تام کروز در تاپ گان

تاپ گان واقعی؛ با سخت‌ترین برنامه آموزش خلبان‌های آمریکایی آشنا شوید

فیلم محبوب تاپ گان از واقعیت الهام گرفته است. در ادامه این مطلب با تاپ گان واقعی و سخت‌ترین برنامه آموزش خلبان‌های آمریکایی آشنا شوید.

فیلم اکشن «تاپ گان ماوریک» تا کنون بیش از یک میلیارد دلار بلیت در سراسر جهان فروخته و همچنان محبوب است؛ اما این فیلم با الهام از یک شخصیت واقعی ساخته شده و بر اساس یک برنامه هوانوردی نظامی در ایالات متحده است. در ادامه مطلب با تاپ گان واقعی، یعنی سخت‌ترین برنامه آموزش خلبان‌های آمریکایی آشنا خواهیم شد.

تاپ گان؛ سخت‌ترین برنامه آموزش خلبان‌های آمریکایی

در فیلم محبوب «تاپ گان ماوریک» تام کروز نقش یک نسخه عاقل‌تر از پیت ماوریک میچل (Pete Mavrick Mitchell) خلبان شجاع نیروی دریایی را بازی می‌کند.

هر دو فیلم تاپ گان تخیلی هستند؛ اما از یک برنامه واقعی هوانوردی نظامی و مدرسه سلاح‌های جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده یا همان تاپ گان الهام گرفته شده‌اند. نیروی دریایی آمریکا، تاپ گان واقعی را در سال ۱۹۶۹ میلادی با هدف کاهش تلفات جنگی در ویتنام آغاز کرد.

تاپ گان واقعی

بنابراین محل اول ساخت فیلم تاپ گان در ایستگاه هوایی نیروی دریایی میرامار در کالیفرنیا بود. آن مکان اکنون یک پایگاه هوایی تفنگداران دریایی است و از اواسط دهه ۹۰ میلادی، برنامه تاپ گان در ایستگاه هوایی نیروی دریایی فالون واقع شده‌است.

مکان،‌ هواپیما و فناوری برنامه تاپ گان در طی سال‌ها تغییر کرده است؛ اما ماموریت این برنامه اساساً تغییری نکرده است. به گفته وزارت ایالات متحده، هدف برنامه تاپ گان ارتقای خلبانان نخبه و جنگنده نیروی دریایی است. به طوری که آن‌ها بعد از برنامه به عنوان یک معلم، مهارت و دانش‌ پیشرفته خود را به سایر هوانوردان نیروی دریایی منتقل کنند.

فرمانده کریستوفر پاپایوآنو که خلبان کهنه کار نیروی دریایی آمریکا است، می‌گوید:

بهترین توصیف از هدف تاپ گان این است که باید از آمادگی نهایی هوانوردان آموزش دیده نیروی دریایی اطمینان حاصل شود و آن‌ها باید تاکتیک‌های لازم را برای پیروزی درنبرد با هر دشمنی و در هر زمانی داشته باشند.

تاپ گان واقعی

برا این که سربازان در برنامه آموزشی به این هدف برسند باید یک دوره از بین سه دوره تاپ گان را بگذرانند. علاوه بر دوره مربیان تاکتیک‌های جنگنده ضربتی یا به اختصار (SFTI) که در فیلم به آن اشاره شد، دو دوره دو هفته‌ای دیگر نیز وجود دارد.

بعضی از خلبان‌های برنامه تاپ گان در آموزش خود یاد می‌گیرند که ظرفیت و تاکتیک‌هایی را که کشورهای دیگر استفاده کرده‌اند، تکرار کنند. بنابراین آن‌ها قادر خواهند بود که نقش پروازهای دشمن را در تمرین‌های آموزشی به طور واقعی‌تر ایفا کنند.

