بررسی سایپا آریو

بررسی سایپا آریو ؛ قیمت، مشخصات فنی، امکانات و نقاط قوت و ضعف

در این مطلب قصد داریم به بررسی سایپا آریو بپردازیم و امکانات رفاهی، مشخصات فنی و نقاط قوت و ضعف آن را به تفصیل شرح دهیم.

حدود چهار سال پیش و در اوایل 1396 بود که شرکت خودروسازی سایپا تصمیم گرفت خودرویی جدید به نام آریو تولید کند. این خودروی مونتاژی در واقع یک سدان ساخت شرکت چینی زوتی چین و مبتنی بر پلتفرم خریداری شده از شرکت تویوتا بود. در همان اوایل استقبال خوبی از این سدان جذاب شد، اما مشکلات تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی باعث شد تا واردات قطعات این خودرو از چین با مشکل مواجه شود و در نتیجه عرضه آن متوقف شود.

بررسی سایپا آریو

طی یک سال فعالیتی که گروه خودروسازی سایپا در خط مونتاژ آریو داشت، موفق شد تعداد زیادی از این سدان را تولید و روانه بازار کند. آریو برای بازار ایران با جذابیت‌های زیادی عرضه شد. اولین مزیتی که این خودروی تازه‌نفس در بازار ایران داشت این بود که قیمت بسیار مناسبی در قیاس با رقبای خود داشت.

در همان اوایل که پای آریو به بازار باز شد، در بازه قیمتی 30 الی 40 میلیون تومانی بود و دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک داشت. از دیگر قابلیت‌ها و مزایای این خودرو می‌توان به ابعاد مناسب بدنه، جادار بودن صندوق عقب و قابلیت خواباندن صندلی عقب اشاره کرد. از خودروهای آریو هم‌اکنون در تیراژ بالا برای فرودگاه‌های ایران و به عنوان تاکسی استفاده می‌شود.

شاید خالی از لطف نباشد اگر بدانید که شرکت زوتی چین در 17 سال پیش پایه‌گذاری شد. این گروه خودروسازی کاملا خصوصی است و نام کامل آن Zotye International Automobile Trading است که در شرق چین و در شهر ژجیانگ واقع شده است. البته این خودروساز جوان به نظر می‌رسد، ولی توانسته در همین مدت کم 15 خودروی جدید تولید کند که شامل 9 کراس اوور، 3 مدل سدان و 3 خودروی جمع‌وجور شهری می‌شود.

بررسی سایپا آریو

خوشبختانه شرکت زوتی از نظر سطح کیفیت تولیدات در زمره شرکت‌های رده بالای چینی محسوب می‌شود و توانسته با برندهای خارجی از جمله تویوتا، دایهاتسو و فیات همکاری پایدار و خوبی داشته باشد. البته درست است که این برند همچون دو برند چری و جیلی صادرکننده برتر نیست، ولی ارزیابی قابل قبولی از آن شده است.

از دیگر نکاتی که هنگام برخورد با برند زوتی می‌بینیم این است که ضعف طراحی در این برند مانند سایر برندهای چینی نیست و کمتر شاهد این ضعف هستیم. در واقع مدیران شرکت زوتی بیشتر طراحی خودروهای خارجی و رده بالا را الگوی خود قرار داده‌اند و از روی آنها تقلید می‌کنند. حتی برای مثال در خودروی آریو پلتفرم معتبری را از کمپانی‌های دیگر خریداری کرده‌اند.

می‌توان این‌گونه گفت که سدان زد 300 در بازار چین موفق‌ترین محصول شرکت زوتی به حساب می‌آید. این خودرو در بازه زمانی 2012 تا 2017 تولید می‌شد و جزو پرفروش‌ترین سدان‌های چینی شده بود. در سال 2014 فیس لیفتی از Z300 با نام Z360 راهی بازار شد و اگرچه چهره زیباتر و امکانات رفاهی بیشتری داشت، ولی هیچ‌گاه توسط سایپا به بازار ما راه نیافت. از طرف دیگر از شرکت زوتی دو محصول کراس اوور دیگر هم در بازار کشور ما حضور دارند که نام آنها دامای ایکس 7 و تی 600 است.

طراحی ظاهری آریو

از نمای بیرونی این خودرو شروع می‌کنیم. آریو در طراحی ظاهری خود همان تویوتای قدیمی است که اصول طراحی به درستی و با دقت در آن رعایت شده و البته که در به‌کارگیری این طراحی نگاهی هم به 15 سال پیش شده است. در کل طراحی این خودرو مثل سایر محصولات چینی توی ذوق آدم نمی‌زند. متاسفانه چینی‌ها آریو را از روی تویوتا آلیون طراحی و الگوبرداری کرده‌اند و چون این خودروی تویوتا در داخل چین شناخته شده نیست چینی‌ها هم تلاشی برای تغییر آن نکرده‌اند.

