شرکت خودروسازی بی وای دی، در حال له کردن تسلا است!

شرکت بی وای دی با ثبت یک رکورد فروش فوق العاده در نیمه اول سال 2022، تسلا را پشت سر گذاشت. اما آینده BYD و خودروهای برقی Tesla و ایلان ماسک، به کجا ختم می‌شود؟

گروه بی وای دی در سال 1995 و با مدیریت وانگ چوان فو (Wang Chuanfu) تاسیس شد و کار این برند در سال 2022 به جایی رسیده است که یکی از بزرگ‌ترین و پرادعاترین شرکت‌های تولید خودروهای برقی در جهان یعنی تسلا را به چالش می‌کشد.

نگاهی به نبرد شرکت خودروسازی بی وای دی و تسلا در سال 2022

بی وای دی و تسلا

آمار فروش خیره کننده شرکت بی وای دی در نیمه اول سال 2022

طبق آمارهای فروش رسمی بی وای دی و تسلا، می‌توان گفت که با احتساب خودروهای برقی و هیبریدی BYD، آن‌ها 641 هزار دستگاه EV و HEV را در شش ماه ابتدایی سال 2022 روانه بازار کرده‌اند؛ بین آمار فروش شرکت خودروسازی بی وای دی و تسلا، یک گسل 80 هزارتایی است که به طور واضح، پیروزی چینی‌ها را نشان می‌دهد. به علاوه بد نیست بدانید که فروش BYD نسبت به سال گذشته، تقریبا 341 درصد افزایش داشته است. همچنین بد نیست بدانید که بیش از 90 درصد از محصولات بی وای دی فقط در داخل چین به فروش می‌رسند و متاسفانه برخی از کشورهای اروپایی و ایالات‌های آمریکا با واردات آن‌ها مخالفت می‌کنند. اما بازارهای آسیایی و آفریقایی در اختیار آن‌ها است و به تازگی گفته شده که این خودروساز چینی تا سال 2023 به بازار ژاپن راه پیدا خواهد کرد.

بی وای دی و تسلا

ایلان ماسک هم تا این لحظه از سال با افتتاح گیگافکتوری تگزاس (کارخانه تسلا در تگزاس) و افزایش ساعت‌های کار در گیگافکتوری چین و برلین،  فروش خودروهای برقی تسلا را در نیمه نخست سال 2022، به 564 هزار دستگاه رسانده است و اگر بخواهیم این عدد را با آمار فروش آن‌ها در سال گذشته مقایسه کنیم، فقط 46 درصد پیشرفت را خواهیم دید.

ایلان ماسک در سال 2011 و طی یک گزارش مطبوعاتی با بلومبرگ در مورد BYD اینطور گفته بود:

آیا خودروهای آن‌ها را دیده‌اید؟ من واقعا فکر نمی‌کنم که آن‌ها (BYD) واقعا به پای ما برسند.

سدان BYD SEAL

همچنین اخیرا با حضور نسخه نهایی بی وای دی سیل در خیابان‌های چین رو به رو شدیم که این خودرو الکتریکی، از پرچمداران BYD محسوب می‌شود و اصلی‌ترین رقیب آن، تسلا مدل 3 خواهد بود. BYD سیل با چهار تریم و در بازه قیمت 31.9 تا 43.5 هزار دلار به بازار می‌آید که این اعداد برای تسلا مدل 3، چیزی بین 42 تا 55 هزار دلار است. همچنین شعاع حرکت بی وای دی سیل در بهترین تریم خود به 650 کیلومتر می‌رسد . اما قوی‌ترین باتری‌های تسلا مدل 3 در هر بار شارژ، فقط 570 کیلومتر دوام می‌آورند. به علاوه بد نیست بدانید که بی وای دی سیل از انقلابی‌ترین خودروهای برقی جهان است که از طراحی باتری‌های یکپارچه با بدنه (CBT) و باتری‌‍‌های جدید “BYD Blade Battery” بهره می‌‌برد.

سدان برقی BYD HAN

سدان الکتریکی بی وای دی Han

البته در مورد کارایی و ایمنی این خودروها هنوز شک و گمان‌های زیادی وجود دارد اما به هر حال شرکت خودروسازی بی وای دی با ثبت این آمار، تسلا را از دور خارج کرده است و به تنهایی بر تخت پادشاهیِ دنیای خودروهای برقی می‌نشیند. در پایان باید به بهترین سربازهای بی وای دی که فروش تسلا را به رده دوم رسانده‌اند، نگاهی داشته باشیم. خودروهایی مثل سری BYD هان (با 250 هزار نسخه)، کراس اور تنگ (Tang با 340 هزار نسخه)، سدان اسپرت سانگ (با مجموع فروش 32 هزار نسخه) و Qin و دلفین و یوان با مجموع فروش 50 هزار نسخه، بیشترین نقش را در کسب این پیروزی داشته‌اند.