کراس اور برقی لیوان RL7

لیوان RL7؛ آیرودینامیک‌ترین کراس اور برقی جهان با همکاری لیفان و جیلی

لیوان RL7 یک کراس اور برقی چینی است که با ضریب درگ 0.24Cd، کمترین مقاومت را در برابر جریان باد دارد. این خودرو با همکاری دو شرکت لیفان و جیلی طراحی شده است.

نمایشگاه خودرو Chongqiang 2022 چین با یک سورپرایز بزرگ همراه شده است. خودرویی که در برابر رقیبان آمریکایی مثل فورد موستانگ Mach-E قد علم می‌کند و قصد دارد تا در یک فاکتور مهم، بهترین کراس اور جهان باشد. در ادامه به سراغ لیوان RL7 می‌رویم و اهمیت آیرودینامیک بودن این خودرو را بررسی می‌کنیم.

معرفی لیوان RL7 و فاکتور آیرودینامیکی بودن

کراس اور برقی لیوان LR7

شاید اسم برند Livan برای شما تازگی داشته باشد پس در همین ابتدای کار به سراغ داستان تولد آن می‌رویم. شرکت خودروسازی لیوان یک برند نوظهور است که در ابتدای سال 2022 طی همکاری لیفان و جیلی، پا به عرصه گذاشت. یعنی دقیقا به مانند شرکت ” Lynk & Co” که حاصل همکاری جیلی و ولوو بوده است.

کراس اور برقی لیوان LR7

مقاومت کم در برابر جریان هوا، همیشه دغدغه طراحان خودرو بوده است. این مساله در خودروهای بنزینی به علت نیاز پیشرانه به هوا، همیشه در محدود خاصی باقی می‌ماند و امکان بهینه کردن آن وجود ندارد. اما خودروهای برقی با جلو پنجره یک تکه و بدون هواکش، بخش زیادی از ضریب درگ را کاهش می‌دهند. همچنین اضافه شدن رینگ‌های آیرودینامیکی، دستگیره‌های درب «پاپ اوت» و آینه بغل دوربین دار، یکی دیگر از راه‌های کاهش ضریب درگ است.

کراس اور برقی لیوان LR7 - موستانگ Mach-E

کراس اور الکتریکی موستانگ Mach-E با ضریب درگ 0.28Cd

لیوان LR7 اگرچه به عنوان یک کراس اور کانسپت معرفی شده اما هر سه مورد یاد شده را در طراحی ظاهری خود دارد و به لطف انحنای بهینه در ستون A و C، ضریب درگ آن به 0.24Cd رسیده است یعنی دقیقا 0.4 کمتر از موستانگ Mach-E! بله به آیرودینامیک ترین کراس اور برقی جهان سلام کنید. اما این خودرو، تنها افتخار شرکت Livan نیست. این برند در زمینه ساخت باتری‌های قابل تعویض برای خودروهای برقی و ساخت ایستگاه‌های باتری‌های قابل تعویض، تقریبا جزو پیشروها محسوب می‌شود که در حال حاضر، 200 ایستگاه فعال در کشور چین دارد.

این ایستگاه‌ها بر خلاف ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی، فقط باتری‌های آن‌ها را عوض می‌کنند. به طور مثال فکر کنید که به یک پمپ بنزین می‌روید و به جای پر کردن باکِ خالی خود، یک باک بنزین پر تحویل بگیرید. آیا سرعت سوختگیری شما زیادتر نمی‌شود؟ این موضوع شاید در خودروهای بنزینی زیاد توجیه اقتصادی نداشته باشد اما در خودروهای برقی که شارژ کردن آن‌ها در حالت معمولی (در راستای افزایش طول عمر باتری) به چندین ساعت می‌رسد، یک گزینه‌ی فوق العاده محسوب می‌شود.

امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و مشخصات فنی کراس اور لیوان LR7

کراس اور برقی لیوان LR7

این خودرو هم بر اساس پلتفرم GRBC یا همان پلتفرم جهانی «تعویض سریع باتری» (Global Battery Rapid Change) طراحی شده است. این پلتفرم یکی از شاهکارهای جیلی و لیفان است که می‌تواند خودروهایی با فاصله محوریِ بین 2700 تا 3100 میلی متری را در خود جای دهد. همچنین فرقی ندارد که این خودرو، کراس اور، شاسی بلند یا MPV (مثل ون و مینی ون) باشد.

