مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10

آموزش کنترل مصرف داده اینترنت در ویندوز 10

در صورتی که مصرف داده اینترنت شما در ویندوز 10 زیاد است، امکان کنترل مصرف داده اینترنت با اجرای روش‌های خاص وجود دارد.

در صورتی که همواره از اینترنت استفاده می‌کنید، قطعا مقدار استفاده شما از داده هم بسیار زیاد خواهد بود. اگر از اینترنت نامحدود با پهنای باند زیاد استفاده می‌کنید یا از دسترسی به فیبر نوری برخوردارید، امکان دارد هرگز به مصرف بالای داده اینترنت خود فکر نکنید، اما با این حال بد نیست بتوانید مصرف داده اینترنت خود را مدیریت کنید. در این مقاله روش‌های کنترل و مدیریت مصرف اینترنت در ویندوز 10 را آموزش خواهیم داد.

مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10

ویندوز 10 مجهز به یک ابزار داخلی بوده که به شما اجازه می‌دهد میزان استفاده از داده اینترنت خود را در طول 30 روز گذشته به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید. با این که احتمال بروزرسانی‌های گسترده از سوی سیستم عامل هم وجود دارد، اما بیشتر استفاده از داده اینترنت به برنامه‌های نصب شده مربوط است. شما می‌توانید با ورود به بخش تنظیمات (Settings) و در ادامه انتخاب گزینه شبکه و اینترنت (Network & Internet)، وارد وضعیت (Status) موجود در منوی سمت چپ شوید. توجه داشته باشید که ویندوز 10 میزان مصرف داده اینترنت را در کنار شبکه‌ای که در حال حاضر به آن متصل هستید، نمایش می‌دهد. مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10 - 1 در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، باید روی گزینه استفاده از داده (Data Usage) کلیک کنید. ویندوز 10 می‌تواند میزان استفاده از هر برنامه را به صورت جداگانه نمایش دهد. همچنین شما می‌توانید میزان استفاده از داده توسط شبکه را هم با ورود به منوی کشویی و انتخاب شبکه موردنظرتان انجام دهید. روش‌های متعددی برای کاهش مصرف داده‌ها وجود دارد که در ادامه شما را با 9 مورد از مهم‌ترین آن‌ها، آشنا خواهیم کرد.

1: تنظیم Metered Connection

راه‌اندازی و تنظیم اتصال اندازه‌گیری شده را می‌توان یکی از روش‌های موثر و کارآمد به منظور کاهش مصرف داده اینترنت دانست. ویندوز 10 می‌تواند بروزرسانی برنامه‌های خاص و بخش‌های گوناگون منوی استارت (Start) را متوقف کند. در این بخش شما می‌توانید یک اتصال اندازه‌گیری شده را تنظیم کنید: 1: کلیدهای ترکیبی Win + I را به منظور بازگشایی بخش تنظیمات (Settings) فشار دهید. 2: در ادامه باید شبکه و اینترنت (Network & Internet) را انتخاب کرده تا امکان کلیک کردن روی Properties فراهم شود. 3: به سمت پایین حرکت کرده و گزینه Metered Connection را انتخاب کنید تا امکان فعال‌سازی Set as metered Connection فراهم شود. مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10 - 2

2: ایجاد محدویت داده‌ها در ویندوز 10

در صورتی که برای محدودسازی مصرف داده برنامه‌ریزی کرده‌اید، امکان محدود کردن داده برای یک شبکه اترنت یا وای فای در ویندوز 10 وجود دارد. با انجام این کار، هنگام نزدیک شدن به بازه تنظیم شده یک هشدار دریافت خواهید کرد. 1: تنظیمات (Settings) را بازگشایی کرده و شبکه و اینترنت (Network & Internet) را انتخاب کنید. 2: گزینه استفاده از داده (Data Usage) را انتخاب کنید. 3: در ادامه باید محدودیت موردنظرتان را تنظیم کنید. مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10 - 3 برای تعیین محدودیت جدید هم باید روی گزینه Edit Limit کلیک کرده و از منوی Set Data Limit برای پیکربندی تنظیمات استفاده کنید. هنگامی که کار به پایان رسید هم کافی است روی گزینه ذخیره‌سازی (Save) کلیک کنید. در صورتی که مجددا قصد دارید محدودیت جدیدی را تنظیم کنید هم باید میزان داده مصرفی را بازنشانی نمایید. 1: ابتدا باید کلیدهای ترکیبی Win + I را به منظور بازگشایی تنظیمات فشار دهید، سپس از بخش شبکه و اینترنت (Network & Internet)، وضعیت (Status) را انتخاب کنید. 2: گزینه استفاده از داده (Data Usage) را انتخاب کنید. 3: به سمت پایین صفحه حرکت کرده و روی گزینه Reset usage Stats را انتخاب کنید. 4: در پنجره پاپ آپ، گزینه تنظیم مجدد (Reset) را انتخاب کنید. مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10 - 4

