گوشی وان پلاس

تاریخچه کمپانی وان پلاس و بررسی سیر تکامل گوشی های این کمپانی

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه کمپانی وان پلاس – OnePlus و سیر تکامل محصولات این برند چینی از سال 2013 تا به امروز.

اواخر سال 2013، دو کارمند سابق کمپانی اوپو برند جدیدی تحت نام وان پلاس (OnePlus) را پایه‌ریزی کردند. هدف آن‌ها این بود که گوشی‌های وان پلاس را تبدیل به دستگاه‌هایی کنند که تمامی نیازهای کاربران اندروید را برآورده کند.‌ مهم‌ترین خواسته‌های کاربران اندروید در آن زمان طراحی جذاب، مشخصات فنی قدرتمند، عملکرد نرم‌افزاری قابل اتکا و البته قیمت مناسب بود.

کمپانی وان پلاس موفق شد در سال 2014 با عرضه گوشی وان پلاس وان (OnePlus One) آرزوی بسیاری کاربران اندروید را برآورده کند.

پس از عرضه گوشی OnePlus One، کمپانی وان پلاس رفته رفته از یک برند کوچک که محصولاتش را تنها آنلاین به فروش می‌رساند، به یک برند جهانی و قدرتمند تبدیل شد؛ به طوری که باور کردن این که قدمت این برند تنها هشت سال است، بسیار سخت به نظر می‌رسد!

تاریخچه کمپانی وان پلاس

در این مقاله سعی داریم به بررسی تاریخچه کمپانی وان پلاس بپردازیم و سیر تکامل محصولات این کمپانی از گوشی وان پلاس وان تا وان پلاس 10 پرو را بررسی کنیم. البته در این متن، تنها محصولات اصلی این کمپانی مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ چراکه تعدادی از گوشی‌های وان پلاس نسخه‌هایی محدود و انحصاری به شمار می‌روند که تنها به صورت محدود روانه بازار شدند.

وان پلاس وان؛ نقطه آغاز همه چیز

گوشی OnePlus One

گوشی OnePlus One محصولی همه فن حریف بود که بهترین شروع برای کمپانی نوپای وان پلاس به شمار می‌رفت. به طور کلی نخستین گوشی وان پلاس تفاوت چندانی با سایر محصولات اندرویدی زمان خود نداشت. با این حال برخی ویژگی‌ها و مشخصات فنی جالب این محصول، آن را از سایر گوشی‌ها متمایز کرده بود.

نخستین تفاوت، رابط کاربری آن بود که در آن زمان Cyanogen-OS خوانده می‌شد و بر پایه اندروید طراحی شده بود. این رابط کاربری برای توسعه‌دهندگان بسیار جذاب بود و از سوی دیگر، به دلیل ارائه سرعت بالا و تجربه نزدیک به اندروید استوک در میان کاربران نیز محبوب شد.

دیگر قابلیت منحصر به فرد این گوشی، قیمت فوق‌العاده 300 دلاری آن بود که با در نظر گرفتن طراحی جذاب و تجهیز آن به قدرتمندترین تراشه آن زمان ( کوالکام اسنپدراگون 800)، این گوشی را به یک قاتل واقعی پرچمداران تبدیل می‌کرد. همین قیمت گذاری در کنار مشخصات فنی خارق‌العاده باعث شده بود که وان پلاس وان به گوشی رویایی بسیاری کاربران در سال 2014 تبدیل شود.

در زمان عرضه این گوشی، کمپانی وان پلاس از یک مکانیزم عجیب فروش به کمک دعوتنامه استفاده کرد و محصولاتش را تنها به صورت آنلاین به فروش رساند. برای انجام این کار، کمپانی ابتدا تعدادی دعوتنامه اولیه را میان جامعه کوچک هوادارانش پخش کرد و از این طریق گوشی را به آن‌ها فروخت. خریداران اولیه، در کنار گوشی یک دعوتنامه دیگر هم دریافت می‌کردند که می‌توانستند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. این کدهای دعوت، خود منجر به تولید کدهای دعوت جدیدی می‌شدند و از همین طریق فروش این گوشی ادامه پیدا می‌کرد.

با این که این سیستم فروش باعث اعتراضات فراوان شد، دو نکته مثبت بزرگ برای کمپانی وان پلاس در پی داشت. در وهله اول، فروش از طریق دعوتنامه عرضه و تقاضا را برای کمپانی نوپایی مثل وان پلاس تنظیم می‌کرد و از سوی دیگر باعث جلب توجهات فراوان به این محصول شد.

با این که آمار دقیقی از رقم فروش گوشی وان پلاس وان در دست نیست، کمپانی OnePlus اعلام کرد که تا پایان سال 2014 حدود یک میلیون دستگاه از این محصول را به فروش رسانده است. این اتفاق با در نظر گرفتن پیش‌بینی فروش 50000 دستگاهی خود وان پلاس، بسیار خوشحال‌کننده به شمار می‌رفت.

