رنو 5 دوست داشتنی و 10 چیزی که باید در مورد این ریزه میزه خاطره انگیز بدانید

اگر این روزها رنو 5 خاطره‌انگیز را فراموش کرده‌اید، در ادامه به 10 نکته جذاب راجع به این خودروی هاچ‌بک دوست‌داشتنی می‌پردازیم.

کمتر کسی است که با رنو 5 حس نوستالژی درونش زنده نشود. این خودرو در ابتدا صرفاً یک خودروی و جمع جور برای رفت و آمد خانواده‌ها در خیابان‌های پاریس بود ولی نهایتاً به یک غول رالی تبدیل شد که در مسابقات واقعاً بقیه خودروها را قتل عام می‌کرد! رنو 5 در مسابقات اتومبیل‌رانی نام خود را برای همیشه ثبت کرد و افسانه‌ای شد و همچنین مسیر را برای تولید خودروهای جدیدی توسط رنو نظیر هات هاچ جذاب کلیو وی 6 هموار کرد.

با این وجود، اکنون که دیگر مشاهده رنو 5 در خیابان‌ها و جاده‌ها به امری نادر تبدیل شده است و کم‌کم برای همیشه از ما خداحافظی می‌کند، بهتر است یادآور 10 نکته جذاب درباره این خودرو شویم.

حقایقی درباره رنو 5

10. خودروی خانواده محبوب

رنو 5 سفید

رنو 5 که به‌عنوان یک خودروی مقرون به صرفه برای کاربری خانواد‌ه‌ها طراحی شده بود، موفق شد در سراسر اروپا به محبوبیت دست پیدا کند. هزینه نگهداری آن در آن زمان بسیار پایین بود و به سرعت توانست جایگزین پرطرفداری برای خودروهای مینی یا فیات شود.

رنو 5 نارنجی

رنو 5 که به دو صورت سه دره و پنج دره عرضه شد، دارای فضای داخلی جادار و بزرگی نسبت به خودروهای هم‌رده خود بود و جزو اولین خودروهای مجهز به سپر پلاستیکی محسوب می‌شد.

9. ریشه‌های رالی

رنو 5 رالی

رنو ۵ آلپاین یکی از اولین خودروهای هات هاچ واقعی بود و دو ماه بعد از آن فولکس واگن گلف GTI به‌عنوان رقیبش عرضه شد. پس از آلپاین، نسخه رالی Group 2 این خودرو و سپس نسخه Group B در دسترس قرار گرفت.

رنو 5 رالی

با این حال، نسخه Group 5 این خودرو از لحاظ فنی اشتراکات زیادی با نسخه عادی نداشت. موتور این نسخه وسط خودرو تعبیه شده بود و سرعت آن به قدری زیاد بود که توانست در مسابقات رالی مونته کارلو 1981 خوش بدرخشد و برنده این رقابت شود.

۸. نسخه GT

رنو 5 جی‌تی

رنو 5 جی‌تی احتمالاً تجربه اول عده بسیاری از یک خودروی دارای پیشرانه توربوشارژ بوده است. این نسخه از یک پیشرانه 1.4 لیتری 8 سوپاپ توربوشارژ با قدرت 120 اسب بخار برخوردار بود که البته از تاخیر توربوی وحشتناکی رنج می‌بُرد.

رنو 5 جی‌تی

این خودرو طی 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و صدا و چرخش چرخ‌های جلوی آن هنگام آماده‌سازی برای یک شتاب فوق‌العاده، واقعاً جذاب بود.

7. یک موشک تمام‌عیار

رنو 5 توربو

نسخه توربو 2 رنو 5 بسیار خشن‌تر از نسخه جی‌تی بود و به لطف قرار گرفتن پیشرانه توربوشارژش پشت راننده، به فرمان‌پذیری و توزیع وزن فوق‌العاده متعادلی دست پیدا کرده بود.

موتور پشت راننده رنو 5 توربو

پیشرانه توربو 2 قدرت 160 اسب بخار را به تولید می‌رسانْد و طی 6.6 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این در زمان خود رقم چشمگیری بود که هر کسی را به تعجب وا می‌داشت.

6. محبوب تیونرها

رنو 5 ماد شده

تمام نسخه‌های رنو 5 پایه لازم برای تبدیل کردنشان به یک سوپرکار کوچک درنده را دارند. این خودرو در طول دهه 90 در بازارهای تیونینگ بریتانیا و اروپا به شدت مورد توجه قرار گرفت.

