ام وی ام X33 توربوشارژ

معرفی ام وی ام X33 توربوشارژ ؛ مشخصات فنی، امکانات رفاهی، عکس و قیمت

ام وی ام X33 توربوشارژ به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده و قدرتمند ام وی ام ایکس 33 اس محسوب می‌شود. در ادامه با مشخصات فنی و امکانات رفاهی این شاسی بلند چینی بازار ایران آشنا می‌شویم.

ام وی ام X33 در اولین نسل خود در قالب یک محصول بسیار ساده و بی‌کیفیت وارد بازار ایران شد که علاوه بر ظاهر قدیمی، حداقل امکانات رفاهی و ایمنی را ارائه می‌داد. البته با وجود این که انتظار می‌رفت این کراس اوور چینی در بازار ایران با شکست مواجه شود، اما بر خلاف تصور به دلیل قیمت‌گذاری نسبتا مناسب و همچنین علاقه شدید مشتریان ایرانی به شاسی بلندها توانست آمار فروش مناسبی را به ثبت برساند.

مهندسان شرکت چینی چری برای افزایش فروش تصمیم گرفتند تا مشکلات ساختاری این خودرو را برطرف ساخته و آن را با ظاهری جدید و امکانات متعدد به بازار عرضه کنند. سرانجام مدل ام وی ام X33s AT به عنوان فیس لیفت نهایی مدل اولیه خود با ظاهری خشن‌تر، کابین لوکس‌تر و آپشن‌های بیشتر به همراه برخی اصلاحات فنی نظیر گیربکس اتوماتیک 5 سرعته AT معرفی و به بازار عرضه شد.

با وجود تمام تغییراتی که مهندسان و طراحان چری برای این کراس اوور چینی در نظر گرفتند، اما عاشقان شتاب و سرعت از این خودرو راضی نبودند؛ زیرا این محصول چری از لحاظ توانایی‌های حرکتی کماکان در سطح یک خودرو کاملا معمولی قرار داشت. در همین راستا مدیران خودرو به عنوان نماینده چری در ایران تصمیم گرفت تا نسخه توربو این کراس اوور چینی را به بازار عرضه کند.

مدیران خودرو ام وی ام X33 توربوشارژ را به پیشرانه و گیربکس مشابه با آریزو 5 جدید مجهز کرد که برای مشتریان خبر خوبی محسوب می‌شود؛ چرا که اگر حتی این محصول به شکل محدود عرضه شود باز هم مشتریان در خصوص تهیه قطعات یدکی و خدمات پس از فروش آن با مشکلی مواجه نخواهند شد و امکان استفاده از قطعات یدکی مشترک با سایر محصولات چری وجود خواهد داشت. البته نمی‌توان ام وی ام X33 توربوشارژ را یک خودرو بدون رقیب دانست؛ چرا که همچنان ایردادهایی در آن دیده می‌شود، اما به طور کلی نسبت به سطح قیمتی خود و نسبت به نسخه اولیه به میزان زیادی ارتقا پیدا کرده است.

بررسی ام وی ام X33 توربوشارژ

ام وی ام X33 توربوشارژ یک کراس اوور تک دیفرانسیل کامپکت شهری محسوب می‌شود که چری آن را به هیچ عنوان برای آفرود و مسیرهای ناهموار خارج از شهر طراحی نکرده است. در حقیقت این خودروها فقط در ظاهر به شاسی بلندها شباهت دارند، اما به دلیل شاسی یکپارچه، بازی محدود سیستم تعلیق و ساختار تک دیفرانسیل با یک سدان تفاوتی نخواهند داشت. البته به دلیل این که اندکی از سطح زمین فاصله دارند، از این رو می‌توانند از ناهمواری‌های معمولی به سادگی عبور کنند. به طور کلی همین ارتفاع بالاتر از سطح زمین باعث می‌شود تا راننده و سرنشینان احساس تسلط و اعتماد به نفس بهتری نسبت به سدان‌ها را تجربه کنند و در نتیجه این خودروها آمار فروش بالایی را به ثبت برسانند.

