طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر 2022، شما را حیرت زده خواهد کرد

جیپ گرند واگنیر 2022، اخیرا به عنوان یک شاسی بلند نیمه لوکس آمریکایی معرفی شده اما طراحی داخلی آن دست کمی از لیموزین‌های تشریفاتی چند صد هزار دلاری ندارد.

شرکت جیپ، هیچ وقت به بازار خودروهای شاسی بلند لوکس وارد نشده بود و گرند واگنیر 2022 را می‌توان اولین تلاش آن‌ها در جهت شکستن انحصاری طلبی کادیلاک اسکالید یا لینکلن نویگیتور دانست.

اما سوال اصلی که پیش می‌آید این است که آیا جیپ در انجام این کار موفق بوده و می‌تواند بعد از سال‌ها دوری، عرض اندامی در این سگمنت خودروها داشته باشد؟ جواب این پرسش در یک بله یا خیر کوتاه خلاصه نمی‌شود و به موشکافی نیاز دارد.

خودرویی که در ادامه قصد بررسی آن را داریم، تریم ابسیدین (Obsidian) گرند واگنیر 2022 است که در جایگاه دومین نسخه لاکچری صفر کیلومتر این شاسی بلند قرار می‌گیرد. قیمت این نسخه از 96,845 دلار شروع می‌شود و پس از اضافه شدن تمامی آپشن‌ها، به 109,025 دلار می‌رسد. در نگاه اول به کابین شاید فکر کنید که این خودرو، ارزش تک تک پول‌های خرج شده را داشته است اما بیایید بررسی دقیق‌‌تری به آن بیندازیم.

بررسی کابین جیپ گرند واگنیر 2022

سمفونی چوب گردو، چرم و آهن

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

از مهم‌ترین قسمت شروع می‌کنیم. صندلی‌های ردیف جلو در 24 حالت مختلف قابل تنظیم هستند و سیستم گرمکن، سرد کن و ماساژور هم بدون شک وجود دارد. به روکش چرم آن‌ها دقت کنید. طیف رنگ سیاه انتخاب شده، هماهنگی خوبی با دیگر تجهیزات کابین ایجاد کرده.

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

جدا از خود صندلی‌ها، تکیه‌گاه سر برقی هم مثل یک شاهکار طراحی شده و حس راحتی خوبی دارد. حتی وقتی به کلیدهای کنترلی هم نگاه می‌کنیم، انگار با یک اثر هنری رو به رو هستیم. ارگونومی و موقعیت کلیدها و دستگیره در به خوبی تعیین شده و تجربه کاربری بهتری می‌دهد.

اینجا خبری از پلاستیک نیست

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

وقتی به داشبورد یا روکش‌های در نگاه می‌کنیم، حس یک نمایشگاه چوب مجلل به ما القا می‌شود. شما می‌توانید تزئینات چوب گردو را در داشبورد، کنسول وسط و روکش‌های درب خودرو مشاهده کنید. البته قسمت‌های زیادی هم هستند که آهن و چرم با کیفیت، جایگزین چوب شده؛ دقیقا همان تزئینات پیانویی معروف در ایران فقط با این تفاوت که این موارد از جنس آلیاژ آهن هستند.

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

البته معمولا تریم پیانویی در خودروهای خارجی طرفدار زیادی ندارد، چرا که این قطعات، اثر انگشت و گرد و خاک زیادی را جذب و در نتیجه چهره کابین را خراب می‌کنند. جیپ سعی کرده که از قطعات تریم پیانویی، بیشتر در سطوح عمودی استفاده کند تا میزان جذب گرد و خاک به حداقل برسد. اما می‌بینیم که چنین مواردی در اطراف دنده وسط کنسول هم قرار دارند که شاید کمی ناخوشایند باشد؛ دقیقا درست جایی که بیشترین میزان لمس شدن را در بر می‌گیرد.

دکمه‌های آهنی جیپ گرند واگنیر 2022

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

دستگیره‌ها و دکمه‌های فلزی، بخش جدا نشدنی خودروهای لاکچری هستند و آن‌ها را در واگنیر هم می‌بینیم. تمام دکمه‌های چرخان داخل کابین از جنس آلیاژ آلومینیوم هستند و فقط شاید سردی آن‌ها در زمستان، حس خوبی برای لمس کردن نداشته باشد. البته دور از ذهن نیست که آپشن «گرم کنِ دکمه‌های فلزی» هم به خودروهای لوکس بیاید تا زندگی ثروتمندان رویایی‌تر شود.

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

دکمه استارت و خاموش کردن خودرو هم از جنس فلزی است که با نوع خاصی از چرم فرانسوی پوشیده شده و در قاب چوبی زیبایی قرار گرفته. شاید فقط دسته راهنما و دسته برف پاک کن، تنها قطعاتی باشند که حس لمس خوبی را به راننده ندهند.

نمایشگاه تلویزیون متحرک جیپ

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

امکان ندارد که از نمایشگرهای با کیفیت و پر تعداد این خودرو حرفی نزنیم. به طور کلی و با احتساب آینه وسط برقی، 8 نمایشگر در جیپ گرند واگنیر 2022 وجود دارد که همگی بسیار با کیفیت هستند. البته شاید هنوز ایراداتی در سیستم عامل و تجربه کاربری آن‌ها وجود داشته باشد اما مطمئنا نمی‌توانید از ظاهر این صفحه نمایش‌ها شکایت کنید.

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

به طور مثال، سیستم گرم کن و سرد کن صندلی‌ها از طریق صفحه نمایش کنترل می‌شود اما نور پس زمینه آن کمی ناهماهنگ است و این موضوع در شب بسیار آزاردهنده می‌شود. هرچند که عملکرد فنی تاچ این دکمه‌ها هنوز جای بحث دارد. برای روشن کردن این آپشن باید چند بار دکمه‌ها را تاچ کنید تا بالاخره گرم کن روشن شود و عملا فعال کردن آن‌ها با دستکش غیرممکن خواهد بود.

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

این موضوع برای آپشنی که مخصوص فصل زمستان است، کمی عجیب به نظر می‌رسد. همین موضوع باعث می‌شود که دکمه‌های اختصاصی آن‌ها را فراموش کنید و از طریق منوهای تو در توی صفحه نمایش اصلی، به دنبال گرمکن و سردکن بگردید.

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

آپشن کنترل خودرو در سربالایی هم به صورت تاچ قابل فعال سازی است؛ آن هم در وسط کنسول! این موضوع باعث می‌شود که در طول روز، بارها به صورت اشتباه این دکمه را فشار دهید و صدای آزار دهنده آن در کابین پخش شود. شاید بهتر بود که شرکت Jeep این آپشن را به صورت دکمه فیزیکی در کنسول قرار می‌داد.

کروز کنترل تطبیقی دردسر ساز

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

مورد بعدی از دادن حس ناخوشایند هم فراتر است و می‌تواند جان راننده را به خط بیندازد. در پشت فرمان، یک صفحه نمایش دیجیتالی داریم که در برای نشان‌ دادن پارامترهای مختلف مرسوم، طراحی شده. این نکته را درنظر بگیرید که کروز کنترل گرند واگنیر 2022 از نوع تطبیقی است. یعنی پس از تنظیم شدن روی عدد مورد نظر راننده، می‌توانید با فشار دادن پدال گاز یا ترمز، سرعت خود را تغییر دهید و مجددا خود سیستم به صورت خودکار، سرعت خودرو را به عدد تنظیم شده برمی‌گرداند.

وقتی راننده کروز کنترل را بر روی عدد دلخواه خود تنظیم می‌کند، آن عدد به صورت بزرگ بر روی اسکرین پشت فرمان، نمایش داده می‌شود. حال وقتی اقدام به گاز دادن یا ترمز گرفتن می‌کنید، این عدد به حالت کوچک خود برگشته و پارامترهای قبلی را به صورت تمام صفحه خواهیم دید. اکنون دوباره سیستم کروز کنترل تطبیقی می‌خواهد که به سرعت تنظیم شده بازگردد و مجددا عدد آن به صورت تمام صفحه درمی‌آید. این موضوع دقیقا حالتی مثل بومرنگ اینستاگرام را به وجود آورده و حواس راننده را به کلی پرت می‌کند.