وان پلاس 2؛ ضعیف‌ترین پرچمدار تاریخ وان پلاس

گوشی OnePlus 2

در پایان سال 2014 مشکلی بزرگ گریبانگیر کمپانی وان پلاس شده بود. این کمپانی ظرف مدت تنها یک سال بیش از اندازه بزرگ شد و به همین جهت انتظارات از این کمپانی بسیار بالا رفته بود. شاید به همین دلیل بود که گوشی OnePlus 2 که در ماه جولای 2015 عرضه شد یکی از ضعیف‌ترین پرچمداران وان پلاس به شمار می‌رود.

با توجه به شهرت فراوانی که این کمپانی با عرضه OnePlus One کسب کرده بود، توجهات فراوانی به نسل دوم پرچمداران این کمپانی جلب شده بود. به همین جهت بسیاری از نقاط مثبت گوشی وان پلاس 2 چندان مورد توجه واقع نشد تا این گوشی صرفا یک بهبود جزئی برای نسل اول به شمار رود.

این گوشی البته آپگریدی کامل برای OnePlus One به شمار می‌رفت و از جدیدترین تراشه پرچمدار سری 800 اسنپدراگون، باتری بزرگ‌تر، صفحه نمایش بهتر و دوربین‌های باکیفیت‌تر استفاده می‌کرد. علاوه بر این، حسگر اثر انگشت و اسپیکرهای بهتری هم در این گوشی به کار رفته بودند تا با محصولی از همه جهت بهتر از وان پلاس وان طرف باشیم. با این حال عدم افزایش ظرفیت رم و حافظه داخلی این گوشی در کنار قیمت بالاتر 330 دلاری آن از جمله نکاتی بودند بسیاری را نسبت به این گوشی بدبین کردند.

وان پلاس برای نسل دوم گوشی‌های خود هم از سیاست ارسال دعوتنامه استفاده کرد که این بار جواب نداد و بسیاری افراد که تنها کمی پیش از عرضه OnePlus 2 گوشی وان پلاس وان خود را دریافت کرده بودند، تصمیم گرفتند مجددا خود را درگیر دردسرهای فروش دعوتنامه‌ای نکنند و از خرید نسل دوم صرفنظر کردند!

علیرغم همه این مسائل؛ تا ماه آگوست سال 2015 وان پلاس بیش از دو میلیون درخواست برای نسل دوم پرچمدارانش دریافت کرد. حتی اگر نیمی از این درخواست‌ها هم به تولید محصولی جدید منجر شده باشد، وان پلاس 2 احتمالا فروشی بیشتر از نسخه اول داشته است!

وان پلاس X؛ تجربه نافرجام

گوشی OnePlus X

دومین محصول وان پلاس در سال 2015، نه یک پرچمدار بلکه یک گوشی میان رده به نام OnePlus X بود. این گوشی در پایان اکتبر 2015 روانه بازار شد.

وان پلاس X از تراشه اسنپدراگون 801 کوالکام بهره می‌برد و به سه گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی مجهز بود. وان پلاس همه تلاش خود را کرده بود که بتواند با حذف برخی عناصر این گوشی، قیمت آن را تا جای ممکن کاهش دهد. این امر موفقیت‌آمیز هم بود و وان پلاس ایکس با قیمت 250 دلار، یعنی 50 دلار ارزان‌تر از نسل اول به بازار عرضه شد.

البته با توجه به اینکه عرضه OnePlus X تنها کمی بعد از OnePlus One انجام شد و اختلاف قیمت آن‌ها هم تنها 70 دلار بود، بسیاری افراد تصمیم به خرید گوشی پرچمدار OnePlus 2 گرفتند. به همین جهت وان پلاس ایکس نتوانست به موفقیت تجاری چندانی برسد و ادامه نیافتن محصولات سری X وان پلاس هم گویای همین امر بود.

البته توقف خط تولید محصولات سری ایکس وان پلاس را نباید به عنوان شکست کامل این گوشی در نظر گرفت؛ چرا که عرضه این گوشی زمینه‌ساز عرضه محصولات موفقی نظیر پیکسل 4a گوگل یا آیفون SE 2020 در بازار میان رده‌ها شد.

وان پلاس 3؛ بازگشت دوباره قاتل پرچمداران

گوشی OnePlus 3

علیرغم اینکه وان پلاس با عرضه گوشی OnePlus One نامی برای خود دست و پا کرده بود؛ نسخه دوم نتوانست موفقیت این گوشی را تکرار کند و با اینکه فروش بیشتری داشت، در بسیاری جنبه‌ها نسبت به نسل اول پسرفت داشت. همچنین وان پلاس X نیز بیشتر به یک گوشی آزمایشی شبیه بود که خیلی زود به فراموشی سپرده شد.

بنابراین زمان آن رسیده بود که وان پلاس بار دیگر یک قاتل پرچمدار جدید را معرفی کند.‌ این محصول، OnePlus 3 بود که طراحی آن از دو گوشی فوق‌العاده محبوب HTC M7 و HTC M8 الهام گرفته بود که شاسی فلزی زیبا و گوشه‌های برش‌خورده و جذابی را برای این گوشی به ارمغان آورده بود. این گوشی همچنین مشخصات فنی بسیار قدرتمندی داشت و برای خرید آن هم نیاز به تهیه دعوتنامه نبود!

