فیدلیتی و دیگنیتی

فیدلیتی یا دیگنیتی ؛ مقایسه شاسی بلندهای جدید بهمن موتور

فیدلیتی و دیگنیتی دو شاسی بلند جدید بهمن موتور در بازار ایران است. اما کدامیک این دو خودرو برای خرید گزینه بهتر، و برنده این مقایسه است؟

تحریم صنعت خودروسازی ایران و همچنین ممنوعیت واردات خودرو به کشور باعث شد تا خودروهای جدیدی به بازار ایران راه پیدا نکنند، اما با این وجود خودروسازان داخلی به ویژه در بخش خصوصی طی مذاکرات با برخی از شرکت‌های چینی توانستند چند محصل جدید را به بازار عرضه کنند؛ برای مثال شرکت بهمن خودرو اخیرا موفق شد دو شاسی بلند فیدلیتی و دیگنیتی را روانه بازار کند، اما بین این دو خودرو کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری است؟ برای پاسخ به این پرسش، در ادامه طراحی ظاهری، مشخصات فنی و امکانات آنها را مورد مقایسه قرار خواهیم داد.

مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی

بخش طراحی ظاهری

فیدلیتی

دیگنیتی

در همین ابتدا باید گفت این دو شاسی بلند از لحاظ ظاهری کاملا با یکدیگر متفاوت به نظر می‌رسند. در واقع دیگنیتی به عنوان یک کراس اوور اسپرت کوپه به بازار راه پیدا کرده که طراحان برای آن ظاهری تهاجمی و سقفی شیب‌دار را در نظر گرفتند تا بتواند نگاه قشر جوان را به خود جلب کند.

فیدلیتی

فیدلیتی

در طرف مقابل فیدلیتی از ظاهری مشابه شاسی بلندهای خانوادگی بهره می‌برد و سعی دارد مشتریانی که به دنبال یک خودرو خانوادگی لوکس با چهره جدید هستند را به خود جلب کند. در بخش‌های مختلف دیگنیتی خطوط نرم و منحنی به چشم می‌خورد و چراغ‌های به هم متصل عقب نیز آن را نسبت به رقبا کمی متمایز کرده است. در طرف مقابل فیدلیتی از چهره‌ای جدی با خطوط شکسته و تیز بهره می‌برد.

مقایسه ابعاد

نام خودرودیگنیتیفیدلیتی
طول4685 میلی‌متر4735 میلی‌متر
عرض1865 میلی‌متر1900 میلی‌متر
ارتفاع1645 میلی‌متر1710 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2790 میلی‌متر2720 میلی‌متر
وزن1570 کیلوگرم1575 کیلوگرم

طبق جدول فوق، فیدلیتی با وجود این که از ابعاد بزرگ‌تری بهره می‌برد، اما نسبت به دیگنیتی فاصله بین محوری کمتری دارد که همین موضوع در بخش فضای پای سرنشینان محدودیت ایجاد می‌کند، اما به دلیل ابعاد زیاد فضای کابین بیشتری را برای سرنشینان فراهم خواهد ساخت. گفتنی است فیدلیتی از لحاظ ابعاد و اندازه مشابه هیوندای سانتافه بوده و در لیست کراس اوورهای 7 نفره بازار ایران جای می‌گیرد.

مشخصات فنی

نام خودرودیگنیتیفیدلیتی
موتور4 سیلندر خطی4 سیلندر خطی
حجم موتور1498 سی‌سی1498 سی‌سی
حداکثر قدرت148 اسب بخار155 اسب بخار
حداکثر گشتاور220 نیوتن‌متر230 نیوتن‌متر
گیربکسCVT6 سرعت دو کلاچه

فیدلیتی و دیگنیتی در بخش فنی با یکدیگر شباهت زیادی دارند. در واقع دو خودرو دیفرانسیل جلو بوده و از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برند، اما با این وجود عملکرد هر دو خودرو یکسان نخواهد بود؛ چرا که بهمن موتور برای آنها گیربکس‌های متفاوتی را در نظر گرفته که به همین دلیل تجربه سواری متفاوتی را ارائه خواهند داد.

فیدلیتی

دیگنیتی

پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری دیگنیتی به کمک توربوشارژر قادر است قدرتی برابر با 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن‌متر را به تولید برساند. همچنین گیربکس اتوماتیک CVT وظیفه انتقال این نیروی تولید شده به چرخ‌های جلو را بر عهده خواهد داشت. این پیشرانه و گیربکس باعث شده تا دیگنیتی به ازای هر 100 کیلومتر در شهر 10.4 لیتر، خارج از شهر 5.4 لیتر و به شکل ترکیبی 7.5 لیتر بنزین مصرف کند.

