پلی استیشن

14 حقیقت جالب درباره‌ی پلی استیشن که نمی‌دانید

کنسول‌های Playstation در دو دهه‌ی اخیر همواره از محبوب‌ترین‌ها بوده‌اند؛ در این مقاله می‌توانید از 14 حقیقت درباره‌ی پلی استیشن مطلع شوید.

پلی استیشن یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های گیمینگ تاریخ به حساب می‌آید و حقایق شگفت‌انگیزی در رابطه با آن وجود دارد که باید بدانید.

در طول تاریخ، کنسول‌های متعددی وارد بازار شده‌اند که بعضی از آن‌ها فاجعه بوده‌اند، تعدادی متوسط و چند پلتفرم فوق‌العاده هم در دسترس بازی‌دوستان قرار گرفته که همواره از آن‌ها به نیکی یاد می‌شود؛ در این میان پلی‌ استیشن می‌درخشد و یکه‌ تازی می‌کند.

حقایقی جالب درباره‌ی پلی استیشن

در مورد این کنسول، حقایق زیادی وجود دارد که بعضی از آن‌ها باورکردنی نیستند. در ادامه می‌توانید 14 حقیقت جذاب از پلی استیشن 1 تا 4 را مطالعه کنید.

1- اولین نسخه‌ی پلی استیشن

اولین مدل پلی‌ استیشن در سال 1991 معرفی شد و در واقع حاصل همکاری سونی و نینتندو بود! این کنسول قرار بود یک نسخه‌ی قوی‌تر از سوپر نینتندو (SNES) باشد و از یک سی‌دی-رام بهره ببرد. مشارکت آن‌ها به نتیجه نرسید اما اگر همه چیز مطابق برنامه‌ی اولیه پیش می‌رفت، پلی استیشن 1، با نام «پی اس ایکس» (PS-X) وارد بازار می‌شد.

تصور کنید که که پلی استیشن دوست داشتنی و محبوب را باید پی اس ایکس خطاب می‌کردید! در ضمن در تبلیغات آن دوره، به آن «سوپر نینتندوی جدید» هم می‌گفتند. خوشبختانه شرایط به شکل دیگری جلو رفت و مسیر این دو شرکت جدا شد.

2- اولین بازی پرفروش

پلی استیشن

«گرن توریسمو» (Gran Turismo) روی پی اس 1، اولین بازی موفق شرکت سونی بود که 10 میلیون نسخه از آن به فروش رسید. این بازی در ادامه، از سوی عناوین بزرگی همچون کراش باندیکوت، تیکن 3، مهاجم مقبره، رزیدنت اویل و فاینال فانتزی 7 به چالش کشیده شد اما جایگاهش را حفظ کرد.

همچنین اگر نمی‌دانید، پرفروش‌ترین بازی پی استیشن 2، جی‌تی‌ای: سن آندریاس است با 17.33 میلیون نسخه. جی‌تی‌ای 5 با 30 میلیون نسخه، پرفروش‌ترین بازی پلی استیشن 3 به حساب می‌آید و خدای جنگ با 19.5 میلیون نسخه، پادشاه پلی استیشن 4 است.

3- اولین کنسولی که بیش از 100 میلیون دستگاه از آن به فروش رسید

پلی استیشن

پلی استیشن اولین کنسول تاریخ است که توانسته از نظر فروش، مرز 100 میلیون را رد کند و هنوز هم در این زمینه رکورددار است. این اعداد به خوبی نشان می‌دهند که این کنسول تا چه اندازه جریان‌ساز و بزرگ بود. کنسول پلی استیشن 2 با 155 میلیون دستگاه، پلی استیشن 3 با 88 میلیون دستگاه و پلی استیشن 4 با 117 میلیون دستگاه فروش، موفقیت‌های این پلتفرم بازی را ادامه دادند.

4- مردی به نام پلی استیشن 2

این یک اتفاق کاملا واقعی است! مردی که علاقه‌ی شدید و غیرقابل وصفی به این کنسول داشت، نام خود را به صورت رسمی به «پلی استیشن 2» تغییر داد. این مرد 29 ساله که در آکسفوردشر انگلستان زندگی می‌کرد، می‌گفت آرزو دارد با «بازی» ازدواج کند اما کشیش‌های محل به او توضیح دادند که انجام این کار امکان پذیر نیست.

5- پلی استیشن 2 تا سال 2013 پشتیبانی می‌شد

پلی استیشن

محبوبیت پلی استیشن 2 آنقدر زیاد بود که تا سال 2013، برای آن بازی پورت و منتشر می‌شد. آخرین عنوانی که به این کنسول آمد، فیفا 14 بود و کاربران به خوبی از آن استقبال کردند.

استودیوها و بازی‌سازان، از سال 2006، تولید بازی برای این کنسول را متوقف کرده بودند اما از آنجایی که تقاضا بالا بود، در سال‌های بعدی، بازی‌های زیادی به این پلتفرم آمدند که اتفاق نادری است.

