مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1 با گوگل تنسور

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1 با گوگل تنسور ؛ چیپست گوگل نیامده بازنشسته شد؟

در این مقاله با مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1 با گوگل تنسور – Snapdragon 8 Gen 1 vs Google Tensor ، به این سوال پی می‌بریم که کدام تراشه قدرتمندتر است؟

معرفی تراشه نسل جدید «اسنپدراگون ۸ نسل ۱» این سوال را در ذهن بسیاری به وجود آورده است که آیا این نسل از سخت افزار کاملاً متفاوتی نسبت به نسل فعلی استفاده می‌کند یا خیر؟ اکنون دیگر ما از مرحله‌ی سخت افزار «به اندازه کافی خوب» در گوشی‌ها گذشته‌ایم و سخت افزار جدید باید هدایت کننده نوآوری‌ها باشد و معمولاً هم تنها راه موجود برای آن است که کاربران بتوانند تجربیات جدیدی را به دست بیاورند. به همین خاطر است که همه ما شدیداً در انتظار رونمایی از گوشی‌های هوشمند پرچمدار سال ۲۰۲۲ هستیم.

گوگل هم با تراشه نیمه سفارشی Tensor، صاحب یک سخت افزار جدید انحصاری در بازار شده است. ورود گوگل به بازار تراشه‌های موبایل،‌ با وجود در اختیار داشتن یادگیری ماشین هوشمندانه باعث به وجود آمدن ویژگی‌های برجسته‌ای در دو گوشی پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو شده است. اما آیا محصول نیمه‌هادی گوگل تحت الشعاع دستاورد جدید کوالکام قرار گرفته است؟ در این مقاله با مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1 با گوگل تنسور به بسیاری از سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1 با گوگل تنسور ؛‌ مشخصات فنی

نام تراشهاسنپدراگون ۸ نسل ۱گوگل تنسور
پیکربندی پردازنده مرکزی۱ هسته Arm Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز

۳ هسته Arm Cortex-A710 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز

۴ هسته Arm Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز

۲ هسته Arm Cortex-X1 با فرکانس ۲.۸۰ گیگاهرتز

۲ هسته Arm Cortex A-76 با فرکانس ۲.۲۵ گیگاهرتز

۴ هسته Arm Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز

پردازنده گرافیکیAdrenoArm Mali G78 MP20
هوش مصنوعیHexagon DSPGoogle TPU
پشتیبانی از رمLPDDR5 تا حداکثر ۳،۲۰۰ مگاهرتزLPDDR5
مودم 4G/5G
  • مودم یکپارچه X65 LTE/5G
  • سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در mmWave
  • 10CA در 5G
  • 4×4 MIMO
  • تا 256QAM در sub-6GHz
  • مستقل و غیر مستقل
  • مودم خارجی Exynos Modem 5123
  • سرعت دانلود ۷.۳۵ گیگابیت بر ثانیه در mmWave و ۵.۱ گیگابیت بر ثانیه در sub-6GHz
  • 8CA در 5G
  • 4×4 MIMO
  • تا 256QAM در sub-6GHz
  • تا 64QAM در mmWave
  • تا 1024QAM در 4G
  • مستقل و غیر مستقل
سایر شبکه‌ها
  • بلوتوث ۵.۲
  • Wi-Fi 6E / Wi-Fi 6(802.11ax) / Wi-Fi 5 (802.11ac) / Wi-Fi 802.11a/b/g/n
  • بلوتوث ۵.۲
  • Wi-Fi 6E / Wi-Fi 6(802.11ax) / Wi-Fi 5 (802.11ac) / Wi-Fi 802.11a/b/g/n
فناوری پردازش۴ نانومتری (سامسونگ)۵ نانومتری (سامسونگ)

 

