هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

بررسی هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 ؛ رقیب سرسخت تسلا

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 به عنوان یکی از بهترین خودروهای الکتریکی بازار محسوب می‌شود که توانسته عملکردی بهتر از تسلا مدل 3 را ارائه دهد. در ادامه این کراس اوور الکتریکی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ایلان ماسک با شرکت خودروسازی تسلا توانست خودروهای الکتریکی با کیفیت و نسبتا ارزان‌قیمتی را به بازار عرضه کند و به بازار خودروهای برقی رونق بخشد. در واقع اگر تسلا وجود نداشت، در حال حاضر شاهد رقابت شدید میان خودروسازان بزرگ نبودیم و پروژه الکتریکی‌سازی محصولات آنها به این شدت دنبال نمی‌شد.

هیوندای به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ برای این که بخشی از سهم بازار خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص دهد از مدتی قبل به طراحی و تولید چند محصول الکتریکی روی آورد. در همین راستا هیوندای اخیرا آیونیک ۵ مدل 2022 را به عنوان یکی از جذاب‌ترین و بهترین خودروهای الکتریکی به بازار عرضه کرد تا توانایی‌های خود را در تولید محصولات الکتریکی به اثبات برساند. از این رو قصد داریم مشخصات و امکانات این کراس اوور کره‌ای را به شکل کامل مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

آیونیک 5 مدل 2022 روی پلتفرم ماژولار جهانی الکتریکی کیا EV6 و جنسیس توسعه پیدا کرده است. نام آیونیک 5 از مدل لیفت بک آیونیک گرفته شده که چند سال قبل با قوای محرکه هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی به بازار عرضه شده بود. البته بر خلاف تشابه اسمی، این دو خودرو کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 در بازار استرالیا با دو نوع قوای محرکه به فروش می‌رسد، قوای محرکه اول از یک موتور الکتریکی در اکسل عقب بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 214 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن‌متر را به تولید برساند. مدل چهار چرخ محرک نیز به دو موتور الکتریکی مجهز شده که می‌تواند به صورت ترکیبی قدرتی برابر با 302 اسب بخار و گشتاور 605 نیوتن‌متر را تولید کند. خودرو مورد بررسی قرار گرفته در این مقاله نیز از مدل چهار چرخ محرک است.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

هر دو نسخه آیونیک 5 مدل 2022 همانند پورشه تایکان از معماری الکتریکی 800 ولتی و باتری لیتیوم یونی 72.6 کیلووات ساعتی بهره می‌برند. مدل پایه این خودرو می‌تواند 451 کیلومتر را با شارژ کامل باتری‌ها طی کند و مدل قدرتمند نیز قادر است با شارژ کامل حدود 430 کیلومتر را بپیماید.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

سرعت شارژ باتری یکی از ویژگی‌های جالب هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 محسوب می‌شود. در واقع در صورت استفاده از شارژر 50 کیلوواتی، میزان شارژ باتری مدل چهار چرخ محرک ظرف مدت 61 دقیقه و 42 ثانیه از 10 به 80 درصد افزایش پیدا می‌کند، اما اگر از شارژر 350 کیلوواتی استفاده شود، شارژ 10 تا 80 درصد باتری ظرف مدت 17 دقیقه و 16 ثانیه به انجام خواهد رسید. در حقیقت زمان شارژ باتری این خودرو از تسلا مدل 3 نیز سریع‌تر است.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

یکی دیگر از ویژگی‌های این خودرو این است که مالکان با وصل کردن آداپتور 240 ولتی به درگاه شارژ به سوکتی دسترسی پیدا خواهند کرد که به کمک آن می‌توان لوازم خانگی را نیز روشن کرد. قیمت پایه این خودرو در بازار استرالیا حدود 71 هزار و 900 دلار بوده که البته مشتریان برای مدل چهار چرخ محرک آن باید 75 هزار و 900 دلار پرداخت کند. هیوندای قصد دارد در آینده مدل‌های ارزان‌تر این خودرو الکتریکی را نیز به بازار عرضه کند.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 دارای 4635 میلی‌متر طول، 1890 میلی‌متر عرض و 1650 میلی‌متر ارتفاع است. چنین ابعادی باعث شده تا آیونیک 5 اندکی از هیوندای توسان بزرگ‌تر باشد. فاصله بین محوری 3 هزار میلی‌متری باعث شده تا این خودرو از سایر محصولات هیوندای متمایز شود. هیوندای برای این خودرو اورهنگ‌های جلو و عقب کوتاه را در نظر گرفته است؛ در واقع این خودرو از هیوندای کنا فقط 50 میلی‌متر بلندتر است. به طور کلی هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 در جاده از ابهت خاصی بهره می‌برد و می‌تواند نگاه بسیاری را به خود جلب کند.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