3: ذخیره داده‌ها هنگام وب‌گردی

این امکان وجود دارد مقدار زیادی از مصرف داده‌های شما مربوط به وب‌گردی باشد. اگر می‌خواهید داده‌ها را هنگام استفاده ذخیره‌سازی کنید، لازم است از مرورگری استفاده شود که قابلیت فشرده‌سازی داشته باشد. با این که ویژگی موردنظر را می‌توان به عنوان یکی از قابلیت‌های رایج در گوشی‌های هوشمند به حساب آورد، اما احتمالا رایانه شخصی یا لپ تاپ شما فاقد آن خواهد بود. در صورتی که قصد دارید داده‌ها را ذخیره‌سازی کنید، می‌توانید افزونه مرورگر را نصب کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید از Data Saver در مرورگر گوگل کروم یا حالت Turbo در Opera استفاده کنید.

4: متوقف کردن بروزرسانی خودکار برای برنامه‌های مایکروسافت

شما می‌توانید شبکه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که ویندوز 10 مانع از نصب بروزرسانی‌های جدید شود. البته اگر به صورت مداوم به شبکه‌های اینترنت گوناگون متصل می‌شوید، لازم است تنظیمات موردنظر را مجددا انجام دهید. خوشبختانه یک روش کارآمد و ساده‌تر هم وجود دارد: 1: برنامه مایکروسافت استور (Microsoft Store) را باز کنید. 2: در ادامه باید روی منوی سه نقطه موجود در سمت راست ضربه زده و گزینه تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید. 3: گزینه بروزرسانی خودکار برنامه‌ها (Update apps Automatically) را انتخاب کنید. مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10 - 5 در صورتی که هیچ برنامه‌ای را هم از فروشگاه مایکروسافت نصب نکرده باشید، می‌توانید اقدام ذکرشده را انجام دهید؛ علت این مسئله را می‌توان بروزرسانی بیشتر برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز 10 از طریق مایکروسافت استور دانست.

5: خاموش کردن Live Tiles

یکی دیگر از روش‌های کاهش سریع مصرف داده در ویندوز 10 را می‌توان مدیریت Live Tiles دانست. به عنوان مثال، در صورتی که از بخش خبرهای زنده اقدام به مشاهده وضعیت آب و هوایی نخواهید کرد، بهتر است Live Tiles را غیرفعال کنید تا بتوانید مدیریت خوبی را در مصرف داده اینترنت داشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید، راست کلیک روی بخش موردنظر بوده و در ادامه باید از More، گزینه Turn Live Tile off را انتخاب کنید.

6: متوقف کردن بروزرسانی‌های ویندوز

اگر در حال مسافرت هستید و قصد دارید به صورت مدیریت‌شده از داده استفاده کنید، بهتر است آپدیت‌های ویندوز را متوقف کنید. شما می‌توانید با روش ذکرشده، آپدیت خودکار ویندوز را متوقف کنید: 1: منوی تنظیمات (Settings) را باز کنید. 2: در ادامه روی بروزرسانی و امنیت (Updates & Security) کلیک کرده و گزینه تنظیمات پیشرفته (Advanced Options) را انتخاب کنید. 3: وارد بخش متوقف کردن بروزرسانی (Pause Updates) شوید و از منوی کشویی برای انجام کار استفاده کنید. مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10 - 6 نکته مهم: شما می‌توانید بروزرسانی را حداکثر تا 35 روز متوقف کنید. پس از پایان 35 روز، سیستم شما به صورت خودکار آپدیت خواهد شد و برای لغو مجدد آن، امکان انجام اقدام خاص از سوی شما وجود ندارد.

