سدان برقی Changan Shenlan SL03

چانگان شنلن SL03، سدان برقی چینی، به ایستگاه نهایی رسید + ویدیو

چانگان شنلن SL03 یک سدان برقی چینی است که با شعاع حرکت 700 کیلومتر با یک بار شارژ و قیمت 25 هزار دلار، کابوس خودروهای الکتریکی اروپایی می‌شود. پس بدون معطلی به سراغ Changan Shenlan SL03 می‌رویم.

فاصله‌ی معرفی اولیه تا عرضه به بازار در خودروهای چینی، به چند هفته کاهش پیدا کرده است و همین موضوع، از سرعت پیشرفت عجیب چشم بادامی‌ها، خصوصا در صنعت خودروهای برقی خبر می‌دهد. امروز به سراغ سدان خوش چهره‌ی چانگان شنلن SL03 خواهیم رفت که تقریبا طی ماه گذشته، با دورنمایی از چهره‌ی اولیه‌ آن آشنا شده بودیم. اما پیش از رسیدن به بحث‌های فنی و بررسی جزئیات این سدان الکتریکی جذاب، با گجت نیوز همراه باشید تا طی یک ویدیو کامل، از کابین تا بدنه‌ی آن را زیر ذره بین بگیریم.

معرفی چانگان شنلن SL03

برند شلن، یکی از شرکت‌های خودروسازی جدید در چین است که از پیوستن غول‌هایی مثل CATL (بزرگ‌ترین سازنده‌ی باتری‌ خودروهای برقی در جهان)، چانگان، شرکت New Energy و هواوی، متولد شده است. در ادامه به طراحی ظاهری، کابین، مشخصات فنی، تریم‌های مختلف و قیمت آن نگاهی خواهیم داشت.

طراحی ظاهری و ابعاد

سدان برقی Changan Shenlan SL03

تا اینجای کار حتما متوجه شده‌اید که تسلا مدل 3، اصلی‌ترین رقیب چانگان شنلن SL03 محسوب می‌شود اما در فاکتور ابعاد، این دست پخت چینی‌ها است که با یک اختلاف 106 میلی متری در طول، سدان برقی ایلان ماسک را پشت سر می‌گذارد. به طور کلی ابعاد چانگان شنلن SL03 شامل 4820 میلی متر طول، 1890 میلی متر عرض و 1480 میلی متر ارتفاع است و عدد شگفت انگیز 2900 میلی متر در فاکتور فاصله مجوری، از فضای بزرگ کابین خبر می‌دهد.

چانگان شنلن SL03

طراحی ظاهری هم با آن که در ساده‌ترین حالت خود قرار دارد، اما می‌تواند شما در جزئیات خودش غرق کند. زمانی که از جلو به چانگان شنلن SL03 نگاه می‌کنیم، با چراغ‌های عجیبی رو به رو می‌شویم که با طرح ستاره مانند خود، شما را مبهوت می‌کنند. همچنین چراغ‌های مه شکن و دی لایت‌ها، در هواکش‌های کناری و جلو پنجره‌ی بوم رنگی قرار دارند و نهایتا این لیپ‌های سه بعدی با طرح اسپرت هستند که کار را به پایان می‌رسانند.

در نمای کناری، همه چیز ساده است و به جز رینگ‌های 19 اینچی 5 پره دوال و دستگیره‌های درب پاپ اوت، چیز دیگری به چشم نمی‌آید. فقط خط‌های ستون A و C را ببینید تا آرایشی شبیه به خط چشم، در ذهن شما پدید آید. آیا این طور نیست؟

چانگان شنلن SL03

مهم‌ترین و پرجزئیات‌ترین قسمت بدنه، به قسمت عقب مربوط می‌شود. یعنی جایی که چراغ‌های ال ای دی ماتریسی با همان طراح ستاره‌ای خود، بر روی اسپویلر صندوق عقب سوار شده‌اند و در میان آن‌ها هم می‌توانید علامت تجاری شرکت شلن را پیدا کنید.

چانگان شنلن SL03

حالا به دیفیوزر اسپرت آن و طرح پرانتزی سپر عقب نگاه کنید که یک سورپرایز جذاب را به همراه دارد. چراغ سوم در این قسمت، دقیقا شبیه به چراغ ترمز یا همان چراغ شارژ باتری در خودروهای فرمول یک عمل می‌کند. علامت تجاری شلن هم با طرح خاص و برجسته خود، حسابی چشم هر کسی را به خودش خیره خواهد کرد.

کابین خانواده پسند!

چانگان شنلن SL03

اتاق چانگان شنلن SL03 دقیقا جایی است که در آن باید با دکمه‌های فیزیکی خداحافظی کنید. بر روی داشبورد، یک نمایشگر 14.6 اینچی برای سیستم مولتی مدیا و 10.4 اینچی برای صفحه نمایش پشت آمپر را داریم و فرمان D کات اسپرت هم با ارگونومی خاص و طرح دو پره، حسابی سلیقه‌ی طراحان چینی را به رخ می‌کشد.

سدان برقی Changan Shenlan SL03

بر روی کنسول وسط هم به جر دو جا لیوانی و یک شارژر وایرلس، هیچ چیز دیگری دیده نمی‌شود. همچنین بد نیست بدانید که نمایشگر سیستم مولتی مدیا می‌تواند 15 درجه به سمت چپ یا راست حرکت کند. از تریم چرم مشکی زیبا که بگذریم، به سانروف 1.9 متر مربعی می‌رسیم و سیستم صوتی با کیفیت سونی با 14 اسپیکر و هدآپ دیسپلی که از قابلیت واقعیت افزوده بهره می‌برد هم اینجا هستند تا اتاق چانگان شنلن SL03 را بی نقص کنند.