علاوه بر این، OnePlus 3 برخی ایرادات نسل قبلی را هم رفع کرد. به عنوان مثال، پشتیبانی از ان اف سی بار دیگر در این گوشی تعبیه شده و مشکلات عدم تطابق با USB-C هم به طور کامل رفع شده بود.‌ همچنین حسگر اثر انگشت این گوشی نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت تا این محصول از همه نظر بهتر از نسل قبلی خود باشد.

این دسته موارد OnePlus 3 را به یک قاتل واقعی پرچمدار تبدیل می‌کرد. البته وان پلاس بنا به دلایلی تصمیم به کوچک‌تر کردن باتری در این گوشی گرفت! البته این کمپانی خیلی سریع این مشکل را رفع کرد و تنها پنج ماه بعد، نسخه بهینه‌تری از این گوشی را روانه بازار کرد.

وان پلاس 3T؛ پرچمدار بی‌نقص

گوشی وان پلاس 3T

در ماه ژوئن 2016 گوشی وان پلاس 3T به بازار عرضه شد. این نخستین بار بود که کمپانی OnePlus در یک سال، دو پرچمدار به بازار عرضه می‌کرد.

از لحاظ ظاهری، وان پلاس 3T کاملا شبیه به OnePlus 3 بود. در عین حال این گوشی از تراشه جدیدتر اسنپدراگون 821 مجهز استفاده می‌کرد و ظرفیت باتری آن به 3400 میلی آمپر ساعت ارتقا یافته بود. علاوه بر این دوربین سلفی این گوشی هم کیفیت بیشتری داشت و یک نسخه پریمیوم 128 گیگی از آن هم قابل خرید بود.

علیرغم این که وان پلاس 3 یک گوشی بی‌نقص به شمار می‌رفت، بسیاری علاقمندان این کمپانی که قبل از عرضه آن، OnePlus 3 را خریداری کرده بودند، به اعتراضات فراوان علیه عرضه زودهنگام این گوشی پرداختند. با این حال مدل 3T توانست معدود ایرادات OnePlus 3 را رفع کند و با قیمت 440 دلاری خود رقیبی سرسخت برای محصولاتی نظیر گلکسی S7 سامسونگ به شمار رود. در آن زمان قیمت گلکسی اس 7 با مشخصاتی دقیقا مشابه با OnePlus 3T حدود 670 دلار بود!

وان پلاس 5؛ اولین و آخرین محصول در نسل خود

گوشی OnePlus 5

پس از عرضه دو گوشی وان پلاس 3 و 3T، همه در انتظار رونمایی از گوشی OnePlus 4 بودند. با این وجود، وان پلاس در سال 2017، با پرش از روی عدد 4 گوشی OnePlus 5 را با طراحی مینیمال‌تر و توجه فراوان به جزئیات روانه بازار کرد.

این گوشی نخستین پرچمدار وان پلاس مجهز به دو دوربین در پشت بود و قصد داشت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سری گوشی‌های OnePlus یعنی عمر باتری پایین را رفع کند. البته وان پلاس نخستین محصول بازار نبود که از دوربین‌های چندگانه در پشت استفاده می‌کرد و اپل قبل‌تر آیفون 7 پلاس را با دو دوربین در پشت روانه بازار کرده بود. البته برچسب قیمتی 480 دلاری وان پلاس آن را به گوشی بسیار باارزش‌تری در مقایسه با آیفون 7 تبدیل می‌کرد.

وان پلاس اعلام کرد که گوشی OnePlus 5 پرفروش‌ترین محصول این کمپانی تا آن زمان بوده است.

وان پلاس 5T؛ پرچمدار ساختارشکن

تاریخچه کمپانی وان پلاس

از سال 2014 تا 2017، تمامی محصولات وان پلاس طراحی نسبتا مشابهی داشتند و کلید Home در قسمت جلو و در زیر صفحه نمایش آن‌ها جای داشت. حتی وان پلاس 5 هم با دو دوربین در پشت نتوانست تغییر چندانی در زبان طراحی این محصولات ایجاد کند.

با این حال گوشی OnePlus 5T نخستین محصول این کمپانی چینی بود که تمام سطح جلوی آن از صفحه نمایش تشکیل شده بود. البته بار دیگر این گوشی هم نخستین محصولی نبود که چنین طراحی‌ای را ارائه می‌کرد؛ اما باعث شده بود تفاوت میان نسخه‌های معمولی و T از گوشی وان پلاس 5 کاملا مشهود باشد.

البته علیرغم این تفاوت‌های ظاهری، وان پلاس 5 تی از حیث مشخصات فنی تفاوت چندانی با نسخه معمولی نداشت. این محصول از همان تراشه اسنپدراگون 835 استفاده می‌کرد و رم و حافظه داخلی مشابهی داشت. علاوه بر این ظرفیت باتری و قیمت نسخه T نیز با نسخه معمولی برابر بود.