از نمای روبه‌رو با کرولای 2012 مواجه می‌شویم که دو مولفه سادگی و آرامش خاص محصولات تویوتا را به خاطر می‌آورد. روی کاپوت نه خبری از خطوط حجم دهنده است و نه طراحی پیچیده و عجیب و غریب و تنها چیزی که دیده می‌شود همان سادگی و صاف بودن کاپوت است و بس. البته روی سپر و در راستای چراغ اصلی انحنای کوچکی دیده می‌شود.

آریو سعی می‌کند حس اسپرت بودن خود را حفظ کند و در همین راستا شاهد کشیدگی چراغ اصلی تا روی گلگیر و فرم کلی آن هستیم. در امتداد چراغ‌ها با جلوپنجره‌ای سر و کار داریم که دارای سه فضای خالی و ادوات فلزی براق است که با حداقل هزینه بر جذابیت خودرو افزوده است.

بررسی سایپا آریو

از طرفی چراغ‌های دی لایت در کاسه چراغ تعبیه شده‌اند و با توجه به حضور لامپ‌های اصلی مدل هالوژنی جلوه‌ای مدرن به خودروی سایپا آریو بخشیده است. مه شکن‌های این سدان جذاب نیز داخل فضایی خالی و سیاه‌رنگ که در طرفین سپر قرار دارد جا خوش کرده‌اند.

در نمای جانبی این خودرو شاهد کشیدگی بدنه آریو هستیم، چرا که این سدان دارای طول 4.5 متر است و با توجه به قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده است راضی کننده خواهد بود. همان‌طور که گفتیم طراحان آریو تمام سعی خود را کرده‌اند تا در این خودرو از خطوط و عناصر حجم دهنده استفاده نکنند و می‌توان اوج سادگی این خودرو را در نمای کناری مشاهده کرد.

تنها قسمت‌هایی از این خودرو که دارای خطوط کم‌رنگ حجمی هستند، زیر شیشه و رکاب است و روی گلگیرها نیز دیگر خبری از منحنی‌های پیچیده نیست و همه چیز در عین سادگی و صمیمیت طراحی شده است. فریم درها از جنس پلاستیک سیاه‌رنگ است، ولی خوشبختانه دستگیره درها و آینه‌های بغل فلزی و هم‌رنگ بدنه خواهند بود. سایپا آریو دارای رینگ‌های 15 اینچی در ابعاد استاندارد است که البته با توجه به طول بدنه چندان خودنمایی نمی‌کنند و اصلا به چشم نمی‌آیند و تنها می‌توان گفت با نمونه رینگ‌های 16 اینچی است که خودرو زیباتر از قبل می‌شود.

اما به نمای پشتی این خودرو می‌رسیم؛ جایی که با طراحی هوشمندانه‌ای از سوی شرکت زوتی روبه‌رو هستیم. خوشبختانه نحوه قرارگیری چراغ‌ها و فرم‌دهی مناسبی که دارند کاملا رضایت‌بخش است. شیشه‌های عقب دارای شیبی ملایم هستند که در نهایت باعث می‌شوند صندوق عقب کمی کوچک‌تر به نظر برسد.

خط حجم دهنده‌ای که از سقف حرکت کرده به نحوی است که تا کاپوت عقب امتداد می‌یابد و با دیدن این خودرو فکر می‌کنید با خودرویی فست بک سر و کار خواهید داشت، اما به همان سدان بسنده می‌کنیم. البته شیشه عقب ثابت است و با صندوق تغییر وضعیت نمی‌دهد.

از دیگر نکات مثبت در طراحی این خودرو خصوصا در نمای عقب می‌توان به چراغ‌های بزرگ آن اشاره کرد. در واقع با صندوق این خودرو می‌توان بارهای عریض را به راحتی حمل کرد. ابعاد آریو S300 برابر با طول 4565 میلی‌متر، عرض 1766 میلی‌متر، ارتفاع 1468 میلی‌متر و فاصله محوری 2700 میلی‌متر است.

بررسی سایپا آریو

طراحی داخلی و فضای کابین آریو

آریو دنده دستی و دنده اتوماتیک از نظر کیفیت و متریال داشبورد و صندلی‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت این دو نسخه در نمایشگر 7 اینچی دنده اتوماتیک است و این در حالی است که در نسخه دستی تنها شاهد تعبیه یک مانیتور باریک و آبی رنگ هستیم که فقط کنترل تهویه مطبوع و یک‌سری اطلاعات کلی دیگر را به نمایش در می‌آورد.