ام وی ام X33 توربوشارژ

ام وی ام X33 توربوشارژ اکنون نسبت به قبل از طراحی مناسب‌تری بهره می‌برد، اما تغییرات اصلی این کراس اوور را باید در بخش فنی آن جستجو کرد. در واقع این خودرو به جای پیشرانه 2 لیتری و گیربکس اتوماتیک 5 سرعته قبلی به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده است تا از لحاظ فنی به محصولاتی چون آریزو 6 و آریزو 5 جدید نزدیک شود.

گفتنی است پیشرانه و گیربکس مشابه به معنای ویژگی‌های کاملا برابر نخواهد بود و بدون شک این شاسی بلند مدیران خودرو نسبت به سایر سدان‌های چری در بخش کیفیت سواری، آیرودینامیک و پایداری متفاوت خواهد بود، اما به دلیل وزن تقریبا مشابه باید گفت ام وی ام X33 توربوشارژ از لحاظ توانایی‌های حرکتی به آریزو 5 جدید نزدیک‌تر است. از این رو این کراس اوور کامپکت از لحاظ فنی با ظاهر اسپرت خود هماهنگی بیشتری پیدا کرده و دیگر یک خودرو کند حوصله سربر نخواهد بود.

ام وی ام X33 توربوشارژ

ام وی ام X33 از لحاظ کیفیت سواری نیز در سطح مناسبی قرار داشته و به جز کوبش‌های محدود در بخش عقب شاهد مشکل دیگری در این بخش نیستیم. هرچند ساختار نسبتا نرم سیستم تعلیق در ترکیب با مرکز ثقل بالا باعث ایجاد حرکات عرضی و الاکلنگی در پیچ‌ها می‌شود و هندلینگ خودرو را با اختلال مواجه می‌کند، اما نسل‌های جدید خودرو به دلیل برخورداری از ESP توانستند نگرانی‌ها را از لحاظ سرخوردن انتهای خودرو کاهش دهند.

البته انتظار نداشته باشید سیستم کنترل پایداری الکترونیکی معجزه کند، از این رو باید در سرعت‌های بالاتر با احتیاط رانندگی کرد؛ زیرا این خودرو همچنان با مشکل میل به کم‌فرمانی در پیچ‌های تند مواجه است. به ویژه که ام وی ام X33 توربوشارژ از شتاب و کشش بیشتری بهره می‌برد و ممکن است رانندگان بیش از پیش به رانندگی هیجانی روی آورند که می‌تواند در پیچ‌ها خطرساز باشد.

هر چهار چرخ این کراس اوور چینی از ترمزهای دیسکی بهره می‌برند که باعث شده ترمزگیری این خودرو در سطح مناسبی باشد و به نیازهای رانندگان پاسخ تقریبا مناسبی دهد. فضای کلی کابین نیز در سطح مناسبی قرار دارد. این خودرو از صندوق بار 550 لیتری بهره می‌برد که امکان افزایش این میزان با خواباندن صندلی‌ها نیز وجود دارد. ضمن این که دهانه بارگیری این خودرو بسیار فوق‌العاده طراحی شده و آن را برای سفرهای خانوادگی به گزینه مناسبی تبدیل می‌کند.

ام وی ام X33 توربوشارژ

در واقع نصب زاپاس روی در صندوق باعث شده تا خانواده محصولات X33 فضای صندوق مناسبی را ارائه دهند، اما همین طراحی احتمال سرقت لاستیک زاپاس را افزایش خواهد داد. همچنین لاستیک زاپاس روی در پنجم باعث افزایش وزن آن شده که در درازمدت موجب نقص آن و ایجاد سروصدای اضافه خواهد شد.