وان پلاس 6؛ شروعی تازه برای قاتلان چینی پرچمداران

گوشی OnePlus 6

در پایان سال 2017، اپل گوشی آیفون X را به بازار عرضه کرد. iPhone X نخستین محصول اپل بود که از ناچ در بالای صفحه بهره می‌برد و حاشیه‌های بسیار نازکی در اطراف صفحه نمایش داشت. به دنبال عرضه iPhone X، گوشی‌سازان اندرویدی نیز یکی پس از دیگری به دنبال عرضه محصولات ناچ‌دار خود بودند و این دسته گوشی‌ها خیلی سریع بازار را قبضه کردند.

طبیعتا وان پلاس هم در آن زمان تلاش کرد که نسل جدید گوشی‌های خود را مجهز به ناچ روانه بازار کند و به همین جهت از گوشی OnePlus 6 رونمایی کرد. این گوشی علیرغم استقبال اولیه نه چندان خوب سرانجام به موفقیت زیادی رسید و کاربران و منتقدین لب به تحسین آن گشودند و بسیاری افراد این محصول را دنباله معنوی خانواده گوشی‌های نکسوس دانستند.

OnePlus همچنین روند سکوت خود در خصوص گزارش فروش پرچمدارانش را هم شکست و اعلام کرد که تنها ظرف یک ماه توانسته یک میلیون نسخه از وان پلاس 6 را به فروش برساند. این رقم فروش برای یک شرکت که تنها چهار سال از تاسیسش می‌گذشت، دستاوردی فوق‌العاده به شمار می‌رفت.

وان پلاس 6T؛ پرچمداری برای همه

گوشی OnePlus 6T

فروش خیره‌کننده گوشی وان پلاس 6 و ثبت رکوردهای پیاپی این سئوال را در ذهن همه ایجاد کرد که چگونه می‌توان این موفقیت را تکرار کرد و یا حتی فروش بیشتری را تجربه کرد؟ برای انجام این کار کمپانی OnePlus تصمیم گرفت با اپراتورهای مخابراتی در آمریکا همکاری کند.

وان پلاس برای این کار T-Mobile را انتخاب کرد که نتیجه آن افزایش فروش 249 درصدی وان پلاس 6T در مقایسه با نسل قبل بود. این فروش خیره‌کننده نقطه عطفی در تاریخ OnePlus به شمار رفت و این کمپانی را از یک شرکت کوچک و نوپا به یک گوشی‌ساز قدرتمند تبدیل کرد که می‌توانست قدرت‌هایی نظیر سامسونگ و هواوی را به چالش بکشد.

صرفنظر از استراتژی فروش وان پلاس، گوشی OnePlus 6T گوشی محشری بود! استفاده از حفره قطره‌ای شکل در بالای صفحه نمایش در کنار بهبودهایی که در کیفیت نمایشگر، دوربین و مشخصات فنی این گوشی حاصل شده بود، آن را به یک پرچمدار واقعی تبدیل کردند. در این نسل از گوشی‌های OnePlus همچنین برای نخستین بار شاهد استفاده از حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش بودیم.

در کنار تمام این قابلیت‌های مثبت، تنها نکته منفی OnePlus 6T حذف جک 3.5 میلیمتری هدفون بود.

وان پلاس 7 و 7 پرو؛ معرفی نسخه پرو برای بار اول

گوشی وان پلاس 7

دو گوشی وان پلاس 6 و وان پلاس 6T محصولات فوق‌العاده موفقی بودند. با این حال، قیمت آن‌‌ها در مقایسه با نخستین گوشی این کمپانی، وان پلاس وان، افزایشی چشمگیر داشت؛ به طوری که تنها در عرض پنج سال قیمت گوشی‌های وان پلاس بیش از دو برابر شده بود.

وان پلاس سعی کرد مساله افزایش قیمت گوشی‌های خود را با عرضه دو نسخه مختلف از گوشی جدیدش حل کند. به این ترتیب خانواده محصولات پرو از گوشی‌های این کمپانی متولد شدند. OnePlus با ارائه نسخه استاندارد از وان پلاس 7 با قیمت پایین‌تر از 600 دلار مانع افزایش قیمت دو برابری پرچمدارانش شد. از طرف دیگر اما نسخه Pro قیمتی بالاتر از 600 دلار داشت.

اقدام عجیب بعدی وان پلاس در خصوص نسل جدید گوشی‌های پرچمدارش عرضه تنها یکی از دو نسخه استاندارد یا پرو در برخی مناطق دنیا بود. به عنوان مثال در آمریکا تنها نسخه Pro از این گوشی قابل خرید بود. البته نسخه استاندارد OnePlus 7 تفاوت چندانی با OnePlus 6T نداشت و تنها یک آپگرید جزیی برای آن به شمار می‌رفت.

