بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو

بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو مایکروسافت؛ یک کامپیوتر عجیب و توانمند

با بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو نگاهی به Surface Laptop Studio، لپ تاپ متفاوت مایکروسافت با طراحی و مشخصات فنی آن خواهیم پرداخت.

مایکروسافت شب گذشته به همراه تبلت هیبرید جدید سرفیس پرو ۸ خود، از یک کامپیوتر کاملاً جدید به نام سرفیس لپ تاپ استودیو نیز رونمایی کرد. این لپ تاپ نسل جدید سرفیس بوک ۳ است، با این تفاوت که بدون یک نمایشگر جداشدنی هم می‌تواند به حالت تبلت درآید. در حالی که دیگر لپ تاپ‌های ۲ در ۱ معمولاً فقط یک لولای ۳۶۰ درجه‌ای را ارائه می‌کنند که صفحه را به پشت برمی‌گرداند، اما کامپیوتر جدید مایکروسافت به شما امکان می‌دهد نمایشگر را روی صفحه کلید بیاورید و آن را به یک تبلت تبدیل کنید.

بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو

لپ تاپ استودیو با قیمت پایه ۱۶۰۰ دلاری عرضه می‌شود که این قیمت بسیار بالایی برای یک محصول بالارده محسوب می‌شود. وقتی این لپ تاپ به صورت معمولی استفاده شود، شبیه یک مک بوک پرو خواهد بود که آن هم به بدنه آلومینیومی نقره‌ای مجهز است، ولی با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود. با این حال نمایشگر، وجه تمایز این دو دستگاه است.

طراحی و ظاهر

این یک طراحی هوشمندانه است که باعث شده لپ تاپ مایکروسافت از تمام دستگاه‌های بازار متمایز باشد. البته فقط تا حدی اینگونه است. برخلاف کامپیوتر رومیزی سرفیس استودیو، لپ تاپ استودیو وقتی از حالت لپ تاپی خارج شود نمی‌تواند نمایشگر خودش را به طرف بالا خم کند و یا اینکه روی کیبورد به صورت تخت قرار بگیرد. شما می‌توانید این محصول را فقط در سه حالت لپ تاپی، صاف و تبلتی استفاده کنید که در این حالت نمایشگر و ترک پد در دسترس شما قرار می‌گیرد. مایکروسافت آهن‌رباهایی را نیز روی لپ تاپ خود تعبیه کرده که کمک می‌کند نمایشگر در حالت لپ تاپی در جای درست خودش قرار بگیرد.

هیچ کدام از این امکانات شگفت انگیز نیست و حتی لپ تاپ مایکروسافت از نظر مشخصات فنی در بین لپ تاپ‌های گیمینگ پرقدرت یا فوق باریک نیز قرار نمی‌گیرد. قطعاً در ادامه بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو به مشخصات فنی این دیوایس خواهیم پرداخت، اما آنچه مشخص است، سرفیس لپ تاپ را باید نسل جدید سرفیس بوک ۳ دانست.

چیزی که باعث خاص شدن این لپ تاپ شده، پایه زیری آن است. اگر این لپ تاپ را از بالا نگاه کنید،‌ شبیه همان چیزی است که مک بوک ارائه می‌کند. یک ترک پد بزرگ در زیر کیبورد‌ آن قرار گرفته که به جای دکمه‌های فیزیکی از هپتیک برای شبیه‌سازی کلیک واقعی استفاده می‌کند. با بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو می‌توان گفت که کیبورد این لپ تاپ خیلی بهتر از آن چیزی است که مک بوک‌های اپل ارائه می‌کنند.

اما در زیر لپ تاپ یک پایه مستطیل شکل قرار گرفته که باریک‌تر از خود لپ تاپ است. روی این پایه حفره‌هایی قرار دارد که اجازه می‌دهد گرما از داخل دستگاه به بیرون هدایت شود. در مجموع از هر زاویه‌ای که این لپ تاپ را مشاهده کنید، باریک‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و فقط کمتر از نیم اینچ از میز یا هر سطحی که روی آن قرار می‌گیرد بالاتر خواهد بود.

