بهترین شهرهای جهان

بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال 2022

در رتبه‌بندی جدید بهترین شهرهای جهان، اروپا با 6 شهر و سوئیس با دو نماینده از لحاظ شاخص زیست‌ پذیری، جایگاه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند.

در جدیدترین رتبه‌بندی سالیانه بهترین بهترین شهرهای جهان که اخیرا توسط واحد اطلاعات نشریه اکونومیست (EIU) منتشر شده، شاخص جهانی زیست‌پذیری در سال 2022، تفاوت‌های قابل توجهی را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد. سازمان EIU در این فهرست، 173 شهر را در سراسر جهان بر اساس عوامل مختلفی نظیر مراقبت‌های بهداشتی، میزان جرم و جنایت، ثبات سیاسی، زیرساخت و دسترسی به فضای سبز رتبه‌بندی کرده است.

برندگان بزرگ

ژنو سوئیس

در مجموع، اروپا با شش جایگاه در میان 11 شهر برتر جهان، بخش عمده‌ای از این فهرست را به خود اختصاص داده است. کپنهاگ، پایتخت کشور دانمارک که در سال 2021 از سوی CNN Travel به عنوان برترین پایتخت اروپا شناخته شده، در این فهرست رتبه دوم را در شاخص جهانی زیست‌پذیری کسب کرد.

از سوی دیگر، سوئیس تنها کشور اروپایی است که در فهرست 10 شهر برتر جهان، دو نماینده دارد؛ ژنو در جایگاه ششم و زوریخ که در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. با این‌حال، برنده کلی را می‌توان کشور کانادا نامید که با سه شهر کلگری، ونکوور و تورنتو در این فهرست قرار گرفته است.

تهیه کنندگان این شاخص نوشتند:

شهرهایی که پیش از همه‌گیری کووید-19 در صدر رتبه‌بندی ما قرار داشته‌اند، به دلیل ثبات، زیرساخت، خدمات خوب و هم‌چنین فعالیت‌های مناسب در اوقات فراغت بهبودها یافته‌اند.

بهترین شهرهای سابق جهان که نزول کرده‌اند

برترین شهر دنیا در سال گذشته، اوکلند نیوزلند بود که در فهرست سال 2022 حتی در میان 10 جایگاه برتر نیز قرار ندارد و به رتبه سی و چهارم تنزل کرده است.

در همسایگی نیوزلند، استرالیا قرار دارد که امسال بیش‌ترین افت را در این رتبه‌بندی داشته است. شهر ملبورن علی‌رغم آنکه در گذشته در صدر فهرست برترین‌‌ها قرار داشته، اما در سال 2022 به رتبه دهم سقوط کرده است. در سال 2021، استرالیا با تسلط بر شاخص EIU، با سه شهر بریزبن، آدلاید و پرث علاوه بر ملبورن در این رتبه‌بندی قرار داشتند.

اما ولینگتون، پایتخت نیوزلند که در سال 2021 جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده بود نیز امسال از جایگاه 10 شهر برتر جهان خارج شد.

اگرچه شهرهای اروپایی در سال 2022 عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده‌اند، اما دو کلان‌شهر بزرگ لندن و پاریس در این فهرست جایی ندارند. افزایش هزینه‌های زندگی در هر دو شهر و تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا از جمله عوامل عدم قرارگیری در فهرست بهترین شهرهای جهان است.

بزرگ‌ترین عامل تنزل در بسیاری از شهرها، درگیری‌های جهانی است که تعیین‌کننده رتبه‌های پایین فهرست بوده است. دمشق، لاگوس و طرابلس به عنوان سه شهر با پایین‌ترین شاخص زیست‌پذیری در جهان رتبه‌بندی شدند. در همین راستا، پایتخت اوکراین، کیف که در سال جاری درگیر جنگ با روسیه بوده، مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفت.

وین اتریش

سکونت پذیری در مقابل هزینه‌های زندگی

در اوایل ماه جاری، موسسه جهانی حمل‌ونقل ECA International، فهرستی از گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی را با تمرکز بر آمار مهاجران منتشر کرد. در این رتبه‌بندی، هنگ‌کنگ جایگاه اول را به‌دست آورد و شهرهای نیویورک، ژنو، لندن و توکیو به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

تنها شهری که به طور مشترک در هر دو شاخص ECA و EIU ظاهر شده، ژنو است. رتبه‌بندی گران‌ترین شهرها صرفا بر اساس عوامل اقتصادی، میانگین اجاره‌بها، قیمت بنزین و موارد مشابه تعیین می‌شود و در مقابل، فهرست EIU بیش‌تر به جذبه‌های فرهنگی مانند موزه، کنسرت و هم‌چنین زیرساخت‌های حمل‌ونقل انبوه اشاره دارد.

بهترین شهرهای جهان از لحاظ شاخص زیست‌ پذیری

1- وین، اتریش

2- کپنهاگ، دانمارک

3- زوریخ، سوئیس

4- کلگری، کانادا

5- ونکوور، کانادا

6- ژنو، سوئیس

7- فرانکفورت، آلمان

8- تورنتو، کانادا

9- آمستردام، هلند

10- به طور مشترک: اوزاکا، ژاپن و ملبورن، استرالیا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*