واردات خودرو منتفی است

برجام احیا نشود، واردات خودرو هم منتفی است!

کشمکش ورود خودروهای خارجی به ایران همچنان ادامه دارد. به عقیده یکی از اقتصاددان‌های کشور، اگر برجام احیا نشود واردات خودرو منتفی است.

متاسفانه این روزها اخبار ضد و نقیضی درباره واردات خودرو به گوش می‌رسد و هر مسئول و نماینده‌ای ساز خود را در این مورد می‌زند. یکی معتقد است سرانجام خوش مذاکرات یعنی آغاز واردات خودرو و دیگری می‌گوید واردات خودرو به زودی اجرایی می‌شود. در حال حاضر یکی از اقتصاددان‌های کشور بر این باور است که واردات خودرو در گرو احیای برجام است!

برجام راه واردات هر نوع خودرویی را هموار خواهد کرد

در تاریخ 4 شهریور ماه 1401 بود که متن کامل آیین نامه واردات خودرو منتشر شد. برداشته شدن ممنوعیت‌های چهار ساله و تلاش دست‌اندرکاران برای آزادسازی مجدد واردات خودرو مردم را امیدوار کرد تا بلکه دوباره در خیابان‌ها و جاده‌های شهر، شاهد عبور خودروهای وارداتی خارجی باشند.

برجام احیا نشود واردات خودرو منتفی است

عده‌ای از کارشناسان معتقدند که قسمت عمده‌ای از التهابات بازار خودرو به علت واردات خودرو است. وقتی آیین نامه واردات خودرو منتشر شد، انتقادات و هجمه‌های زیادی به آن وارد آمد. با تمام این اوصاف، کارشناسان نظرهای متفاوتی درباره بازار خودرو و واردات دارند. اگرچه وعده داده شده که واردات خودرو از اول مهر ماه آغاز می‌شود، اما صادق الحسینی به عنوان یکی از اقتصاددان‌های کشور معتقد است با آیین نامه مذکور، واردات آن‌طور که مردم انتظار دارند نخواهد بود.

گفتیم که واردات خودرو با هر سختی و مشقتی که بود، بالاخره در بهار سال جاری آزاد شد و قرار بود که آیین نامه آن ظرف یک ماه در هیات دولت نهایی شود، اما سرانجام دو ماه به تعویق افتاد. وقتی متن آیین نامه در دسترس کارشناسان قرار گرفت، موجی از انتقادات گریبان مسئولان ذی‌ربط را گرفت. آنها اعتقاد داشتند که با این آیین نامه واردات خودرو منتفی است.

صادق حسینی

به عقیده صادق الحسینی، واردات خودرو با چنین آیین نامه‌ای راه به جایی نمی‌برد و اصلا مشکل جای دیگری است. او بر این باور است که در شرایط و اوضاع کنونی نه تنها با این آیین نامه بلکه با هر آیین نامه دیگری هم نمی‌توان خودروی خارجی وارد کشور کرد. به گفته الحسینی، این که آیین نامه واردات اجرایی شود مهم نیست.

در صورتی که شرایط ارزی کشور به همین شکل ادامه پیدا کند و تحریم‌های اقتصادی به صورت کامل برداشته نشود، امکان واردات خودرو وجود نخواهد داشت و سایر صحبت‌های مطرح شده در مورد اثرگذاری واردات بر بازار خودرو، بی معنا است. تا زمانی که بحران ارزی ادامه دارد و مسئله برجام حل نشده باشد، دولت ارزی برای تخصیص به واردات خودرو ندارد. در نقطه مقابل، در صورت احیای برجام،‌ کشور مازاد تجاری پیدا خواهد کرد که در این شرایط باید بخشی از آن را به واردات خودرو تخصیص دهد.

وی همچنین تأکید کرد که اگر برجام به نتایج دلخواه دولت برسد نه تنها واردات خودروهای اقتصادی در دستور کار قرار خواهد گرفت، بلکه انواع خودروهای خارجی وارد مرزهای ایران می‌شود. با شکست مجدد برجام، واردات یا کلا منتفی می‌شود یا این که در مقیاسی بسیار کوچک صورت خواهد پذیرفت. در حال حاضر کشور منابع ارزی لازم برای واردات ندارد و عملا نمی‌توان هیچ‌گونه خودرویی وارد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*