ام جی مولان

ام جی مولان؛ هاچ بک برقی چینی با قدرت 204 اسب بخار برای بازار اروپا!

ام جی مولان – MG Mulan یک هاچ بک برقی چینی است که با 204 اسب بخار و شعاع پیمایش 600 کیلومتر، عطش شما را برای خرید خودروهای الکتریکی بالا می‌برد.

در هفته گذشته، با تصاویر تبلیغاتی از هاچ بک جدید MG همراه شدیم اما اکنون نوبت آن رسیده است که به سراغ نسخه نهایی برویم. اما قبل از هر چیز، اجازه دهید تا به تماشای ویدیو معرفی رسمی این هاچ بک سایز بزرگ برقی چینی بنشینیم و از زیبایی و ظرافت آن لذت ببریم.

معرفی ام جی مولان

ام جی مولان

بازار خودرو چین در سال‌های گذشته، فوق العاده رقابتی شده است و بعضی از این برندها (مانند چری و هاوال) حتی توانسته‌اند تا راه خود را به دیگر کشورهای مطرح آسیایی هم پیدا کنند. اما در این میان، تعداد اندکی قادر بودند تا قاره‌ی سبز را با چشمان خودشان تماشا کنند.

ام جی مولان - محصولات MG

نمایی از محصولات صادراتی و بومی شرکت خودروسازی MG

ام جی مولان دقیقا یکی از همین خودروها است که قصد دارد در ماه‌های آینده، راهی اروپا شود پس بدون معطلی، بیایید و به تمامی ابعاد این هاچ بک برقی، نگاهی داشته باشیم. البته برند MG در مناطقی مثل بریتانیا و استرالیا، کاملا شناخته شده است و برای مثال، صادرات ام جی به این دو کشور در سال 2021، به بیش از 70 هزار خودرو رسیده بود. در حالت کلی می‌توانید محصولات با کیفیت MG را در 80 کشور مختلف جهان مشاهده کنید.

ما برای اولین بار، مولان را با کد EH32 در سایت وزارت صنعت و تکنولوژی چین دیدیم و بعدها قرار شد تا این خودرو با نام «ام جی سایبر ای» یا همان “MG CyberE” روانه‌ی بازار شود. در همین حین بود که توانستیم تا اولین تصاویر جاسوسی مولان را شکار کنیم. این تصاویر از خیابان‌های شهر نینگده‌ی فوجیان، یعنی سایت تولید ام جی به دست آمده‌ بودند.

طراحی ظاهری با الهام از قوانین آیرودینامیکی

کار خود را با ابعاد هاچ بک الکتریکی MG مولان شروع می‌کنیم که شامل 4287 میلی متر طول، 1836 میلی متر عرض و 1516 میلی متر ارتفاع می‌شود. همچنین این هاچ بک برقی با فاصله محوری 2705 میلی متر،از یک اتاق بزرگ و جادار خبر می‌دهد.

در ادامه به قسمت جلویی می‌رویم؛ یعنی جایی که با یک جلو پنجره‌ی کاملا اسپرت و چراغ‌هایی با طرح تهاجمی طرف هستیم. پایین‌تر از این چراغ‌ها می‌توانید فرورفتگی دریچه‌های هواکش و در وسط آن‌ها، دیفیوزر با طرح ستون‌های عمودی را ببینید.

حالا از نمای بغل به ام جی مولان نگاه می‌کنیم. در این قسمت، رینگ‌های اسپرت 5 پره را داریم که به لطف کالیپر ترمز قرمز رنگ، حس و حال اسپرت بودن را دو چندان می‌کنند. همچنین رکاب‌های کناری هم با رنگ مشکی طراحی شده‌اند تا چهره‌ی ام جی مولان، از یکدست بودن خارج شود. اما زمانی که از عقب به مولان نزدیک می‌شویم، اوج هنر مهندسان MG را خواهیم دید.

در این قسمت یک اسپویلر سقفی دو تکه را داریم که در کنار سقف تمام پانارومیک، از یک خودروی انقلابی و پیشرفته خبر می‌دهند. همچنین چراغ‌های خطر عقب هم از یک طرح سه پره بهره می‌برند که در وسط آن‌ها می‌توانید علامت تجاری MG را مشاهده کنید. به علاوه تقسیم وزن در هاچ بک اسپرت ام جی مولان به صورت 50-50 صورت گرفته است و شعاع گردش خودرو با یک فرمان، به 5.3 متر می‌رسد.

پلتفرم انقلابی نبیولا با نمایشگاهی از امکانات

ام جی مولان

ام جی مولان بر اساس جدیدترین پلتفرم خودروهای برقی سایک (SAIC) یعنی پلتفرم نبیولا (Nebula) طراحی شده است که جزو انقلابی‌ترین پلتفرم‌های بازار محسوب می‌شود. در این پلتفرم می‌توانید سیستم تعلیق 5 میله‌ای را در محور عقب مشاهده کنید و از آن‌ جایی که ام جی مولان یک هاچ بک RWD خواهد بود، این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که سیستم‌های تعلیق چند میله‌ای به صورت کلی، ارتعاشات عمودی و افقی را بهتر جذب می‌کنند و اگر این سیستم بر روی محور محرک قرار بگیرد، می‌تواند عملکرد حرکتیِ خودرو را چند سطح بالاتر ببرد.

