سیارک

هفته آیند ناسا با همکاری اسپیس ایکس یک ماهواره را به یک سیارک می‌کوبد؛ هدف، نجات زمین!

ناسا طی همکاری با شرکت اسپیس ایکس قصد دارد در قالب پروژه دارت یک ماهواره را به یک سیارک بکوبد. این ماموریت با هدف نجات زمین به انجام خواهد رسید.

سازمان فضایی ناسا از سال 2017 میلادی پروژه‌ای را آغاز کرد تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا برخورد یک فضاپیما به یک سیارک باعث انحراف مسیر آن خواهد شد یا خیر؟ در همین راستا ناسا از سال 2019 با شرکت فضایی اسپیس ایکس همکاری کرده تا این آزمایش را به انجام برساند. ناسا این ماموریت را به عنوان بخشی از پروژه دفاع سیاره‌ای انجام خواهد داد.

ناسا به دنبال کوباندن یک ماهواره به یک سیارک

سیارک

در حال حاضر موشک فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس با موفقیت آتش ایستای خود را به انجام رسانده و برای پرتاب در تاریخ 23 نوامبر 2021 (3 آذر 1400) آمادگی کامل دارد. این موشک یک ماهواره را برای پروژه تغییر مسیر دوتایی (Double Asteroid Redirection Test) که به اختصار دارت (DART) شناخته می‌شود به فضا حمل خواهد کرد.

در همین راستا شرکت فضایی اسپیس ایکس در صفحه توییتری خود اعلام کرد ناسا ماموریت برخورد عمدی فضاپیمای دارت با یک سیارک را در ساعت ۲۲:۲۱ منطقه زمانی اقیانوس آرام (۰۹:۵۱ به وقت تهران) شروع می‌کند تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا اگر سیارکی امنیت زمین را تهدید کرد، با این روش می‌توان مسیر آن را تغییر داد یا خیر؟

ماموریت دارت برای تغییر مسیر سیارک دوتایی دیدیموس (Didymos) در نظر گرفته شده که طی آن یک فضاپیما به شکل عمدی به آن برخورد خواهد کرد. قطر سیارک دیدیموس B به 160 متر می‌رسد که در حال چرخش به دور سیارک دوقلوی خود یعنی دیدیموس A است؛ قطر این سیارک نیز حدود 780 متر برآورد شده است.

سیارک

با وجود این که این سیارک دوتایی در سال 2022 و در سال 2024 از نزدیکی سیاره زمین عبور خواهد کرد، اما به دلیل این که در مسیر برخوردی با سیاره زمین قرار ندارد، برای ما خطری را به همراه نخواهد داشت. البته پس از انجام پروژه دارت ناسا باید ببینیم این ضربه چگونه مسیر این دو جرم را تغییر خواهد داد.

در حال حاضر ناسا 23 جرم را رصد کرد که به شکل بالقوه طی 100 سال آینده با فاصله‌ای بسیار نزدیک از سیاره زمین عبور خواهند کرد. ناسا در گذشته در قالب یک شبیه‌سازی عواقب جبران‌ناپذیر برخورد چنین سیارک‌هایی را نشان داده بود. این سازمان اکنون قصد دارد با انجام پروژه دارت یک راهکار موثر را برای دفاع از زمین در مقابل سیارک‌ها ارائه دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. با آرزوی موفقیت 👌👌👏👏