در ادامه به نمایشگاهی از سنسورها و رادارها می‌رسیم که یک رانندگی خودکار سطح 3 راه در اختیار راننده قرار می‌دهند. این قطعات شامل 2 رادار لیدار، 5 رادار موج میلی متری، 12 رادار اولترا سونیک و 11 دوربین نظارتی هستند. البته رانندگی خودکار سطح 3 در لیوان RL7 با سه سورپرایز بزرگ همراه است؛ یعنی قابلیت‌های “NOP”، “HZP” و “TJP”! اما معنای این عبارت‌ها چیست؟

کراس اور برقی لیوان LR7

سیستم “NOP” یا همان «اتوپایلوت با سیستم مسیریابی» که کوتاه شده‌ی عبارت “Navigate on Pilot” است، می‌تواند رانندگی خودکار را با سیستم مسیریابی هماهنگ کند. یعنی راننده فقط مقصد را انتخاب کرده و تمامی کارها را به خودرو می‌سپارد. البته وجود راننده در پشت فرمان، هنوز در ادامه به “ZON” می‌رسیم که مخفف “Home Zone Parking Pilot” است. در این سیستم شما می‌توانید جای پارک خودرو را تعیین و در حافظه ثبت کنید و به لطف سیستم پارک هوشمند، حتی زحمت پارک کردن ماشین را هم نداشته باشید.

قابلیت سوم با اسم “Traffic Jam Pilot” که در لیوان RL7، با کروز کنترل تطبیقی ترکیب می‌شود تا بالاترین عملکرد را داشته باشد. در این سیستم به لطف اطلاعات ترافیکی (از سیستم مسیریابی)، کروز کنترل می‌تواند سرعت خودرو را در حالت بهتری تنظیم کند تا به ترافیک (مثلا ترافیکِ پشت چراغ قرمز) برنخورد.

کراس اور برقی لیوان LR7 - سیستم TJP در ترافیک

همچنین سیستم “TJP” می‌تواند در ترافیک‌های شلوغ و کلافه کننده، کنترل خودرو را به طور کامل در اختیار بگیرد و با توجه به حرکت و توقف خودرو جلویی، ماشین شما را حرکت دهد. آیا به چیز بیشتری نیاز دارید؟

کراس اور برقی لیوان LR7

حالا به مشخصات فنی اصلی می‌رسیم. گفته می‌شود که کراس اور برقی لیوان RL7 در سه تریم با سیستم‌های RWD و FRW تولید خواهد شد که به همراه نسخه 4WD، هر سلیقه‌ای را پوشش خواهد داد. در نسخه 4WD با دو موتور الکتریکی در محورهای جلو و عقب رو به رو خواهیم بود که توان هر کدام از آن‌ها به ترتیب برابر 120 کیلو وات (161 اسب بخار) و 155 کیلو وات (208 اسب بخار) است. یعنی یک کراس اور 275 کیلو واتی یا همان 370 اسب بخاری!

کراس اور برقی لیوان LR7

به لطف چنین موتورهای و ضریب درگ 0.24Cd، لیوان RL7 در نسخه 4WD می‌تواند در کمتر از 4.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین شعاع حرکتی این خودرو الکتریکی در هر بار شارژ، چیزی بین 550 تا 750 کیلومتر خواهد بود (طبق تست‌های موسسه اروپایی CLTD).

طراحی ظاهری با حس و حال فست بک

کراس اور برقی لیوان LR7

طراحان چینی سعی کرده‌اند تا با این خودرو را به یک کراس اور کوپه تبدیل کنند اما در بهترین حالت به یک کراس اور فست بک بسنده کرده‌اند. در قسمت جلو پنجره علاوه بر نماد این شرکت، می‌توانید عبارت “Livan” را هم ببینید که احتمال صادرات این خودرو را تقویت می‌کند. کمی پایین‌تر به دیفیوزر مشکی رنگی می‌رسیم که تا رکاب‌ها و گلگیرها امتداد پیدا کرده است و نهایتا کار خود را در دیفیوزر عقب به پایان می‌رساند. رینگ‌های هم با فلاپ آیرودینامیکی و در ابعاد 20 اینچی طرحی شده‌اند.

در نمای پشتی هم می‌توانید چراغ‌ خطر یک تکه را به همراه عبارت “Livan” مشاهده کنید. همچنین سقف، ستون‌ها و آینه‌های بغلِ دوربین دار هم در لیوان RL7 کاملا به رنگ مشکی‌ درآمده‌اند تا نمای اسپرت و متفاوتی را خلق کنند.