در عین حال وان پلاس 6 تی گوشی بسیار خوبی بود و هیچ ایرادی به آن وارد نبود؛ اما T-Mobile همچنان این گوشی را به فروش می‌رساند و دلیلی برای افزودن وان پلاس 7 معمولی به سبد محصولات وجود نداشت. به بیان دیگر وان پلاس 7 پرو در معنای واقعی گوشی پرچمدار آن سال OnePlus و دنباله OnePlus 6T به شمار می‌رفت.

گوشی OnePlus 7 Pro

وان پلاس 7 پرو نخستین گوشی بازار نام گرفت که به حافظه‌های UFS 3.0 مجهز می‌شود. این گوشی برای نخستین بار نرخ رفرش 90 هرتزی را به گوشی‌های اندرویدی بازار آورد. علاوه بر این، دوربین سلفی پاپ آپ نیز دیگر قابلیت جذاب نسخه Pro از وان پلاس 7 به شمار می‌رفت.

نسخه پرو همچنین به ماژول دوربین سه‌گانه مجهز بود و به همین دلیل چندین هفته در صد لیست بهترین دوربین گوشی‌های هوشمند در Dxomark قرار داشت. بعلاوه، قدرتمندترین نسخه از این گوشی با ظرفیت رم باورنکردنی 12 گیگابایت به بازار عرضه شده بود. لازم به ذکر است که گرانقیمت‌ترین مدل از گوشی OnePlus 7 Pro در آن زمان 750 دلار قیمت داشت.

وان پلاس 7T و 7T پرو؛ پرچمدارانی بی‌هدف و سردرگم

گوشی OnePlus 7T

با وجود تفاوت‌های زیادی که نسخه T از گوشی‌های وان پلاس 5 و وان پلاس 6 با نسخه‌های استاندارد داشتند، سیاست نامگذاری نسل جدید از این پرچمداران تغییر کرد و وان پلاس تصمیم گرفت OnePlus 7T را به عنوان ارتقایی برای وان پلاس 6T به بازار عرضه کند!

این گوشی در عمل ترکیبی از دو مدل OnePlus 7 و OnePlus 7 Pro بود و سعی کرد نکات مثبت هر دو محصول را با هم ارائه دهد. به عنوان مثال دوربین سه‌گانه وان پلاس 7 پرو در این نسخه هم حاضر است و حفره قطره‌ای صفحه نمایش هم از وان پلاس 7 به عاریت گرفته شده است.

با این وجود 7T مثل هر نسل جدید از پرچمداران به جدیدترین سخت افزارهای روز هم مجهز بود. این محصول از تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام استفاده می‌کرد و در نسخه پایه هشت گیگابایت رم داشت. علاوه بر این ظرفیت باتری آن هم نسبت به قبل ارتقا یافته بود.

وان پلاس 7T در ابتدا قیمت بسیار مناسب 700 دلاری داشت. با این حال کمی بعد کمپانی OnePlus قیمت این گوشی را 100 دلار دیگر هم کاهش داد تا این گوشی به یکی از ارزنده‌ترین گوشی‌های هوشمند سال 2020 تبدیل شود.

گوشی وان پلاس 7T پرو

از طرف دیگر وان پلاس 7T Pro هم به جز ارائه باتری کمی بزرگ‌تر و استفاده از تراشه‌های جدیدتر و بروز‌تر اسنپدراگون 855 پلاس، عملا همان OnePlus 7 Pro بود.

جالب اینجاست که خود وان پلاس هم تا حدودی متوجه شده بود که خانواده 7T از گوشی‌هایش توجیه چندانی برای خرید ندارند. به همین جهت این محصول تنها در چندین بازار قابل خرید بود!

وان پلاس 8؛ پیشرفت یا پسرفت؟

گوشی OnePlus 8

همان طور که اشاره شد گوشی‌های وان پلاس 7 و 7T هر دو محصولاتی بسیار خوب بودند. با این وجود تفاوت بین نسخه‌های پرو و غیر پروی آن‌ها چندان مشخص نبود! البته نسخه‌های پرو طبیعتا مشخصات فنی قدرتمندتری داشتند. با این حال به جز مشخصات سخت افزاری تفاوت‌ها چندان بارز نبود. به همین جهت نیاز بود که وان پلاس در نسل جدید محصولاتش تفاوت‌های قابل درک‌تری را بین محصولاتش ایجاد کند.

گوشی OnePlus 8 با همین رویکرد روانه بازار شد و نسخه استاندارد این گوشی تفاوت‌های زیادی با نسل‌های قبل خود داشت. البته این گوشی طبق انتظار از آپگریدهای سخت افزاری معمولی بهره می‌برد. مثلا تراشه پرچمدار اسنپدراگون 865 در آن به کار گرفته شده بود. با این حال دوربین ماکرو و چند قابلیت دیگر هم در مقایسه با نسل قبل از این گوشی حذف شده بودند.

به طور کلی با این که وان پلاس 8 یکی از بهترین گوشی‌های سال 2020 به شمار می‌رفت، اما قیمت نسبتا بالای 700 دلاری آن مانع درخشش آن در برابر سایر پرچمداران خوش قیمت شد.

