گران ترین خودروهای تاریخ

15 تا از گران ترین خودروهای تاریخ را بشناسید

در این مطلب به 15 تا از گران ترین خودروهای تاریخ می‌پردازیم؛ شاهکارهای پر زرق و برق چند میلیون دلاری از امثال بوگاتی و رولز رویس!

شرکت‌ها منابع عظیم و زمان غیر قابل شمارشی را صرف توسعه خودروها خصوصاً خودروهای لوکس قدرتمند می‌کنند. رقابت در صنعت خودرو به ویژه در سطح بالای آن بسیار داغ است و به همین دلیل، خودروسازان همیشه در تکاپو هستند تا پا را فراتر از آنچه پیش‌تر توانسته بودند بگذارند و بهترین محصول ممکن را روانه بازار کنند. هر تولیدکننده بالارده میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و توسعه، مواد درجه یک و قابلیت‌های پیشرفته خودروهای خود می‌کند. همه این عوامل در کنار هم بر قیمت تمام‌شده خودرو می‌افزایند.

خودروهای اسپرت لوکس و هایپرکار اوج تجربه رانندگی را ارائه می‌دهند و واضح است که برای دستیابی به این تجربه هم باید هزینه‌اش را پرداخت؛ هزینه‌ای که گاهی به چند ده میلیون دلار می‌رسد! در ادامه به 15 مورد از گران ترین خودروهای تاریخ می‌پردازیم.

با ارزش ترین و گران ترین خودروهای تاریخ

14. مک لارن اسپیدتیل – 2.2 میلیون دلار

مک لارن اسپیدتیل یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

مک لارن اسپیدتیل یک سوپرکار هیبرید است که در تعداد محدودی تولید خواهد شد. این خودروی سوپر اسپرت چهارمین مدل سری خودروهای Ultimate این شرکت بریتانیایی و بخشی از برنامه کاری Track25 آن به حساب می‌آید. مک لارن طبق این برنامه 18 خودروی هیبرید جدید یا مشتقات تازه را تا سال 2025 به بازار معرفی خواهد کرد و در همان سال، کل مجموعه خودروهای را به شکل هیبرید در خواهد آورد.

اسپیدتیل از به‌روزترین امکانات رفاهی مک لارن برخوردار است. به جای آینه‌های جانبی مرسوم هم دو دوربین دیجیتال با وضوح بالا برای آن در نظر گرفته شده است که با فشردن دکمه استارت، بی‌سر و صدا از درها بیرون می‌آیند. این سوپرکار به صورت استاندارد با این دوربین‌ها عرضه می‌شود. می‌گویند که این دوربین‌ها زاویه دید گسترده‌تری را نسبت به آینه‌های معمولی ارائه می‌دهند و همچنین از لحاظ آیرودینامیک بهتر هستند.

در طراحی صندلی راننده فیبر کربنی مک لارن اسپیدتیل از خودروی نمادین مک لارن F1 الهام گرفته شده است. چرم آنیلین و نیمه آنیلین با دانه‌های سبک‌تر سرتاسر کابین به کار رفته‌اند. امکان سفارشی‌سازی فضای داخلی با طرح‌های دوخت کاملاً منحصر به فرد در رنگ‌های مختلف با توجه به سلیقه خریدار نیز وجود دارد. چنین سوپرکار ویژه‌ای 2.2 میلیون دلار قیمت دارد که آن را به یکی از گران ترین خودروهای تاریخ تبدیل می‌کند.

13. لوتوس اویا – 2.3 میلیون دلار

لوتوس اویا یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

لوتوس اویا هایپرکاری طراحی شده برای به محک گذاشتن محدودیت‌های فناوری موجود در حال حاضر است. این خودرو بر خلاف رقبای فراوان خود که خیلی از آن‌ها مجهز به پیشرانه هیبرید هستند، کاملاً برقی است و با سرعت فوق سریعی شارژ می‌شود. نمای بیرونی این ابرخودرو یادآور خودروهای مسابقه‌ای قدری است که طراحی شده‌اند تا پیروز مسابقات شوند.

