انواع پژو پارس

نگاهی به تاریخچه و انواع پژو پارس در بازار ایران؛ از پرشیا تا پارس ELX سفارشی

یکی از خودروهای محبوب بازار داخلی، پژو پارس است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به تاریخچه و انواع پژو پارس بیندازیم.

گروه خودروسازی ایران خودرو یکی از خودروسازان بزرگ ایران است که سبد محصولات نسبتا متنوعی دارد و می‌تواند تا حدودی نیازهای مشتریان ایرانی را برطرف کند. یکی از محبوب‌ترین خودروهای این شرکت، پژو پارس است که با دو اسم دیگر پرشیا یا سفیر نیز شناخته می‌شود.

تاریخچه و انواع پژو پارس

این خودرو در واقع فیس لیفتی از پژو 405 است و هدف از تولید آن نزدیک کردن چهره 405 به پژو 406 بود. پژو پارس یک سدان خانوادگی سایز متوسط است که حدود بیست سال می‌شود در بازار ایران حضور دارد. البته گفتنی است که پس از گذشت دو دهه از فعالیت این خودرو در بازار داخلی ما به نظر می‌رسد همچنان در آینده نیز انواع آن مهمان بازار انحصاری ما خواهد بود. در ادامه سعی می‌کنیم انواع مدل‌های پژو پارس را با توضیحاتی مناسب معرفی کنیم.

1. پژو پارس با موتور XU7 JP/L3

از جمله پرتیراژترین نسخه‌های پارس، همین نسخه‌ای است که با موتور ایکس یو 7 وارد بازار شده است. این سدان ایرانی-فرانسوی مشخصات فنی کاملا مشابهی با پژو 405 دارد و در خط تولید ایران خودرو قرار گرفته است.

پژو پارس

پژو پارس XU7 مجهز به یک پیشرانه 1761 سی سی 8 سوپاپه است و می‌تواند حداکثر قدرت 100 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن‌متر را تولید کند. انتقال قدرت در این محصول از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به نام BE3 به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

2. پژو پارس ELX با موتور XU7 JP4/L4

از زمانی که ایران خودرو این مدل از پارس را روانه بازار کرده تا به امروز از محبوبیت آن کاسته نشده و روز به روز نیز بر محبوبیت آن اضافه می‌شود. موتور این مدل از همان زمان به موتور زانتیایی معروف شده و مجهز به یک پیشرانه 1.8 لیتری 16 سوپاپه است و می‌تواند حداکثر قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن‌متر را تولید کند.

قوای محرکه خودرو توسط یک جعبه دنده 5 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. گفتنی است که پارس ELX هم دارای پیشرانه‌ای قدرتمند و مجهز بوده و هم جدیدتر از موتور مدل‌های دیگر است. این خودروی جذاب بیشتر محبوبیت خود را مدیون امکانات و آپشن‌هایی است که دارد. لازم به ذکر است که تمامی صندلی‌های ردیف جلو برقی هستند و استراحتگاه متحرک زیر زانو دارند. از دیگر امکانات می‌توان به سنسور پارک عقب و رینگ‌های اسپرت 15 اینچی آلومینیومی اشاره کرد.

3. پژو پارس دوگانه سوز

اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 بود که ایران خودرو به این فکر افتاد که خودروهای خود را به صورت دوگانه سوز راهی بازار کند. آنها خودروهایی نظیر روآ، باردو و 405 را در خط تولید دوگانه سوز قرار دادند و در میان این خودروها نام پارس نیز دیده می‌شد که در صف گازسوز شدن قرار داشت.

پژو پارس

البته مشخصات این خودرو همانی بود که در 405 وجود داشت و تفاوتی از این جهت میان آنها دیده نمی‌شد. البته یک تفاوت عمده با گازسوز شدن خودروها به چشم می‌آید و آن کاهش یافتن توان اسب بخاری خودرو در حالت گاز است. خودروی پارسی که می‌تواند در حالت بنزین تا 100 اسب بخار قدرت تولید کند، در حالت گاز تنها قادر به تولید قدرت 83 اسب بخار است.

همچنین گشتاور نیز از 153 نیوتن‌متر به 135 نیوتن‌متر کاهش می‌یابد و همه این‌ها از مشکلات گازی شدن خودروها است. لازم به ذکر است که پارس دوگانه سوز همچنان تولید می‌شود.

4. پژو پارس ELX با موتور XUM

گروه خودروسازی ایران خودرو طی سال‌های اخیر می‌دانست که خودروی پارس ELX چه محبوبیتی در میان مردم دارد و از همین رو قصد داشت بار دیگر آن را احیا و روانه بازار کند، اما همان‌طور که می‌دانید در شرایط تحریمی نمی‌توانست پیشرانه L4 را در اختیار داشته باشد به همین خاطر تصمیم گرفت به کمک مهندسان خود تغییراتی در پیشرانه L3 بدهد و موتور ترکیبی جدیدی را بسازد.

پیشرانه جدیدی که ایران خودرو موفق به تولید آن شد، 8 سوپاپ داشت و XUM نام گرفت. پیشرانه مذکور دقیقا 1905 سی سی حجم دارد و می‌تواند قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن‌متر را تولید کند. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل ایربگ‌های جلو، ترمز عقب دیسکی، تهویه اتوماتیک، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو اشاره کرد.