مشخصات فنی و قیمت چانگان شنلن SL03

چانگان شنلن SL03

این سدان EV در سه تریم مختلف EV (فقط باتری)، EREV (باتری و پیشرانه بنزینی فقط برای شارژ باتری‌ها) و FCEV یا همان نسخه‌ی هیدروژنی، به بازار می‌آید چانگان شنلن SL03 EREV، تریم پایه محسوب که علاوه بر یک پیشرانه‌ی درون سوز بنزینی چهار سیلندر 1.5 لیتری تنفس مصنوعی یا همان پیشرانه معروف “JL473QJ” چانگان یا بهتر بگوییم، ژنراتور 70 کیلو واتی (90 اسب بخاری) باتری‌ها، یک موتور الکتریکی 160 کیلو واتی (218 اسب بخاری) با 320 نیوتن متر گشتاور را هم در محور عقب خود دارد. شتاب 0-100 و حداکثر سرعت این نسخه هم به ترتیب برابر با 7.5 ثانیه و 190 کیلومتر بر ساعت است. پکیج باتری‌های LFP با ظرفیت 28.39 کیلو وات ساعتی در این نسخه در حالت تمام برقی، فقط 200 کیلومتر دوام می‌آورند که این عدد در حالت ترکیبی و با کمک ژنراتور بنزینی، به 1200 کیلومتر می‌رسد. همچنین باید بدانید که این عددها، طی تست‌های موسسه معتبر CLTC ثبت شده است.

سدان برقی Changan Shenlan SL03

نسخه تمام برقی یا همان EV، دو تریم مختلف دارد و در بازه قیمت 27.8 تا 31.9 هزار دلار قرار می‌گیرد. نسخه ارزان‌تر، از یک موتور الکتریکی 160 کیلو واتی (218 اسب بخاری) با 320 نیوتن متر گشتاور در محور عقب بهره می‌برد و با باتری‌های 79.97 کیلو وات ساعتی در هر بار شارژ، می‌تواند 705 کیلومتر را طی کند (طبق تست‌های CLTC) همچنین شتاب 0-100 این نسخه، فقط 6.9 ثانیه است.

سدان برقی Changan Shenlan SL03

اما اگر کمی بیشتر هزینه کنید و به سراغ مدل 32 هزار دلاری بروید، می‌توانید یک موتور الکتریکی قوی‌تر با توان 190 کیلو وات (258 اسب بخار) و 320 نیوتن متر گشتاور را داشته باشید. باتری‌های NMC در این نسخه با ظرفیت 58.1 کیلو وات، فقط 515 کیلومتر دوام می‌آورند و شتاب 0-100 آن در حدود 5.9 ثانیه ثبت شده است.

سدان برقی Changan Shenlan SL03

حالا نوبت نسخه‌ی هیدروژنی است که 103.6 هزار دلار قیمت دارد و این چیزی است که برای داشتن یک خودرو هیدروژنی، باید بپردازید؛ یعنی چهار برابر بیشتر از قیمت چانگان شنلن SL03 در نسخه EREV! موتور الکتریکی این نسخه، فقط 218 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد اما برتری آن، در مصرف سوختش خلاصه می‌شود. نسخه‌ی هیدروژنی چانگان شنلن SL03 در هر 100 کیلومتر، فقط 0.65 کیلوگرم هیدروژن مصرف می‌کند و این طور بگوییم که با توجه به قیمت هیدروژن در چین، فقط 0.03 دلار لازم است تا یک کیلومتر را با آن طی کنید؛ یعنی 100 کیلومتر حرکت با 3 دلار! باتری‌های این نسخه هم همان باتری‌های LFP با ظرفیت 28.39 کیلو وات ساعت خواهند بود.

سدان برقی Changan Shenlan SL03

متاسفانه تمام تریم‌ها، فقط RWD یا همان دیفرانسیل عقب هستند و این موضوع، چانگان شنلن SL03 را در برابر تسلا مدل 3، بازنده خواهند کرد. در انتهای این بخش به امکانات بی‌نظیر آن نگاهی داریم که شامل 34 سنسور مختلف، یک رادار لیدار 4D و سیستم رانندگی خودکار NID 3.0 و APA 7.0 می‌شود. همچنین 6 رادار اولترا سونیک، 3 رادار موج میلی متری و 6 دوربین با کیفیت هم اینجا هستند تا خیال شما را راحت کنند. در ادامه به امکاناتی مثل کروز کنترل تطبقی، دستیار تعویض لاین و هشدار خروج از خطوط و سیستم رانندگی در بین خطوط، دوربین 360 درجه و سیستم ترمز اضطراری می‌رسیم و پردازنده قدرتمند 8155 کوالکام که به صورت اختصاصی برای خودروهای خودران تعبیه شده است هم در این خودرو وجود دارد.

هدیه ویژه چینی‌‌ها به خریداران

چانگان شنلن SL03

چانگان شنلن SL03 با فروش 10 هزار نسخه، آن هم فقط در نیم ساعت، رکورد پیش فروش خودروهای چینی را حسابی جا به جا کرد. افرادی که در 48 ساعتِ اول پیش فروش، این خودرو را خریده باشند می‌توانند از امکاناتی مانند 10 سال (یا 300 هزار کیلومتر) گارانتی محدود در کنار 5 سال اینترنت رایگان، بهره‌ مند شوند و رنگ آبی نِبیولا (Nebula Blue) هم فقط به این مشتریان اختصاص پیدا می‌کند.