اگر از مشتریان آریو دنده دستی هستید لازم نیست نگران این نمایشگر 7 اینچی نسخه اتوماتیک باشید، چرا که می‌توانید این صفحه نمایش را به عنوان یک آپشن روی مدل دستی نصب کنید. با این کار به ناوبری ماهواره‌ای نیز دسترسی خواهید داشت. همان‌طور که گفته شد کیفیت و مواد به کار رفته در آریو چنگی به دل نمی‌زند و همچون سایر محصولات اقتصادی چینی از پلاستیک سخت در آنها استفاده شده است.

از جمله نکات مثبتی که می‌توان برای این سدان جذاب گفت صندلی‌ها و چرم مصنوعی آنها است. از طرفی تودری‌ها نرم و مبله نیستند و همه چیز نمایی سخت و فشرده دارد، اما به همراه ادوات نقره‌ای‌رنگ و تزئینات کرومی براق و زیباتر به نظر می‌آیند. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو فضای کافی و جاداری است که دارد.

این فضای کافی و ظرفیت بالای سایپا آریو نه فقط برای ردیف جلو، بلکه برای سرنشینان عقب نیز وجود دارد. البته در ردیف دوم صندلی‌ها برای سرنشینان امکانات رفاهی و آپشن‌های خاصی وجود ندارد، اما همین که فضا به اندازه کافی برای آنها وجود دارد نکته مثبتی در کلیت این سدان چینی است.

از دیگر نکات جالب توجه این خودرو حجم 457 لیتری فضای صندوق عقب آن است و از این جهت شباهت‌هایی با صندوق عقب 500 لیتری سمند دارد. اما به هر حال اگر بخواهید اجسام و وسایل بزرگتری را درون صندوق آریو بگذارید می‌توانید صندلی‌ها را به راحتی جمع کنید.

بررسی سایپا آریو

مشخصات فنی سایپا آریو

به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی سایپا آریو می‌رسیم. آریو S300 در خود چین با دو پیشرانه راهی بازار می‌شود. یک نسخه از این پیشرانه‌ها تنفس طبیعی 1.5 لیتری و دیگری تنفس طبیعی 1.6 لیتری ساخت شرکت میتسوبیشی است. در ایران نسخه پیشرانه 1.6 لیتری به بازار عرضه شد، اما باید گفت که تعدادی آریو با پیشرانه 1.5 لیتری مونتاژ و با دنده دستی روانه بازار شد.

با در نظر گرفتن پیشرانه مذکور می‌توان فهمید که نباید از این خودرو انتظار شتاب اولیه و قدرت یک خودروی اسپرت را داشت، ولی در نوع خود می‌تواند هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد و استهلاک کمتری را برای مشتریان به همراه داشته باشد. سایپا اس 300 می‌تواند حداکثر 112 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

لازم به ذکر است که نسخه دستی آریو مجهز به یک گیربکس 6 سرعته است و می‌تواند در عرض 11 الی 12 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. وزن خالص این خودرو 1325 کیلوگرم است و در هر 100 کیلومتر مسافت حدود 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند. از طرفی نسخه اتوماتیک دارای یک گیربکس 4 سرعته است و شتاب اولیه آن از نسخه دنده دستی پایین‌تر خواهد بود.

امکانات رفاهی و آپشن‌های آریو

در این بخش به بررسی امکانات سایپا آریو می‌رسیم و ابتدا می‌خواهیم از امکانات مشترک هر دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک آریو بگوییم و سپس برتری‌های نسخه خودکار را برشمریم. از جمله امکانات مشترک بین این دو مدل می‌توان به رینگ‌های 15 اینچی با لاستیک‌های 195/65، فرمان هیدرولیک، ترمزهای دیسکی عقب و جلو، شیشه بالابر برقی چهار سرنشین، چراغ مه شکن، گرم کن شیشه عقب، ایموبیلایزر و کلید ضد سرقت، خاموشی تأخیری چراغ‌ها پس از پارک خودرو و چراغ‌های LED در عقب اشاره کرد.

بررسی سایپا آریو

همچنین نسخه اتوماتیک آریو S300 مجهز به نمایشگر لمسی 7 اینچی، ناوبری ماهواره‌ای به زبان فارسی، دوربین و حسگر عقب خواهد بود. رینگ‌های 16 اینچی و لاستیک‌های پهن‌تر 205/55 و سانروف برقی نیز از دیگر برتری‌های این مدل نسبت به دنده دستی است.

