ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ

گوشی های چینی، روسیه را تسخیر کرده‌اند؛ خبری از سامسونگ و اپل نیست

با خروج اپل و سامسونگ از روسیه، بازار گوشی های هوشمند این کشور به تسخیر شرکت های چینی درآمده و سهم آنها به سرعت در حال رشد است.

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، این کشور با دگرگونی‌ها و تغییرات مختلفی مواجه شده که از جمله آن می‌توان به تحریم‌های بین‌المللی اشاره کرد. در نتیجه، شرکت‌های خارجی مقیم روسیه، مجبور به ترک این کشور شدند. با این حال، یکی از کشورهایی که در روابط خود با روس‌ها، عقب‌نشینی نکرده، چین است. روابط نزدیک این دو کشور از زمان آغاز درگیری‌ها دستخوش تغییر نشده و برندهای چینی مشکلی با ورود به بازار روسیه ندارند. طبق گزارش بزرگ‌ترین خرده‌فروش محصولات الکترونیک این کشور، گوشی های چینی در حال حاضر، دو سوم از کل فروش اخیر ماه آوریل تا ژوئن را در روسیه خود اختصاص داده‌اند.

تسخیر بازار روسیه توسط گوشی های چینی، از آخرین نشانه‌های جنگ با اوکراین محسوب می‌شود که بر تقاضای مصرفی کالاهای موجود در این کشور تاثیر گذاشته است. این گزارش هم‌چنین نشان می‌دهد که برندهای چینی گوشی های هوشمند مانند شیائومی، ریلمی و آنر، 42 درصد از سهم فروش گوشی‌های هوشمند روسی را طی ماه مه 2022 به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به رقم 28 درصدی در مدت مشابه سال گذشته، رشد 14 درصدی را نشان می‌دهد.

گوشی های هوشمند

در ماه آوریل، تلفن‌های همراه سامسونگ با 26%، شیائومی با 20% و ریلمی نیز با 11.2% در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته بودند. هم‌چنین اپل با سهم 10.2% و آنر با 5.7%، جایگاه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

پیش‌تر، به دلیل آغاز درگیری روسیه و اوکراین، اپل اعلام کرده بود که فروش آیفون و سایر محصولات خود را در این کشور ممنوع می‌کند. از سوی دیگر، سامسونگ نیز تصمیم گرفت تا با توجه به تحولات منطقه‌ای، فروش محصولات خود در روسیه را متوقف کند.

دولت روسیه در تاریخ 22 ژوئن، قانونی به نام واردات موازی را تصویب و فهرستی از این کالاها را منتشر کرد. این لیست شامل گوشی های هوشمند سامسونگ و آخرین سری آیفون می‌شود. بر اساس قانون مذکور، روسیه می‌تواند برخی از کالاهای خارجی را به‌طور موازی طبق قوانین، با نمونه های دیگر جایگزین کند.