزایر هاشیما اشاره کرد. کشور ژاپن در سال 1880 موفق به کشف یک معدن ذغال سنگ در وسط دریا شد. به دنبال این اتفاق کارخانه میتسوبیشی تصمیم گرفت تا به سراغ استخراج از این معدن برود. میتسوبیشی به منظور این که کارکنان خود را از سختی رفت و آمد رها کند جزیره را در همان منطقه احداث و آن را هاشیما نام‌گذاری کرد. این جزیره پذیرای جمعیتی برابر با 5 هزار نفر بود که همین مسئله باعث شد تا هاشیما لقب متراکم‌ترین نقطه دنیا را به خود اختصاص دهد.

عمر این معدن زغال سنگ در سال 1974 به پایان رسید و میتسوبیشی به دنبال این موضوع به کارکنان خود اعلام کرد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن جزیره را رها کرده و به ژاپن برگردند. از این رو جزیره هاشیما در یک چشم بر هم زدن تمام ساکنان خود را از دست داد. جالب است که هم‌اکنون و پس از گذشت سال‌ها از این قضیه هیچ شخصی اجازه ورود به جزیره هاشیما را ندارد.

10. بزرگترین شهر بازی آسیا

مکان های رها شده

ساخت بزرگ‌ترین شهربازی آسیا در نخستین سال‌های دهه 1990 کلید خورد؛ اما پس از گذشت 8 سال از آغاز این پروژه افرادی که در مناطق اطراف زمین داشتند با دولت به مشکل خوردند و دولت نتوانست این پروژه را به سرانجام برساند. پس از گذشت چندین سال و در سال 2008 مجددا پروژه ساخت این شهر بازی کلید خورد، اما این بار هم نیمه کاره رها شد. هم‌اکنون این پارک به صورت کامل از یادها فراموش شده، اما با این وجود همچنان برخی از بچه‌ها برای بازی کردن به آن وارد می‌شوند.