قدرتمندترین تانک های جهان

اینها قدرتمندترین تانک های جهان هستند

با قدرتمندترین تانک های جهان آشنا شوید. در این لیست نام تانک‌های قدرتمندی چون تی-۱۴ آرماتا روسیه، ام۱ای۲سی آبرامز آمریکا و کی۲ بلک پنتر کره جنوبی به چشم می‌خورد.

کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین، کره جنوبی و ژاپن پس از جنگ جهانی دوم تانک‌های خود را به میزان چشمگیری ارتقا دادند و اکنون به عنوان کشورهای پیشرو در حوزه طرحی تانک‌های جنگی مدرن شناخته می‌شوند.

هرچند این کشورها توسعه تانک‌های نسل چهارم را در دستور کار قرار دادند، اما هنوز بسیاری از تانک‌های غربی در نسل سوم خود قرار دارند. البته این تانک‌ها از استانداردهای نسل چهارم بهره می‌برند و به شکل مستمر به فناوری‌های روز مجهز می‌شوند تا بتوانند در میدان‌های نبرد بیشترین کارایی را داشته باشند. در ادامه شما را با قدرتمندترین تانک های جهان آشنا خواهیم کرد.

تی-۱۴ آرماتا متعلق به ارتش روسیه

قدرتمندترین تانک های جهان

تی-۱۴ آرماتا یکی از جدیدترین و اصلی‌ترین تانک‌های جنگی روسیه محسوب می‌شود که برای تبدیل شدن به بهترین تانک جهان نیز شایستگی کاملی دارد. این تانک با وزن حدود 55 تنی خود دارای تحرک بسیار مناسبی بوده و طراحان برای آن یک توپ اصلی ارتقا پیدا کرده جدید را در نظر گرفتند. سلاح اصلی این تانک توپ ۱۲۵ میلی‌متری 2ای82-1ام است.

علاوه بر این، تی-۱۴ آرماتا از یک مسلسل پی‌کی‌تی‌ام با هزار گلوله، یک مسلسل 7.62 در 54 میلی‌متری Pecheneg PKP و یک مسلسل کورد 12.7 در 108 میلی‌متری با 300 گلوله نیز بهره می‌برد. طراحان برای این تانک که سه خدمه را در خود جای می‌دهد سامانه حفاظت فعال نیز در نظر گرفتند. برجک این تانک بسیار کوچک بوده و به همین دلیل برای دشمن هدف کوچکتری خواهد بود. این تانک از موتور دیزلی ۱۵۰۰ اسب بخار نیز بهره می‌برد که حداقل عمر مفید آن 2000 ساعت است.

ام۱ای۲سی آبرامز متعلق به ارتش آمریکا

قدرتمندترین تانک های جهان

تمام تانک‌های غربی موجود در لیست قدرتمندترین تانک های جهان در نسل سوم خود قرار دارند، اما به استانداردهای نسل چهارم نیز مجهز شدند. این تانک برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ میلادی به تولید رسیدند. برای این تانک ویژگی‌های پیشرفته‌ای چون سامانه حفاظت فعال تروفی نیز در نظر گرفته شده است. سلاح اصلی این تانک یک توپ ۱۲۰ میلی‌متری ام256ای1 با لوله بدون خان است که می‌تواند گلوله‌های مختلفی چون گلوله اورانیوم ضعیف شده ام 829 را به سمت دشمن شلیک کند.

لئوپارد ۲ای۷+ متعلق به ارتش آلمان

قدرتمندترین تانک های جهان

آلمان غربی و آمریکا در دوران جنگ سرد طی یک پروژه مشترک ساخت تانک‌های لئوپارد و آبرامز را در دستور کار خود قرار دادند. البته پس از مدتی این دو کشور برای توسعه تانک‌های جنگ اصلی خود پروژه‌های جداگانه‌ای را دنبال کردند.