پشتیبانی از قلم سرفیس اسلیم پن ۲

این پایه داخلی به شکلی طراحی شده که بتواند قلم Surface Slim Pen 2 تازه معرفی شده مایکروسافت را هم در خودش جای دهد. این قلم در زیر جایی که ترک پد تعبیه شده قرار می‌گیرد و از همان طریق هم شارژ می‌شود. قلم ۱۳۰ دلاری مایکروسافت سری باریک‌تر و تیزتری دارد و از فناوری هپتیک نیز در آن استفاده شده است.

بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو

وقتی با آن شروع به نقاشی روی صفحه می‌کنید، قلم حس کشیدن با یک قلم واقعی را به شما القا خواهد کرد. البته این نظر مایکروسافت است. ما در مدت زمان کمی که از این قلم استفاده کردیم، خیلی واقعی به نظر نمی‌رسید و فقط یک لرزش ریزی هنگام برخورد قلم با سطح نمایشگر رخ می‌دهد. با این حال طول خواهد کشید تا توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایشان را برای پشتیبانی بهتر از این قلم به‌روزرسانی کنند.

نمایشگر و مشخصات فنی

نمایشگر Surface Laptop Studio فوق‌العاده است. آن یک پنل ۱۴.۴ اینچی لمسی با نسبت ۳ به ۲ و رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۶۰۰ است که تراکم پیکسلی 201ppi را ارائه می‌کند. این نمایشگر زمانی که از قلم سرفیس روی آن استفاده کنید، به رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی می‌رسد. حاشیه‌های دو طرف چپ و راست آن بسیار باریک هستند و یک دوربین برای استفاده از قابلیت امنیتی Windows Hello نیز در بالای آن تعبیه شده است. غول نرم افزار جهان می‌گوید این دوربین در تشخیص چهره بهتر شده و گزینه مناسبی برای ویدیوکنفرانس‌ها است. چهار اسپیکر نیز روی بدنه لپ تاپ تعبیه شده که از دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند. در بررسی ما، این اسپیکر صدای بلندی داشت و تفکیک استریو به خوبی انجام می‌شد، اما بیس خیلی توانمندی را تولید نمی‌کرد.

بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو

شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تمام محصولات سری ۲۰۲۱ سرفیس برای طراحان، اضافه شدن پشتیبانی از تاندربولت به پورت‌های خروجی آن باشد. سرفیس لپ تاپ در کنار کانکتور سرفیس و یک جک هدفون، از دو پورت USB-C تاندربولت ۴ نیز استفاده می‌کند. ولی متأسفانه خبری از اسلات کارت حافظه SD نیست.

در زیر قاب این لپ تاپ پردازنده نسل یازدهمی Core i5 یا Core i7 اینتل حضور دارد که می‌توانید هر کدام را با کارت گرافیک یکپارچه Xe یا Nvidia GeForce RTX 3050 Ti با حافظه ۴ گیگابایتی GDDR6 سفارش دهید. مدل دقیق پردازنده‌ها Core i5-11300H و Core i7-11370H هستند و هر دو توان ۳۵ واتی دارند. شما در این لپ تاپ می‌توانید ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت رم از نوع LDDR4x یا حافظه داخلی ۲۵۶ گیگ تا ۲ ترابایت را سفارش دهید.

بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو

این مشخصات فنی نشان می‌دهد که مایکروسافت با سرفیس استودیو بیشتر از گیمرها، به طراحان وجه داشته است. سرفیس استودیو بسیار توانمند است، ولی فقط می‌تواند نیازهای برنامه‌نویسان و طراحان را برطرف کند.

سخن پایانی

این فقط بررسی اولیه سرفیس لپ تاپ استودیو بود. برای بررسی کامل این دیوایس به زمان بیشتری نیاز است. گاهی اوقات طرح‌های سنت شکنانه باعث موفقیت چشمگیر یک محصول می‌شوند، ولی گاهی اوقات آن‌ها فقط عجیب هستند. در هر صورت مایکروسافت شایسته ریسک‌پذیری است و به همین خاطر هم دست به چنین ریسکی زده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه