بررسی پژو e-208؛ هاچ‌بک توانای فرانسوی

پژو e-208 یک هاچ‌بک الکتریکی جمع‌وجور، جذاب و شهری است که با تکیه بر زبان طراحی اسپورت این سری، رقیبی سرسخت در کلاس خودروهای برقی کوچک محسوب می‌شود.

پژو یکی از اولین خودروسازانی به‌شمار می‌آید که یک هاچ‌بک جمع‌وجور برقی را روانه بازار کرده است. در واقع عرضه پژو e-208 به سال 2019 برمی‌گردد. این مدل نیز یکی دیگر از محصولات گروه عظیم Stellantis به‌شمار می‌رود که بخش عمده‌ای از خودروهای متعلق به سیتروئن، واکسهال، DS و غیره را در مجموعه خود جای داده است.

این مجموعه تحت پلتفرم مدولار مشترک (به اختصار CMP) ساخته شده است، بنابراین اعتبارنامه الکتریکی پژو e-208 ممکن است برای افرادی که در مورد خودروهای کوچک الکتریکی در حال تحقیق هستند، آشنا به‌نظر برسد. با این وجود، پژو در این سری نیز سعی داشته تا کاراکتر منحصر به‌فرد و اسپورت خود را به محصول برقی خود منتقل کند که باعث جذابیت دوچندان آن شده است.

طراحی

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

مدت‌ها است که سری خودروهای کلاس کوچک‌تر پژو، به‌عنوانی محصولاتی جذاب و شهری با اقبال عمومی مواجه هستند. در ابتدا عرضه مدل مشهور 205، سپس 206 با آن دریچه‌های معروف خود در کاپوت بر سر زبان‌ها افتاد و اکنون نیز 208 میراث نسل‌های قبل را در شمایل جدید و مدرن نمایش داده است. این محصول در واقع یک هاچ‌بک جمع‌وجور با ظاهری جذاب و البته اسپرت محسوب می‍شود.

مدل الکتریکی از طراحی مشابهی با نمونه احتراقی برخوردار است و در چهار تریم مختلف عرضه شده که Active Premium، Allure Premium، GT Premium و GT نام دارند. هر دو مدل GT از رینگ‌های 17 اینچی و سقف مشکی بهره می‌برند، در حالی‌که تمام نسخه‌های برقی به‌طور یکسان دارای رینگ‌هایی با قوس و تریم مشکی هستند.

هم‌چنین یک لوگوی e روی ستون C قرار گرفته تا نشانه‌ای در تشخیص نوع الکتریکی این مدل باشد، همچنین نشان جلوی خودرو نیز رنگی آبی به‌خود گرفته تا متفاوت بودن سری e را برجسته کند. در قسمت جلو پنجره این سری نیز برخی جزئیات متمایز رنگی نیز جلب توجه می‌کند.

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

تفاوت قیمت چندانی میان تریم‌های مختلف این محصول وجود ندارد و از 29 هزار پوند بریتانیا آغاز و به حدود 34 هزار پوند می‌رسد. یکی از مشخصه‌های طراحی پژو این است که سعی ندارد تا جنبه‌های برجسته و آینده‌نگرانه را به خودروهای خود تحمیل کند، بدین ترتیب در e-208 هیچ دستگیره درب مخفی یا آینه‌های بال دوربین فیلم‌برداری مانند آنچه در هوندا e دیده بودیم، وجود ندارد.

فضای داخلی

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

طراحی کابین و فضای داخلی در پژو e-208 تریم GT که جهت بررسی در اختیار قرار دارد، عالی به‌نظر می‌رسد. تم این فضا تیره بوده و همانطور که در این کلاس از خودروها معمول است، بخش‌های بالایی با متریال نرم و منعطف تکمیل شده‌، این در حالی است که بخش‌ پایینی در احاطه پلاستیک‌هایی از جنس سخت و با کیفیت پایین‌تر قرار دارد.