گوشی OnePlus 8 پرو

از طرف دیگر نسخه پرو از OnePlus 8 نخستین محصول وان پلاس بود که به شارژر بی سیم متصل بود. همچنین کمپانی OnePlus در این گوشی برای نخستین بار موفق به کسب استاندارد IP68 برای محافظت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت شد تا این گوشی در ظاهر محصولی بی‌نقص به نظر برسد.

با این وجود تمامی تغییرات این گوشی مثبت نبودند. به عنوان مثال قیمت آن در نسخه پایه به حدود 900 دلار رسید که دقیقا سه برابر گوشی وان پلاس وان از شش سال گذشته بود. همچنین صفحه نمایش‌های بدون ناچ مدل‌های 7 و 7T در این گوشی با صفحه نمایش‌هایی دارای حفره جایگزین شدند که این امر یک عقبگرد برای نسخه پرو از OP8 به شمار می‌رفت.

علاوه بر این، مشکلات عجیب و غریب ناشی از استفاده از سنسور تک‌رنگ در ماژول دوربین نیز به طرز عجیبی گریبانگیر این گوشی شد تا وان پلاس 8 به یکی از پرحاشیه‌ترین گوشی‌های کمپانی چینی تبدیل شود.

وان پلاس نورد؛ بازگشت به ریشه‌ها

گوشی OnePlus Nord

تجربه نافرجام وان پلاس X سرانجام منجر به خلق محصولی جدید تحت نام OnePlus Nord شد که دومین محصول چینی‌ها با مشخصات غیرپرچمدار به شمار می‌رفت.

علیرغم اینکه OnePlus Nord از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به گوشی‌های سری وان پلاس 8 بود، اما مشخصات فنی نسبتا ضعیف‌تری داشت. این محصول به تراشه اسنپدراگون 765G مجهز بود که امکان اتصال به شبکه‌های 5G را فراهم می‌کرد و عملکرد فنی بسیار سریعی داشت. با این حال این چیپست‌ها هرگز به اندازه چیپست اسنپدراگون 865 قدرتمند نبودند.

البته این کاهش قدرت وان پلاس نورد باعث شده بود که قیمت آن در مقایسه با پرچمداران این کمپانی بسیار پایین‌تر باشد. به طوری که این گوشی حدودا 55 درصد ارزان‌تر از وان پلاس 8 پرو قیمت‌گذاری شده بود. همین قیمت بسیار خوب باعث شد که این محصول همانند OnePlus X صرفا یک نمونه آزمایشگاهی نباشد. وان پلاس قول داد که Nord، نام دسته جدیدی از محصولات این کمپانی خواهد بود که تنها محدود به گوشی هوشمند نیست! این وعده آنچنان که در ادامه خواهید خواند به واقعیت تبدیل شد!

وان پلاس 8T؛ هیولای سریع OnePlus

گوشی وان پلاس 8T

وان پلاس 8T طراحی متفاوتی با خانواده 7T و 7 داشت. ماژول دوربین این گوشی به صورت یک جزیره در گوشه قاب پشتی جای گرفته بود؛ اما طراحی قسمت جلوی آن بسیار مشابه با وان پلاس 8 بود.

مهم‌ترین پیشرفت این گوشی افزوده شدن سیستم شارژ سریع Warp 65 بود که همان گونه که از نامش پیداست با توان 65 وات به شارژ گوشی می‌پرداخت. با استفاده از این سیستم شارژ، وان پلاس 8T ظرف کمتر از چهل دقیقه شارژ باتری را از صفر به صد درصد می‌رساند.

به جز افزوده شدن این سیستم شارژ سریع، OnePlus 8T پیشرفت چندان بزرگی نسبت به قبل نداشت. این محصول به همان پردازنده و ظرفیت رم و حافظه داخلی نسل قبلی خود مجهز بود و سیستم دوربین مشابهی را ارائه می‌کرد. با این که این گوشی نیز از همه لحاظ محصول ایده‌آلی بود، اما قیمت 750 دلاری این گوشی، آن را به محصولی نه چندان ارزنده تبدیل کرده بود. یکی از مهم‌ترین رقیبان OnePlus 8T، گوشی وان پلاس نورد بود که محصولی عالی به شمار می‌رفت و قیمت آن نصف 8T بود!

وان پلاس نورد N10 و N100؛ وان پلاس‌های ارزان قیمت

گوشی OnePlus Nord N10

کمی پس از عرضه OnePlus 8T، کمپانی وان پلاس از دو گوشی ارزان قیمت Nord N10 و Nord N100 رونمایی کرد که چندین نکته جالب توجه داشتند.

اول آنکه هر دوی آن‌ها از پردازنده‌هایی ضعیف استفاده می‌کردند. به طور خاص، نورد ان 10 از تراشه اسنپدراگون 690 استفاده می‌کرد و نورد ان 100 به تراشه اسنپدراگون 460 مجهز بود. این تراشه‌ها ضعیف‌ترین نمونه‌های به کار گرفته شده در تاریخچه این کمپانی به شمار می‌رفتند. همچنین هر دوی این گوشی‌ها از درگاه کارت حافظه بهره می‌بردند که از زمان وان پلاس X سابقه نداشت. بعلاوه، جک هدفون و حسگر اثر انگشت فیزیکی هم دو مورد دیگر از قابلیت‌های دو گوشی جدید OnePlus به شمار می‌رفتند که از زمان OnePlus 6 جایی در محصولات این کمپانی نداشتند.