اسنپدراگون ۸ نسل ۱ ؛ معرف نسل بعدی

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1 با گوگل تنسور

با بررسی جدول مشخصات فنی فوق، به وضوح شاهد برتری چیپست پرچمدار کوالکام هستیم. پیکربندی پردازنده مرکزی آن از آخرین معماری Armv9 استفاده می‌کند که با یک هسته پرقدرت Arm Cortex-X2، سه هسته Cortex-A710s و سه هسته کارآمد Cortex-A510 تکمیل می‌شود. اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقایسه با نسل گذشته خود ۲۰ درصد در عملکرد پردازنده مرکزی و ۳۰ درصد در بهره‌وری انرژی بهبود پیدا کرده است و تا حد زیادی پردازش ارتقا یافته ۴ نانومتری سامسونگ باعث شده این تراشه پادشاه جدید صنعت نیمه‌هادی باشد.

هرچند ما نمی‌توانیم عملکرد گوگل تنسور را هم زیر سوال ببریم. هسته مرکزی Arm Cortex-X1 در آن هم سریع است و گوگل از دو هسته X1 استفاده کرده که در برخی از موارد می‌تواند از عملکرد تک هسته‌ای تراشه اسنپدراگون بهتر عمل کند.

بیشتر بخوانید:

این 11 ویژگی منحصر به فرد را فقط در گوشی گوگل پیکسل 6 پیدا می‌کنید

ما در بخش گرافیکی هم عملکرد مشابهی را پیش‌بینی می‌کنیم. بنچمارک‌ها پردازشگر گرافیکی 20 هسته‌ای Mali-G78 گوگل تنسور را چند گام جلوتر از اسنپدراگون 888 قرار می‌دهند؛ اما 30 درصد ارتقا عملکرد گرافیکی در مدل اسنپدراگون 8 نسل 1 باعث شده تاج پادشاهی روی سر آن باشد. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند پیکسل 6 نمی‌تواند برای طولانی مدت عملکرد خوب خودش را ارائه کند، در حالی که چیپست‌های کوالکام در این بخش بهتر عمل می‌کنند. البته در این مورد باید تراشه جدید کوالکام را در یک گوشی حقیقی ببینیم و آن را بسنجیم.

اسنپدراگون 8 نسل 1 از هسته‌های پردازنده Armv9 بهره می‌برد

در مجموع ما انتظار داریم چیپست کوالکام در بخش هسته‌ها عملکرد بهتری نسبت به چیپست گوگل داشته باشد. البته اختلاف فاحشی بین آن‌ها وجود ندارد و تراشه گوگل تنسور به خاطر طراحی منحصر به فرد مبتنی بر یادگیری ماشین خودش در برخی موارد برتر از رقیب ظاهر شده است.

مقایسه عناصر یادگیری ماشین به خاطر متنوع بودن موارد استفاده و استراتژی‌های متفاوت یکپارچه‌سازی بسیار دشوار است. بنچمارک‌ها هم اغلب موارد استفاده در دنیای واقعی را لازمه‌ی کسب امتیاز می‌دانند. گوگل از TPU داخلی خود استفاده می‌کند، در حالی که کوالکام در بخش‌هایی مثل ISP و DSP به خودش تکیه می‌کند. هر دو تراشه توانمند هستند؛ هرچند این نکته هم حائز اهمیت است که توسعه دهندگان متفرقه در حال حاضر قادر به استفاده مستقیم از TPU گوگل نیستند و نمی‌توانند از توان حداکثری این تراشه استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

نخستین بنچمارک چیپست کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 منتشر شد

برخی شباهت‌های کلیدی در بخش امنیتی دو تراشه نیز وجود دارد. گوگل تنسور از فناوری محدودکننده امنیتی Titan M2 برای ذخیره و پردازش اعتبار بدون ایجاد تغییر استفاده می‌کند. کوالکام هم از فناوری Trust Management Eengine خود با پشتیبانی از Android Ready SE استفاده می‌کند که درب‌های امنیتی را برای برخی موارد از جمله ذخیره‌سازی ID روی دیوایس و پشتیبانی از سیم کارت الکترونیکی (iSIM) باز می‌کند.