پژو در کابین این محصول، با مقداری نورپردازی، دوخت‌های رنگی و یک ماده ظاهرا پلاستیکی بافته شده که در نگاه اول به فیبر کربن شباهت دارد، به آرایش آن پرداخته است. در چیدمان، طراحی و جزئیات فضای داخلی e-208، با یک خودروی ذاتا اسپرت طرف هستیم که بدون شک جذابیت‌های خاص خود را دارد.

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

پژو e-208 از این ویژگی اولیه و مزیتی طبیعی یک خودرو که مشخصا در ابتدا به‌صورت الکتریکی طراحی شده، برخوردار نیست. از این رو، سری e به تعدادی از ویژگی‌های داخلی مدل احتراقی پایبند است، برای مثال می‌توان به یک دنده فیزیکی که البته در اکثر خودروهای گروه Stellantis مشترک هستند، اشاره داشت.

بسیاری از سوئیچ‌های دنده تعبیه شده در مدل e-208، با مدل‌های رایج دیگر در تشابه است. بنابراین افرادی که تجربه رانندگی با خودروهایی نظیر Corsa-e یا Citroen-e-C4 را داشته باشند، بسیاری از کلیدهای داشبورد این مدل نیز برای آنها آشنا به‌نظر خواهد رسید.

همان‌طور که بسیاری از خودروهای با جثه کوچک از آن رنج می‌برند، در اینجا نیز چیدمان برخی از قابلیت‌ها با فشردگی همراه است. برای مثال، دو جا لیوانی قرار گرفته در مرکز کنسول، به موقعیت بازوی راننده بسیار نزدیک هستند و بنابراین از انعطاف پذیری کمی برخوردار هستند و همچنین دسترسی به سوئیچ ترمز دستی و انتخابگر حالت رانندگی نیز با بدقلقی‌هایی همراه است.

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

تعداد زیادی سوئیچ در سراسر داشبورد پژو e-208 وجود دارد که برای تغییر سبک در برخی از عملکردها و نواحی لمسی در مجاورت آن برای کنترل بیشتر ایجاد شده است که تقریبا دسترسی به تمام تنظیمات را به راننده ارائه می‌دهد. از این بین، گزینه‌های مربوط به تنظیم تهویه مطبوع در جای مناسبی قرار گرفته و ظاهری نیمه الکتریکی و جذاب دارد.

صندلی‌ها در سطح قابل قبولی راحت هستند و به‌گونه طراحی شده‌‌اند که در پیچ‌های سریع به‌خوبی از بخش پشتی راننده پشتیبانی کنند. فضای پا در صندلی‌های جلو نیز در حد قابل قبول است. صندلی‌های عقب نیز علیرغم آنکه از فضای سر کافی برای سرنشینان برخوردار است، اما فضای مرکزی چندانی برای نشستن در وسط وجود ندارد.

فضای بار صندوق e-208، گنجایشی برابر با 311 لیتر دارد و جایی برای نگهداری کابل شارژ در آن تعبیه نشده و قرارگیری آن صرفا به داخل جعبه محدود شده است. با این در حال برای یک هاچ‌بک شهری کوچک، فضای صندوق به اندازه‌ای جادار است که برای استفاده روزمره، خریدهای عادی و قرار دادن دو تا سه چمدان مناسب باشد.

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

به‌طور کلی مقایسه دو مدل الکتریکی و احتراقی کار ساده‌ای نیست، زیرا مدل پایه که Active Premium نام دارد، از مشخصات بالاتری در مقایسه با مدل‌های EV بهره می‌برد. از جمله این موارد می‌توان به تهویه مطبوع خودکار و چیدمان داخلی هم‌رده با مدل‌های بالاتر اشاره کرد، این در حالی است که سری Active Premium در مدل دیزلی یا بنزینی، از خصوصیات ابتدایی‌تری استفاده می‌کند.