رنو 5 توربو

با اعمال تغییرات مختلف در این رنوی دوست‌داشتنی از یک افزایش بوست ساده گرفته تا بازسازی کامل پیشرانه، می‌توان عملکرد آن را به میزان قابل توجه‌ای ارتقا داد و قدرت پیشرانه آن را به راحتی به 200 تا 300 اسب بخار رساند.

5. نسخه‌های ویژه فوق‌العاده

رنو 5 گوردینی

از بین نسخه‌های ویژه متعدد رنو ۵ می‌توان به گوردینی 1982 اشاره کرد که خودرویی گران‌قیمت با پیشرانه 1.4 لیتری Garret توربوشارژ با قدرت 110 اسب بخار بود که از شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعتِ 8.8 ثانیه‌ای بهره می‌بُرد.

رنو 5 ریدر

نسخه دیگری که باید از آن نام برد، Raider است که رنگ مخصوص آبی تیره بدنه و چرخ‌های آلیاژی همرنگ با بدنه به همراه فضای داخلی اسپرت، آن را به یک خودروی خاص تبدیل کرده است.

4. افسانه خودروهای هات هاچ

رنو 5 توربو 2

رنو 5 توربو هیچ شباهتی با هیچ‌کدام از نسخه‌های پیش از خودش نداشت. این خودروی عضلانی توجه ماشین‌بازهایی را که خوره سرعت و عملکرد بودند به خود جلب کرد و باعث شد قدرت هات هاچ‌های فرانسوی به همه ثابت شود.

رنو 5 توربو

نسخه‌های موتور اسپرت تیون شده Maxi Superproduction نیز با قدرت 380 اسب بخار، به طرز عجیبی سریع بودند و حداکثر سرعتشان معادل 265 کیلومتر بر ساعت بود!

3. عتیقه‌ای برای کالکتورها

رنو 5

نسخه‌های مسابقه‌ای موتور وسط اصلی رنو 5، ارزش خیلی بالایی بین علاقه‌مندان خودروها دارند و متاسفانه در حال حاضر در پارکینگ‌های کالکتورها خاک می‌خورند! البته برخی از آن‌ها همچنان در رالی‌های تاریخی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تماشای آن‌ها واقعاً تجربه لذت‌بخشی است.

رنو 5 توربو

بسیاری از خودروهای رنو 5 جی‌تی سال‌ها در دست ماشین‌بازهای عاشق سرعت و راننده‌های مسابقات بوده‌اند و آن‌قدر خراب، فرسوده و مشمول تغییرات شده‌اند که حال پیدا کردن یک نمونه سالم از آن‌ها بسیار دشوار شده و اگر هم پیدا بشود، با هزینه گزافی به فروش می‌رسد.

2. نسخه بازسازی‌شده دیدنی

رنو 5 توربو 3

شرکت «لجند اتومبیلز» (Legende Automobiles) مستقر در لس آنجلس، پتانسیل تبدیل این رنوی خاطره‌انگیز به یک خودروی مدرن را به خوبی درک کرده و نسخه‌ای جدید از آن با قابلیت‌های مختلف را ارائه داده است.

رنو 5 توربو 3

این نسخه بازسازی شده یا به‌طور دقیق‌تر رستو ماد (Resto Mod) با نام رنو 5 توربو 3، دارای بدنه فیبر کربنی، صفحه آمپر دیجیتالی جدید، چراغ‌های LED و ویژگی‌های تازه متعدد دیگری است و پیشرانه 4 سیلندر توربوی آن توان تولید قدرتی معادل 400 اسب بخار را دارد.

1. بازگشت باشکوه

رنو 5 آلپاین برقی

اگرچه نسخه توربو 3 بازسازی جالب توجه‌ای از رنو 5 به حساب می‌آید، خود رنو هم این خودروی محبوب را احیا کرده و یک نسخه کاملاً جدید برقی از آن را معرفی کرده است که در آینده نزدیک روانه بازار خواهد شد.

رنو 5 آلپاین برقی

آلپاین به‌عنوان زیرمجموعه رنو، قرار است این خودروی برقی را در سال 2024 به تولید برساند. رنو 5 برقی مدرن مانند نسخه توربو روی عملکرد تمرکز دارد و دو موتور آن در کنار یکدیگر قدرت 215 اسب بخاری را تولید می‌کنند. این خودرو همچنین به‌صورت تقریبی با یک بار شارژ کامل، مسافت بیش از 321 کیلومتر را طی خواهد کرد که برد بسیار خوبی است. باید منتظر ماند و دید این نسخه از رنو 5 به مذاق دوست‌دارانش خوش خواهد آمد یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*