خودرو مشترک

جزییات جدید از تولید خودرو مشترک ایران، ترکیه و روسیه

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران جزییات جدید از تولید خودرو مشترک ایران، ترکیه و روسیه را تشریح کرد.

محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص تولید خودرو مشترک ایران، روسیه و ترکیه با اشاره به این که این طرح مدت‌ها قبل مطرح شده عنوان کرد ما این طرح را هم در دوره آقای روحانی و هم در دوره آقای رئیسی ارائه کردیم، اما سرانجام اخیرا طی دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت با چند مقام روسی با اجرای این طرح موافقت شد. البته این طرح در مرحله توافق اولیه قرار داشته و باید پیگیری‌های بیشتری انجام شود.

نحوه تولید خودرو مشترک ایران، ترکیه و روسیه

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفته‌های خود بیان کرد طبق طرح اولیه و بر اساس ظرفیتی که در بین قطعه‌سازان ایران، روسیه و ترکیه وجود دارد، این سه کشور مسئولیت تامین قطعات و تجهیزات را بر عهده خواهند گرفت؛ مثلا قطعه سازان ایرانی موتور خودرو، قطعه‌سازان ترکیه قطعات داخلی و قطعه‌سازان روسیه نیز بخش بدنه را تامین خواهند کرد. وی تاکید کرد این تقسیم‌بندی‌ها در حد مثال بوده و هنوز جزئیات دقیقی اعلام نشده است.

نجفی منش با اشاره به این که بحث تقسیم کار و اشتراک منافع در این طرح بسیار حائز اهمیت است گفت با توجه به این که این سه کشور از تجهیزات مونتاژ مناسبی بهره می‌برند، این امکان موجود دارد تا بتوانند برای تولید خودرو مشترک تمام قطعات را به شکل اشتراکی تامین کنند. در واقع این سه کشور در این طرح بدون خرید و فروش نقدی می‌توانند با تامین قطعات برای یکدیگر نقش خود را در تولید خودرو مشترک ایفا کنند.

خودرو مشترک

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که خط تولید این خودرو مشترک در هر سه کشو فعال خواهد شد گفت مثلا اگر برای تولید 300 هزار دستگاه خودرو در سال توافق شود، هر کشور وظیفه تولید 100 هزار دستگاه را بر عهده خواهد داشت. البته قطعه‌سازان ایرانی برای 300 هزار خودرو لنت می‌سازند تا علاوه بر تامین نیاز خود، نیاز دو کشور دیگر را نیز تامین کنند. همچنین طبق توافق به ازای ارائه این قطعه، قطعات بخش دیگر را از طرف خارجی دریافت خواهند کرد.

نجفی منش در ادامه به ظرفیت بالای قطعه سازان ایرانی اشاره کرد و گفت قطعه‌سازان ایرانی می‌توانند قطعات مورد نیاز برای 2 میلیون دستگاه خودرو را تولید کنند. از این رو با توجه به میزان تولید فعلی خودروسازان داخلی امکان تامین قطعه برای تولید خودرو مشترک نیز وجود خواهد داشت. همچنین ایران خودرو و سایپا نیز می‌توانند برای تولید خودرو مشترک همکاری کنند تا سرانجام یک خودرو مشترک با روسیه و ترکیه به تولید برسد.