فناوری‌های مورد استفاده در کابین

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

در هر یک از تریم‌های پژو e-208، فناوری‌های داخلی متفاوتی وجود دارند. در مدل پایه Active Premium، یک نمایشگر دیجیتال کوچک با اندازه 3.5 اینچی قرار گرفته، در حالی‌که سری Allure Premium و بالاتر، به نمونه‌ای سه‌بعدی و بزرگ‌تر مجهز هستند که می‌توانند به‌صورت سفارشی، به نمایش اطلاعات مورد نظر شما بپردازند.

ایده جذاب جلوه‌های سه‌بعدی باعث شده تا طراحی آن کمی هولوگرافیک به‌نظر برسد و با لایه‌هایی از اطلاعات، حسی لاکچری را به‌همراه پیچیدگی‌های خود اضافه می‌کند. با چرخاندن سریع انتخابگر روی فرمان نیز، می‌توان به این ویژگی دسترسی پیدا کرد.

با این‌حال یک مشکل بزرگ که در این قابلیت به چشم آمد، این است که در نقطه‌ای کور قرار گرفته و رویت آن تقریبا غیرممکن است. به‌‌علت شکل فرمان و موقعیت نمایشگر، امکان پیدا کردن زاویه‌ مناسب برای خوانش اطلاعات به‌وجود نیامد. حتی وقتی صندلی را تا انتهای جک بالا بردیم، در این مرحله پاهایمان به پایین فرمان برخورد کرد. اگر هم محل استقرار راننده پایین‌تر تنظیم شود، قسمت بالای فرمان درست سر راه قرار خواهد گرفت! اگر پژو در این مدل از نمایشگر هدآپ (HUD) استفاده می‌کرد، قطعا کاربری آسان‌تری داشت، اما افسوس که در این سری، خبری از این فناوری نیست.

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

یکی از آپشن‌های اضافه در تریم GT Premium، وجود کنترل تطبیقی و موقعیت‌یابی در بین خطوط است که بزرگ‌ترین دلیل تمایز این تریم از نوع GT محسوب می‌شود. ساقه کنترلی این کروز نیز با اینکه تقریبا از دید پنهان شده، اما با استفاده مکرر عادی خواهد شد.

نمایشگر اطلاعات سرگرمی نیز به دو صورت ارائه می‌شود، در مدل Active Premium با ابعاد 7 اینچی و رده‌های بالاتر به سایز 10 اینچی مجهز هستند. این الگو تقریبا مشابه مدل‌های ذکر شده مانند سیتروئن، واکسهال و غیره است و استفاده از آن نیز پیچیدگی خاصی ندارد. گزینه‌های اصلی این سیستم شامل موسیقی، ناوبری، کنترل آب‌وهوا و کنترل تلفن است.

این سیستم همچنین از دو سرویس Android Auto و Apple Carplay، از طریق کابل پشتیبانی می‌کند که به‌وسیله درگاه USB-A در سمت راست قابل اتصال است. پورت USB-C قرار گرفته در سمت چپ نیز کاربردی محدود به شارژ دارد و هیچ گزینه‌ای برای اتصال بی‌سیم در این خودرو تعریف نشده است.

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

سیستم موقعیت‌یاب اختصاصی e-208 نیز عملکرد نسبتا مطلوبی دارد، اما مکان‌یابی آن آزادی عملی در سطح نقشه گوگل را فراهم نمی‌کند و عملکرد جستجوی موقعیت این نقشه دقتی در قیاس با رقبای بزرگ را ندارد. هم‌چنین یک سیستم کنترل صوتی نیز تعبیه شده که به‌وسیله دکمه روی فرمان فعال می‌شود.