اگر بخشی وجود داشته باشد که اسنپدراگون برتری مطلقی نسبت به رقیب دارد، آن بخش شبکه 5G است. چیپست کوالکام با وجود یک مودم کلاس 16 که 10 تجمع حامل و پشتیبانی از باندهای mmWave و sub-6GHz را ارائه می‌کند، قادر به ارائه سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه‌ای است.

گوگل تنسور نمی‌تواند به چنین سرعتی دست پیدا کند. مودم Exynos Modem 5123 درون آن سرعت 7.35 گیگابیت بر ثانیه‌ای را روی حالت mmWave و 5.1 گیگابیت بر ثانیه‌ای را روی حالت sub-6GHz ارائه می‌کند و همچنین 1024QAM 4G/LTE را در اختیار کاربران خارج از محدوده پوشش 5G قرار می‌دهد.

به غیر از شبکه 5G، هر دو چیپست از فناوری‌های مشابه بلوتوث 5.2 و وای فای 6E پشتیبانی می‌کنند.

پتانسیل زیادی در بخش تصویربرداری 18 بیتی ارتقا یافته کوالکام وجود دارد که به گوشی‌های شرکای تجاری خود اجازه می‌دهد عملکرد بهتری نسبت به آنچه گوگل تنسور ارائه می‌کند، داشته باشند. گوشی پیکسل 6 قادر به فیلمبرداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه‌ای است، گرچه تنسور روی کاغذ از رزولوشن 8K هم پشتیبانی می‌کند. در آن سو اسنپدراگون 8 نسل 1 فیلمبرداری 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه‌ای و فیلمبرداری 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه‌ای با حالت HDR را ارائه می‌کند. کوالکام یک موتور بوکه برای ویدیوهای 4K را در داخل تراشه خودش به کار برده، در تشخیص چهره پیشرفته‌تر است و حالت شب و حالت 30 فریمی چند لایه HDR را نیز در بر می‌گیرد. ویژگی‌های تقسیم‌بندی سوژه و زوم Super Res را هم نباید فراموش کرد.

بیشتر بخوانید:

پرچم دار کوالکام نیامده به مشکل خورد؛ اسنپدراگون 8 نسل 1 بیش از حد داغ می‌کند

اما سوال اینجاست که آیا گوشی‌هایی که قرار است به چیپست Snapdragon 8 gen 1 مجهز شوند آیا از تمام این امکانات بهره‌مند خواهند بود یا خیر؟

وقتی به بخش چندرسانه‌ای نگاه می‌کنیم، شرکای تجاری کوالکام می‌توانند از کدک aptX Lossless و Snapdragon Sound برای صدای بلوتوثی باکیفیت بهره‌مند شوند. با این حال تراشه جدید کوالکام به طور کامل در این راه قدم نگذاشته است. در آن سو گوگل تنسور به دیکودر ویدیویی AV1 برای فشرده‌سازی استریم ویدیو مجهز است که در اسنپدراگون وجودندارد.

گوگل تنسور؛ یک چیپست سفارشی برای پیکسل

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1 با گوگل تنسور

در حالی که ممکن است چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 از قطعات پردازشی جدیدتری بهره‌مند باشد، این به شرکای کوالکام اجازه می‌دهد چه با استفاده از IP کوالکام و چه IP متفرقه بیشترین بهره را از تراشه ببرند و گوشی خودشان را با ویژگی‌های منحصر به فردی که این تراشه ممکن می‌سازد، وارد بازار کنند.

معمولاً گوشی‌های هوشمند به ندرت از تمام امکاناتی که پلتفرم‌های کوالکام ارائه می‌کنند، از ظرفیت‌های 5G گرفته تا کیفیت صوتی، موارد استفاده از ماشین یادگیری و غیره استفاده می‌کنند. گوشی‌های سال 2021 به ندرت فناوری‌هایی که گوشی آزمایشی خود کوالکام با چیپست اسنپدراگون ارائه می‌کرد از جمله aptX Adaptive، شارژ Quick Chatge 5 و فوکوس خودکار با رهگیری سوژه در ویدیوها را ارائه کردند.