کابین این خودرو کره‌ای همانند طراحی بیرونی با سایر محصولات هیوندای متفاوت است. هنگام ورود به کابین با فضای باز، جادار و روشنی مواجه خواهیم شد. با نشستن روی صندلی راننده نیز غربیلک فرمان دو پره جلب توجه می‌کند؛ چرا که هم فرم عجیبی دارد و هم نشان هیوندای روی آن درج نشده است.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

پشت آمپرهای دیجیتالی 12.3 اینچی و نمایشگر مرکزی 12.3 اینچی از سایر تجهیزات کابین هیوندای آیونیک مدل 2022 محسوب می‌شود. البته با وجود این که طراحان برای آنها از گرافیک سفید برای هماهنگی با رنگ سفید کابین استفاده کردند، اما این خودرو از همان سیستم عامل محصولات درون‌سوز بهره می‌برد. با وجود این که این خودرو به نمایشگرهای باکیفیتی مجهز شده، اما فاقد هدآپ دیسپلی است. دکمه‌های فیزیکی مورد استفاده در بخش‌های مختلف نمایشگر مرکزی نیز به سایر محصولات این خودروساز شباهت دارند.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 به شیفتر دنده روی ستون فرمان مجهز شده است. راننده می‌تواند با چرخاندن شیفتر در جهت عقربه‌های ساعت حالت رانندگی مورد نظر را انتخاب کند و در حالت برعکس نیز دنده عقب انتخاب خواهد شد. همچنین با فشار یک دکمه می‌توان خودرو را در حالت پارک قرار داد. این محصول هیوندای از کنسول مرکزی شناور و ویژه‌ای بهره می‌برد که امکان حرکت آن به سمت جلو و عقب نیز وجود دارد.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

زیاد بودن فاصله محوری باعث شده تا این خودرو الکتریکی فضای زیادی را در اختیار سرنشینان قرار دهد. سرنشینان بخش جلو به فضای سر 1034 میلی‌متر، فضای پای 1138 میلی‌متری و فضای شانه 1465 میلی‌متری دسترسی خواهند داشت. صندلی راننده نیز در ارتفاع نسبتا بالایی قرار دارد، اما ارتفاع آن از صندلی یک کراس اوور معمولی کمتر است.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

کابین هیوندای آیونیک مدل 2022 در فضای عقب از لحاظ فضای سر، پا و زانو نیز فضای مناسبی را ارائه می‌دهد. البته سقف سانروف تا حدودی روی فضای سر تاثیر گذاشته است و ممکن است سر افراد قد بلند با پوشش سقف در تماس باشد. به طور کلی فضای کلی کابین این خودرو از تسلا مدل 3 بهتر است.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

این خودرو فضای بار 527 لیتری را ارائه می‌دهد که می‌توان این میزان را با خواباندن صندلی‌ها به 1587 لیتر رساند. مدل چهار چرخ محرک مورد بررسی قرار گرفته نیز در جلو فضای 24 لیتری را ارائه می‌دهد که مالکان می‌توانند کابل‌های شارژ را در آن قرار دهند. البته این فضا در بخش جلو برای مدل پایه 57 لیتر است.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 یک تجربه رانندگی استثنایی را ارائه می‌دهد، اما قبل از آن باید بدانید که پرفورمنس جاده‌ای این محصول هیوندای نباید با تسلا مدل 3 مورد مقایسه قرار بگیرد؛ چرا که هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 یک کراس اوور بوده و تسلا مدل 3 نیز یک نسخه پرفورمنس از یک سدان اسپرت است و به همین دلیل هر دو خودرو در جاده حس بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

سواری ریلکس هیوندای شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. سیستم تعلیق این خودرو بسیار نرم است و این کراس اوور الکتریکی با وجود این که هیوندای تنظیمات خاصی را برای سیستم تعلیق در نظر نگرفته توانسته در تمامی شرایط یک رانندگی پایدار را ارائه دهد و بسیار نرم‌تر از تسلا مدل 3 ظاهر شود.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