عملکرد در جاده

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

نکته جالب در مورد پژو e-208 این است که در این سری فقط یک پیشرانه الکتریکی وجود دارد که موتوری 100 کیلوواتی (136 اسب بخار)، یک باتری 50 کیلووات ساعتی و موتور متحرک جلو را ارائه کرده است. پژو e-208 از شارژ سریع 100 کیلوواتی پشتیبانی می‌کند که به‌موجب آن، فرآیند شارژ خودرو تا 80 درصد، تنها 30 دقیقه به طول می‌انجامد. شارژهای سریع 50 کیلوواتی رایج‌تر، همین فرآیند را در مدت 53 دقیقه انجام می‌دهند، این در حالی است که شارژ کامل خودرو در خانه با استفاده از شارژرهای 7.4 کیلوواتی، حدود 7.5 ساعت طول خواهد کشید.

در ارتباط با محدوده پیمایش، پژو در این مدل عدد 225 مایل (362 کیلومتر) را اعلام کرده است، با این‌حال دستیابی به این محدوده به عوامل مختلفی از جمله نحوه رانندگی و آب‌وهوا بستگی دارد. میانگین مصرف در مسافت طی شده برای مدل آزمایشی، 3.2 مایل بر کیلووات بود که در مجموع عدد 160 مایل (257 کیلومتر) را نشان می‌دهد.

البته باید خاطرنشان کرد که این آمار با توجه به شرایط آب‌وهوایی سرد و استفاده زیاد از بزرگراه به‌دست آمده و در شرایط گرم‌تر و با رانندگی آرام‌تر، عددی معادل با 4.7 کیلووات در ساعت به‌دست آمد که حاکی از محدوده پیمایش 235 مایلی (378 کیلومتر) است.

پژو e-208 مانند دیگر خودروهای برقی، عملکردی آرام و بسیار نرم دارد و 0 تا 100 کیلومتر را در مدت 7.8 ثانیه طی می‌کند. نتیجه حاصل شده چندان چشم‌گیر و سریع نیست، اما احساسی که از واکنش سریع خودرو در حین شتاب‌گیری به راننده منتقل می‌شود، تجربه جذابی را رقم زده است.

در کنار ابعاد جمع و جور، سیستم تعلیق نسبتا سفت پژو e-208، تجربه رانندگی لذت‌بخشی را در جاده‌های خوب و باکیفیت پدید می‌آورد. این محصول با اینکه در رده Hot-hatch های سریع بازار قرار نمی‌گیرد، اما قابلیت رقابت با محصولاتی نظیر VW GTI را دارد.

دو حالت کلی رانندگی برای این خودرو تعریف که شامل D (درایو) یا B (باتری) است. حالت دومی بدون شک در مصرف بهینه‌تر بوده و برای رانندگی start-stop گزینه مناسب‌تری خواهد بود و با کاهش سرعت، بازیابی انرژی را با سرعت بیش‌تری انجام خواهد داد. این گزینه با سه حالت جانبی رانندگی به نام‌های eco (کم‌مصرف)، نرمال و اسپورت همراه است. مود eco با خاموش کردن دریچه گاز، مصرف را کاهش می‌دهد، در حالی‌که حالت اسپرت کمک می‌کند تا قدرت پیشرانه با سرعت بالاتری منتقل شود.

جمع بندی

بررسی پژو e-208 ؛ هاچبک توانای فرانسوی

پژو e-208 یک پیشنهاد جمع‌وجور فریبنده است که با طراحی بیرونی چشم‌نواز، فضای بهینه و نسبتا جادار در داخل و عملکردی قابل قبول، مجموعه‌ای مناسب را به خریداران ارائه می‌دهد. این خودرو در کنار ظاهری جذاب‌تر نسبت به مدل رقیب یعنی Vauxhall Corsa-e از کلاس مشترک، قیمت پایین‌تری نیز دارد، این در حالی است که هر دو مدل از باتری و موتور مشابهی برخوردار هستند.

مزایا

  • طراحی جذاب
  • شارژ سریع
  • محدوده پیمایشی قابل قبول

معایب

  • نمایشگر راننده دید خوبی ندارد
  • فضای محدود صندلی عقب
  • قیمت نسبتا بالا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*