قابلیت های جدید آی او اس ۱۶ با الهام از اندروید

۶ قابلیت جدید آی او اس ۱۶ که از اندروید تقلید شده است

در اینجا شما را با ۶ قابلیت جدید آی او اس ۱۶ – iOS 16 آشنا خواهیم کرد که اپل از سیستم عامل اندروید گوگل برای توسعه آن‌ها الهام گرفته است.

اپل در کنفرانس WWDC که هفته گذشته برگزار شد از دستاوردهای جدید خود رونمایی کرد که مهم‌ترین آن‌ها، سیستم عامل iOS 16 است. جدیدترین نسخه سیستم عامل آیفون، امکانات جدید زیادی را ارائه می‌کند. از امکان سفارشی‌سازی صفحه قفل گرفته تا جدا کردن سوژه از پس زمینه تصاویر به کمک ماشین یادگیری و تبدیل آن به یک استیکر و همچنین نمایش لحظه‌ای نوتیفیکیشن‌ها در صفحه قفل، همگی از قابلیت های جدید آی او اس ۱۶ هستند.

بیشتر بخوانید:

سیستم عامل‌ های اندروید 13 و iOS 16 دنیای آینده‌ی گوشی‌های موبایل را تغییر می‌دهند

اما برخی از امکانات آی او اس ۱۶ برای کاربران اندرویدی خیلی آشنا است. همین بهانه خوبی شد تا در اینجا به معرفی قابلیت‌ های iOS 16 بپردازیم که ظاهراً اپل برای توسعه آن‌ها از اندروید گوگل تقلید کرده است.

این قابلیت های آی او اس ۱۶ برای کاربران اندرویدی آشنا است

۱. Live Captions

قابلیت Live Captions

یکی از برجسته‌ترین امکانات iOS 16 که در اندروید ارائه می‌شود، Live Captions است. این یک قابلیت برای رونوشت لحظه‌ای مکالمات، فایل‌های صوتی و تصویری است. این قابلیت در واقع عملکردی مشابه قابلیت Live Caption گوگل دارد که سال ۲۰۱۹ معرفی شد و از ماشین یادگیری روی دیوایس کاربر برای رونوشت صدای پخش شده از اسپیکر گوشی استفاده می‌کند.

اپل با آی او اس ۱۶، Live Captions برای مکالمات فیس تایم را معرفی کرده است. این درحالیست که راهکار گوگل علاوه بر مکالمات صوتی از مکالمات ویدیویی و پیام‌های صوتی نیز پشتیبانی می‌کند. به هر ترتیب ما خوشحالیم که هر دو پلتفرم چنین قابلیت مهمی را برای کاربرانی با مشکل شنوایی ارائه کرده‌اند.

۲. ویجت‌ها در صفحه قفل

ویجت‌ها در صفحه قفل

یکی از بزرگ‌ترین قابلیت های آی او اس ۱۶ که توسط اپل ارائه شده، امکان اضافه کردن ویجت به صفحه قفل گوشی است که به کاربر امکان تماشای اطلاعاتی مثل آب و هوا، رویدادها، زمان و زنگ‌های هشدار از طریق صفحه قفل گوشی را می‌دهد. شما حتی می‌توانید چند صفحه قفل مختلف را با پروفایل های Focus ایجاد کنید. این ویژگی جذابی به نظر می‌رسد، اما پیش از آنکه بخواهد در آیفون‌ها باشد، چندین سال است که کاربران اندروید از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تمام ویجت هایی که می‌توانید به صفحه قفل iOS 16 اضافه کنید

در واقع گوگل در سال ۲۰۱۲ و همراه اندروید ۴.۲ از ویجت‌ها در صفحه قفل پرده برداری کرد. کاربران با این قابلیت می‌توانستند روی لاک اسکرین گوشی اندرویدی خود ساعت، تقویم و دیگر عناصر را اضافه کنند. متأسفانه در اندروید ۵ به طور کامل این ویژگی حذف شد. اما سامسونگ در رابط کاربری One UI خودش همچنان این بخش را ارائه می‌کند.

۳. کتابخانه تصاویر مشترک

کتابخانه تصاویر مشترک

اپلیکیشن ‌Google Photos مدت‌هاست که قابلیت تصاویر مشترک را ارائه می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با کسانی که دوستشان دارید آلبوم مشترک داشته باشید و آن‌ها را از وجود تصاویرشان در آلبوم مورد نظر مطلع کنید. این سرویس گوگل به شما اجازه می‌دهد برای هر چهره یک آلبوم بسازید؛ بنابراین می‌توانید تمام تصاویر مادربزرگ خود را داخل یک آلبوم مجزا داشته باشید. این سرویس حتی به شما پیشنهاد می‌دهد تصاویر را با هر شخصی که داخل آن‌ها حضور دارد به اشتراک بگذارید.