اما گوگل چنین مشکلاتی ندارد. تنسور و TPU اختصاصی آن برای قدرت گرفتن فناوری‌های تصویربرداری و یادگیری ماشین گوگل ساخته شده است و آن‌ها در حال حاضر در اختیار کاربران گوشی گوگل پیکسل 6 قرار می‌گیرند. تکنیک‌های عکاسی +HDR و Night Sight و همچنین Magic Eraser همگی بدون نیاز به اتصال اینترنت روی خود تراشه گوگل تنسور اجرا می‌شوند. علاوه بر این قابلیت‌های مبتنی بر صدا مثل Live Caption و Live Transcribe و دیگر امکانات دستیار مجازی گوگل را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به نحوه عملکرد قابلیت جادویی و شگفت انگیز Magic Eraser در گوگل پیکسل ۶ پرو

نکته دیگری که وجود دارد، بروزرسانی‌ها است. با این تراشه سفارشی، گوگل متعهد به ارائه 3 بروزرسانی بزرگ اندروید و 5 سال پشتیبانی امنیتی از گوشی Pixel 6 شده است. این بالاترین پشتیبانی در دنیای اندرویدی است. کوالکام با چیپست اسنپدراگون 888 خودش تا سه بروزرسانی اندرویدی و 4 سال پشتیبانی از پچ‌های امنیتی را ارائه می‌کند و ما تصور می‌کنیم که همین وضعیت در خصوص چیپست جدید این کمپانی هم وجود داشته باشد. اگرچه بروزرسانی‌های نرم افزاری آن مشابه گوگل است، اما پشتیبانی امنیتی طولانی‌تری را ارائه می‌کند. با این حال باید دید شرکای تجاری کوالکام چگونه این تعهد را اجرا می‌کنند

ظرفیت‌های تنسور نمایانگر جاه‌طلبی‌های گوگل است و این شرکت تراشه سفارشی خودش را با هدف اینکه بتواند در فروش گوشی‌هایش دسته پر عمل کند، ایجاد کرده است. روی کاغذ تراشه جدید کوالکام خیلی امیدوارکننده است، ولی باید دید آیا گوشی‌ها می‌توانند از اکثر ویژگی‌هایی که در بر می‌گیرد استفاده کنند یا خیر؟

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1 با گوگل تنسور : جمع‌بندی

شکی نیست که بنچمارک‌ها و دیگر معیارها مثل سرعت دیتا 5G نشان دهنده برتری اسنپدراگون 8 نسل 1 هستند. این تراشه از آخرین پردازنده‌های Armv9 استفاده می‌کند و وقتی بخش‌های مختلف صدا، تصویربرداری، گرافیک و یادگیری ماشین را کنار هم می‌گذاریم، نسبت به مشخصات فنی گوگل تنسور برتری دارد. با این حال تجربه کاربری مهم‌ترین چیز در عصر محاسبات ناهمگن است. علاوه بر این ما هنوز نمی‌دانیم چه تعداد از امکانات تراشه اسنپدراگون با گوشی‌ها در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 1 با گوگل تنسور

گوشی‌های سری Pixel 6 با چیپست Google Tensor از توانایی کافی برای استفاده روزمره و یا استفاده سنگین از گوشی برخوردار هستند. مهم‌تر اینکه پردازنده سفارشی به گوگل اجازه می‌دهد تا بیشتر از فناوری‌های یادگیری ماشین و تصویربرداری برای ایجاد تجربه کاربری بهتر استفاده کند. این که آیا گوشی‌های قدرت گرفته از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 می‌توانند در سطحی مشابه پیکسل 6 از یادگیری ماشین استفاده کنند یا خیر، هنوز مشخص نیست. ما همچنان منتظر اثبات این موضوع هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*