وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف تاریخ؛ از مرگ بیش از 4000 نفر تا برف 8 متری

طوفان‌های برف و یخبندان‌ها می‌توانند آخرین چیزی باشند که شما در این دنیا می‌بینید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با 10 مورد از بدترین یخبندان‌های طول تاریخ از جمله فجایع رخ داده در کشور خودمان، آشنا کنیم.

اگر در مناطق غربی ایران زندگی کرده باشید، خوب می‌دانید که یک یخبندان چه بر سر زندگی معمولی شهروندان می‌آورد. هر چند که اخبار آب و هوا می‌تواند در کنترل و آمادگی بهتر این شرایط  به ما کمک کند اما طبیعت همیشه عاشق غافلگیری است. وقتی که مدارس، فرودگاه‌ها و مراسم‌ها تعطیل می‌شوند یا به وقفه‌ می‌افتند یا ماشین‌های راهداری به خیابان‌ها می‌آیند، زمانی‌ است که باید نگران باشید.

اما طوفان‌هایی هستند که بر خلاف پیش بینی‌های هواشناسی و آمادگی کامل تمام سازمان‌ها، شهرها و روستاها را تا آستانه‌ی نابودی می‌برند. ترکیب کشنده‌ی طوفان، سرمای سوزناک، برف، یخ، بسته بودن جاده‌ها و نبود برق و گاز، می‌تواند بدترین کابوس زندگی هرکسی باشد. طوفان‌هایی که در ادامه قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم، بیشتر شبیه زمستان هسته‌ای هستند تا رویدادی برای شادی بچه‌های مدرسه‌ای. فجایعی که شاید برخی از بزرگ‌ترهای شما، هنوز آن‌ها را به یاد داشته باشند.

بدترین طوفان‌های برف و یخبندان در طول تاریخ

10- طوفان برف نیوجرسی آمریکا سال 1950

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

تصور کنید که در کولاکی از برف و باد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت گرفتار شده‌اید. این طوفان هنوز هم جزو خاطرات بد مردم نیوجرسی آمریکا محسوب می‌شود. کولاک سال 1950 تقریبا همه را غافلگیر کرد به طوری که حتی بازیکنان تیم فوتبال میشیگان، درحال گرم کردن خود بودند که با صدای آژیر خطر به داخل ورزشگاه بازگشتند.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

کشته شدن بیش از 300 نفر و خسارت 70 میلیون دلاری، تنها بخشی از زوایای تاریک این طوفان بود.

9- طوفان برف قرن آمریکا سال – 1993

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

ساحل شرقی آمریکا در فروردین 1993 شاهد یکی از سهمگین‌ترین طوفان‌های برف و باد بود. این طوفان به قدری گسترده بود که مناطقی از کانادا تا آلاباما و 26 ایالت دیگر را پوشش می‌داد. می‌توان گفت که تقریبا نیمی از جمعیت آمریکا گرفتار این کولاک بودند.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

این طوفان باعث کشته شدن بیش از 220 نفر از مردم آمریکا شد و رکوردهای زیادی را به جای گذاشت. دمای منفی 30 درجه سانتی گراد آن هم به مدت چند هفته برای مناطقی که به ندرت دمای زیر 0 درجه سانتی گراد را تجربه می‌کردند و بارش برف به ارتفاع 1.2 متر، از رکوردهای طوفان 1993 بود. علاوه بر آن، سرعت باد در برخی مناطق به بیش از 165 کیلومتر بر ساعت می‌رسید که یک نوع هوریکان درجه سه محسوب می‌شود.

8- کولاک Knickerbocker واشنگتن سال 1992

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

سقف تخریب شده‌ی تالار اپرای knickerbocker

این کولاک نام خود را از تالاری با همین نام (Knickerbocker) می‌گیرد که در فاجعه‌ی سرمای سال 1922 واشنگتن، بر سر تماشاچیان فرو ریخت و منجر به کشته شدن بیش از 98 نفر شد. بارش برف در آن شب به حدی بود که ارتفاع آن به بیش از 1 متر می‌رسید و عملا هیچ امدادگری نمی‌توانست برای کمک به مردم گرفتار اقدام کند.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

طبق گزارش‌های هواشناسی، دمای هوا در آن شب به کمتر از منفی 15 درجه سانتی گراد می‌رسید و سرعت باد در حدود 80 کیلومتر بر ساعت بود. این فاجعه به بزرگترین‌ طوفان برفی شهر واشنگتن دی سی تا به امروز تبدیل شد.

