اسپیس ایکس

اسپیس ایکس: تا سال 2030، انسان‌ها را به مریخ می‌فرستیم

به نظر می‌رسد اسپیس ایکس از برنامه قبلی خود پیشی گرفته و زودتر از انتظار، انسان را به آرزوی قدم زدن روی مریخ می‌رساند.

یکی از مسئولان ارشد شرکت اسپیس ایکس صحبت های جالبی را درباره سفر به مریخ مطرح کرده است. طبق گفته شپرد اسمیت، مدیر عامل SpaceX به احتمال زیاد فضانوردان تا اواخر دهه 2020 میلادی بر روی سطح سیاره سرخ قدم خواهند گذاشت.

من معتقدم که این اتفاق [سفر انسان به مریخ] در دهه فعلی رخ خواهد داد. حضور انسان روی کره ماه، حتی زود تر هم اتفاق خواهد افتاد. من فکر می کنم که ابتدا لازم است تا حجم زیادی از تجهیزات را به مریخ منتقل کنیم. سپس این رویا برای مردم باور پذیر تر می شود. بعد از آن و ظرف مدت 5 الی 6 سال مردم متوجه خواهند شد که مریخ واقعا قابل سکونت است.

مشخص است که شرکت اسپیس ایکس به شدت مشتاق است تا پیشرو در تحقق این رویای جاه طلبانه باشد. SpaceX در حال توسعه و تولید راکت – فضاپیما عظیم الجثه ای است که با نام Starship شناخته می شود. این راکت می تواند تجهیزات و انسان ها را تا ماه، مریخ و فراتر از آن همراهی کند.

استارشیپ افسانه‌ای

استارشیپ از همین حالا هم چندین ماموریت سفر به ماه در پیش دارد. برای مثال در سال 2018 میلیاردر چینی، Yusaku Maezawa این سفینه را برای سفری گردشگری به دور ماه اجاره کرد که قرار است در سال 2023 اتفاق بیفتد. ناسا هم برنامه دارد تا از این سفینه در ماموریت Artemis استفاده کند. هدف این ماموریت، فرستادن فضانوردان به نزدیکی قطب جنوبی ماه است که در سال 2025 اجرا می شود.

NASA ماموریت Artemis را به دید برنامه سفر ماه به مریخ نگاه می کند و قصد دارد تعدادی فضانورد را در سال 2040 به سیاره سرخ بفرستد؛ یعنی حدود ده سال دیرتر از زمانی که توسط مدیر عامل اسپیس ایکس برنامه ریزی شده است.

این شرکت بزرگ فضایی برنامه های بزرگی در پیش دارد که یکی از آن ها اولین آزمایش پرواز چرخش به دور مدار استارشیپ است. مهندسان اسپیس ایکس قصد دارند تا این عملیات را در مرکز جنوب تکزاس که Starbase نام دارد، اجرا کنند. با این حال تا زمانی که سازمان فدرال هوا – فضا (FAA) مجوز اجرای عملیات را ندهد، اسپیس ایکس نمی تواند کاری را از پیش ببرد.

قرار بود بررسی های لازم تا پایان سال 2021 صورت بگیرد که با تاخیر های فراوان FAA این زمان به روز 31 می میلادی منتقل شده است. باید منتظر ماند و دید که رویای ایجاد کلونی در سیاره سرخ تا چه زمانی عملی خواهد شد؟ آیا عمر ما انسان های امروزی به دیدن چنین روزی قد خواهد داد؟