سامسونگ گلکسی اس 22 اولترا

سامسونگ همچنان برترین تولیدکننده گوشی های هوشمند در جهان است

سامسونگ و اپل همچنان در صدر برترین تولیدکننده های گوشی هوشمند در جهان قرار دارند. آیا میزان فروش آن‌ها نسبت به سال قبل افزایش داشته است؟

جدیدترین اطلاعات منتشر شده توسط شرکت بین المللی داده (IDC –> International Data Corporation) نشان می‌دهد طی ربع اول سال 2022، سامسونگ برترین گوشی‌ساز دنیا بوده است. در این بازه زمانی، غول کره‌ای دنیای فناوری 73.6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار عرضه کرد. البته این رقم نشان‌دهنده کاهش 1.2 درصدی میزان فروش نسبت به ربع اول سال قبل بوده است. با در نظر گرفتن میزان فروش سامسونگ در سه ماهه نخست سال جاری، این شرکت به عنوان برترین تولیدکننده گوشی هوشمند 23.4 درصد سهم بازار را در اختیار دارد. اپل در رتبه دوم آن را تعقیب می‌کند.

پیشی گرفتن سامسونگ و اپل از سایر رقبا

طی ربع اول سال 2022، شرکت اپل موفق به فروش 56.5 میلیون گوشی آیفون شد. این میزان سهم اپل از بازار گوشی هوشمند را 18 درصد نشان می‌دهد. برخلاف سامسونگ، شرکت اپل موفق شد از نظر میزان فروش در ربع‌های اول سال رشدی 2.2 درصدی را تجربه کند. در اصل Apple تنها گوشی‌سازی بود که توانست نسبت به قبل رشد داشته باشد. مابقی، در مقایسه با وضعیت قبلی خود افت فروش داشته‌اند.

آمار فروش برترین گوشی سازان دنیا

طبق لیست IDC، پشت سر برترین تولیدکننده گوشی هوشمند یعنی سامسونگ و سپس اپل، شیائومی قرار دارد که به وسیله فروش 39.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند بین ماه‌های ژانویه تا مارس 2022، رتبه سوم را از آن خود کرد. این شرکت 12.7 درصد از سهم کل بازار را به دست آورد. اوپو و ویوو، دو گوشی‌ساز چینی دیگر، در بازه زمانی مشابه موفق به فروش 27.4 میلیون و 25.3 میلیون گوشی شدند. سهم آن‌ها از بازار به ترتیب 8.7 درصد و 8.1 درصد است. این دو از نظر میزان فروش در ربع‌های اول سال به ترتیب 27 درصد و 28 درصد افت فروش داشته‌اند.

سایر شرکت‌های گوشی‌ساز روی هم رفته 91.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار عرضه کردند. در مقایسه با ربع اول سال گذشته، کل میزان عرضه گوشی 8.9 درصد افت داشته است. این سومین ربع متوالی است که میزان عرضه با کاهش مواجه می‌شود. در نهایت 314.1 میلیون دستگاه به مارکت موبایل تزریق شد که از پیش‌بینی‌های انجام شده در نیمه ربع اول 2022، حدود 3.5 درصد کمتر بوده است.

طی سه ماهه نخست سال 2021، تعداد 344.7 میلیون گوشی هوشمند به بازار عرضه شد. در آمار امسال 30 میلیون دستگاه کمتر بوده است. نابیلا پوپال (Nabila Popal) مدیر بخش تحقیقات IDC عقیده دارد بروز مشکل در زنجیره تامین شرکت‌های گوشی‌ساز بزرگ دلیل کاهش توان آن‌ها در میزان عرضه محصول بوده است. از طرفی دیگر، میزان تقاضای خریداران به خاطر افزایش تورم در سراسر دنیا کاهش یافته است. او گفت اگرچه IDC کاهش عرضه طی ربع اول سال 2022 را پیش‌بینی می‌کرد، اما میزان افت بیشتر از حد انتظار آن‌ها بود.

دلایل کاهش تولید برترین تولیدکننده گوشی هوشمند و سایر رقبا

طبق گزارش IDC، مصرف‌کنندگان نگران افزایش تورم و بی‌ثباتی اقتصادی هستند و این موضوع تقاضا برای خرید گوشی را کاهش می‌دهد. نابیلا پوپال معتقد است که در کشورهای مختلف مخصوصا چین، احساسات مصرف‌کنندگان منفی است و آن‌ها به شدت نگران تورم و بی‌ثباتی اقتصادی هستند، چیزی که سبب می‌شود در خرج کردن پول احتیاط بیشتری داشته باشند.

برترین تولیدکننده گوشی های هوشمند

به مشکلات یاد شده باید افزایش هزینه‌های قطعات و حمل و نقل و همچنین قرنطینه‌های اخیر در شانگهای به خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا را اضافه کرد. از مشکلات متعددی که جنگ ادامه‌دار بین روسیه و اوکراین برای اقتصاد جهانی به وجود آورده است نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. با توجه به همه این حقایق، گوشی‌سازان استراتژی رشد محافظه‌کارانه‌ای برای سال 2022 در نظر گرفته‌اند.

رایان ریث (Ryan Reith)، یکی دیگر از مدیران IDC، عقیده دارد کاهش تقاضا برای خرید گوشی هوشمند موقتی است و زمانی که اقتصاد به ثبات برسد، وضعیت به روال قبل برمی‌گردد. او معتقد است جهان در ادامه با چالش‌های متعددی، خواه ژئوپلیتیک، مربوط به بیماری همه‌گیر یا اقتصاد کلان، روبه‌رو خواهد شد. این مدیر افزود تقریبا تمام اتفاقات رخ داده طی چند ماه گذشته، در جهت مخالف روند رشد بازار گوشی‌های هوشمند و بسیاری از بخش‌های فناوری بوده است.

رایان ریث عملکرد بهتر برترین تولیدکننده گوشی هوشمند یعنی سامسونگ و رقیب اصلی آن یعنی اپل را مدیون هدایت بهتر زنجیره تامین در مقایسه با سایر گوشی‌سازان می‌داند. با این حال وضعیت آن‌ها نسبت به ربع اول سال گذشته تغییر چندانی نداشته است؛ سامسونگ 1.2 درصد افت و اپل 2.2 درصد بهبود داشته است. رایان ریث در ادامه به این موضوع اشاره کرد که نسبت به یک سال گذشته، فهرست برترین تولیدکننده های گوشی هوشمند تغییری نداشته و پنج شرکت برتر، 2021 نیز همین رتبه‌ها را داشتند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*