از جمله ویژگی‌های طراحی نمای بیرونی لوتوس اویا باید به درهای پروانه‌ای و بال عقب بزرگ اشاره کرد. با این حال، پیشرانه برقی این هایپرکار که متشکل از 4 موتور الکتریکی است، برجسته‌ترین ویژگی آن به شمار می‌رود. اویا با این موتورها روی هم رفته 1972 اسب بخار قدرت و 1700 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و در کمتر از 3 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد. همچنین حداکثر سرعت آن به بیش از 320 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. لوتوس تنها 130 دستگاه از این خودروی اسپرت تولید خواهد کرد و مدل‌های 2022 آن با قیمت پایه 2.3 میلیون دلار به فروش می‌رسند.

12. مرسدس AMG وان – 2.5 میلیون دلار

مرسدس AMG وان یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

بخش AMG مرسدس بنز در تلاش برای آوردن تجربه فرمول یک به خیابان‌ها، سوپرکار مرسدس AMG پراجکت وان را با بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های فرمول یک توسعه داده است.

این هایپرکار آلمانی مجهز به چهار موتور الکتریکی است؛ یکی برای هر کدام از چرخ‌های جلو، یکی متصل به کارتر و یکی ادغام‌شده با توربوشارژر. همه این‌ها نتیجه تلاش‌های مشترک AMG و «پتروناس موتور اسپرت» (Petronas Motorsport) روی این خودرو است تا در نهایت بتواند بیش از 1000 اسب بخار قدرت تولید کند و به حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت برسد.

موتورهای الکتریکی در محور جلو قابلیت تولید سرعت دورانی 50 هزار دور بر دقیقه را دارند و به لطف توزیع گشتاور انتخابی، دینامیک خودرو سطحی استثنائی پیدا می‌کند. این در کنار قابلیت Race Start و حذف لگ توربو این امکان را برای AMG وان فراهم می‌کند تا در کمتر از 6 ثانیه از 0 به 200 کیلومتر بر ساعت برسد. این هایپرکار تجربه جدیدی را برای رانندگان به ارمغان می‌آورد؛ حتی آن دسته‌ای که تجربه مسابقات اتومبیلرانی دارند. با این حال، هر کسی توانایی دستیابی به این ساخته ویژه مرسدس بنز را ندارد از آنجا که با 2.5 میلیون دلار یکی از گران ترین خودروهای تاریخ است.

11. فراری F60 آمریکا – 2.5 میلیون دلار

فراری F60 آمریکا یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

فراری درست به موقع در سال 2014 به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس خود از فراری F60 آمریکا رونمایی کرد. این سوپرکار که تولیدش به 10 دستگاه محدود بود، با قیمت 2.5 میلیون دلاری از راه رسید؛ یعنی نزدیک به 10 برابر قیمت فراری F12 برلینتای 320 هزار دلاری که بر پایه آن توسعه پیدا کرده بود. البته امروز که داریم درباره این خودرو صحبت می‌کنیم، 10 کالکتور ثروتمند (و البته خوشبخت!) کل 10 دستگاه موجود از آن را خریده‌اند تا یکی از گران ترین خودروهای تاریخ را در پارکینگ خود داشته باشند.

فراری در F60 آمریکا پیشرانه 12 سیلندر F12 برلینتا را به قسمت جلو برده است. این پیشرانه V12 قابلیت تولید 750 اسب بخار قدرت را دارد و به لطف آن، F60 آمریکا می‌تواند طی 3.1 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. نمای بیرونی این سوپرکار ایتالیایی رنگ آبی با نوار سفید در وسط دارد که مطابق لباس تیم مسابقه‌ای NART از «لوئیجی چینتی» (Luigi Chinetti) است.