فیدلیتی

فیدلیتی

پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژر فیدلیتی می‌تواند قدرتی برابر با 155 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر را تولید کند. این نیروی تولید شده توسط گیربکس 6 سرعت اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد تا مصرف سوخت در استفاده‌های شهری بهینه‌تر شود. طبق اعلام شرکت سازنده، این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر در شهر حدود 7.8 لیتر، در خارج از شهر 7.2 لیتر و به شکل ترکیبی 7.5 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد.

ایمنی

فیدلیتی

دیگنیتی

از امکانات ایمنی خودرو دیگنیتی می‌توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو ESC، سیستم کمکی ترمز EVA، BA، BAS، EBA، سیستم‌‌های کنترل کشش ATC و TRC و ASR و TCS، ترمز ضد قفل ABS به همراه سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD، کیسه هوای ایمنی جانبی و سرنشینان جلو، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها TPMS، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، سیستم ترمز خودکار، صندلی کودک ایزوفیکس، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی و سیستم کنترل حرکتی خودرو در سراشیبی اشاره کرد.

فیدلیتی

فیدلیتی

بهمن خودرو فیدلیتی را نیز با امکانات ایمنی مشابه با دیگنیتی که در بالا به آنها اشاره شد به بازار عرضه می‌کند، اما علاوه بر این موارد، برای فیدلیتی امکانات پیشرفته‌تری چون سیستم تشخیص نقاط کور و سیستم هشدار خروج از خطوط جاده را در نظر گرفته که در لیست امکانات ایمنی دیگنیتی مشاهده نمی‌شوند.

امکانات

فیدلیتی

دیگنیتی

در لیست امکانات و تجهیزات دیگنیتی موارد مختلفی مثل در باک الکتریکی، برف پاک کن اتوماتیک جلو به همراه سنسور باران، دو عدد خروجی USB ردیف جلو و عقب، سه عدد خروجی 12 ولت، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک لمسی با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، چراغ‌های اتوماتیک، چراغ‌های جلو و عقب به همراه سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌های جلو، سیستم روشنایی مشایعت تا در خانه، چراغ‌های روشنایی ویژه روز، آینه‌های جانبی برقی به همراه چراغ خوشامدگویی و گرمکن، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت، پوشش چرمی صندلی‌ها، دوربین 360 درجه برای سهولت پارک، دوربین عقب، در الکتریکی صندوق عقب، سانروف پانوراما دو قسمتی به همراه سیستم ایمنی برخورد با مانع و فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا به چشم می‌خورند.

فیدلیتی

فیدلیتی

فیدلیتی نیز از امکانات متعددی مانند در صندوق عقب و پنجره‌ها مجهز به سیستم تشخیص مانع، سنسور هوشمند باز شدن اتوماتیک در صندوق عقب توسط پا، سانروف پانوراما، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، چراغ‌های اتوماتیک، چراغ‌های کاملا LED، دوربین دید عقب، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه کیلومتر دیجیتال، شارژر وایرلس تلفن همراه، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، خروجی USB ردیف جلو و عقب، سنسور باران، روکش‌های چرمی صندلی‌ها، صندلی برقی همراه با گرمکن برای راننده و سرنشین جلو بهره می‌برد.

کدام‌یک برای خرید بهتر است؟

فیدلیتی

با وجود این که این دو خودرو توسط یک خودروساز و در یک رده قیمتی به بازار عرضه می‌شوند، اما برای دو قشر مختلف توسعه پیدا کرده‌اند. در واقع دیگنیتی با هدف جلب نگاه مشتریان جوان طراحی شده و از ظاهری متفاوت‌تر و جذاب‌تر بهره می‌برد. در طرف مقابل نیز فیدلیتی دارای چهره‌ای جدی با ابعاد بزرگ برای 7 سرنشین طراحی شده و با امکانات متعدد خود قصد دارد نگاه مشتریانی که به دنبال یک خودرو خانوادگی هستند را به خود جلب کند.

برای پاسخ به این پرسش که کدام یک برای خرید مناسب است باید بگوییم این موضوع کاملا به سلیقه مشتریان بستگی دارد؛ یعنی مشتریان باید بدانند که آیا به دنبال یک خودرو جذاب با ظرفیت 5 نفره هستند یا قصد دارند یک خودرو با چهره جدی و ابعاد بزرگ 7 نفره را خریداری کنند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. عقب…مونده کاتالوگشو برداشتی انشا نوشتی….تو روستایه شما دو نفر اول میشن…العان ارزش خرید ندارن…تصادف کنی بیچاره ای…بعضی از قطعاتش زمان زیادی میبره تا گیر بیاد…ولی اخرش. ….فیدلیتی

  2. من یک مطلبی خواندم که گیربکس فیدلیتی در ترافیک داغ میکنه وروی اضطرار میره