لئوپارد ۲ در حال حاضر یکی از تانک‌های غربی محسوب می‌شود که بیشترین میزان صادرات را داشته و پس از آن تانک‌های آبرامز آمریکایی در جایگاه دوم قرار دارند. لئوپارد 2ای7+ به عنوان یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل این تانک‌ها به شمار می‌رود که از قابلیت شلیک مهمات HE قابل برنامه‌ریزی نیز بهره می‌برد.

لکلر اکس‌ال‌آر متعلق به فرانسه

قدرتمندترین تانک های جهان

لکلر اکس‌ال‌آر به عنوان یکی دیگر از قدرتمندترین تانک های جهان محسوب می‌شود که دارای ظرفیت سه خدمه بوده و نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی تولید شده است. این تانک حدود 55 تن وزن دارد و با وزن سبک خود علاوه بر این که کمتر با خط گیر کردن در گل مواجه می‌شود، از قدرت تحرک بیشتر و امکان عبور از پل‌ها نیز بهره می‌برد. برای این تانک یک توپ ۱۲۰ میلی‌متری مدل اف۱ با لوله بدون خان، یک مسلسل سنگین ۱۲.۷ میلی‌متری کواکسیال ام۲ و یک مسلسل ۷.۶۲ میلی‌متری در نظر گرفته شده است.

چلنجر ۲ سی‌ال‌ای‌پی متعلق به انگلیس

قدرتمندترین تانک های جهان

بریتانیا برای ارتقای تانک نسل سومی خود به استانداردهای نسل چهارم از تانک چلنجر ۲ سی‌ال‌ای‌پی پرده برداشت. توپ اصلی به عنوان ویژگی نسبتا عجیب این تانک محسوب می‌شود. برای این تانک توپ ۱۲۰ میلی‌متری با لوله خان‌دار در نظر گرفته شده است؛ این در حالی است که اکثر تانک‌های جنگی از توپ‌هایی با لوله صاف بهره می‌برند.

این تانک می‌تواند 4200 گلوله 7.62 میلی‌متری را حمل کند و از یک مسلسل ۷.۶۲ میلی‌متری ال۹۴ای۱ ای‌اکس-۳۴ و یک مسلسل ۷.۶۲ میلی‌متری ال۳۷ای۲ نیز بهره می‌برد. امکان نصب سامانه تسلیحات کنترل از راه دور، مسلسل سنگین ۱۲.۷ میلی‌متری یا پرتاب کننده نارنجک ۴۰ میلی‌متری نیز روی این تانک وجود دارد.

تایپ ۱۰ متعلق به ژاپن

قدرتمندترین تانک های جهان

تایپ ۱۰ تانک به عنوان یکی دیگر از قدرتمندترین تانک های جهان محسوب می‌شود که ژاپن آن را به عنوان تانک جنگی اصلی نسل چهارم خود و برای جایگزینی مدل‌های تایپ ۷۴ و تایپ ۹۰ طراحی کرده است. هرچند این تانک برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ تولید شده است، اما تاکنون فقط 104 دستگاه از آن به تولید رسیده و جزو کمیاب‌ترین تانک‌های این لیست به‌شمار می‌رود.

برای این تانک توپ جدیدی در نظر گرفته شده که شرکت ژاپنی استیل ورکس آن را توسعه داده است. ضمن این که این تانک گلوله‌های ارتقا پیدا کرده‌ای را شلیک می‌کند که به شکل ویژه برای آن طراحی شدند.

تایپ ۹۹ای متعلق به چین

تایپ ۹۹ای

چین تانک جنگی اصلی تایپ ۹۹اس را برای جایگزینی مدل قدیمی تایپ 88 توسعه داده است. این تانک برای نخستین بار در سال 2001 به تولید رسیده و چین تولید مدل تایپ ۱۹۹ای آن را نیز از سال 2011 آغاز کرده است. چین تاکنون موفق شده بیش از 4 هزار دستگاه از این تانک را به تولید برساند که این میزان تولید آن را به یکی از پرتیراژترین تانک‌های این لیست تبدیل کرده است.