اما به امکانات ایمنی این خودرو می‌رسیم. جایی که در آن آریو بر خلاف بسیاری از محصولات چینی بهتر و قابل قبول‌تر ظاهر شده و توانسته استحکام بالاتری از خود نشان دهد. البته نمی‌توان به دریافت 5 ستاره از موسسه سی انکپ چین اعتماد کرد، چرا که اغلب خودروهای این کشور از این موسسه 5 ستاره کامل را دریافت کرده‌اند، ولی پس از این که کمی در اینترنت جستجو کردیم موفق شدیم فیلمی از تست تصادف جاده‌ای آریو را پیدا کنیم.

در این ویدیو می‌توان فهمید که بدنه این سدان در برخورد با مانع از جلو مقاومت خوبی دارد. البته یکی از مهم‌ترین دلایل این مقاومت این است که شاسی و بدنه این خودرو توسط تویوتا ژاپن طراحی شده و چیز عجیب و غریبی به نظر نمی‌رسد. نسخه‌ای از آریو که در ایران به فروش رسیده دارای 2 کیسه هوای مخصوص راننده و سرنشین است. گفتنی است که این خودرو مجهز به سیستم کنترل کشش نیست و فقط ترمز ABS و EBD دارد.

سخن پایانی درباره بررسی سایپا آریو

خودروهای چینی اصولا این‌گونه هستند که با استانداردهای جهانی کمی فاصله دارند، ولی از خودروهای داخلی کشور ما برتر و بهتر هستند. در واقع آریو نیز اگرچه با استانداردها و معیارهای فنی و ایمنی جهان فاصله‌ها دارد، اما نسبت به برخی از محصولات داخلی همچون پژو 405 و پژو 206 صندوق‌دار برتر محسوب می‌شود.

برتری فنی این خودرو در شتاب‌گیری بهتر و مصرف سوخت کمتر آن است. شاید قابل باور نباشد و حتی عجیب به نظر برسد، اما پیشرانه 1.6 لیتری این خودرو می‌تواند تمامی نیازهای این سدان 4.5 متری را برطرف کند. از طرفی فضای کافی و جادار کابین پاسخگوی نیازهای یک خانواده متوسط خواهد بود.

از دیگر مزایای این خودرو در مقایسه با محصولات تولید داخل می‌توان به امکانات رفاهی و آپشن‌های عادی اشاره کرد که در تولیدات فعلی ایران وجود ندارد، اما در آریو دیده می‌شوند و برخی از آنها شامل نمایشگر لمسی، گیربکس اتوماتیک و دوربین پارک می‌شود.

از مهم‌ترین ایرادهایی که این خودرو دارد و ممکن است راننده و سرنشینان را آزار دهد، صدای زیادی است که از قسمت موتور به داخل کابین راه می‌یابد. در محصولات خودروسازان ایرانی نیز این مشکل دقیقا وجود دارد و شاید زیاد و بیش از حد صدا ندهد، اما در هر حال از آرامش درون کابین می‌کاهد.

بررسی سایپا آریو

آریو دنده اتوماتیک با گیربکس 4 سرعته‌ای که دارد در کل آرام‌تر و کم‌تنش‌تر عمل می‌کند، اما شتاب گیری آن نسبت به دنده دستی ضعیف‌تر است و نهایتا ممکن است به هنگام سبقت گرفتن کمی راننده را خسته کند. از طرفی یک‌سری از آپشن‌های لوکس همچون صندلی برقی با گرم‌کن و کروز کنترل در این خودروی چینی وجود ندارد، ولی متخصص خودرو می‌تواند آنها را نصب کند.

یک نکته جالب این که اگرچه تولید آریو S300 چهار سال است که متوقف شده، اما همچنان لوازم یدکی این سدان در بازار و نمایندگی‌های سایپا وجود دارد. البته گفتنی است که قطعاتی از این خودرو مانند سپر و چراغ‌های جلو گران‌تر از نمونه‌های مشابه در پژو 405 و سمند هستند.

در بازار فعلی کشور ما می‌توان یک دستگاه خودروی آریو اس 300 دنده اتومات با پیشرانه 1.6 لیتری و کارکرد صد هزار کیلومتر را با قیمت نزدیک به 250 الی 300 میلیون تومان پیدا کرد. البته با این پول می‌توان یک دستگاه خودروی سمند سورن پلاس صفرکیلومتر خریداری کرد و البته این خودروهای داخلی دردسرهای تعمیر و نگهداری خودروهای چینی را نیز نخواهند داشت.