7- کولاک نیو انگلند (New England) آمریکا – سال 1978

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

تصور کنید که فرزندان خود را بدون هیچ هشداری از اداره آب و هوا، به مدرسه می‌فرستید و درست چند دقیقه بعد، طوفان برفی با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد. ساکنین نیو انگلند در اسفند سال 1978، چنین شرایطی را تجربه کردند.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

بارش برف 6 روز طول کشید و ارتفاع آن به بیش از 1.7 متر می‌رسید. حتی کارمندانی که صبح روز اول به محل کار خود رفتند، نتوانستند به خانه بازگردند و در نزدیک‌ترین پناهگاه، ساکن شدند. بادهایی با سرعت بیش از 70 کیلومتر بر ساعت و بارش برف، جان 99 نفر از جمله چندین کودک را گرفت.

6- طوفان برف چین سال 2008

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

بهمن سال 2008، کشور چین بدترین طوفان و کولاک خود در 50 سال گذشته را تجربه کرد. این کولاک چند هفته طول کشید و چند میلیارد دلار خسارت را به چین تحمیل کرد. بهمن‌ ماه معادل سال جدید چینی می‌شود و حجم مسافرت‌ها و حمل و نقل جاده‌ای به اوج خود می‌رسد. همین موضوع باعث شد که کار امدادگران سخت‌تر از همیشه باشد.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

کولاک در بعضی از مناطق چین به حدی شدید بود که 129 نفر را به کام مرگ کشاند. ارتش این کشور پس از ناکامی نیروهای امدادگر، وارد صحنه شد و با خودروهای نظامی و تانک، به مردم گرفتار در برف و کولاک کمک کرد.

5- کولاک کوه‌های هاکوداته (Hakodate) ژاپن سال 1902

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

موزه‌ی یادمان سربازان کشته شده در کوه‌های ​هاکود ژاپن

سربازان ژاپنی که برای اردو آمادگی به کوهستان هاکوداته رفته بودند، گرفتار یکی از سهمگین‌ترین کولاک‌های این رشته کوه شدند. فقط 11 نفر از این گردان 210 نفری نجات یافتند و 199 نفر از آن‌ها در تلاش برای زنده‌ ماندن، جان خود را از دست دادند. این کوهستان برای بهمن‌های عظیم خود معروف است. همچنین طبق افسانه‌های ژاپنی، یک هیولای برفی در این رشته کوه زندگی می‌کند و بهمن‌های عظیم هاکوداته، در اثر بیدار شدن او اتفاق می‌افتد.

4- طوفان مرگ نروژ سال 1719

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

مرگ پادشاه سوئد در سال 1971، نیروهای سوئدی که در جنگ حضور داشتند را مجبور به عقب نشینی کرد. فرمانده‌ی یکی از گردان‌های سوئدی که 6 هزار سرباز داشت، تصمیم گرفت که با عبور از رشته‌ کوه‌های روستای Tydle در نزدیکی نروژ، مسیر کوتاه‌تری را طی کند؛ غافل از اینکه این راه به نابودی آن‌ها ختم خواهد شد. در ابتدای سفر هیچ نشانه‌ای از برف و کولاک نبود اما وقتی آن‌ها به بالاترین نقطه کوه رسیدند، کولاکی سهمگین شروع شد.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

این کولاک برف، 3 هزار نفر از سربازان سوئدی را به کام مرگ فرستاد. اما فرمانده این گردان از تصمیم خود پشیمان نبود و با ادامه دادن مسیر، جان 300 سرباز دیگر را هم گرفت. از این فاجعه با 3300 کشته، امروزه در کشور سوئد با نام «راهپیمایی مرگ کارولین» (Carolean Death March) یاد می‌شود.