10. استون مارتین والکری – 2.6 تا 3.25 میلیون دلار

استون مارتین والکری یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

خودروساز لوکس بریتانیایی استون مارتین تاکنون هایپرکار مخصوص خود را نساخته بود، ولی با والکری ورق را برگرداند. احتمالاً چندان جای تعجبی نداشته باشد که والکری به عنوان اولین هایپرکار استون مارتین، چند میلیون دلار قیمت داشته باشد و حتی در لیست گران ترین خودروهای تاریخ جا بگیرد.

طراحی پیچیده، پر از جزئیات و آیرودینامیک استون مارتین والکری یکی ویژگی‌های چشمگیر آن است که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این هایپرکار از یک سیستم هیبرید بهره می‌برد که با یک پیشرانه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی و یک موتور الکتریکی، قادر به تولید قدرت شگفت‌آور 1160 اسب بخاری است. تنها 150 دستگاه از والکری تولید خواهد شد و آماده‌سازی هر کدام بیش از 300 ساعت زمان می‌برد. استون مارتین والکری 2.6 میلیون دلار قیمت دارد که تا بیش از 3.25 میلیون دلار رسیده است.

9. کونیگزگ جسکو – 2.8 میلیون دلار

کونیگزگ جسکو یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

کونیگزگ، شرکت سوئدی تولیدکننده هایپرکارهای حیرت‌انگیز، با عرضه آگرا RS جایگاه خود را محکم کرد. این خودرو با حداکثر سرعت 447 کیلومتر بر ساعت عنوان سریع‌ترین خودروی جهان را به دست آورد و سپس جسکو با حداکثر سرعت 532 کیلومتر بر ساعتی جانشین آن شد؛ یک هایپرکار حتی برجسته‌تر که مسیر همان خودروی فوق‌العاده موفق قبل از خود را در پیش می‌گرفت.

این سرعت باورنکردنی جسکو به لطف پیشرانه 5 لیتری توئین توربو V8 آن میسر شده است. این پیشرانه با بنزین معمولی می‌تواند 1280 اسب بخار قدرت و 1500 نیوتون متر گشتاور تولید کند. خروجی آن با سوخت E85 هم به 1600 اسب بخار می‌رسد. حالا آیا منطقی است که چنین ابرخودرویی با قیت پایه 3 میلیون دلاری در دسترس قرار بگیرد؟

8. فراری پینین‌فارینا سرجیو – 3.5 میلیون دلار

فراری پینین‌فارینا سرجیو یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

در نمایشگاه خودرو ژنو 2013 یک نسخه کانسپت از فراری پینین‌فارینا سرجیو برای اولین بار به نمایش عموم گذاشته شد. این خودرو یادبودی برای «سرجیو پینین‌فارینا» (Sergio Pininfarina)، طراح معروف خودرو و رئیس سابق شرکت پینین‌فارینا بود که یک سال قبل از معرفی آن از دنیا رفته بود. این فراری بر پایه فراری 458 اسپیشال ساخته شده بود اما طراحی آن به سبک رترو بود تا نمایان‌گر سبک طراحی سرجیو در دهه 60 و 70 میلادی باشد. یک پیشرانه 4,497 سی‌سی V8 تنفس طبیعی نیروی محرکه این خودرو را تامین می‌کرد.

دینامیک عملکرد این سوپرکار هم بهترین است. این خودروی سوپر اسپرت پیشرانه‌ای 605 اسب بخاری دارد و زیر 3 ثانیه 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را طی می‌کند. فقط 6 دستگاه از پینین‌فارینا سرجیو تولید شد و هر کدام با قیمت گزاف 3.5 میلیون دلاری به فروش رسید تا یادبود پینین‌فارینای فقید به یکی از گران ترین خودروهای تاریخ تبدیل شود.

