سوئست DX3

سوئست DX3 ، یک شاسی بلند چینی دیگر در بازار ایران+ قیمت، مشخصات و عکس

شرکت دیار خودرو به تازگی عرضه سوئست DX3 را در تعداد محدود آغاز کرده است. در این مطلب، نگاهی به قیمت، مشخصات و عکس های این شاسی بلند چینی می‌اندازیم.

با توجه به اخبار منتشر شده، احتمال دارد برجام مجددا احیا شود که در چنین صورتی شاهد عرضه محصولات بهترین شرکت‌های خودروسازی در کشور خواهیم بود. اما این بدان معنا نیست که شرکت‌های چینی از بازار ما خارج خواهند شد. کمپانی سوئست نمونه‌ای از باسابقه‌ترین شرکت‌های خودروسازی چینی در بازار کشور‌ است که هم‌اکنون همکاری تازه‌ای را برای تولید خودرو سوئست DX3 در کشور با شرکت دیار خودرو آغاز کرده است.

نمونه‌ای از مشهورترین محصولات سوئست که تا پیش از این با کیفیت نه چندان مناسب به بازار کشور عرضه می‌شد ون‌های سبزرنگ دلیکا بود که نیاز قابل توجهی از ناوگان تاکسی رانی کشور را تأمین می‌کرد و همچنان نیز تعداد زیادی از این ون‌های چینی در خیابان‌های کشور دیده‌ می‌شوند. کمپانی سوئست در حال حاضر نیز پس از کش و قوس‌های فراوان قصد دارد که با همکاری دیار خودرو، شاسی بلند DX3 را روانه بازار کشور کند. این در صورتی است که تا پیش از این احتمال داده می‌شد این کراس اوور چینی توسط شرکت کارمانیا روانه بازار کشور شود.

البته محصولی که قرار است به بازار کشور وارد شود DX5 است، اما دیار خودرو قصد دارد تا این خودرو را با نام برادر کوچک‌تر آن یعنی DX3 روانه بازار کند.

بررسی سوئست DX3 از نظر ویژگی‌های ظاهری

سوئست DX3

کمپانی سوئست تاکنون برای تولید محصولات خود همکاری زیادی را با میتسوبیشی ژاپن انجام داده است، مثلا سوئست ون‌های دلیکا را با موتور میتسوبیشی به بازار روانه می‌کرد. علاوه بر این سوئست مسئولیت مونتاژ محصولات میتسوبیشی در چین را بر عهده دارد.

کمپانی سوئست اتومبیل DX5 را در سال ۲۰۱۹ به عنوان یکی از به‌روزترین محصولات خود به بازار جهانی معرفی کرد. لازم به ذکر است که طراحی این اتومبیل و همچنین سوئست DX3 توسط استودیو ایتالیایی پنین فارینا انجام شده است. از این رو با دیدن این اتومبیل‌ها متوجه مدرن و جذاب بودن آن‌ها خواهید شد. استودیو طراحی پنین فارینا برای سوئست DX3 یک جلوپنجره باریک در نظر گرفته، چراغ‌های جلوی آن را به صورت خشن طراحی کرده و همچنین آن را با یک سپر مشبک تزیین کرده که تمام این مسائل باعث شده کراس اوور چینی DX3 اسپرت به نظر برسد. علاوه بر این کاپوت این خودرو آمیخته به خطوطی است که چهره عضلانی به آن می‌بخشد.

کمپانی پنین فارینا همچنین برای زیباتر کردن نمای کناری این خودرو خطوط عضلانی را برای این قسمت نیز در نظر گرفته است. مطابق با اخبار منتشر شده، سقف و بدنه نسخه‌ای از سوئست DX3 که روانه بازار کشور خواهد شد با هم هم‌رنگ خواهند بود. این‌ در صورتی است که متقاضیان چینی این اتومبیل می‌توانند آن را با سقف و ستون‌های مشکی سفارش‌گذاری کنند. همچنین برای این اتومبیل رینگ‌ها و آینه‌های اسپرت در نظر گرفته شده است که باعث شده تا به جذابیت آن اضافه شود. چراغ‌های عقب این اتومبیل نیز به زیبایی طراحی شده‌اند. علاوه بر این برای سپر این اتومبیل نیز‌ یک دیفیوز‌ر بزرگ در نظر گرفته شده که باعث اسپرت‌تر شدن این خودرو شده است. در صندوق این اتومبیل هم با خطوطی زیبا تزیین شده است.

بررسی کابین کراس اوور DX5

سوئست DX3

زیبایی فضای کابین یکی از مشخصه‌های مهم خودروهای امروزی محسوب می‌شود، از این رو شرکت‌های خودروسازی چینی برای این که قافله را به رقبای خود واگذار نکنند، کابین محصولات خود را نزدیک به اروپایی‌ها طراحی می‌کنند. سوئست DX3 بازار ایران یا همان DX5 نیز از نظر فضای کابین مدرن و زیبا طراحی شده است. داشبورد و همچنین کنسول این اتومبیل طراحی بسیار مدرنی دارند. با توجه به تصاویر منتشر شده، کمپانی سوئست رودری‌ها، صفحه کیلومتر، فرمان، دسته دنده و سایر اجزای این اتومبیل را از بهترین جنس قرار داده است، اما برای مطمئن شدن از این موضوع باید سوئست DX3 را از نزدیک تماشا کرد.

