ادعای مدیرعامل سایپا

تبیا، بی رقیب در دنیا؛ بررسی ادعای مدیر عامل سایپا

کیفیت نامطلوب تولیدات خودرویی و ممنوعیت واردات خودروی خارجی از مشکلات فعلی بازار خودرو است. در ادامه به ادعای مدیر عامل سایپا که گفته تیبا در دنیا بدون رقیب است، می‌پردازیم.

هفته گذشته بود که مدیرعامل سایپا، محمدعلی تیموری در یک برنامه تلویزیونی راجع به بازار خودروی کشور و انحصاری بودن آن صحبت کرد و در این برنامه اعلام کرد که خودروی تیبا در دنیا رقیب ندارد. گفته‌های تیموری باعث شده تا کارشناسان نسبت به ادعای او واکنش نشان دهند.

ادعای مدیر عامل سایپا صحت دارد؟

به گفته مدیرعامل سایپا، در دنیا خودرویی هم قد و قواره تیبا چه در قیمت و چه در سطح آن وجود ندارد، چرا که قیمت تیبا بدون در نظر گرفتن ارزش افزوده حدود 102 میلیون تومان است که 3800 یورو می‌شود. تیموری با اشاره به این که تیبا یورو 5 دارد گفته در سراسر دنیا نمی‌توانید خودرویی با یورو 5 و زیر 6800 یورو پیدا کنید. وی در ادامه اعلام آمادگی برای واردات کرده است.

تیموری در حالی از خودروهای داخلی و به خصوص تیبا دفاع می‌کند که همین چند وقت پیش به علت کیفیت نامناسب تولیدات ملی، شاهد تصادف‌های شدیدی در محور بهبهان-رامهرمز بودیم. از طرفی رهبری نیز از وضعیت و کیفیت بد تولیدات خودرویی گله کرده و به خودروسازان تذکر داده‌اند.

تیبا

از همه این‌ها که بگذریم خودروهای ساخت داخل دارای وام هستند و هزینه این وام‌ها از جیب خریدار پرداخت می‌شود. برای مثال همین مدتی پیش بود که سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در خصوص قیمت خودروهای سایپا گفته بود که نزدیک به 9 میلیون تومان این خودروها مربوط به وام است.

کارشناسان معتقدند که گفته‌های تیموری در خصوص یورو 5 و این که در جهان خودروی یورو 5 زیر 5 یا 6 هزار یورو فروخته نمی‌شود، درست است اما یک نکته مهم در این خصوص این است که تولیدات داخلی و خصوصا تیبای ادعایی سایپا اگرچه روی کاغذ یورو 5 دارد، اما در عمل با استانداردهای بین‌المللی عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد.

نرخ واقعی خودرو

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور، محمدرضا نجفی منش، در شرایط کنونی قیمت تیبا در ایران در محدوده 4 هزار دلار خرید و فروش می‌شود و علت این که آقای تیموری در مورد این خودرو ادعا دارد این است که در هیچ کجای دنیا خودروی 4 هزار دلاری پیدا نمی‌شود.

به گفته نجفی منش سایپا در شرایط زیان قرار دارد و طرح این مسئله در تلویزیون نیز دال بر همین موضوع است، زیرا آنها همچنان با ضرر و زیان خودرو می‌فروشند. وی در ادامه می‌افزاید:

در صورتی که خودروسازان بخواهند با قیمت‌های واقعی خودروها را به فروش برسانند، قیمت مدل‌های پایه از 6 هزار دلار آغاز می‌شود. خودتان هم می‌دانید که در ایران قیمت گذاری خودرو دستوری و از بالا به پایین است و به همین دلیل خودروسازان متضرر شده‌اند و با این اوضاع حداقل 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

تیبا

توافق برجام قیمت خودرو را کاهش می دهد؟

به عقیده نجفی منش در شرایط کنونی واردات خودرو به مراجع مهمی همچون بانک مرکزی و وزارت صمت بر می‌گردد و چون کشور با تنگنای ارزی مواجه شده و میزان ارز لازم برای واردات را ندارد نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. به گفته وی، نمایندگان مجلس تاکنون دو بار این مصوبه را تأیید کرده و به شورای نگهبان فرستاده‌اند، اما همچنان اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. نجفی منش اضافه می‌کند:

البته قرار شده به جای تخصیص ارز برای واردات از همان ارزی که جهت صادرات وارد کشور می‌شود استفاده کنند. از طرفی مجمع تشخیص مصلحت نظام با این طرح مخالفت کرده است و این در حالی است که می‌شد از محل ارز صادراتی، ارز وارداتی را تأمین کرد.

