هرم چولولا مکزیک

نژاد غول‌های کوینامتزین و ساخت هرم چولولا در مکزیک + داستان‌های افسانه‌ای

در ادامه این مطلب جذاب به اساطیر شگفت‌انگیز آزتک‌ها از جمله نژاد غول‌های کوینامتزین و نحوه ساخت هرم چولولا در مکزیک می‌پردازیم.

بدون شک یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تاریخ مزوآمریکا متعلق به قوم باستانی آزتک است. آزتک‌ها از فرهنگ و اساطیر غنی برخوردار بودند. در این اساطیر به نژاد غول‌های کوینامتزین و ساخت هرم چولولا در مکزیک توسط آن‌ها نیز اشاره می‌شود.

اساطیر آزتک‌ها؛ غول‌های کوینامتزین و هرم چولولا

آزتک‌ها (فرهنگ مکزیکی) یک تمدن قبل از کلمبیا در منطقه مزوآمریکا بودند که بین قرن‌های ۱۴ و ۱۶ پیش از میلاد در مکزیک شکوفا شدند. آن‌ها به زبان ناهواتل صحبت می‌کردند.

فرهنگ آزتک‌ها از سال ۱۳۲۵ تا ۱۵۲۱ بعد از میلاد در منطقه مزوآمریکا گسترش یافت. در همان زمان مکزیک توسط فاتحان اسپانیایی به فرماندهی هرنان کورتس فتح شد. در نتیجه‌ی این جنگ آزتک‌ها شکست خوردند و تمدن آن‌ها نیز نابود شد.

در تصویر زیر کشته شدن یک غول در اساطیر آزتک را مشاهده می‌کنید.

غول هرم چولولا مکزیک

آزتک‌ها فرهنگ و فناوری پیچیده‌ای داشتند. آن‌ها یک سلطنت انتخابی برای اداره سرزمین داشتند که در طبقات مختلف مانند اشراف، کشیشان، جنگجویان، بازرگانان، کشاورزان و بردگان اداره می‌شد. آزتک‌ها علاوه بر پیشرفت باورنکردنی در زمینه کشاورزی، نجوم و اقتصاد به داشتن خط تصویری و دو تقویم (عبادی و نجومی) نیز معروف هستند.

مرکز امپراتوری آزتک‌، شهر تنوچتیتلان واقع در مکزیکو سیتی بود. دولت آزتک مبتنی بر شبکه بوروکراتیک گسترده‌ای بود که متشکل از مقامات حرفه‌ای مانند کشیشان، بازرسان تجاری و جمع آوری کننده مالیات بود.

آزتک‌ها همانند بسیاری از فرهنگ‌های باستانی دیگر به وجود خدایان متعدد باور داشتند. آن‌ها معتقد بودند که اگر خون انسان به خدای خورشید تقدیم نشود، تابش خورشید متوقف می‌شود و سپس جهان در تاریکی فرو می‌رود.

آن‌ها قربانی‌های انسانی را به تلالوک و هویتزیلوپوچتلی (یا اویتسیلوپوچتلی) تقدیم می‌کردند. قربانی‌های تقدیم شده به تلالوک، کودکانی بودند که سالانه روی قله کوه قربانی می‌شدند. اعتقاد آن‌ها بر این بود که وقتی موجودات بیشتری گریه کنند، خداوند باران بیشتری می‌فرستد.

چهار کشیش، قربانی‌های تقدیم شده به هویتزیلوپوچتلی (Huitzilopochtli) را روی سنگی قرار می‌دادند و سپس کشیش پنجم به وسیله یک چاقو، قلب جنگجوی زنده را بیرون می‌کشید تا خدایان آن را بخورند.

هرم چولولا مکزیک

آزتک‌ها خدایان زیادی داشتند. خدایان اصلی مربوط به چرخه خورشید و کشاورزی بودند. محترم‌ترین خدای آن‌ها Quetzalcoatl بود که به عنوان یک مار پردار نشان داده می‌شد. بر اساس گفته‌های وقایع نگاران اسپانیایی، ریختن خون حیوانات و انسان‌ها در مراسم‌ها ضروری و برای جلب رضایت خدایان بود.

تمدن آزتک دارای یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌ها در قاره آمریکا بود. در واقع دو مورد از شگفت‌انگیزترین سازه‌ها در مزوآمریکا، شهر باستانی تئوتیئواکان و هرم چولولا هستند.

هرم چولولا، بزرگ‌ترین هرم جهان است. این هرم از نظر اندازه تقریباً‌ قابل مقایسه با ۹ استخر المپیک است. محققان نمی‌دانند که چه کسی این هرم عظیم را ساخته است. بر طبق افسانه‌ها این هرم توسط غول‌های کوینامتزین ساخته شده‌است.

هرم چولولا مکزیک

بر طبق اساطیر آزتک، غول‌های کوینامتزین علاوه بر هرم بزرگ چولولا، شهر شگفت‌انگیز و بزرگ تئوتیئواکان را نیز برپا کرده‌اند. نویسنده کتاب El Mundo Mágico de los Dioses del Anáhuac، به نام اوتیلیا مزا در کتاب خود نوشته است که یک غول کوینامتزین بیش از ۱۰ فوت قد و حدود ۶۰۰ پوند وزن داشت.

بر طبق اساطیر، غول‌ها به خدایان احترام نمی‌گذاشتند و به همین علت تمدن آن‌ها در اوج خود بر اثر مجازات آسمانی برای گناهان کبیره‌ای که مرتکب شده بودند به پایان رسید. غول‌های کوینامتزین در دوره قبلی خورشید باران در جهان ساکن بوده‌اند.

نژاد غول‌های کوینامتزین: غول‌ Cuauhtemoc، غول tenexuche، غول ایزوکوالت و ایزکاقلی چهار غولی بودند که در ابتدای خورشید پنجم از آسمان حمایت کردند.

غول خلهوا (Xelhua) یکی از بنیانگذاران Cuauquechollan ،Itzocan ،EpatlanTeopantlan ،Tehuacan ،Cuzcatlan و Teotitlan بود. غول خلهوا، هرم بزرگ چولولا را ساخت.

غول بعدی تنوچ (بنیانگذار Tenochtitlan) است. اولمکاتل یکی دیگر از غول‌ها است که بنیانگذار Tontonihuacan ،Huitzilapan و Huitzilapan بوده است. غول میکستکال (بنیانگذار میکستکا) و اوتومیتل (بنیانگذار Tollan ،Otompan و Xilotepec) نیز غول‌های اساطیری دیگر هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*