البته تانک آبرامز با تولید بیش از ۱۰ هزار دستگاه در صدر قرار دارد. برای این تانک یک توپ ۱۲۵ میلی‌متری زدپی‌تی-۹۸ با لوله بدون خان و سامانه پر کردن اتوماتیک به عنوان سلاح اصلی در نظر گرفته شده است. ضمن این که این تانک از یک مسلسل ۱۲.۷ میلی‌متری کیوجی‌سی-۸۸ و یک مسلسل کواکسیال ۷.۶۲ میلی‌متری نیز بهره می‌برد.

تی-۹۰ام‌اس متعلق به روسیه

تی-۹۰ام‌اس

روسیه تولید تی-90 را به عنوان تانک جنگی اصلی نسل سوم خود در سال ۱۹۹۳ در دستور کار خود قرار دارد. این تانک به عنوان مدل مدرن شده تانک تی-72 نیز محسوب می‌شود. اتحاد جماهیر شوروی قبل از جنگ جهانی دوم بیش از هر کشوری تولید تانک را در دستور کار خود قرار داد و طی جنگ سرد حتی بیش از آمریکا تانک تولید کرده بود.

اکنون روسیه نیز به تولید تانک توجه خاصی دارد و برای سلاح اصلی تانک تی-۹۰ یک توپ ۱۲۵ میلی‌متری ۲ای۴۶ام با لوله بدون خان را در نظر گرفته است. از سایر سلاح‌های این تانک می‌توان به یک مسلسل سنگین ضد هوایی ۱۲.۷ میلی‌متری ان‌اس‌وی با قابلیت کنترل از راه دور اشاره کرد.

کی۲ بلک پنتر متعلق به کره جنوبی

کی۲ بلک پنتر

کی۲ بلک پنتر با قیمت 8.5 میلیون دلار به عنوان یکی از گران ترین تانک های جنگ اصلی در جهان محسوب می‌شود. کره جنوبی این تانک را در سال ۲۰۱۳ تولید کرده و به همین دلیل یکی از جدیدترین تانک های جنگی جهان نیز به‌شمار می‌رود.

شرکت هیوندای روتم تولید کی۲ بلک پنتر را بر عهده دارد و به عنوان جایگزین تانک‌های آمریکایی ام 48 پاتن در ارتش کره جنوبی محسوب می‌شود. این تانک حدود 55 تن وزن داشته و حداکثر سرعت آن نیز 69 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. برای این تانک توپ ۱۲۰ میلی‌متری کالیبر ۵۵ سی‌ان۰۸ با لوله بدون خان در نظر گرفته که از سامانه پر کردن اتوماتیک نیز بهره می‌برد و می‌تواند در هر دقیقه ۱۰ گلوله را شلیک کند. از سایر سلاح‌های این تانک می‌توان به یک مسلسل ۱۲.۷ میلی‌متری کی۶ و یک مسلسل کواکسیال ۷.۶۲ میلی‌متری اشاره کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. بعضی کامنتها خیلی جالبه

  2. این سلاح ها خوب است مشروط بر اینکه برای دفاع باشد
    البته اروپایی ها وحشی و بی خرد و اهل کشتار و تهاجم هستند
    پس خوشحال نباشید شاید روزی یکی از همین تانک ها خانه شما را تبدیل به ویرانه کند و قاتل شما باشد
    تاریخ رو مرور کنید : جنگ جهانی اول با 30 میلیون کشته
    تحریم ایران قحطی 1298 دقیقا 10 میلیون کشته
    جنگ جهانی دوم 81 میلیون نفر قتا و عام شدند
    کشتار سرخ پوستان برای تشکیل آمریکا : حداقل 50 میلیون نفر قتل و عام شدند
    تازه همین الان هم دارند جنگ جهانی سوم رو راه می اندازند

  3. ایران که تانک های خیلی پیشرفته ای داره چرا داخل اینا نیستن؟!