سرنشینان این کراس اوور به پیرامون خود دید کافی دارند و راننده نیز در پشت فرمان حس تسلط خوبی را تجربه خواهد کرد. کیفیت متریال داخلی نسبت به نسل‌های قبلی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است، اما همچنان با سطح ایده‌آل فاصله دارد. همچنین عایق‌بندی اتاق‌ها نیز بهبود یافته و موتور کوچک‌تر و مدرن‌تر توربو صدای نسبتا کمتری را به داخل انتقال خواهد داد، اما سکوت و آرامش کابین در زمان شتاب‌گیری یا در سرعت‌های بالا از بین خواهد برد و حتی صدای برخورد باد هم به داخل منتقل می‌شود.

طراحی داخلی

ام وی ام X33 توربوشارژ

مشتریانی که با نسل اول ام وی ام X33 رانندگی کردند به احتمال زیاد به دلیل طراحی نامناسب و کیفیت مونتاژ بسیار پایین قطعات از آن ناراضی بودند و احتمالا اکنون به محصولات ام وی ام دید منفی دارند، اما کابین ام وی ام X33 توربوشارژ نسبت به نسل اول دو بار تغییرات اساسی را تجربه کرده و در جدیدترین سری از زیبایی و هماهنگی بیشتری بهره می‌برد.

البته کماکان برخی ایرادهای ارگونومیکی و خشکی قطعات همچنان ناخوشایند است، اما در این رنج قیمتی و نسبت به رقبا توانسته در جایگاه مناسبی قرار بگیرد. از نکات مثبت کابین می‌توان به دریچه‌های تهویه نامتقارن، نشانگرهای جذاب پشت آمپر، غربیلک فرمان خوش دست و کنسول جذاب آن اشاره کرد.

ام وی ام X33 توربوشارژ

طراحان با ترکیب مناسب رنگ‌ها در داشبورد و رودی‌ها باعث افزایش جذابیت شدند و نمای لوکسی را به وجود آوردند. سقف این شاسی بلند نیز بلند بوده و به همین دلیل سرنشینان به فضای بالای سر خوبی دسترسی خواهند داشت، اما جای پا برای سرنشینان عقب در سطح مناسبی قرار ندارد. به طور کلی از یک کراس اوور جمع‌وجور شهری نباید انتظار فضای زیادی را در این بخش داشت. البته مشکل این بخش به فاصله محوری 2510 میلی‌متر آن مربوط می‌شود که از بسیاری از رقبا کمتر است.

در مجموع باید گفت فضای کابین ام وی ام X33 توربوشارژ زیبا، مدرن و دلنشین بوده و با وجود مشکلاتی که در آن دیده می‌شود باز هم می‌تواند به نیاز مشتریان به خوبی پاسخ دهد. همچین آپشن‌های متعددی که برای این خودرو در نظر گرفته شده توانسته کابین مدرنی را به وجود آورد.

طراحی ظاهری

ام وی ام X33 در نخستین نسل خود دارای طراحی بسیار ضعیفی بود و با چراغ‌ها و جلوپنجره ناهماهنگ و خطوط ساده نمی‌توانست نگاه مشتریان را به خود جلب کند، اما این خودرو به تدریج به واسطه اصلاحاتی که برای آن در نظر گرفته شده در فیس لیفت سوم خود به بلوغ رسیده است. در واقع مدیران خودرو مدل توربو را با ظاهر جدید مشابه X33s AT به بازار عرضه می‌کند.

ام وی ام X33 توربوشارژ

این نسل از جلوپنجره بزرگ یکپارچه بهره می‌برد که در واقع امضای روز طراحان چری محسوب می‌شود. دماغه این کراس اوور چینی نیز به برادر گران‌تر آن یعنی X55 شباهت دارد. طراحان برای سپر جلو نیز تغییرات زیادی را در نظر گرفتند و با حذف مه شکن‌های دایره‌ای اکنون از ظاهری مدرن‌تر بهره می‌برد. در نمای کناری نیز خطوط ساده و معمولی به چشم می‌خورد، اما طراحان با فلاپ‌های پایین درها، رینگ‌های جذاب و سقف مشکی نمای این بخش را نیز جذاب کردند. البته چرخ‌ها برای این شاسی بلند چینی کوچک است و بهتر بود از نمونه‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شد.