پژو پارس

متاسفانه این نسل از پژو پارس به علت دو مشکل 8 سوپاپه بودن و همچنین مصرف سوخت بالایی که داشت نتوانست همچون پارس ELX بدرخشد و موفقیت آن را بار دیگر به ارمغان آورد و خیلی زود از خط تولید جاده آبی‌ها کنار رفت.

5. پژو پارس LX

همان‌طور که تا الان گفتیم، یکی از محبوب‌ترین مدل‌های پارس همان ای ال ایکس است، ولی رتبه دوم محبوبیت را باید به پارس ال ایکس داد. این خودرو نیز مجهز به همان پیشرانه TU5 است و هنگام سواری با آن از چابکی و مصرف سوخت ترکیبی پایین آن لذت خواهید برد.

از جمله مولفه‌ها و امکاناتی که این خودرو را جذاب‌تر از مدل دیگری کرده، داشبورد سوناتایی و غربیلک فرمان جدید آن است. مشتریانی که از داشبوردهای قدیمی قبلی به شدت کلافه شده بودند و رنگ و بوی کهنگی را درون کابین استشمام می‌کردند، با این اوصاف جذب پارس LX شدند. گفتنی است که موتور این خودرو می‌تواند حداکثر قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید کند.

پژو پارس

6. پژو پارس اتوماتیک

پارس اتوماتیک نیز یکی دیگر از نسخه‌های این خودرو است که در حال حاضر تولید آن متوقف شده است. مشخصات فنی آن دقیقا مشابه با پارس ال ایکس است و تنها تفاوتی که دارند در گیربکس است؛ چرا که گیربکس نسخه اتوامتیک 4 سرعته AL4 خواهد بود. این مدل از پارس نیز مشکلاتی داشت که مانع محبوبیت آن شدند. مشکلات گیربکس و عدم تعویض‌های دقیق دو عامل مهم عدم محبوبیت پارس اتومات بودند.

7. پارس سال و پارس سفارشی با موتور XU7 پلاس

این نسخه از پارس به تازگی معرفی شده و به نظر می‌رسد که پیشرانه آن بهینه‌تر از قبل شده است. موتور XU7 پلاس می‌تواند حداکثر 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. استاندارد آلایندگی این مدل از پارس ارتقا یافته در مصرف سوخت نیز کاهش‌های محسوسی داشته است.

لازم به ذکر است که مشتریان می‌توانند پارس سال با موتور ایکس یو 7 پلاس را به صورت سفارشی نیز تحویل بگیرند. این نسخه سفارشی دارای امکاناتی نظیر ترمزهای عقب دیسکی، شیشه‌های عقب دودی و رینگ‌های آلومینیومی است.

8. پژو پارس LX و ELX سفارشی با موتور TU5

همان‌طور که احتمال زیاد حدس می‌زنید این دو نسخه نه تفاوتی به لحاظ مشخصات فنی با مدل‌های بالا دارند و نه قدرت موتور آنها بیشتر است. از طرفی گیربکس آنها همان 5 سرعته دستی است و تنها تفاوتی که می‌تواند برای این مدل‌های سفارشی در نظر گرفت، امکانات و آپشن‌های بیشتر آنهاست.

پژو پارس

از جمله امکانات مدل ال ایکس می‌توان به مواردی از قبیل ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم تهویه اتومات، رادیو پخش، آینه‌های کناری تاشو برقی، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو اشاره کرد. همچنین در نسخه ای ال ایکس این خودرو نیز علاوه بر مواردی که گفتیم امکاناتی نظیر سیستم مولتی مدیا، چراغ‌های عقب دودی، شیشه‌های عقب دودی، چراغ خطر سوم سقفی، دوربین دنده عقب، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، جلو آمپر نیمه دیجیتال و دسته راهنمای جدید دارد.

سخن پایانی

در پایان این مقاله و پس از معرفی انواع و اقسام پژو پارس شاید برای شما سوال پیش بیاید که خرید پارس منطقی است یا بهتر آن است که به سراغ رقبای این محصول برویم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پارس برای افراد پرجمعیت خوب است، زیرا کابین جادار و بزرگی دارد.

از طرفی اگر قصد دارید خودروی خود را به فروش برسانید و نمی‌خواهید زیاد معطل مشتری بمانید، پارس گزینه خوبی برای خرید و فروش است. این خودرو در بازه قیمتی 450 میلیون تومان خودروی مناسبی ارزیابی می‌شود، ولی اگر ایران خودرو دقت بیشتری روی تولید خود می‌کرد و کمی روی طراحی ظاهری آن کار می‌کرد، شاید می‌توانست اقبال بیشتری داشته باشد.

نکات مثبت پارس TU5

  • اتاق جادار
  • پیشرانه مناسب
  • امکانات مناسب
  • بازار فروش بسیار خوب

نکات منفی پارس TU5

  • طراحی ظاهری تکراری
  • ضعف ایمنی
  • پلتفرم بسیار قدیمی
  • ضعف کیفی و مونتاژی