گوشی سامسونگ ضدآب

گوشی های سامسونگ انقدر که شما تصور می‌کنید ضد آب نیستند

ظاهرا سامسونگ در خصوص ضد آب بودن گوشی های خود کاملا با مشتریان خود صادق نبوده است؛ چراکه علیرغم هیاهوی تبلیغاتی فراوان، برخی محصولات قدیمی‌تر این کمپانی در برابر نفوذ آب چندان مقاوم نیستند!

سال‌هاست که بسیاری تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، قابلیت‌های ضد آب بودن محصولات خود را تبلیغ می‌کنند. توانایی یک گوشی در مقاومت در برابر نفوذ آب توسط امتیاز IP آن تعیین می‌شود. امتیاز IP توسط یک گروه جهانی تحت نام IEC به محصولات مختلف داده می‌شود و میزان نفوذناپذیری آن‌ها را با دو عدد نمایش می‌دهد.

تبلیغ امتیاز IP سال‌هاست که به مساله‌ای عادی در بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شده و خریداران امتیازات IP57 یا IP68 را به عنوان ملاکی برای سنجش میزان مقاومت گوشی‌ها در برابر نفوذ آب در نظر می‌گیرند.

با این وجود در بسیاری موارد نیز کمپانی سازنده یک گوشی قادر به ارائه قابلیت ادعا شده نیست و محصول تولیدی آن‌ها علیرغم در اختیار داشتن امتیاز IP، با قرار گرفتن در معرض نفوذ مایعات آسیب می‌بیند. این اتفاق به تازگی در استرالیا افتاده و گروهی از کاربران که معتقدند سامسونگ در خصوص ضد آب بودن گوشی های خود به آن‌ها دروغ گفته است، از این کمپانی شکایت کردند!

به گزارش رویترز، دادگاه استرالیا در این پرونده، حق را به شکایت‌کنندگان داد و سامسونگ را به پرداخت مبلغ 14 میلیون دلار استرالیا محکوم کرد.

بر اساس گزارش‌های موجود، در فاصله بین سال‌های 2016 تا 2018، سامسونگ ادعاهایی ناصحیح را در خصوص ضد آب بودن برخی گوشی ها خود ارائه کرده بود. با این حال، مراجع قضایی استرالیایی پس از گذشت سه سال، تحقیقات در این زمینه را آغاز کردند.

حتی گوشی های پرچمدار هم چندان ضد آب نیستند

گوشی سامسونگ ضدآب

به گزارش این مراجع قضایی استرالیایی، شعبه استرالیای سامسونگ در بازه زمانی بین ماه مارس 2016 تا اکتبر 2018 چندین کمپین تبلیغاتی را در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یا حتی وبسایت خود سامسونگ به راه انداخته بود و در آن چندین مدل از محصولات خود را ضد آب توصیف کرده بود. بر همین اساس کمپانی کره‌ای ادعا کرده بود که این محصولات برای استفاده در استخر یا دریا مناسب هستند.

برخی از این محصولات سامسونگ که با عنوان ضدآب معرفی و به بازار عرضه شدند عبارتند از:

  • گلکسی S7
  • گلکسی S7 Edge
  • گلکسی A5 (مدل 2017)
  • گلکسی A7 (مدل 2017)
  • گلکسی S8
  • گلکسی S8 پلاس
  • گلکسی نوت 8

ظاهرا سامسونگ در بازه زمانی سه ساله مورد بررسی حدودا 3.1 میلیون دستگاه از این گوشی‌ها را در بازار این کشور به فروش رسانده است.

سامسونگ در کمپین‌های تبلیغاتی خود فراموش کرده بود به کاربران یادآوری کند که اگر پیش از اینکه گوشی به طور کامل خشک شود، اقدام به شارژ آن کنند، ممکن است پورت شارژ زنگ بزند! به این ترتیب، این حس به کاربران منتقل شده بود که محصولات مورد تبلیغ کاملا ضد آب هستند و نفوذ آب هیچ تاثیری بر عملکرد آن‌ها نخواهد داشت.

آیا نیاز است نگران ضد آب نبودن گوشی های 2022 سامسونگ باشیم؟

گوشی سامسونگ ضدآب

حکم صادر شده علیه سامسونگ تنها در خصوص گوشی‌های قدیمی‌تر این کمپانی صادق است. اکثر این گوشی‌ها اکنون از چرخه تولید این کمپانی خارج شده‌اند. بنابراین احتمالا نیازی نیست نگران محصولات جدیدتر این کمپانی که امتیاز IP کسب کرده‌اند، باشید. به این ترتیب، گوشی‌های پرچمدار سری S و حتی محصولات میان رده سری A این کمپانی نیز مشکلی از بابت ضدآب بودن ندارند.

با این حال اگر شما صاحب یکی از گوشی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، هستید، نیاز است که پیش از شارژ کردن، مطمئن شوید که درگاه شارژ کاملا خشک است!

یکی از مهم‌ترین دلایل بهبود عملکرد گوشی‌های سامسونگ در بخش عایق‌بندی، سخت‌گیری‌های جدیدی است که به تازگی در این زمینه انجام می‌شود. بخش اعظمی از محصولات مشکل‌دار سامسونگ پیش از تدوین این قانون روانه بازار شده بودند. قوانین جدید جریمه‌های سنگینی را برای متخلفین در تبلیغات محصولات دیجیتالی در نظر می‌گیرد.

کاربران استرالیایی که در بازه زمانی مورد بحث یکی از گوشی‌های یادشده را خریداری کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت راهنمایی بیشتر مستقیما با سامسونگ مکاتبه کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*