3- کولاک افغانستان سال 2008

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

این کولاک به بدترین فاجعه‌ی سرمایی در افغانستان شهرت دارد. در زمستان سال 2008 کشور افغانستان، ارتفاع برف به بیش از 2.5 متر می‌رسید درحالی که هیچ هشداری از سوی دولت یا سازمان هواشناسی داده نشده بود. مردم افغانستان که فکر می‌کردند این کولاک هم مثل اتفاقات سالیانه است، در ابتدا به فکر نجات دام‌های خود بودند. همین موضوع باعث شد که بیش از 900 نفر در تلاش برای پیدا کردن غذا برای دام‌های خود، کشته شوند.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

همچنین طبق گزارشات، بیش از 230 هزار دام بر اثر سرمای کشنده، تلف شدند. دولت افغانستان که غافلگیر شده بود، هیچ برنامه‌ای برای کمک به مردم گرفتار نداشت و آن‌ها مجبور بودند تا آب شدن برف‌ها، منتظر کمک بمانند.

2- کولاک سال 1888 شمال شرقی آمریکا

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

این کولاک برف به قدری عظیم بود که تبدیل به یک فاجعه‌ی تاریخی شد. ساکنین شمال شرق آمریکا، از منطقه‌ی نیو انگلند تا نیویورک، شاهد این فاجعه بودند و تا نسل‌ها از آن‌ صحبت می‌کردند. کولاک سال 1888، یک مجموعه‌ی کامل از باد و برف و یخبندان بود. مرگ و میر این کولاک هیچ وقت به طور دقیق مشخص نشد اما مسئولین آن زمان از مرگ بیش از 400 نفر خبر دادند که فقط 100 نفر از آن‌ها در دریا کشته شده بودند. جنازه‌ی تعداد زیادی از افرادی که گرفتار طوفان دریا شده بودند، هیچ وقت پیدا نشد.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

این کولاک از فروردین سال 1888، همراه با بارانی عظیم و بادهایی با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت شروع شد. کشاورزان نیویورکی از این باران بسیار خوشحال بودند اما باران به سرعت جای خود را به برف داد. ارتفاع برف پس از چند ساعت به 1.5 متر رسید. اما داستان به همینجا ختم نمی‌شود؛ این برف پس از سه روز، به طور کامل آب شد و یکی از بدترین سیل‌های تاریخ نیویورک را پدید آورد.

1- کولاک ایران و آذربایجان – سال 1972

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

رتبه اول بدترین فاجعه‌ی برفی در طول تاریخ، به یکی از دردناک‌ترین اتفاقات کشور خودمان تعلق دارد. طوفان برف زمستان سال 1350، یکی از دردناک‌ترین روزهای مردم ایران و آذربایجان را پدید آورد. این کولاک منجر به مرگ بیش از 4000 انسان و ویرانی کامل 200 روستا شد. این روستاها به طور کامل زیر برف مدفون شدند و تا زمان آب شدن برف‌ها، هیچ اثری از جنازه‌ها نبود.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

طبق مستندات، ارتفاع برف در برخی مناطق به بیش از 8 متر می‌رسید که همین موضوع، کار امداد رسانی به آسیب دیدگان را بسیار سخت می‌کرد. همچنین بارش روزانه‌ی برف و دمای منفی 30 درجه سانتی گراد، در کنار نبود غذا، آب شیرین و سوخت و همچنین شیوع آنفولانزا و وزش بادهای پر سرعت، شرایط این فاجعه را بدتر کرد.

وحشتناک‌ترین طوفان‌های برف

در گزارشی دیگر آمده که تمامی 100 خانوار روستای شکلب، بر اثر این طوفان برف از بین رفتند. همچنین یک قطار مسافربری بزرگ در زیر برف‌ها مدفون شد و بسیاری از مسافرین آن، فوت کردند. وضعیت تغذیه مردم در این شرایط به قدری بد بود که کامیون‌دارانی که در راه‌ها گرفتار شده بودند، از سرمایه‌ی خود گذشتند و تمام بارهای خود را بین مردم تقسیم کردند. این فاچعه تا ماه‌ها بعد از بهبودی کامل نجات یافتگان ادامه داشت و شیوع آنفولانزا، موج جدیدی از بیماری را به خانواده‌های آسیب دیده تحمیل کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*