علاوه بر این دانش آموختگان این برنامه از طریق شبیه‌ساز یاد می گیرند که چگونه در دوره SFTI، آگاهی موقعیتی را در تصمیم‌گیری‌های خود به کار ببرند. فارغ‌ التحصیلان تاپ گان اغلب به عنوان مربی در مدارس تسحیلات نیروی دریایی منسوب می‌شوند.

آن‌ها همچنین از طریق قرارگیری در سناریوهای تاکتیکی به توسعه آزمایش‌های عملیاتی برای هواپیماهای جدید در حال توسعه کمک می‌کنند. به برخی از این افراد فرصتی داده می‌شود که در خود برنامه تاپ گان مربی باشند.

در تصویر زیر جیمی گیبون و ستوان نیروی دریایی، یعنی جو اندرسون را در تاریخ ۱۱ مه سال ۲۰۲۱ مشاهده می‌کنید که در ایستگاه هوایی نیروی دریایی فالون نوادا در خط پرواز قدم می‌زنند.

تاپ گان واقعی

شرایط پیوستن به برنامه تاپ گان

خلبانان در یک دوره ۱۳ هفته‌ای مربیان تاکتیک‌های جنگنده، یک رژیم سخت آموزشی و مطالعه در کلاس درس را طی می‌کنند و به طور مستمر آنچه را که قرار است در هوا انجام دهند، تجزیه و تحلیل می‌کنند.

افرادی که با هدف مربی شدن در تاپ گان به این برنامه آموزشی می‌روند، شرایط طاقت‌فرساتری را تجربه می‌کنند. بعد از این که افراد درباره موضوعات مربوط به هوانوردی و متخصص شدن تحقیقات لازم را انجام دادند، آن‌ها باید دوره‌ای به نام «هیئت مدیره قتل» را پشت سر بگذارند و سپس یک سخنرانی سه ساعته کامل را از حفظ ارائه دهد.

یک مربی می تواند در بین تمرین‌های پرواز خود، مطالعه و تدریس بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز وقت بگذارد. این سختگیری و فشار فکری یکی از دلایلی است که مهارت پرواز تنها لازمه برنامه تاپ گان نیست. پاپایوآنا می‌گوید:

ما در این برنامه به دنبال ۳ چیز هستیم که اولین مورد آن اشتیاق است. دانش آموزان باید برای عملکرد خوب در هواپیما اشتیاق و علاقه داشته باشند. دومین ویژگی مهم داشتن شخصیت مناسب است. آن‌ها برعکس هالیوود نباید اعتماد به نفس خیلی زیاد داشته باشند. شخصیت خودخواه را نمی‌توان به سمت پیشرفت سوق داد!

او در ادامه گفت که برنامه تاپ گان می‌تواند افرادی که متواضع هستند را تشخیص دهد. این افراد تمایل دارند خود را نقد کنند و به ما به عنوان مربی اجازه خواهند داد که آن‌ها را بهتر کنیم. مورد سوم نیز استعداد محض خلبان ها است.

گای ام اسنودگرس (Guy M. Snodgrass) گفت که برنامه تاپ گان او را تحت فشار گذاشته تا توانایی‌هایش را گسترش دهد و پس از ترک این برنامه به عنوان یک مربی با سطح بالای شایستگی فعالیت کند.

اسنودگرس در سال ۲۰۰۶ از تاپ گان فارغ التحصیل شد، در همان جا ۳ سال به عنوان مربی خدمت کرد و در سال ۲۰۲۰ یک کتاب درباره آن چه یاد گرفته بود، نوشت.

اسنودگرس اکنون مدیر عامل شرکت مشاوره امنیت ملی آمریکا و سیاست خارجی است. به گفته او تقاضای زیاد برای بهترین بودن در برنامه تاپ گان شامل همه مراحل پرواز از جمله آماده سازی، اطلاع رسانی موثر پرواز، اجرای ماموریت و بازنگری بود. او می‌گوید:

راز موفقیت برنامه تاپ گان این است که استانداردهای بی وقفه بالا و فرصتی برای کسب تجربه در سطوح عالی آموزشی دارد. وقتی اولین پرواز در ارتفاع ۱۵۲ متری را دارید تجربه‌ای عالی است؛ اما وقتی چند سال در سطح بالا کار کنید این کار طبیعی می‌شود.

