چانگان شنلن SL03

چانگان C385، اولین خودرو هیدروژنی تولید انبوه چین است + ویدیو

چانگان C385 هیدروژنی، شنلن SL03 یا همان دیپال SL3، یک سدان هیبریدی است که نیروی خود را از پیل‌های هیدروژنی می‌گیرد و بدون شک، اولین خودرو هیدروژنی تولید انبوه چین است.

خودروهای هیدروژنی، مرز میان ماشین‌های تمام برقی، هیبریدی و ICE هستند که با تبدیل هیدروژن به برق، انرژی مورد نیاز باتری‌ها را تامین می‌کنند. این دسته از خودروها علاوه بر اینکه آلودگی ماشین‌های سنتی را ندارند، مشکل زمان طولانیِ شارژ شدن در خودروهای برقی را هم کاملا از بین برده‌اند. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید، بد نیست بدانید که شارژ شدن باتری در خودروهای تمام برقی در بهترین حالت، 30 دقیقه طول می‌کشد که در صورت استفاده مداوم از شارژرهای فوق سریع، سیستم برق خودرو آسیب می‌بیند اما سوخت گیری یک باک کامل هیدروژن، فقط 3 دقیقه طول می‌کشد و هیچ خطری هم نخواهد داشت!

شاید تنها ایراد خودروهای هیدروژنی، فقط به عدم سرمایه گذاری در این صنعت، کمبود جایگاه‌های شارژ  و در نتیجه قیمت‌ بالای آن‌ها محدود شود. پس چینی‌ها اینجا هستند تا در زمانی که بزرگان صنعت خودرو مثل هوندا و تسلا از توسعه آن‌ها نا امید شده‌اند و این کار را احمقانه می‌دانند، روح تازه‌ای را در صنعت خودروهای هیدروژنی بدمند. اما قبل از رسیدن به بررسی تمام ابعاد این خودرو، با گجت نیوز همراه باشید تا با یک تور ویدیویی، این خودرو برقی / هیبریدی زیبا را بهتر بشناسیم.

نگاهی به چانگان C385 هیدروژنی

در همین ابتدای کار باید بدانید که چینی‌ها معمولا برای محصولات خود، چندین نام را انتخاب می‌کنند که این نام‌ها برای بازار داخلی و خارجی یا حتی محصولات مشترک در یک برند هم متفاوت خواهد بود. پس چانگان CS85 با شنلن SL03 و دیپال (Deepal) SL3 هیچ تفاوتی ندارد. همچنین بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که برند شنلن، یکی از زیرمجموعه‌های چانگان محسوب می‌شود.

سدان برقی چانگان C385

این خودرو یک سدان کامپکت محسوب می‌شود که با ابعاد 4820 میلی متر طول، 1890 میلی متر عرض و 1480 میلی متر ارتفاع در کنار فاصله محوری 2900 میلی متری، فقط کمی از تسلا مدل 3 بزرگ‌تر است اما چهره‌ی فوق العاده جذاب‌تری دارد.

سدان برقی چانگان C385

چراغ‌های LED دو گانه با طرح ستاره‌ای در کنار جلو پنجره اسپرت با لیپ سپر 3D، رینگ‌های 5 پره خاص، طرح زیبای ستون‌های A و C و طراحی منحصر به فرد سیستم چراغ‌های خطر عقب، مهم‌ترین مواردی هستند که در ظاهر چانگان C385 هیدروژنی به چشم می‌آیند.

چانگان شنلن SL03

در داخل کابین هم یک فرمان کاملا مدرن با غربیلک دو پره را داریم که به همراه کلاستر 10.4 اینچی و صفحه نمایش 14.6 اینچی سیستم مولتی مدیا و داشبوردی ساده، اتاق چانگان C385 هیدروژنی را شکل می‌دهند. همچنین بد نیست بدانید که نمایشگر مولتی مدیا از قابلیت چرخش 15 درجه‌ای (به سمت راننده و سرنشین جلو) هم برخوردار است که می‌توانید عملکرد عجیب آن را از طریق این لینک تماشا کنید.