این محصولات طبیعتا با هدف جذب علاقمندان به گوشی‌های میان رده و اقتصادی ساخته شده بودند. به همین جهت از حیث مشخصات فنی و قابلیت‌ها، نکته قابل ذکری در مورد آن‌ها وجود ندارد.

وان پلاس 9؛ محصول برای ایجاد تعادل

گوشی OnePlus 9

با معرفی گوشی‌های نسخه Pro در سال 2019، نسخه‌های غیر پرو به نوعی بی‌هویت شده بودند. این محصولات نه در حد و اندازه‌های نسخه‌های پرو بودند و نه مانند محصولات میان رده قیمت جذابی داشتند. بنابراین OnePlus باید این دسته محصولات را به نوعی توجیه می‌نمود.

نتیجه تلاش وان پلاس برای حل این مشکل، گوشی OnePlus 9 بود. این گوشی به قدرتمندترین تراشه آن زمان یعنی اسنپدراگون 888 مجهز بود و سیستم دوربین قابل اتکایی داشت. همچنین مشخصات فنی این گوشی هم درخور توجه بود و قیمت معقول آن هم نکته مثبتی برای آن به شمار می‌رفت. علاوه بر این، وان پلاس 9 نخستین گوشی غیر Pro این کمپانی بود که از شارژ بی سیم پشتیبانی می‌کرد.

البته برخی قابلیت‌های خاص هم برای نسخه پرو رزرو شده بودند. به عنوان مثال نسخه استاندارد وان پلاس 9 فاقد لنز تله فوتو و استاندارد IP برای محافظت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت بود.

گوشی OnePlus 9 محصولی کم‌رقیب برای علاقمندان به گوشی‌های پرچمدار با قیمت کمتر از 800 دلار به شمار می‌رفت. با این حال قیمت 730 دلاری آن بسیار بیشتر از چیزی بود که این کمپانی برای نخستین محصولاتش تعیین کرده بود!

وان پلاس 9 پرو؛ پرچمداری با تمرکز بر روی دوربین

گوشی OnePlus 9 Pro

با وجود تمام تلاشی که OnePlus برای ارتقای دوربین گوشی‌هایش انجام می‌داد، محصولات این برند هرگز قادر به رقابت با محصولات پرچمدار سامسونگ و گوگل نبودند. به همین جهت این کمپانی تمرکز اصلی خود در OnePlus 9 Pro را بر روی دوربین گذاشت و برای طراحی ماژول دوربین با کمپانی خوشنام هاسلبلاد همکاری کرد.

نتیجه این همکاری دوربینی بسیار باکیفیت در این گوشی بود که وان پلاس را از حیث عملکرد دوربین در کنار بزرگان اندرویدی قرار می‌داد. البته فارغ از دوربین فوق‌العاده، این گوشی محصول بی‌نقصی بود. سیستم شارژ سیمی و بی سیم بسیار سریع، استاندارد IP، صفحه نمایش بسیار عالی و البته مشخصات فنی سرآمد از دیگر مشخصات این گوشی به شمار می‌رفتند. با این حال، آنچه OnePlus 9 Pro را بالاتر از سایر محصولات مشابه قرار می‌داد، بی شک دوربین آن بود.

البته همکاری با هاسلبلاد ظاهرا هزینه زیادی برای وان پلاس در بر داشت؛ چرا که شروع قیمت وان پلاس 9 پرو از 970 دلار بود که آن را به گرانقیمت‌ترین محصول این کمپانی تبدیل می‌کرد.

وان پلاس نورد CE؛ جایی میان سایر نوردها

گوشی OnePlus Nord CE

در میان انبوه محصولات OnePlus در سال‌های اخیر، یکی از کم‌اهمیت‌ترین گوشی‌ها، OnePlus Nord CE است.‌ از حیث قیمت، این محصول جایی بین وان پلاس نورد و نسخه‌های N10/N100 جای می‌گیرد. اما این تفاوت قیمت به حدی نیست که خرید آن را توجیه کند.

مشخصات این گوشی از همه نظر معمولی و اقتصادی بوده و طراحی آن ساده و سرراست بود. البته باتری بسیار خوب و شارژ سریع 30 واتی را می‌توان تنها نقاط قوت این گوشی دانست. OnePlus Nord CE در هند به محصولی بسیار محبوب تبدیل شد.

وان پلاس نورد N200؛ بازگشت وان پلاس فوق ارزان

وان پلاس Nord N200

بازار گوشی‌های فوق ارزان با مشخصات فنی مناسب از سال 2020 تا کنون بسیار داغ بوده است و وان پلاس یکی از بازیگران اصلی این بازار به شمار می‌رود. گوشی OnePlus Nord N200 نسل جدید N100 به شمار می‌رفت که با قیمت 240 دلاری خود، محصولی بسیار ارزشمند در کلاس قیمتی زیر 400 دلار به شمار می‌رفت.