ام وی ام X33 توربوشارژ

در نمای عقب شاهد مشکلات اصلی در طراحی هستیم. نکته اول این که طراحان تغییرات اندکی را نسبت به نسل‌های قبلی برای این بخش در نظر گرفتند و به همین دلیل ام وی ام X33 توربوشارژ در این بخش با برادران قدیمی و ارزان‌تر خود تفاوت کمی دارد. نکته بعدی به سپر بسیار کوتاه عقب مربوط می‌شود که البته طراحان برای آسان‌تر شدن فرایند بارگیری آن را اینگونه طراحی کردند، اما به طور کلی روی ظاهر خودرو اندکی تاثیر منفی داشته است.

ام وی ام X33 توربوشارژ

محل نصب لاستیک زاپاس نیز یکی دیگر از ایرادهای طراحی این بخش محسوب می‌شود. با وجود این که برخی از مشتریان از این نوع سبک طراحی راضی هستند، اما این طرح آفرودی را برای یک کراس اوور تک دیفرانسیل شهری باید اغراق‌آمیز دانست. همانطور که در ابتدا اشاره شد این سبک نصب لاستیک زاپاس مزایایی چون بهبود فضای صندوق و آسانی فرایند تعویض لاستیک را به همراه خواهد داشت.

بخش فنی

ام وی ام X33 توربوشارژ

مدیران خودرو تاکنون ام وی ام X33 را با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌کرد که به دلیل عدم حساسیت به سوخت اکتان و شرایط نگهداری برای مالکان کم‌دردسر بود، اما قدرت این پیشرانه با وزن 1420 کیلوگرمی این کرس اوور هماهنگی نداشت و به همین دلیل شتاب و کشش بسیار معمولی را ارائه می‌داد، اما اکنون مدیران خودرو برای آن پیشرانه 1.5 لیتری مشابه با آریزو 5 جدید را در نظر گرفته که می‌تواند قدرتی برابر با 145 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر را به تولید برساند. از این رو این پیشرانه 9 اسب بخار قدرت و 30 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از مدل تنفس طبیعی را ارائه خواهد داد.

ام وی ام X33 توربوشارژ

همچنین گشتاور تولیدی در مدل مجهز به توربوشارژ در دور پایین‌تر به اوج خود خواهد رسید که نتیجه آن ارتقای شتاب و کشش در شرایط مختلف خواهد بود. البته مشتریان برای این مزیت باید بیشتر هزینه کنند و به فکر کیفیت مناسب سوخت و انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو نیز باشند. مدیران خودرو به جای گیربکس CVTهای قدیمی یا مدل 5 سرعته AT اکنون برای این خوردو نسل جدید گیربکس‌های ضریب پیوسته با قابلیت شبیه‌سازی 9 دنده در نظر گرفته است؛ این گیربکس مدتی قبل روی آریزو 5 جدید نیز نصب شده که تاثیر بسیار کمتری را در شروع حرکت نسبت به مدل‌های قدیمی به همراه دارد.

ام وی ام X33 توربوشارژ به سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی نیز مجهز شده که آن را اکنون نسبت به نسل اولیه امن‌تر می‌کند و همچنین قادر به تحمل موتور قوی‌تر نیز خواهد بود. از آنجایی که این خودرو یک کراس اوور شهری دیفرانسیبل جلو از نوع اقتصادی محسوب می‌شود، از آن انتظار هندلینگ ایده‌آل را نباید داشت. همچنین تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نیمه مستقل با فنرپیچشی است و همچنین سیستم کمکی RSC حمایت‌کننده این مجموعه خواهد بود.

