آیفون ۱۴ پرو

جذاب‌ترین پیش‌بینی‌ها در مورد آیفون ۱۴ پرو و پردازنده A16 Bionic

به زودی گوشی‌های سری iPhone 14 معرفی می‌شوند. در اینجا نگاهی به پیش‌بینی‌های جذاب در مورد مدل‌های آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس خواهیم انداخت.

انتظار می‌رود پاییز امسال اپل از گوشی‌های سری iPhone 14 خود رونمایی کند. نسخه استاندارد و آیفون ۱۴ مکس به چیپست A15 مجهز خواهند بود، در حالی که دو مدل آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس از چیپست جدید A16 اپل قدرت می‌گیرند. بنابراین تفاوتی بین عملکرد اعضای این خانواده وجود خواهد داشت.

آیفون ۱۴ پرو

حالا وب‌سایت Macworld پیش‌بینی‌هایی را در مورد عملکرد آیفون ۱۴ پرو و پردازنده A16 Bionic زیر قاب آن داشته و آن‌ها را با سری آیفون ۱۳ پرو مقایسه کرده است. مهم‌تر از همه، چیپست زیر قاب این گوشی‌ها است که از سومین نسل فناوری پردازش ۵ نانومتری TSMC استفاده می‌کند. N4P جدیدترین فناوری ارائه شده توسط تی‌اس‌ام‌سی خواهد بود که می‌تواند پیشرفت‌هایی در عملکرد دستگاه‌ها به وجود بیاورد.

رم سریع‌تر، اولین پیش‌بینی در مورد نسل بعدی آیفون پرو

این فناوری پردازش در مقایسه با نسل قبلی، N5، افزایش عملکرد ۱۱ درصدی را تجربه خواهد کرد. این فناوری جدید همچنین ۲۲ درصد در بهره‌وری انرژی بهتر شده و ۶ درصد با افزایش تراکم همراه بوده است. با توجه به این موارد، ما پیش‌بینی می‌کنیم مدل‌های سری iPhone 14 Pro از حافظه سریع‌تری بهره‌مند باشند. ماه مارس گذشته، تحلیلگران عنوان کردند که این گوشی‌ها احتمالاً به جای حافظه رم LPDDR4، از یک رم ۶ گیگابایتی LPDDR5 استفاده خواهند کرد. این فناوری رم سریع‌تری است که اپل در تراشه‌های M1 Pro و M1 Max خودش استفاده کرده است. اکنون وقت آن رسیده تا اپل آن را به گوشی‌هایش بیاورد. در این گزارش آمده بود:

در کنار سایر پیشرفت‌ها، پهنای باند حافظه نیز ارتقا پیدا خواهد کرد که با حداکثر سرعت کلاک بالاتر می‌تواند به تراشه اپل ۱۵ درصد عملکرد بهتری ببخشد.

عملکرد پردازشگر گرافیکی آیفون ۱۴ پرو هم ارتقا پیدا می‌کند

Macworld در مورد احتمال پشتیبانی کردن گوشی‌های آینده اپل از ARMv9 نیز صحبت می‌کند، اما بعید می‌داند که تأثیر زیادی روی عملکرد دستگاه‌ها داشته باشد. از نظر عملکرد پردازشگر گرافیکی، احتمالاً هسته‌های اضافه‌تری در این جا وجود داشته باشد، معماری بهبود پیدا کند و دسترسی به حافظه سریع‌تر شود.

ما تصور می‌کنیم افزایش قابل قبول ۲۵ تا ۳۰ درصدی در عملکرد پردازشگر گرافیکی رخ دهد. این رویه‌ای است که در پردازنده‌های اخیر سری A دیده‌ایم.

انتظار می‌رود گوشی‌های سری آیفون 14 پرو در عملکرد دوربین هم ارتقا پیدا کنند. یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی به این گوشی‌ها اضافه خواهد شد که امکان فیلمبرداری 8K را هم به آیفون می‌آورد. پیشتر مینگ چی کو، تحلیلگر بازار پیش‌بینی کرده بود که این گوشی‌ها به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی مجهز می‌شوند. علاوه بر این، انتظار می‌رود فناوری پردازش تصویر و هوش مصنوعی سیستم دوربین آیفون‌های جدید هم ارتقا پیدا کند.

دوربین آیفون ۱۴ پرو

بر اساس این گزارش:

این فقط جایگیری ساده یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی نیست. باید یک مسیر داده گسترده‌تر و سریع‌تر به طرف پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) وجود داشته باشد. پردازنده تصویر باید بتواند چهار برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری را پردازش کند (یا آنکه پردازش تصویر چهار برابر بیشتر طول بکشد که بعید است اپل بگذارد پاسخگویی آیفون طولانی‌تر شود).

به عبارتی دیگر این دوربین جدید نیازمند پردازنده سیگنال تصویر و یک موتور عصبی (یک سخت افزار مستقل برای وظایف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین) قدرتمندتر است. ما مطمئنیم که اپل می‌خواهد حالت Cinematic دوربین آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس را در این نسل بهبود ببخشد. به طور مثال در حال حاضر این حالت فقط روی فیلمبرداری با رزولوشن 1080p محدود است. ولی اگر قرار است با رزولوشن 4K از این حالت استفاده کند، به توان پردازشی بیشتری نیاز است. همین قضیه در مورد افکت بوکه هوش مصنوعی طبیعی‌تر یا ردیابی چند سوژه نیز صدق می‌کند. همه‌ی این‌ها دلیل خوبی است که اپل بخواهد پردازنده گرافیکی و موتور عصبی آیفون‌های بعدی را ارتقا دهد.

تأمین‌کنندگان قطعات، سفارش‌های بیشتری را دریافت می‌کنند

چیپست A16 Bionic

مینگ چی کو معتقد است که بسیاری از تأمین‌کنندگان قطعات سخت افزاری بالارده برای دوربین پشتی گوشی‌های آیفون، از این پیشرفت سود چشمگیرتری دریافت خواهند کرد. آن‌ها از افزایش قابل توجه توان مدل‌های بالارده آیفون ۱۴ (آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس) بهره‌مند خواهند شد. این تأمین‌کنندگان شرکت‌های سونی (سنسور تصویر)، Largan (لنز)، Alps (لرزشگیر اپتیکال/VCM) و ال جی اینوتک (CCM) خواهند بود.

آ