7: مدیریت برنامه‌های پس‌زمینه

در صورتی که نسبت به استفاده زیاد برخی برنامه‌های خاص از داده اینترنت مشکوک هستید، می‌توانید اجرای آن‌ها را در پس‌زمینه متوقف کنید. برای مدیریت برنامه‌هایی که توانایی دریافت اطلاعات دارند، باید مراحل زیر را دنبال کنید: 1: وارد تنظیمات (Settings) شوید و حریم شخصی (Privacy) را انتخاب کنید. 2: در سمت چپ به سمت پایین حرکت کرده و پس از ورود به مجوزهای برنامه (App Permissions)، گزینه برنامه‌های پس‌زمینه (Background Apps) را انتخاب کنید. 3: در ادامه باید قابلیت Let apps run in the background را غیرفعال کنید. مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10 - 7 در صورتی که قصد دارید برنامه‌ها را به صورت جداگانه مدیریت کنید، بهتر است لیست مربوط به برنامه‌ها را مورد بررسی قرار دهید. شما می‌توانید با انجام این کار مانع ایجاد مشکل در اجرای برخی برنامه‌های مهم و کاربردی در پس‌زمینه شوید.

8: بررسی تنظیمات بهینه‌سازی

ویندوز 10 به صورت خودکار از شبکه شما برای آپلود سیستم‌ها و برنامه‌های دیگر کاربران استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که این تنظیمات پیش‌فرض بوده و سیستم این کار را در پس زمینه و بدون اطلاع شما انجام خواهد داد. یکی از روش‌های جلوگیری از فرایند ذکرشده در ویندوز 10 را می‌توان ایجاد محدودیت عنوان کرد. همچنین شما می‌توانید از مراحل زیر برای غیرفعال کردن قابلیت ذکرشده استفاده کنید: 1: منوی استارت (Start) را در ویندوز 10 بازگشایی کنید، سپس از تنظیمات (Settings) وارد بروزرسانی و امنیت (Update & Security) شوید تا امکان انتخاب بروزرسانی سیستم (Windows Update) فراهم شود. 2: گزینه تنظیمات پیشرفته (Advanced Options) را انتخاب کنید. 3: به سمت پایین حرکت کرده و روی بخش Delivery Optimization کلیک کنید. 4: در ادامه کار باید بخش Allow Downloads From Other PCs را غیرفعال کنید. مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10 - 8

9: خاموش کردن همگام‌سازی تنظیمات

اگر در یک دستگاه دیگر وارد حساب کاربری مایکروسافت خود شوید، ویندوز 10 به صورت خودکار اقدام به همگام‌سازی تنظیمات موجود در حساب کاربری شما با دستگاه جدید خواهد کرد. با این که ویژگی ذکرشده ممکن است در استفاده شما موثر باشد، اما موجب مصرف داده هم خواهد شد. در این بخش روش غیرفعال کردن قابلیت ذکرشده را آموزش خواهیم داد: 1: منوی تنظیمات (Settings) را بازگشایی کنید. 2: در ادامه روی حساب کاربری (Account) کلیک کرده و گزینه همگام‌سازی تنظیمات (Sync your Settings) را انتخاب کنید. 3: گزینه همگام‌سازی تنظیمات (Sync Settings) را غیرفعال کنید. مشاهده بخش Data Usage در ویندوز 10 - 9 هنگامی که نیازمند همگام‌سازی هستید، می‌توانید قابلیت ذکرشده را فعال‌سازی کنید تا بتوانید کار خود را انجام دهید.

جمع‌بندی

همانطور که ذکرشد، روش‌های گوناگونی برای کنترل و کاهش استفاده از داده‌های اینترنت وجود دارد. با این که برخی روش‌ها نمی‌توانند به عنوان یک راه‌حل دائمی مورد استفاده قرار گیرند، اما می‌توان متوقف کردن بروزرسانی‌های ویندوز را در کنار سایر راه‌حل‌ها برای مدیریت مصرف داده‌های اینترنت مورد استفاده قرار داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*