مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر

هزینه مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر به گردن خودروسازان افتاد

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، از این به بعد خودروسازان مسئول پرداخت مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر هستند. جزئیات را در ادامه بخوانید.

مالیات بر خودرو یکی از قدیمی‌ترین نوع مالیات‌هایی است که تاکنون از خودروسازان و مشتریان گرفته شده است. هم‌اکنون طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، تولیدکنندگان یا همان خودروسازان، نخستین قشری هستند که باید برای خودروهای صفرکیلومتر و مونتاژی داخلی مالیات بپردازند.

مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر بر عهده خودروسازان؟

داوود منظور که معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی است به تازگی طی نامه‌ای به حسین فرهیدزاده اعلام کرده خودروسازان مسئول پرداخت مالیات بر خودروهای صفرکیلومتر و مونتاژی هستند. در این نامه که برای سرپرست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال شده توضیح داده‌اند:

بر اساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400، مالیات اولین نقل و انتقال خودرو اعم از تولید کارخانه‌های داخلی یا مونتاژی از سوی واردکننده‌ها بر عهده شرکت‌های خودروسازی است.

مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر

معاون وزیر اقتصاد صراحتا اعلام کرده از این به بعد خودروسازان داخلی یا واردکنندگان قطعات به روش سی کی دی باید مالیات مقرر را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. در پایان این نامه آمده است:

لازم به ذکر است به استناد مفاد ماده 33 قانون مورد اشاره، مالیات نقل و انتقال موضوع ماده 30 این قانون، به عنوان اعتبار مالیاتی محسوب نشده و مالیات مزبور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی مودیان مربوطه پذیرفته می‌شود.