آموزش تاپ گان علاوه بر کاهش عیوب و بهبود عملکرد به اسنودگرس کمک کرد تا او در کارهایی که قبلا انجام نداده خلاق‌تر و بهتر شود. تاپ گان یک برنامه همه جانبه است و بهترین دانش‌ آموخته‌ها و مربی‌ها را دارد.

شکست دادن مربی‌های تاپ گان غیر ممکن است

بخشی از ارزیابی‌های اسنودگرس این بود که یک راش راید (rush ride) از نوع داگ فایت داشته باشد. در این ارزیابی او باید بر علیه مربی خود مبارزه می‌کرد. در نهایت مربی او را با یک موشک شبیه سازی شده شکست داد.

تاپ گان واقعی

اسنودگرس در کمال افسردگی با مربی خود ملاقات کرد و سپس شکست خود را تجزیه و تحلیل کرد. او در نهایت متوجه شد که هیچ کس مربی خود را شکست نمی‌دهد و وقتی عملکرد خوبی داشت از او خواسته شد تا بماند و مربی شود.

او متوجه شد که فقط بر اساس توانایی پروازش مورد ارزیابی قرار نگرفته بود بلکه شخصیت او و تعهدش به یادگیری برای مربی مهم بود و در ارزیابی تاثیرگذار بود.

اسنودگرس توضیح داد که همه مربی‌های تاپ گان، یک راش راید (پرواز سرعتی) انجام می‌دهند تا قبل از رای گیری کارکنان برای استخدام آن‌ها در برنامه،‌ توانایی خود را امتحان کنند. نوع این پرواز ممکن است متفاوت باشد؛ از داگ فایت گرفته تا نبرد در مقیاس بزرگ، اما روند کلی آن یکسان است.

اسنودگرس در برنامه تاپ گان باید مقدار زیادی از اطلاعات را به ذهن خود می‌سپرد. این استرس‌ها در برنامه طراحی شدند تا ماموریت‌ آن‌ها فقط یک پرواز ساده نباشد.

این مسئله به دانش آموزان یاد می‌دهد تا وظایف حیاتی و حساس را بر کارهای کم اهمیت اولویت دهند. به عقیده اسنودگرس این ویژگی برای موفقیت طولانی مدت در لباس فرم، در شرکت و حتی زندگی روزمره مفید است.

تام کروز در تاپ گان

تاپ گان واقعی در مقایسه با فیلم

اسنودگرس خاطر نشان کرد که در فیلم تاپ گان در واقع چیزهای زیادی در مورد برنامه به درستی به تصویر کشیده شده‌است. خلبان سابق نیروی دریایی هم گفت که تاپ گان واقعی دارای رفاقت و روحیه بسیار زیادی است که در فیلم نیز می‌درخشد.

اما اسنودگراس و پاپایوآنو هر دو معتقد هستند که هالیوود شخصیت‌ها را به طور غیرواقعی و اغراق شده نشان می‌دهد که با تاپ گان واقعی مطابقت ندارد. اسنودگراس در این باره گفت:

واحد نظامی نخبگان تاپ گان، یک کار تیمی است. امتیاز و رتبه بندی وجود ندارد؛ اما همه اجازه دارند به حداکثر ظرفیت خود دست یابند. هرچند رقابت در این برنامه وجود دارد؛ اما این سبک زندگی مخصوص افرادی نیست که همدیگر را زیر پا می‌گذارند.

به گفته اسنودگرس نکته بامزه اینجا است که اگر شخصی در برنامه تاپ گان واقعی، نقل قولی از دیالوگ‌های فیلم کند باید ۵ دلار جریمه شود!