7. لامبورگینی سیان – 3.6 میلیون دلار

لامبورگینی سیان یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

لامبورگینی سیان FKP 37 اولین خودروی سوپر اسپرت تولیدی با پیشرانه هیبرید 12 سیلندر مبتنی بر ابر خازن محسوب می‌شود. ترکیب پیشرانه V12 قدرتمند و قوای الکتریکی باعث شده مهندسی و فناوری این سوپرکار ایتالیایی در کلاس خود هیچ همتایی نداشته باشد. نام سیان که در زبان بولونی به معنای «رعد و برق» است، واقعاً درخور این خودروی فوق‌العاده سریع است. حداکثر سرعت سیان به بیش از 350 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

فقط 63 دستگاه از لامبورگینی سیان در دسترس قرار گرفت و همه آن‌ها پیش از آغاز تحویل در دسامبر 2020 پیش‌فروش شدند. سیان اولین خودروی هیبریدی است که لامبورگینی تاکنون به فروش رسانده و هر دستگاه از آن با توجه به سلیقه خریدار شخصی‌سازی شده است. قیمت فروش این خودروی سوپر اسپرت هیبرید در آن زمان 3.6 میلیون دلار بود.

6. بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس – 4 میلیون دلار

بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس

بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس که اخیراً آخرین دستگاه از آن به صاحبش تحویل داده شد، با قیمت حدود 4 میلیون دلار یکی از گران ترین خودروهای تاریخ است. این نسخه شیرون همان‌طور که از نامش مشخص است، ادای احترامی به رکورد سرعت 304 مایل بر ساعتی (490 کیلومتر بر ساعتی شیرون) به حساب می‌آید.

این هایپرکار فرانسوی از یک پیشرانه 8 لیتری W16 برخوردار است که قابلیت تولید 1600 اسب بخار قدرت را دارد. همچنین با این پیشرانه، فقط در 2.5 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد.

به خاطر پرده‌ها و خروجی‌های هوای شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس در قسمت جلو، کمی از نیروی رو به پایین و مقاومت کاهش پیدا می‌کند. به تغییرات طراحی در قسمت عقب هم باید توجه داشت. گذشته از این‌ها، با افزوده شدن قسمت «دم بلند» (Longtail) که طول بدنه را 25 سانتی‌متر بیشتر می‌کند، واماندگی آیرودینامیک بیش از 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

چینش جدید لوله‌های اگزوز و دیفیوزر در عقب هم نیروی برآر منفی و کاهش درگ را به دنبال می‌آورند. حتی در سرعت بیش از 320 کیلومتر بر ساعت، ترکیب درگ پایین و نیروی رو به پایین منجر به بهبود عملکرد و پایداری این خودرو می‌شود.

5. کونیگزگ CCXR ترویتا – 4.8 میلیون دلار

کونیگزگ CCXR ترویتا، ماشین فلوید می‌ودر

کونیگزگ CCXR ترویتا با فقط دو دستگاه موجود از آن محصول استثنائی و کمیابی است. در ابتدا قرار بود سه دستگاه از این این خودرو تولید شود ولی کونیگزگ نهایتاً به دو دستگاه بسنده کرد. ترویتا، سرواژه‌ای در زبان سوئدی به معنای «سه سفید»، نامی شایسته برای این خودروی اسپرت است که کل هویتش در خاص بودن و ظرافت در ساخت خلاصه می‌شود.

کونیگزگ برای ترویتا موفق شده است طی فرآیندی ویژه فیبر کربن را از سیاه به رنگ سفید مایل به نقره‌ای در بیاورد. با تابش نور آفتاب روی ترویتا، بدنه فیبر کربن آن طوری می‌درخشد که انگار میلیون‌ها الماس سفید کوچک در آن به کار رفته است. پیش از ترویتا، خودروسازان می‌توانستند فقط از فیبر کربن مشکی برای خودروهای خود استفاده کنند.

کونیگزگ CCXR ترویتا مشابه نسخه اصلی CCXR نیروی محرکه خود را از یک پیشرانه 4.8 لیتری V8 توئین توربو می‌گیرد که حالا قادر به تولید 1018 اسب بخار قدرت است. بال عقب فیبر کربن دوبل، اگزوز اینکونل، ترمزهای سرامیک کربن با ABS، ایربگ، دنده پشت فرمان، صفحه آمپر کرونو، سیستم چندرسانه‌ای و سیستم رصد باد تایر برخی از امکانات این خودرو هستند.