مشخصات فنی و سیستم‌های رانندگی خودکار

سدان برقی چانگان C385

این خودرو در سه تریم مختلف به بازار آمده است. در تریم‌های تمام برقی، یک موتور الکتریکی 160 یا 190 کیلو واتی (215 یا 255 اسب بخاری) با 320 نیوتن متر گشتاور را در محور جلویی داریم که با دو باتری مختلف با ظرفیت‌های 58.1 و 79.97 کیلو وات ساعت معرفی شده‌اند. این باتری‌ها به ترتیب برای یک مسافرت 515 و 730 کیلومتری آماده شده‌اند.

سدان برقی چانگان C385

همچنین یک نسخه EREV هم برای چانگان C385 هیدروژنی در راه است که این اعداد را به 1200 کیلومتر افزایش خواهد داد. در این نسخه، یک پیشرانه بنزینی 4 سیلندر را در نقش ژنراتور باتری‌ها داریم که با 70 کیلو وات (94 اسب بخار) قدرت و مصرف سوخت 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر، می‌تواند 3.3 کیلو وات ساعت برق را فقط با مصرف یک لیتر بنزین به باتری‌ها بفرستد. این نسخه در حالت تمام برقی، فقط 200 کیلومتر دوام می‌آورد.

دیپال SL3

اما در چانگان C385 هیدروژنی، فقط با یک موتور الکتریکی 160 کیلو واتی (215 اسب بخاری) طرف هستیم که نیروی خود را از پکیج باتری‌های 28.39 کیلو وات ساعتی دریافت می‌کند. چرخه تبدیل هیدروژن به برق در سیستم این خودرو، تقریبا 60 درصد بهره وری دارد و شما می‌توانید فقط با یک کیلوگرم سوخت هیدروژن، 20.5 کیلو وات ساعت برق را به باتری‌های آن هدیه دهید. یعنی با صرف 3 دقیقه زمان در ایستگاه‌های هیدروژن و پر کردن باک خودرو، می‌توانید با چانگان C385 هیدروژنی به مسافرت‌های 730 کیلومتری بروید. به علاوه بد نیست بدانید که نسخه هیدروژنی در هر 100 کیلومتر، فقط 0.65 کیلوگرم هیدروژن مصرف می‌کند و قیمت هر کیلوگرم هیدروژن در بازار چین فقط 4 دلار است و پیش بینی می‌شود که این عدد تا سال 2025 با توسعه و سرمایه گذاری در این زمینه، به 2 دلار کاهش یابد.

دیپال SL3

از دیگر امکانات چانگان C385 هیدروژنی یا همان دیپال SL3 که در هر سه تریم یکسان است می‌توان به سیستم رانندگی هوشمند سطح 3 چانگان اشاره کرد که به کمک پردازنده قدرتمند 8155 کوالکام می‌تواند تجهیزات و قابلیت‌هایی مثل کروز کنترل تطبیقی، سیستم پارک خودکار، دوربین 360 درجه و رادار نقطه کور، دستیار باقی ماندن در بین خطوط و هشدار خارج شدن از بین آن‌ها، دستیار حرکت در سربالایی و قابلیت آپدیت OTA را به خریداران هدیه دهد.

به علاوه سانروف 1.9 متر مربعی با شیشه هوشمند جهت جلوگیری از ورود اشعه‌های مضر خورشید به داخل کابین، عایق صدا و حرارت با کارایی 80 درصد، سیستم صوتی سونی با 14 اسپیکر، هدآپ دیسپلی با قابلیت واقعیت افزوده، دستیار اجرای فرمان‌های صوتی، ورود بدون کلید حتی با کلید دیجیتال گوشی یا همان NFC و 9 حالت اختصاصی برای تنظیمات اتاق هم اینجا هستند تا کابین چانگان شنلن SL03 را مثل خانه‌ی خریداران کنند.

قیمت دیپال SL3 هیدروژنی

سدان برقی چانگان C385

در تریم‌های تمام برقی برای داشتن باتری‌های 58.1 و 79.97 کیلو وات ساعتی، باید به ترتیب 27.2 و 31.9 هزار دلار پرداخت کنید که این عدد در چانگان C385 هیدروژنی به رقم سرسام آور 103 هزار دلار می‌رسد! چیزی که با هیچ متر و معیاری، اقتصادی نخواهد بود؛ حتی با توجه به اینکه مصرف هیدروژنِ این نسخه، فقط 0.65 کیلوگرم در هر 100 کیلومتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*