هرچند بسیاری از مالکان هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 در جاده‌ها و بزرگراه‌های شهری رفت و آمد می‌کنند، اما این خودرو در حالت اسپرت نیز می‌تواند رانندگان را شگفت‌زده کند. فرمان این خودرو هنگام بررسی در جاده‌های کوهستانی بسیار دقیق بوده است. ضمن این که خودرو چسبندگی زیادی داشته و همچنین سبک‌تر از وزن 2100 کیلوگرمی به نظر می‌رسد.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

گفتنی است هنگام عبور از یک پیچ ناهموار با سرعت بالا این خودرو کمی ناپایدار خواهد بود. هیوندای اعلام کرد مدل چهار چرخ محرک این کراس اوور الکتریکی می‌تواند ظرف مدت 5.2 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد که در این بررسی نیز چنین رقمی به ثبت رسیده است. این خودرو از لحاظ کشش فوق‌العاده ظاهر شده و قادر به حفظ شتاب خود در سرعت‌های بالا خواهد بود.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

سیستم ترمز هیوندای آیونیک مدل 2022 توانسته نظر کارشناسان را به خود جلب کند. هیوندای برای هر دو نسخه این کراس اوور الکتریکی از دیسک‌های ترمز جلو و عقب خنک شونده و کالیپرهای کارا استفاده کرده است. همچنین در این بررسی سیستم ترمز احیای شونده آن نیز مورد آزمایش قرار گرفته است. هیوندای در پشت غربیلک فرمان دو پدال شیفتر برای کنترل ترمز احیا تعبیه کرده است.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

البته امکان غیر فعال کردن سیستم احیای ترمز به شکل کامل نیز وجود خواهد داشت که پس از غیر فعال کردن آن و با برداشتن پا از روی پدال گاز، خودرو مانند مدل‌های درون‌سوز عمل خواهد کرد. همچنین این خودرو از حالت رانندگی هوشمند تک پدال نیز بهره می‌برد که رانندگان می‌توانند به وسیله آن فقط با پدال گاز رانندگی کنند. این حالت برای سواری روزمره یک گزینه فوق‌العاده محسوب می‌شود، اما برای آشنایی کامل با آن باید چند روز تمرین کرد.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

یکی از نکات برجسته در سیستم ترمز آیونیک 5 مدل 2022 این است که اگر رانندگان از ترمز احیا شونده استفاده کنند و بعد از به استفاده از ترمزهای مکانیکی روی آورند، تعویض وظیفه این دو سیستم با نرمی بسیار زیادی انجام خواهد شد. تمام مدل‌های این خودرو به شکل استاندارد از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده مختلفی بهره می‌برند.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

از مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده این کراس اوور الکتریکی می‌توان به پایش محیط اطراف، کروز کنترل هوشمند، دستیار خروج ایمنی، هشدار سرنشینان عقب، حفظ خودرو بین خطوط، محدودیت سرعت هوشمند، دستیار نوربالا، پیشگیری از برخورد جلو، هشدار توجه راننده و پایش نقاط کور اشاره کرد. گفتنی است کارشناسان در طول یک هفته بررسی خودرو آیونیک 5 توانستند حدود 400 کیلومتر را با یک بار شارژ بپیمایند و تاکید کردند امکان رسیدن به شعاع حرکتی 431 کیلومتری که هیوندای برای آن اعلام کرده بود نیز وجود داشت.

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022

در بازار استرالیا خودروهای الکتریکی ارزان قیمتی وجود ندارد. از این رو در این بازار خودروهای چون پولستار 2، مرسدس بنز EQA، نیسان لیف e پلاس و تسلا مدل 3 به عنوان رقیب هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 محسوب می‌شوند که البته طبق گفته کارشناسان، آیونیک 5 از تسلا مدل 3 بهتر ظاهر شده و نسبت به نیسان نیز در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. گفتنی است تسلا مدل Y هنوز وارد بازار استرالیا نشده، اما بدون شک حضور آن می‌تواند برای آیونیک 5 خطرناک باشد.

به طور کلی هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 به تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مجهز شده و از قابلیت‌های شارژ فوق‌العاده، شعاع حرکتی مناسب و سواری نرمی بهره می‌برد. هیوندای قصد دارد با زیر برند آیونیک محصولات متعددی را به بازار عرضه کند که در حال حاضر آیونیک 5 یک شروع بسیار فوق‌العاده برای این خودروساز کره‌ای به شمار می‌رود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*