این هایپرکار فوق‌العاده کمیاب وقتی بوکسور مشهور فلوید می‌ودر یکی از دو نسخه موجود از آن را خرید، حتی بیشتر سر زبان‌ها افتاد. او در سال 2010 آن را با قیمت دیوانه‌کننده 4.8 میلیون دلار به پارکینگ خود برد. می‌ودر حالا نه تنها یکی از دو نسخه موجود از ترویتا در کل جهان، بلکه یکی از گران ترین خودروهای تاریخ را در اختیار دارد.

4. پاگانی هوایرا ایمولا – 5.4 میلیون دلار

پاگانی هوایرا ایمولا یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

پاگانی در سال 2019 یک نسخه تمام‌عیار از هوایرای معروف با نام ایمولا را عرضه کرد. این هایپرکار ایتالیایی که لقب اژدها روی آن گذاشته شده بود، نسخه‌ای تولید محدود با قیمت 5.4 میلیون دلاری بود. تنها 5 دستگاه از آن ساخته شد که نمایان‌گر دقت استثنائی و ارزیابی‌های تمام و کمال پاگانی برای تولید این خودرو است.

این نسخه ویژه هوایرا که از یک پیشرانه 6 لیتری V12 توئین توربو بهره می‌برد، با هدف ارائه مصرف سوخت بهینه‌تر و عملکرد بهتر ساخته شده است. نقطه تمرکز دیگر آن، آیرودینامیک است. پاگانی سیستم‌های آیرودینامیک فعال را در طراحی این هایپرکار به کار گرفته است که محیط اطراف را رصد می‌کنند و به هر تغییری که شناسایی می‌کنند، بلافاصله واکنش نشان می‌دهند.

علاوه بر این‌ها، بالچه‌ها، سیستم تعلیق و دیفرانسیل و سایر اجزای پاگانی هوایرا ایمولا را می‌توان به صورت الکترونیکی تنظیم کرد. همچنین پاگانی جهت بهبود کشش و قدرت ترمز به ترتیب ساخته‌های «برمبو» (Brembo) و «پیرلی» (Pirelli) را برای این هایپرکار به کار گرفته است.

3. رولز رویس سوئپ تیل – 12.8 میلیون دلار

رولز رویس سوئپ تیل

رولز رویس سوئپ تیل که با الهام از یات‌های مجلل اوایل قرن 20 میلادی طراحی شده، از لحاظ قیمت هم دست کمی از یات‌ها ندارد. این خودروی لوکس با قیمت حدود 13 میلیون دلار عنوان یکی از گران ترین خودروهای تاریخ را از آن خود کرده است. در واقع سوئپ تیل گران ترین خودروی جدیدی بود که تاکنون به فروش رسیده بود، اما بوگاتی لا ویچر نوار با قیمت تقریباً 19 میلیونی وارد میدان شد و رکورد آن را با اختلاف تصاحب کرد.

خودروی تک رولز رویس سوئپ تیل بر پایه پلتفرم نسل کنونی فانتوم توسعه پیدا کرده است. چیزی که باعث شده قیمت این خودروی لوکس به این حد برسد، ظرافت در ساخت و توجه سازندگان به جزئیات آن است. از پیشرانه 6.75 لیتری V12 با گیربکس اتوماتیک 8 سرعته آن هم نباید گذشت. این پیشرانه توانایی تولید 453 اسب بخار قدرت و 531 نیوتون متر گشتاور را دارد.

2. بوگاتی لا ویچر نوار – 18.7 میلیون دلار

بوگاتی لا ویچر نوار یکی از گران ترین خودروهای تاریخ

بوگاتی لا ویچر نوار گران ترین خودروی تک جهان بر شمرده می‌شود. بوگاتی از زمان تاسیس خود در سال 1909 به سه مشخصه شهرت داشته است: روحیه پیشرو بودن، تعهد به ارائه محصولاتی بی‌نقص و عزم راسخ برای جابه‌جا کردن مرزها. این شرکت بزرگ به ساخت خودروهایی بی‌همتا شناخته می‌شود و لا ویچر نوار که فقط یک دستگاه از آن وجود خواهد داشت، مثال بارز این موضوع است.