آینه عقب دیجیتال بی کیفیت

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

حالت نور بالای خودروهای پشت سر یا بخار گرفتن شیشه‌ها، آپشن آینه عقب دیجیتالی را الزامی می‌کند اما جیپ واقعا در انتخاب برند طرف قرارداد خود، خساست به خرج داده. بدون اغراق این آپشن در جیپ، فقط در روزهای آفتابی و صاف قابل استفاده است و برف و باران باعث از کار افتادن آن می‌شود و عملا نمی‌توانید چیزی را ببینید. همچنین این آینه در شب یا شرایط نوری نامناسب، دید خوبی در اختیار راننده نمی‌گذارد.

نکات جذاب، مثبت و دوست داشتنی دیگر

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

کمی از عیب‌های جزئی واگنیر فاصله بگیریم و به سراغ حس مثبت این خودرو برویم. می‌توان گفت به جز آینه دیجیتال، بقیه نمایشگرها در بالاترین سطح قرار دارند و حالت تاشو برخی از آن‌ها، شما را به یاد میباخ می‌اندازد. همچنین دو شارژر وایرلس گوشی در کابین وجود دارد که واقعا کاربردی هستند.

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

اما هنوز همه چیز تمام نشده. در ردیف عقب علاوه بر دو نمایشگر پشت صندلی، یک نمایشگر هم در وسط قرار دارد که جدا از عملکرد مولتی مدیا، می‌تواند برخی از آپشن‌های خودرو را کنترل کند. پس واگنیر 2022 را می‌توان در آینده، در گاردهای تشریفات هم ببینیم.

کمبود فضا در جیپ گرند واگنیر 2022، مثل شوخی است

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

معمولا بحث کمبود فضای داخلی خودروها از ردیف دوم شروع می‌شود اما این خودرو حتی در ردیف سوم خود هم چنین حسی را منتقل نمی‌کند. شاید با توجه به ابعاد خارجی واگنیر کمی دور از انتظار به نظر برسد اما ردیف سوم این خودرو، دقیقا هم اندازه و به راحتیِ ردیف سوم کادیلاک اسکالید، شورولت تاهو، فورد نویگیتور و فورد اکسپدیشن است. حتی وقتی به انتهای خودرو هم می‌رویم، چیزی از تزئینات زیبای ردیف‌های جلو کاسته نمی‌شود.

از سکوت لذت ببرید

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

عایق بندی بی‌نظیر کابین باعث شده که از پیشرانه 8 سیلندر خورجینی 6.4 لیتری و اگزوز فعال این خودرو، هیچ صدایی به گوش شما نرسد. به علاوه سیستم صوتی با کیفیت McIntosh، این سکوت آزار دهنده را از بین می‌برد.

نتیجه گیری نهایی از شاسی بلند لاکچری Jeep

طراحی داخلی جیپ گرند واگنیر

به طور قطع می‌توانید واگنیر 2022 را یک سر و گردن بالاتر از شورولت اسکالید یا فورد نویگیتور دانست. شاید اگر بخواهیم آن را با خودروهای لوکس 300 هزار دلاری مقایسه کنیم، ضعف‌های فراوانی داشته باشد. اما در نظر بگیرید که جیپ قرار است با 90 هزار دلار، حس رانندگی لاکچری را به شما هدیه دهد. به هر حال این اولین محصول شاسی بلند مجلل جیپ است. ما انتظار داریم که در نسخه‌های بعدی، با خودروهای بسیار بهتری رو به رو شویم.

در ادامه می‌توانید فیلمی از طراحی داخلی بی‌نظیر این خودرو ببینید.

گالری تصاویر جیپ گرند واگنیر 2022

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*