لیست مشخصات فنی

نام خودروام وی ام X33 توربوشارژ
کشور سازندهچین
سال طراحی1400
موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1499 سی سی
تنفس موتورتوربوشارژ
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت  147 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور210 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه
جعبه دنده9 سرعته CVT
وزن1420 کیلوگرم
ابعاد (میلی‌متر)4419 طول، 1765 عرض، 1651 ارتفاع
فاصله بین دو محور2510 میلی‌متر
حجم باک55 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 4

امکانات و تجهیزات

ام وی ام X33 توربوشارژ

هنوز لیست کاملی از امکانات و تجهیزات ام وی ام X33 توربوشارژ منتشر نشده است، اما به احتمال زیاد این شاسی بلند مونتاژی بازار ایران از امکاناتی چون تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف برقی، دوربین دنده عقب، رهیاب ماهواره‌ای، نمایشگر 8 اینچی لمسی مرکزی با قابلیت Mirror-Link، کامپیوتر سفری، کروزکنترل، فرمان برقی EPS، سامانه نظارت بر باد تایرها، شیشه‌ها و آینه‌های برقی مجهز به پاور ویندوز، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ ABS, EBD, HAC, EBA، سیستم‌های الکترونیکی کنترل کشش و پایداری، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، صندلی‌های چرمی در ردیف جلو مجهز به گرمکن و رینگ‌های اسپرت آلومینیومی و قابلیت انتخاب حالت رانندگی اکو و اسپرت بهره می‌برد.

در بخش ایمنی نمی‌توان انتظار زیادی از این شاسی بلند چینی داشت؛ چرا که علاوه بر اینکه این خودرو از کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای برخوردار نیست، گزارش‌های موسسه‌های تست تصادف نیز از ضعف‌های زیادی این خودرو حکایت دارند. این خودرو در سال 2011 فقط 2 ستاره را از موسسه ANCAP دریافت کرد که در آن سال‌ها امتیاز بدی نبود، اما در سال 2019 موسسه Latin-NCAP برای ایمنی این خودرو هیچ ستاره‌ای اختصاص نداد و فقط برای بخش ایمنی صندلی کودک یک امتیاز کیفی را از 5 امتیاز ممکن دریافت کرد. چنین مواردی حاکی از آن است که این خودرو با گذشت زمان موفق به پاس کردن استانداردهای سخت‌گیرانه روز نشده و باید سطح ایمنی آن به شکل جدی ارتقا پیدا کند.

لیست امکانات

ترمز و پایداریABS ،EBD، ترمز دیسکی در هر چهار چرخ
کیسه هواکیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتیقابلیت پخش MP3، مجهز به 4 بلندگو، صفحه نمایش 8 اینچی لمسی، ورودی iPad، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
سایر تجهیزاترینگ 17 اینچی، سنسور پارک، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، تنظیم برقی آینه کناری، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، سانروف، مه شکن جلو و عقب

قیمت و رقبا

در حال حاضر قیمت ام وی ام X33 توربوشارژ در بازار آزاد مشخص نشده است، اما احتمالا این خودرو در جایگاهی میان X33s AT و X55 قرار خواهد گرفت. از این رو رقبای این خودرو محصولاتی چون لیفان X70 و هایما S5 خواهند بود. در واقع لیفان X70 با تجهیزات کامل‌تر و موتور تنفس‌طبیعی کم‌دردسر و ابعاد بزرگ‌تر گزینه بهتری خواهد بود. البته ام وی ام X33 توربوشارژ نیز از لحاظ قدرت و به ویژه گشتاور از لیفان X70 در سطح بالاتری قرار خواهد داشت و همچنین چالاک‌تر خواهد بود.

در طرف دیگر نیز هایما S5 با فاصله محوری بیشتر، چند آپشن اضافه داخل کابین و 5 ستاره ایمنی CNCAP توانسته به گزینه بهتری تبدیل شود، اما ام وی ام X33 توربوشارژ از فضای داخلی شکیل‌تری بهره می‌برد و به دلیل شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو برای خرید گزینه آسان‌تری خواهد بود. گفتنی است مدیران خودرو قیمت ام وی ام X33 توربوشارژ را حدود 580 میلیون تومان در نظر گرفته است.