این یکی دیگر از کانسپت‌هایی است که اپل از گوگل ربوده و با کمی تغییر، به سبک خودش در iOS 16 ارائه کرده است. قابلیت کتابخانه تصاویر مشترک iCloud اکنون به کاربر اجازه می‌دهد تصاویر و ویدیوهای داخل گالری خود را با حداکثر ۵ نفر به اشتراک بگذارد. و البته مثل گوگل فوتوز آن‌ها را از حضورشان در این تصاویر مطلع خواهد کرد.

۴. مترجم دوربینی

مترجم دوربینی

اپل از طریق روش‌های مختلفی ماشین یادگیری را به خدمت گرفته است و iOS 16 یکی دیگر از موارد استفاده از این فناوری را به ما نشان می‌دهد. دستگاه‌های اپل اکنون می‌توانند برای نخستین بار از مترجم دوربینی درون اپلیکیشن Translate استفاده کنند. قابلیتی که به شما اجازه می‌دهد لنز دوربین را روی یک نوشته بگیرید و بگذارید آن را ترجمه کند.

دستگاه‌های اندرویدی سال‌هاست این قابلیت را به لطف اپلیکیشن Google Translate در اختیار دارند و می‌توانند ترجمه متن‌ها را به صورت زنده روی سوژه‌ای که داخل منظره‌یاب لنز دوربین است مشاهده کنند. البته اپل این قابلیت را کمی محدودتر ارائه می‌کند. در واقع شما روی آیفون نمی‌توانید به صورت زنده ترجمه‌ها را مشاهده کنید و حتماً باید یک عکس بگیرید تا ترجمه انجام شود.

۵. تغییر سایز پنجره‌های اپلیکیشن‌ها

تغییر سایز پنجره‌های اپلیکیشن‌ها

البته این قابلیت برای آی او اس ۱۶ نیست، بلکه برای iPadOS 16 مخصوص تبلت‌های آیپد است که خود آن بر پایه iOS 16 طراحی شده است. اکنون کاربران می‌توانند پنجره اپلیکیشن‌ها را تغییر سایز دهند؛ قابلیتی که سال‌هاست در تبلت‌های اندرویدی سامسونگ ارائه می‌شود.

سامسونگ مدت‌هاست قابلیت تغییر سایز پنجره‌های اپلیکیشن‌ها را ارائه می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد هنگام استفاده از حالت DeX روی یک نمایشگر اکسترنال، بتواند از پنجره‌های روی هم استفاده کند. البته در تبلت‌های سامسونگ پنجره برخی از اپلیکیشن‌ها قابل تنظیم سایز نیست.

۶. ارسال ایمیل‌های زمان‌بندی شده یا بازگرداندن آن‌ها

ارسال ایمیل‌های زمان‌بندی شده یا بازگرداندن آن‌ها

اپل قابلیت بازگرداندن ایمیل‌های ارسال شده در اپلیکیشن Mail را در کنار قابلیت ارسال ایمیل‌های زمان‌بندی شده ارائه کرد. در واقع اگر ایمیلی را به شخص اشتباهی ارسال کرده باشید یا ایمیل شما دارای مشکلات ناخواسته‌ای باشد، می‌توانید به لطف این قابلیت، آن را بازگردانی کنید.

هر دو قابلیت مدت‌هاست که در سرویس جیمیل گوگل ارائه می‌شود. در واقع قابلیت بازگردانی ایمیل در ابتدا سال ۲۰۰۹ معرفی شد و حالا در تمام نسخه‌های Gmail روی اندروید، آی او اس و کامپیوترهای شخصی ارائه می‌شود.

فقط این ۶ مورد نیستند که اپل برای طراحی آن‌ها از روی دست گوگل تقلب کرده است. قابلیت‌هایی مثل بازخورد لمسی برای کیبورد پیش‌فرض گوشی و مسیریابی با چند توقف همگی در اندروید ارائه می‌شوند. از نظر شما چه قابلیت‌های دیگری در این سیستم عامل وجود دارد که اپل از اندروید برای توسعه آن‌ها الهام گرفته است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*