تفاوت مک آدرس با آدرس آی پی

تفاوت مک آدرس با آدرس آی پی چیست؟

تشخیص تفاوت مک آدرس با آدرس آی پی که هر دو به منظور شناسایی دستگاه‌های متصل به شبکه استفاده می‌شوند، اصل مهمی است که قصد داریم در این بحث به توضیح آن بپردازیم.

افراد زیادی هستند که تفاوت مک آدرس و آی پی را نمی‌دانند و آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. اما علیرغم اینکه این دو، مفاهیم به ظاهر یکسانی به نظر می‌رسند، شاهد تفاوت‌هایی عمده در کاربری آن‌ها هستیم.

با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی تفاوت مک آدرس و آی پی بپردازیم.

مک آدرس چیست؟

کلمه MAC مخفف عبارت Media Access Control یا کنترل دسترسی به رسانه است. مک آدرس یک شناسه دوازده رقمی هگزا دسیمال و منحصربفرد است که به کنترلر رابط شبکه (NIC) تعلق دارد. کنترلر رابط شبکه که با نام کارت رابط شبکه هم شناخته می‌شود، وظیفه شناسایی دستگاه‌های متصل به یک شبکه را بر عهده دارد.

کارت رابط شبکه، همان طور که از نامش پیداست، وظیفه اتصال دستگاه‌های مختلف به اینترنت را از طریق وای فای یا کابل اترنت بر عهده دارد.

مک آدرس، توسط سازنده کارت رابط شبکه تنظیم می‌‌شود و به همین جهت منحصربفرد است. البته راه‌هایی نیز برای تغییر مک آدرس وجود دارد که انجام آن‌ها نیازمند دقت فراوان است. به دلیل اینکه مک آدرس مرتبط با کارت شبکه است، گاهی اوقات با نام آدرس فیزیکی (Physical Address) نیز شناخته می‌شود.

what-is-mac-address

به طور کلی مک آدرس به صورت مجموعه‌ای از شش دسته دو کاراکتری نمایش داده می‌شود که به منظور سهولت در خوانده‌شدن، توسط دو نقطه (:)، خط فاصله (-) و یا نقطه (.) از هم جدا می‌شوند. در شکل زیر، تصویری از یک مک آدرس را به عنوان نمونه مشاهده می‌کنید. سه دسته اول نشان‌دهنده شناسه ارگانی (organizational identifier) هستند و سه دسته دوم به کارت شبکه‌ای خاص اختصاص دارند.

Sample MAC address

با اینکه در مک آدرس، عبارت «مک» قابل مشاهده است، اما این آدرس هیچگونه ارتباط خاصی با دستگاه‌های اپل ندارد! به بیان دیگر، هرگونه دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، دارای یک مک آدرس منحصربه‌فرد است. بنابراین لپ‌ تاپ یا گوشی قدیمی شما، تلویزیون هوشمندتان و یا حتی دستگاه صوتی منزل، در صورتی که بتوانند به اینترنت متصل شوند، دارای یک مک آدرس هستند.

آدرس آی پی چیست؟

IP که مخفف عبارت Internet Protocol یا پروتکل اینترنت است، شناسه‌ای یکتاست که به دستگاه‌هایی که به یک شبکه محلی یا اینترنت متصل هستند، اختصاص پیدا می‌کند. آی پی را می‌توان به نوعی شبیه به آدرس منزل توصیف کرد که برای ارسال یا دریافت نامه ضروری است. به طور مشابه، آی پی نیز برای اتصال دستگاه‌های مختلفی که به یک شبکه متصل هستند، حیاتی است؛ چون در حقیقت، آدرسی به شمار می‌رود که رایانه شما از طریق آن به ارسال یا دریافت اطلاعات می‌پردازد.

به عنوان مثال، اگر تصمیم به ارسال اطلاعات به یک کامپیوتر خاص متصل به شبکه را داشته باشید، روتر با استفاده از آی پی دستگاه مدنظر شما، آن را شناسایی کرده و انتقال اطلاعات را انجام می‌دهد.

آدرس آی پی، دو گونه مختلف IPv4 و IPv6 دارد. آدرس‌های IPv4 متشکل از چهار دسته عدد بین 0 تا 255 هستند که توسط نقطه از هم جدا می‌شوند. به عنوان مثال 207.228.238.7 نمونه‌ای از یک آی پی از نوع IPv4 است. از طرف دیگر IPv6 متشکل از هشت دسته چهارتایی از ارقام و حروف است که توسط دونقطه (:) از هم جدا می‌شوند. به عنوان مثال 2001:db8:3333:4444:5555:6666:7777:8888 نمونه ای از یک IPv6 است. در حال حاضر IPv6 جدیدترین نوع از آی پی‌هاست. تصویر زیر نیز نمایی دیگر از دو نوع IP مورد اشاره را نمایش می‌دهد.

IP Address

تفاوت مک آدرس با آی پی چیست؟

پس از معرفی هریک از دو مفهوم مک آدرس و آی‌ پی، نوبت به بررسی تفاوت‌های آن‌ها می‌رسد. اولین نکته حائز اهمیت این است که آی پی توسط تأمین‌کننده سرویس اینترنت (ISP) تعیین می‌شود، در حالی که سازنده کارت شبکه، مک آدرس آن را تعیین می‌کند. همچنین، آی پی، یک آدرس منطقی 32 بیتی (IPv4) یا 64 بیتی (IPv6) بوده و مک آدرس یک کد فیزیکی 48 بیتی است.

همچنین، آی پی‌ها شناسه‌هایی موقتی هستند؛ اما مک آدرس شناسه‌ای دائمی و همیشگی است. از طرفی، دو یا چند دستگاه مختلف نمی‌توانند یک مک آدرس واحد داشته باشند. در آن سو اختصاص یک آی پی واحد به چندین دستگاه مختلف امری کاملا طبیعی است.

به طور خلاصه، آی پی را می‌توان شناساگری برای تشخیص اتصال به اینترنت دانست. از طرف دیگر، مک آدرس به منظور تشخیص دستگاه فیزیکی متصل به شبکه به کار می‌رود.

بر اساس اطلاعات این متن، اکنون می‌توانید به خوبی تفاوت میان آدرس آی پی و مک آدرس را تشخیص دهید. همان گونه که متوجه شدید، هریک از این دو آدرس، مفهومی مجزا دارند و بسته به موقعیت، می‌بایست از هریک از آن‌ها استفاده کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*