ام جی مولان - سیستم تعلیق چند میله‌ای

نمایی از یک سیستم تعلیق چند میله‌ای

همچنین باید بگوییم که پلتفرم نبیولا می‌تواند فاصله‌ محوری‌ خودرو را در بازه‌ی 2690 تا 3100 میلی متر داشته باشد؛ یعنی این پلتفرم، کاملا انعطاف پذیر است. اما افتخارات نبیولا، به همین موارد ختم نمی‌شود! به لطف نبیولا، ام جی مولان موفق شده است تا از تست‌های ایمنی موسسه یورو NCAP، با موفقیت صد در صدی و کسب 5 ستاره‌ی کامل عبور کند. همچنین این پلتفرم، مرکز ثقل ام جی مولان را تقریبا به کف زمین می‌چسباند و یک مرکز ثقل 490 میلی متری را هدیه می‌دهد.

در ادامه به فاکتور وزن می‌رسیم که به همراه‌ باتری‌های NMC (نیکل – منگنز – کبالت) خود به عدد 1665 کیلوگرم می‌رسد. این باتری‌ها توسط شرکت “Ningde E-CON Power System” ساخته‌ شده‌اند که همین شرکت هم به تازگی به مالکیت «شانگهای E-CON» درآمده است. البته حدود 30 درصد از سهام «شانگهانی E-CON»، توسط سایک خریداری شده پس می‌توان گفت که هاچ بک برقی ام جی مولان، یک مجموعه‌ی کامل از همکاریِ زیرمجموعه‌های سایک است.

مشخصات فنی و باتری‌هایی به ضخامت یک کتاب!

زمانی که در مورد باتری‌ خودروهای برقی صحبت می‌کنیم، احتمالا به یاد جعبه‌های بزرگی خواهید افتاد که در کنار یکدیگر، در کف خودرو چیده شده‌اند. اما باید بگوییم که باتری‌های ام جی مولان، تقریبا در حد و اندازه‌ی یک کتاب هستند.

ام جی مولان - باتری‌های شرکت CATL

باتری‌های CTP ساخت شرکت CATL که با ظرفیت 100 کیلو وات ساعت در NIO ES6 استفاده شده بودند.

در مورد ظرفیت باتری‌ها در ادامه به طور مفصل صحبت می‌کنیم اما فعلا اجازه دهید تا به سراغ ابعاد آن‌‌ها برویم. ضخامت‌ باتری‌ها در نسخه پایه، برابر با 110 میلی متر است که این پارامتر در باتری‌های قوی‌تر (نسخه‌های بالاتر) به 137 و 140 میلی متر می‌رسد.

ام جی مولان

طول و عرض پکیج باتری‌ها هم به ترتیب با 1690 و 1300 میلی متر است. این باتری‌ها که از تکنولوژی LBS بهره می‌برند، قادر هستند تا به صورت افقی در بدنه‌ی خودرو قرار بگیرند و هیچ نیازی به محفظه‌ی جداگانه نداشته باشند. همین موضوع باعث می‌شود که وزن کلی خودرو کاهش یابد.

در ادامه به تکنولوژی CTP یا همان “Cell To Pack” می‌رسیم که در حال حاضر، بالاترین سطح از محافظتِ باتری را ارائه می‌دهد. همچنین این محافظ‌ها می‌‌توانند مدت زمانِ رسیدن به دمای عمیاتیِ باتری‌ها در زمستان را کوتاه‌تر کنند. در همین راستا باید بدانید که باتر‌ی‌های خودروهای برقی برای اینکه بهترین عملکرد خود را ارائه دهند، باید در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد قرار بگیرند.

اکنون وقت آن است که به ظرفیت باتری‌ها نگاه کنیم. در نسخه‌ی پایه (با ضخامت 110 میلی متر)، پکیج باتری‌های 51 کیلو وات ساعتی را داریم و در ادامه به باتری‌های 64 و 75 کیلو وات ساعتی می‌رسیم که شعاع حرکت هر کدام از آن‌ها با یکبار شارژ، به ترتیب برابر با 400، 500 و 600 کیلومتر خواهد بود.

ام جی مولان

از بحث باتری‌ها که عبور کنیم، به قلب تپنده‌ی ام جی مولان می‌رسیم. در محور عقب این هاچ بک اسپرت می‌توانید یک موتور الکتریکی با قدرت 150 کیلو وات (تقریبا 204 اسب بخار) را مشاهده کنید که شتاب 0-100 را به زیر 4 ثانیه می‌آورد. البته شاید قدرت این پیشرانه، زیاد چشم گیر نباشد اما باید بدانید که این موتور الکتریکی توسط شرکت بوش ساخته شده است. در حقیقت ساخت این موتور، به همکاری مشترک بوش و شرکت چینی ” Zoomlion  ” باز می‌گردد.

قیمت ام جی مولان

ام جی مولان

طبق گزارش‌های رسمی، این هاچ بک برقی با قیمت 200 هزار یوان معادل 29.6 هزار دلار به بازار اروپا وارد خواهد شد. البته این قیمت برای نسخه‌ی استاندارد است.