لباس های هوشمند

آیا لباس های هوشمند می‌توانند روزی بین عموم مردم محبوب شوند؟

لباس های هوشمند می‌توانند آینده درخشانی داشته باشند و در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. اما آیا مثل گوشی‌ها بین مردم محبوب خواهند شد؟

یک لباس هوشمند دقیقاً همان چیزی است که از نامش پیداست. هر پوشاکی که حداقل از طریق یک سنسور به یک دستگاه الکترونیکی متصل می‌شود و نوعی ارتباط بی‌سیم را ارائه می‌کند، «لباس هوشمند» نامیده می‌شود. این نام همچنین می‌تواند به البسه‌ای نیز اطلاق می‌شود که با قطعات الکترونیکی بافته شده‌اند و برای واکنش به محیط پیرامون طراحی شده‌اند.

هدف البسه هوشمند، ادغام مد با امکانات پیشرفته‌ای است که معمولاً توسط ساعت‌های هوشمند و گوشی‌های هوشمند در اختیار ما قرار می‌گیرد. اما یکی از سوال‌های مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که آیا واقعاً آن‌ها جایی در زندگی ما دارند و می‌تواند روزی فرا برسد که یک کمد پر از لباس‌های هوشمند گران قیمت در منازل ما باشد؟ به خصوص زمانی که ساعت‌های هوشمندی مثل اپل واچ و فیت بیت ورسا انقدر خوب هستند تا بتوانند همه نوع ردیاب را ارائه کنند.

لباس های هوشمند

مطالعه‌ای که توسط مجله فیزیک کاربردی (Applied Physics) در سال ۲۰۲۱ منتشر شده، نشان می‌دهد که سه مانع بزرگ برای استانداردسازی البسه هوشمند وجود دارد که شامل انعطاف‌پذیری سیم کشی رسانا، نیاز به تولید برق و همچنین تولید آن‌ها به خاطر نیاز به دستگاه‌های مخصوص جداگانه از دستگاه‌های سنتی می‌شود. در این مطالعه همچنین اشاره شده است که تنها تعداد اندکی از لباس های هوشمند تولید شده از دوام کافی برای پوشیدن برخوردار بوده‌اند و ارزش سرمایه‌گذاری را داشته‌اند. در حال حاضر نیز تعداد انگشت شماری از منسوجات هوشمند در بازار وجود دارد.

بهترین لباس های هوشمند حال حاضر بازار

بهترین البسه هوشمندی که در حال حاضر در بازار موجود است و می‌توانید بخرید و بپوشید، خیلی ساده هستند. یکی از بهترین منسوجات هوشمند موجود در بازار، جوراب هوشمند Sensoria است که می‌تواند داده‌های مختلف مربوط به دویدن شما را ذخیره کند و برای بهتر دویدن به شما کمک کند. اجزای هوشمند این جوراب‌ها می‌توانند حرکات شما را ثبت کنند و آن‌ها را به یک دستگاه دوم مثل گوشی هوشمند شما ارسال کنند.

این داده‌ها را که به چگونگی فشار روی پاهای شما اشاره دارند می‌توان از طریق یک اپلیکیشن روی موبایل ردیابی کرد. بزرگ‌ترین مشکل آن قیمتش است. شما برای خرید این جفت جوراب باید ۴۰۰ دلار بپردازید.

لباس های هوشمند

یکی دیگر از منسوجات هوشمند بازار، یک پارچه با مادون قرمز ساخته شده توسط کمپانی CELLIANT است. پارچه‌های لباس گرما را به وسیله نور مادون قرمز دور می‌کنند و در نتیجه هیچ یک از مشکلات لباس‌های ورزشی در لباس‌هایی که با این پارچه دوخته شوند وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه می‌توانند باعث ریلکس کردن عضلات بدن نیز باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*