به گفته رئیس صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور، در شرایط فعلی سیب را به کشورهای مقصد صادر می‌کنیم و در عوض به جای گرفتن ارز آن و با همان ارز، موز وارد می‌کنیم و نوعی تهاتر صورت می‌گیرد. در واقع می‌توان در عوض صادرات قطعات خودرویی به خارج، ارز صادراتی آن را به ارز وارداتی برای واردات خودرو تبدیل کرد. نجفی منش درباره تأثیرات برجام می‌گوید:

هم اکنون روند خرید قطعات خودرویی به این ترتیب است که به علت تحریم‌های جهانی نمی‌توانیم مواد مورد نیاز را به صورت مستقیم بخریم و خرید با واسطه نیز باعث می‌شود تا قیمت خودروها به طرز چشمگیری بالا رود. اگر تحریم‌ها با توافق برداشته شود، قیمت خودرو حدود 5 تا 10 درصد کاهش می‌یابد.

کیفیت خودروهای داخلی

فاصله زیاد تیبا با استاندارهای بین المللی

یکی از کارشناسان خودرو، فرید زاوه نسبت به صحبت‌های مدیرعامل سایپا و ادعاهای وی در مورد تیبا واکنش نشان داده است. به گفته زاوه، ادعای تیموری در مورد این که خودروی یورو 5 در دنیا زیر 6 هزار یورو پیدا نمی‌شود درست است، اما اینکه بگوییم تولیدات داخلی یا تیبا از لحاظ کیفی هم‌سطح و هم‌رده تولیدات خارجی است ادعای درستی نیست.

به عقیده فرید زاوه اگرچه قیمت تیبا نسبت به هم‌رده‌های خود پایین‌تر است و یورو 5 نیز دارد، اما کیفیت آن به لحاظ استانداردهای بین‌المللی در سطح پایینی قرار دارد. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، قرار نیست که در همه جای دنیا مردم به دنبال خودروی نو باشند و این مسئله را می‌توان با خرید خودروی دست دوم جبران کرد. زاوه در خصوص کمترین قیمت خودروی جهانی می‌گوید:

در شرایط حال حاضر کمترین قیمت خودرویی که در اروپا می‌توان تهیه کرد حوالی 8 هزار یورو و همین خودروها در کشورهای غیر اروپایی تا نهایتا 7 هزار یورو خواهد بود. نکته مهم درباره این خودروها این است که آنها اجباری به تعبیه ترمز ABS یا ایربگ ندارند و استانداردهای پایین‌تری هم خواهند داشت. اگر گفته می‌شود که تیبا با قیمت پایینی خرید و فروش می‌شود پیشنهاد می‌کنیم دروازه وارداتی کشور را باز بگذارند و به مردم اجازه حق انتخاب بدهند.

تیبا

بیشتر خودروها در معاینه فنی رد می‌شوند!

به گفته فرید زاوه مبحث یورو 5 خودروی تیبا صرفا در قسمت میزان آلایندگی و موتوری آن است و ما در سایر بخش‌های این خودرو اثری از این استاندارد ندیده‌ایم. در واقع خیلی بعید است که تیبا تمامی استانداردهای 85 گانه را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد و چنین چیزی تا به امروز ندیده‌ایم.

به اعتقاد این کارشناس اگر مدیرعامل سایپا مدعی است که در بخش تصادفات و خودرو استانداردهای لازم را دارد، باید اسناد و مدارک آن را نشان دهد. وی با اشاره به این که موارد استانداردهای 85 گانه شامل سطح ایمنی خودرو، کاهش آلودگی هوا، ایمنی سرنشین‌ها، ایمنی سایر خودروها و کاهش تصادفات می‌شود، گفت:

طبق گزارشی که سال پیش منتشر شد، درصد قابل توجهی از خودروها به علت عدم برخورداری از استاندارد آلایندگی در معاینه فنی رد شده‌اند و بخش قابل توجهی از این محصولات مربوط به تولیدات صفر کیلومتر بوده است. خودروهای ساخت ملی به شدت در زمینه تصادفات ناامن تلقی می‌شوند و علاوه بر مسائل ایمنی، مصرف سوخت بالایی نیز دارند. تیبا نیز دو برابر استانداردهای جهانی سوخت مصرف می‌کند که مناسب آن نیست.

به نظر شما ادعای مدیر عامل سایپا صحت دارد و آیا تولیدات ملی می‌توانند رقابتی با تولیدات خارجی داشته باشند؟ نظر خود را کامنت کنید.