قیمت خودروهای داخلی

بهانه ای جدید برای افزایش قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی به دلیل مالیات بر ارزش افزوده در بهمن 1400 افزایش پیدا کرده است. در ادامه جزئیات افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از 13 دی ماه سال 1400 به استناد ماده 28 و 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که در خردادماه به تصویب رسید، انتقال سند خودرو از خودروساز به خریداران مشمول مالیاتی با نام مالیات سبز شد. این مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروهای داخلی طبق رتبه‌بندی انرژی محصولات که سازمان ملی استاندارد ایران آن را تایید می‌کند، از 0 تا 5 درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین تعیین می‌شود.

جزئیات مالیات نقل و انتقال خودرو

دولت در سال قبل برای بودجه سال 1400 با هدف جبران کسری بودجه و کسب درآمد طرحی را در نظر گرفت تا طبق آن از خودروهای لوکس با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان مالیات دریافت شود؛ اما علاوه بر این طرح، در دولت سیزدهم نیز از خودروهای تولید داخل مالیات دریافت خواهد شد. در واقع طبق قانون در زمان انتقال سند از خودروساز به خریدار، باید از مشتری مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود.

مالیات بر ارزش افزوده حدود 1 تا 5 درصد بوده و در زمان ثبت نام طرح‌های فروش خودروسازان داخلی به قیمت خودرو اضافه می‌شود و مشتری برای خرید خودرو باید آن را بپردازد. این مالیات که با نام مالیات سبز معرفی شده طبق میزان آلایندگی خودروها و متناسب با میزان آلایندگی هر خودرو محاسبه خواهد شد؛ به گونه‌ای که هر چه میزان تولید آلایندگی یک خودرو بیشتر باشد، درصد مالیات اضافه‌تری نیز باید پرداخت شود.

جزئیات افزایش قیمت خودروهای داخلی

گفتنی است این مبلغ مازاد روی قیمت محصولات خوروسازان داخلی در طرح‌های فروش فوق‌العاده آنها اعمال شده و به خودروسازان مربوط نمی‌شود. در واقع این مالیات به سازمان امور مالیاتی تعلق دارد. در همین راستا ایران خودرو و سایپا در جدیدترین طرح فروش‌العاده محصولات خود، قیمت آنها را با در نظر گرفتن ارزش افزوده اعلام کردند که با اعمال چنین مالیاتی، قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش پیدا کرده است. در ادامه جزئیات افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را بررسی می‌کنیم:

قیمت خودروهای داخلی

گروه صنعتی ایران خودرو در طرح جدید فروش محصولات خود قیمت پژو پارس بنزینی را 164 میلیون و 907 هزار و 700 تومان، قیمت پژو 207 دستی با سقف شیشه‌ای را 233 میلیون و 503 هزار و 700 تومان و قیمت دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را 393 میلیون و 956 هزار و 100 تومان در نظر گرفت که به دلیل مالیات بر افزایش افزوده جدید، قیمت پژو پارس بنزینی حدود 4 میلیون و 300 هزار تومان، قیمت پژو 207 دستی پانورما حدود 2 میلیون و 100 هزار تومان و قیمت دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک نیز 3 میلیون و 400 هزار تومان نسبت به قبل افزایش یافته است.

از این رو مشتریانی که در این طرح‌های فروش برنده شدند، در زمان پرداخت وجه خودرو باید قیمت‌های جدید را پرداخت کنند. گفتنی است ایران خودرو قرار است میزان افزایش قیمت و قیمت‌های جدید سایر محصولات خود را به‌زودی اعلام کند.

قیمت خودروهای داخلی

شرکت سایپا نیز در طرح جدید فروش محصولات خود قیمت 6 محصول جدید را با اعمال مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد؛ برای مثال طبق این بخشنامه فروش، قیمت وانت سایپا 151 با اعمال مالیات به 131 میلیون و 715 هزار و 700 تومان و قیمت تیبا SX نیز به 118 میلیون و 129 هزار تومان رسیده است.