این گوشی از تراشه اسنپدراگون 480 در کنار چهار گیگابایت رم بهره می‌برد و 64 گیگابایت حافظه داخلی داشت. علاوه بر این، وان پلاس نورد ان 200 بیشتر از پلاستیک ساخته شده بود و حس و حال خوبی در حین استفاده داشت. همچنین علیرغم قیمت پایین این گوشی، برخی قابلیت‌های پریمیوم نظیر نرخ رفرش 90 هرتزی صفحه نمایش و باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در این گوشی حضور داشتند.

سیستم دوربین N200 ساده و متشکل از سه حسگر بود. سنسور اصلی، رزولوشن 13 مگاپیکسلی داشت و در کنار آن یک حسگر دو مگاپیکسلی تشخیص عمق و یک دوربین دو مگاپیکسلی ماکرو هم به فعالیت مشغول بودند.

وان پلاس نورد 2؛ میان رده قابل احترام

گوشی OnePlus Nord 2

OnePlus Nord 2 در یک کلام گوشی بسیار خوبی بود! این محصول سخت افزار درخور توجهی داشته و طراحی جذابی را ارائه می‌کرد. علاوه بر این، شارژ سریع 65 واتی نیز نعمتی برای آن به شمار می‌رفت.‌ البته با حضور چندین محصول ارزشمند دیگر در این کلاس قیمتی، میان رده وان پلاس نتوانست همانند قبل درخشان ظاهر شود و در برخی جنبه‌ها رقابت را به رقبای مطرح خود واگذار کرد.

این گوشی نخستین محصول کمپانی وان پلاس بود که به جای تراشه‌های کوالکام از چیپست‌های مدیاتک استفاده می‌کرد. تراشه دایمسنیتی 1200 به کار رفته در این گوشی عملکرد بسیار خوبی داشت و در مقایسه با تراشه‌های کوالکام هم‌قیمت، ارزش بسیار بالایی داشت.

به جز این موارد، نکته خاص دیگری در خصوص OnePlus Nord 2 نیست و با یک محصول میان رده معمولی اما باارزش طرف هستیم.

وان پلاس 10 پرو؛ وان پلاس اوپو

گوشی وان پلاس 10 پرو

اواخر سال گذشته میلادی، کمپانی وان پلاس از آغاز پروژه OnePlus 2.0 خبر داد و اعلام کرد که به طور کامل با Oppo، دیگر برند مطرح چینی ادغام شده است. گوشی وان پلاس 10 پرو نخستین محصول این ادغام بود. این گوشی ظاهری کاملا شبیه به گوشی‌های اوپو داشت و رابط کاربری آن، Oxygen OS 12، کاملا بر اساس ColorOS اوپو پایه‌ریزی شده بود.

OnePlus 10 Pro محصول بسیار قدرتمندی بود. این گوشی سیستم دوربین عالی‌ای داشت و از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 که در آن زمان، قدرتمندترین تراشه دنیای اندروید بود، بهره می‌برد. همچنین ظرفیت رم و حافظه داخلی آن هم در مقایسه با رقبا سرآمد بودند و سرعت شارژ سیمی و بی سیم نیز بی‌رقیب بود.

وان پلاس 10 پرو همچنین در تمام بازارهای دنیا هم عرضه شد و نسخه پایه آن با هشت گیگ رم و 128 گیگ حافظه داخلی قیمتی 900 دلاری داشت.

وان پلاس نورد CE 2؛ بهبود قابل ملاحظه میان رده‌های اقتصادی وان پلاس

گوشی OnePlus Nord CE 2

نسل اول گوشی وان پلاس نورد CE نکات جالب توجه زیادی نداشت و نتوانست نظرات مثبت زیادی را به خود جلب کند. به همین جهت وان پلاس با ایجاد تغییراتی مثبت در نسل دوم، سعی کرد به این محصولات اقتصادی خود جان تازه‌ای ببخشد.

این گوشی طراحی بسیار مدرن‌تری داشت که بسیار شبیه به محصول موفق Oppo Reno 7 بود. همچنین تراشه دایمنسیتی 900 هم مدیاتک هم عملکرد قابل قبولی را در این محصول ارائه می‌داد و دوربین اصلی هم کیفیت کاملا استانداردی داشت. همچنین شارژ سریع این گوشی هم نسبت به نسل قبلی پیشرفت شایانی داشت و با توان 60 وات گوشی را شارژ می‌کرد.

البته از حیث ایجاد توازن میان قیمت و عملکرد، این گوشی وان پلاس رقبای سرسختی داشت که عملکرد بهتری را هم ارائه می‌دادند.

شما در خصوص عملکرد نه ساله برند وان پلاس چه نظری دارید؟ آیا تا کنون محصولی از این کمپانی را در اختیار داشته‌اید؟ نظر خود در این خصوص را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*