مشخصات فنی DX3 و DX5

سوئست DX3 و DX5 با دو پیشرانه 1.5 لیتری متفاوت به بازار کشورهای هدف روانه می‌شوند. نمونه نخست یک موتور تنفس طبیعی است که قادر است تا 120 اسب بخار قدرت را به همراه گشتاور 143 نیوتن‌متر به تولید برساند. نمونه دوم نیز یک موتور توربوشارژ است که قادر است قدرت 154 اسب بخار را به همراه گشتاور 225 نیوتن‌متر به تولید برساند. اخبار منتشر شده حاکی از آن است که بازار ایران پذیرای نسخه‌ای خواهد بود که از موتور پرقدرت بهره‌مند است. لازم به ذکر است که وظیفه انتقال قدرت این موتور به چرخ‌های جلو بر عهده یک گیربکس 8 سرعته CVT است. این اتومبیل در مدت زمان کمتر از 12 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مطابق با اخبار منتشر شده، میانگین مصرف سوخت سوئست DX3 بازار ایران یا همان DX5 با پیشرانه 1.5 لیتری توربو، 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. همچنین کمپانی سوئست ترمزهای جلو و عقب این خودرو را از نوع دیسکی در نظر گرفته و این خودرو دارای بالاترین استانداردهای آلایندگی و کیفیت است. یکی از ارزشمندترین امکانات این خودرو، بهره‌مندی چرخ‌های عقب آن از سیستم تعلیق مستقل است.

بررسی دی ایکس 3 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی

سوئست DX3 در بازار ایران به احتمال زیاد با امکانات متنوعی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت که تهویه مطبوع اتوماتیک، رینگ‌های 18 اینچی، چراغ‌های روشنایی روز، کروز کنترل، سیستم هشدار توقف اضطراری (ESS)، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم ایزو فیکس در صندلی‌های عقب، سیستم جلوگیری از خطای ترمز (BOS)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESP)،‌ برف پاک کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای،‌ فرمان و صندلی‌های چرم، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین 360 درجه، آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرم‌کن،‌ چراغ بدرقه، سقف پانورامیک شیشه‌ای، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل حرکت در سرازیری (HDC)، سیستم هشدار حادثه (AWS)، سیستم کمک به شروع حرکت در شیب (HAC)، سیستم محافظت در برابر واژگونی (ROP) و همچنین سیستم کنترل کشش (TCS) از جمله آن‌ها هستند.

این کراس اوور چینی با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد؟

تا به امروز شرایط فروش سوئست DX3 از سوی دیار خودرو اعلام نشده است؛‌ اما به احتمال فراوان این کراس اوور چینی با قیمتی در حدود 650 میلیون تومان روانه بازار کشور خواهد شد. در صورت صحت این خبر می‌توان گفت سوئست DX3 نسبت به کلاسی که در آن قرار دارد قیمت بسیار بالایی دارد. اصلی‌ترین رقبای این کراس اوور چینی با چنین قیمتی خودروهایی همچون فردا SX5، ام وی ام X33s اتوماتیک و همچنین لیفان X70 خواهند بود که نسبت به این خودرو یک کلاس بزرگتر هستند. اگرچه شاید DX3 از نظر امکانات از اتومبیل‌های مذکور کامل‌تر باشد، اما آن‌ها توسط شرکت‌های بسیار قوی‌تری به بازار عرضه می‌شوند که این کار DX3 را سخت می‌کند.

در صورتی که دیار خودرو این اتومبیل را با کمترین ضعف ممکن به بازار کشور روانه کند،‌ ممکن است بتواند فروش خوبی را از این خودرو به دست بیاورد و این کراس اوور چینی به سرنوشت خودروهایی مانند بایک آورد و گریت وال دچار نشود. لازم به ذکر است که این نتیجه تنها در صورت دسترسی مناسب خریداران به قطعات یدکی این خودرو و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب محقق خواهد شد.

سوئست DX3

DX3 از چه تاریخی روانه بازار کشور خواهد شد؟

شرکت دیار خودرو در اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که قصد دارد تولید کراس اوور چینی سوئست DX3 را آغاز کند و به دنبال این قضیه تصاویری هم از خط تولید این اتومبیل منتشر شد. با توجه به این مسائل احتمال داده می‌شد که در شش ماهه ابتدایی سال جاری بازار خودرو پذیرای این خودرو باشد که این احتمال به وقوع پیوست و عرضه این خودرو آغاز شد.

در حال حاضر این کراس اوور چینی در تعداد اندک وارد بازار خودرو می‌شود و به همین دلیل قیمت‌های غیر طبیعی در حدود 900 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته می‌شود که به نظر نمی‌رسد افراد زیادی با چنین قیمتی به سراغ خرید آن بروند. شرکت دیار خودرو تا به امروز اتومبیل‌های بسیاری را روانه بازار کشور کرده است که اکثر آن‌ها مانند بایک سنوا، بایک سابرینا و همچنین وانت‌های گریت وال وینگل مورد استقبال مردم قرار نگرفتند. از این رو معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار سوئست DX3 خواهد بود. این شرکت خودروسازی اتومبیل بایک X25 را نیز به تازگی روانه بازار کشور کرده است که تاکنون مردم استقبال چندانی از آن نکرده‌اند.

با تمام این اوصاف به نظر نمی‌رسد که سوئست DX3 بتواند با این نحوه از عرضه و چنین قیمتی بازار خوبی را برای خود دست و پا کرده و با خودروهایی همچون ام وی ام X55 که با قیمتی در حدود 750 تا 850 میلیون تومان به فروش می‌رسد رقابت تنگاتنگ کند. در صورتی می‌توان آینده خوبی را برای این خودرو متصور شد که در نحوه عرضه آن تغییر ایجاد شود.