6- یک ابررایانه از پلی استیشن 3

پلی استیشن

ساخت یک ابرکامپیوتر از کنسول‌های بازی؟ چندان منطقی به نظر نمی‌رسد اما نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا این کار را انجام داده است! آن‌ها برای چیزی که می‌خواستند طراحی کنند، از 1760 دستگاه کنسول پلی استیشن 3 استفاده کردند.

برای طراحی این ابررایانه قطعا راه‌های دیگری هم وجود داشت اما پلی استیشن 3 نه تنها قدرتمند بود بلکه از نظر هزینه، بسیار ارزان‌تر از خریداری قطعات سخت افزاری کامپیوتری محسوب می‌شد. برای این ابررایانه در مجموع، حدود 2 میلیون دلار هزینه شد.

7- دیسک‌های سیاه پلی استیشن 1

پلی استیشن

دیسک‌های اورجینال این کنسول، به رنگ سیاه عرضه می‌شدند و کاربران بر این باور بودند که شاید رازی در پشت آن‌ها نهفته است یا اهمیت خاصی دارند. بعدها مشخص شد که این رنگ سیاه فقط برای این است که دیسک‌ها جذاب به نظر برسند!

در واقع سازندگان می‌خواستند که طراحی این دیسک‌ها به شکلی باشد که بر روی خریدار تاثیر بگذارد و آن‌ها را هیجان‌زده کند. این دیسک‌ها دقیقا این کار را انجام دادند و هنوز هم ظاهر دلربایی دارند.

8- طراحی کنترلر

طراحی دسته‌ی دوال شاک سونی تصادفی نبوده است. سونی از همان ابتدا برای آن نقشه‌ی ویژه‌ای داشت و توانست آن را در هر نسل بهبود ببخشد. طراحی این دسته، در واقع نمایانگر گرافیک سه بعدی کنسول است.

این دسته را «تیو گوتو» (Teiyu Goto) ساخته است و در ابتدا، تیم سازنده با آن مخالف بود. با این حال، رئیس آن دوره‌ی سونی، «نوریو اوگا» (Norio Ohga) از گوتو حمایت کرد و باور داشت که این دسته شبیه به فرمان کنترل هواپیما است.

9- اولین بازی پلی استیشن

پلی استیشن

اولین بازی این کنسول، «موتور تون گرند پریکس» (Motor Toon Grand Prix) از شرکت پولی (Poly) است. آن‌ها پس از موفقیت‌هایی که بدست آوردند، استودیوی خود را گسترش دادند و آن را به شرکت پولی‌فونی دیجیتال تبدیل کردند. این استودیو، وظیفه‌ی ساخت مجموعه‌ی گرن توریسمو را نیز برعهده دارد.

10- قیمت اولیه‌ی پلی استیشن

اولین کنسول‌های سونی، 37 هزار ین (328 دلار) در ژاپن قیمت‌گذاری شده بود و 100 هزار دستگاه از آن در همان 24 ساعت اول به فروش رسید. سونی در ادامه، 200 هزار دستگاه دیگر وارد بازار کرد که تمامی آن‌ها در ماه اول به فروش رسیدند. فروش کنسول در کمتر از 6 شش ماه، به دو میلیون دستگاه رسید.

11- تنها 8 بازی

پلی استیشن

پی اس 1 در ابتدا تنها 8 بازی داشت، از جمله شبیه‌ساز قطار (Train Simulator) و ریج ریسر (Ridge Racer). هشت عنوان برای لانچ یک کنسول کافی به نظر نمی‌رسید و شاید راضی کننده نباشد اما این کنسول سریعا به محبوبیت رسید و بازی‌دوستان بدون توجه به بازی‌های محدود و اولیه‌اش آن‌ را خریداری کردند.

12- یک سیستم صوتی درجه یک

یکی از دلایل پرفروش شدن پی اس، این بود که از نظر صوتی، کیفیت بالاتری نسبت به سی‌دی پلیرهای بازار ارائه می‌دهد و به نسبت، به صرفه‌تر بود؛ زیرا می‌توانستید با آن بازی هم کنید.

اما در هر صورت اتفاق عجیبی است که یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های بازی تاریخ، یکی از دلایل موفقیتش، هیچ ارتباطی با دنیای بازی‌ها ندارد.

13- اجازه‌ی ساخت بازی به کاربران

در سال 1997 بود که سونی کیت توسعه‌ی «نِت یاروز» (Net Yaroze) را منتشر کرد. این برنامه اجازه می‌داد تا کاربران، بتوانند «بازی‌های خودشان را خلق کنند».

شاید باورکردنی نباشد اما تعدادی از افراد شاغل در استودیوهای بازی‌سازی، اولین تجربه‌ی خود از ساخت یک اثر کامپیوتری را با نِت یاروز بدست آورده‌اند.

14- مدل ارزان‌تر

پلی استیشن

شاید فراموش کرده باشید اما سونی یک نسخه‌ی ارزان‌تر و کوچک‌تر از پلی استیشن را در سال 2000 با نام پی‌اس وان (PSone) وارد بازار کرد که 28 میلیون دستگاه از آن به فروش رفت و حتی با کنار زدن پلی استیشن 2، به پرفروش‌ترین کنسول سال تبدیل شد.