هرچند معرفی این خودروی سوپر اسپرت پر زرق و برق به سال 2019 برمی‌گردد، بوگاتی برآورد کرده بود که تکمیل آن دو سال و نیم دیگر طول می‌کشد. تنها یک نسخه از این هایپرکار در کل دنیا وجود خواهد داشت و به گفته بوگاتی، این نسخه تک را مشتری نامشخصی با قیمت 18.7 میلیون دلار با احتساب مالیات خریده است. ارزش این خودرو بدون احتساب مالیات حدود 12.4 میلیون است. به این ترتیب، بوگاتی لا ویچر نوار به یکی از گران ترین خودروهای تاریخ تبدیل شده است که کمتر خودرویی به پای آن می‌رسد.

1. رولز رویس بوت تیل – 30 میلیون دلار

رولز رویس بوت تیل، گران ترین ماشین تاریخ

رولز رویس همواره مرزهای عرصه خودروهای لوکس را جابه‌جا کرده، اما رولز رویس بوت تیل حتی یک قدم دیگر جلو می‌رود. بوت تیل عنوان گران ترین خودروی تاریخ را در اختیار دارد. این خودروی لوکس اولین بار در سال 2021 به نمایش عموم گذاشته شد و در آن زمان پیش‌بینی می‌شد 28 میلیون دلار قیمت داشته باشد. با این حال، فوربز می‌گوید که دومین و جدیدترین نسخه بوت تیل حتی از مرز 30 میلیون دلار هم گذشته است.

نمای عقب رولز رویس بوت تیل

منبع الهام طراحی بوت تیل، خودروی فانتوم II بوت تیل بوده است که رولز رویس در سال 1932 تولید کرد. خود فانتوم II بوت تیل هم با الهام از یات‌های مسابقه‌ای اوایل قرن 20 میلادی طراحی شده بود. آشکارترین نشانه از این موضوع را می‌توان در قسمت چوبی به سبک دریایی روی صندوق عقب دید. این قسمت چوبی که به شکل پروانه‌ای باز می‌شود، درون خود یک ست غذاخوری در فضای آزاد شامل چارپایه و سایه‌بان دارد.

مورد افتخاری: فراری 290 MM

فراری 290 MM یکی از گران ترین ماشین های کلاسیک

به گزارش موتور ترند در سال 2018، یک فراری 290 MM مدل 1956 با شماره شاسی 0628 طی مزایده‌ای در نیویورک نهایتاً با قیمت بیش از 22 میلیون دلار به فروش رسید. این فراری به گران ترین خودرویی تبدیل شد که در طول تاریخ در شهر نیویورک فروخته شده و همچنین گران ترین خودرویی نام گرفت که خانه حراج RM Sotheby’s در کل دوره فعالیت خود به فروش رسانده است. علاوه بر این‌ها، فراری 290 MM با این قیمت پس از خودروهای افسانه‌ای مرسدس بنز W196 و فراری 250 GTO در جایگاه ششم گران ترین خودروهای فروخته شده در مزایده قرار می‌گیرد. 290 ام ام ابتدا به عنوان یک خودروی مسابقه‌ای ساخته شده بود.

چیزی که باعث می‌شود این فراری حتی ویژه‌تر شود، این است که نام‌های بزرگ مسابقات اتومبیلرانی دهه 50 میلادی پشت فرمان این مدل خاص نشسته‌اند. از جمله این افراد خوشنام می‌توان به «فیل هیل» (Phill Hill)، «سر استیرلینگ ماس» (Sir Stirling Moss) و «خوان مانوئل» (Juan Manuel) اشاره کرد. این خودرو هنوز رنگ اصلی، بدنه، پیشرانه و سیستم انتقال قدرت اصلی خود را دارد که اتفاق نادری برای خودرویی با عمر بیش از 60 سال است.