بزرگترین سازنده سنسور دوربین برای گوشی‌های هوشمند در دنیاست کیست؟

کمپانی‌های شرقی و غربی متنوعی حسگر تصویر تولید می‌کنند و در این نوشتار قصد داریم ببینیم کدام یک از آن‌ها بزرگترین سازنده سنسور دوربین است.

حسگر تصویر که به آن سنسور CMOS گفته می‌شود اصلی‌ترین بخش دوربین بوده و شمار پیکسل‌ها و همچنین ابعاد آن‌ها تعیین کننده کیفیت یک دوربین است. البته این سنسورها علاوه بر دوربین‌های حرفه‌ای و گوشی‌های هوشمند در تجهیزات پزشکی اپتیکی، تجهیزات اپتیکی هوافضا، خودروهای هوشمند و هر صنعت دیگری که نیازمند دوربین باشد نیز کاربرد دارند. با این حال ما بیشترین تعامل روزانه را با انواع موجود در گوشی‌های هوشمند داریم.

بزرگترین سازنده سنسور دوربین برای گوشی‌های هوشمند

به گزارش Strategy Analytics تجارت سنسور دوربین گوشی‌های هوشمند در در نیمه اول سال 2021 درامد 7 میلیارد دلاری عاید سازندگان چنین تراشه‌هایی کرد. در حال حاضر 3 کمپانی بزرگترین سازندگان سنسور CMOS هستند و 80 درصد بازار را در اختیار دارند. در این بین سونی بیشترین سهم را داشته و 42 درصد نیاز بازار را تامین می‌کند. درامد سونی در این زمینه در مقایسه با زمانی مشابه در سال 2020، امسال 10 درصد سود بیشتری کسب کرد. ناگفته نماند سونی چندین سال است بزرگترین سازنده سنسور دوربین در دنیا محسوب می‌شود.

بزرگترین سازنده سنسور دوربین

پس از سونی همواره سامسونگ از کره جنوبی قرار دارد. این غول کره‌ای که افتخارهایی نظیر معرفی نخستین سنسور 108 و 200 مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند را در کارنامه خود دارد، مالک 25 درصد از بازار سنسورهای CMOS است. در حال حاضر سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های نیمه هادی در دنیا محسوب می‌شود و سنسورهای CMOS در کنار چیپ‌های حافظه فرار و ایستا و همچنین چیپست‌های موبایلی از اصلی‌ترین تولیداتش تلقی می‌شوند.

پس از سامسونگ کمپانی آمریکایی آمنی ویژن – OmniVision با سهم 13 درصدی در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. البته این کمپانی با وجود اینکه در ایالات متحده آمریکا واقع شده، اما در سال 1995 توسط یک کمپانی تایوانی تاسیس و امروزه متعلق به یک کمپانی چینی به نام Will Semiconductor است.

یک تحلیلگر ارشد Strategy Analytics به نام جفری متیوز می‌گوید سازندگان سنسور CMOS با حجم تقاضای رو به رشد و بالایی از سوی سازندگان گوشی‌های هوشمند مواجه‌اند و فعالانه مشغول تطبیق سنسورهای وضوح بالا و سنسورهای با شمار پیکسل پایین برای دوربین چندگانه گوشی‌ها هستند. سه کمپانی سونی، سامسونگ و آمنی ویژن در نیمه اول سال 2021 عمده سنسورهای وضوح بالای خود را در اختیار سازندگان اصلی گوشی‌های هوشمند قرار داده‌اند.

به گفته یکی از مسئولین ارشد Strategy Analytics علاوه بر این انتظار می‌رود معرفی سنسورهای وضوح بالا و بزرگ پیکسل از سوی این سه سازنده بزررگ سبب افزایش بیش از پیش درامدزایی این صنعت شود. وی می‌افزاید نوسان در تامین سنسورهای پیکسل بالا و پیکسل پایین همچنان چالشی برای رشد عرضه سنسورهای CMOS در ادامه سال 2021 و پس از آن است.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد سونی در سال 2020 نیز بزرگترین سازنده سنسور دوربین برای گوشی‌های هوشمند در دنیا بود، اما سامسونگ مشغول کم کردن فاصله خود با آن است. رونمایی سامسونگ از سنسور 200 مگاپیکسلی ISOCELL HP1 نشان داد که سیاست طراحی در این کمپانی در حال گذر از مرزها و محدودیت‌های امروزی موجود در فناوری است. این کمپانی همچنین قصد دارد تا 4 سال دیگر سنسور 576 مگاپیکسلی خود را معرفی کند. از سوی دیگر سونی نیز سخت مشغول تلاش است و به تازگی سنسور 127.68 مگاپیکسلی خود موسوم به IMX661 را معرفی کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*